Alfa Romeo GTV 3.0 24v v6 Alfa Romeo GTV 3.0 24v v6 Alfa Romeo GTV 3.0 24v v6 Alfa Romeo GTV 3.0 24v v6 Alfa Romeo GTV 3.0 24v v6
*. (¯`·._.·*  _Italy_*·._.·´¯) .*  _
Følg
Følger Følg ikke

*. (¯`·._.·* _Italy_*·._.·´¯) .* _

Mand, 93 år, Nordjylland
Oprettet: 12. okt 2003
Offline - Senest online: i går kl. 14:49 Bruger er på filterliste

Det siges om Enzo Ferrari , at første gang en af hans biler vandt over en Alfa Romeo i et racerløb, slap han tårerne løs og sagde, at det føltes som om, han netop havde slået sin mor ihjel.
Historien om Enzos tåre og Alfa Romeos biler begynder i 1910 med grundlæggelsen af den lille bilfabrik A.L.F.A. - Anonima Lombarda Fabbrica Automobili.

Siden blev fabrikken købt af en inginør, der hed Nicola Romeo, og som efter Første Verdenskrig ændrede fabrikkens navn fra det gamle A.L.F.A til det navn, som vi kender i dag: Alfa Romeo.

I mellemkrigsårene blev Alfa Romeo-navnet synonymt med ekstreme køremaskiner og tre fundamentale ting: udstråling, præstationer og sejre. Racerløb efter racerløb blev vundet og enhver ide om en almindelig Alfa Romeo-bil, som folket havde råd til, blev opfattet som en vittighed.

Fabrikken håndbyggede sine biler og Henry Fords idé om samlebånd og masseproduktion var for italienerne en by langt væk i USA. Efter Anden Verdenskrig var markedet for den slags dyre køremaskiner imidlertid nærmest ikke-eksisterende. Så i 1950 lancerede Alfa Romeo den første rigtige folke-Alfa, kaldet 1900.

Dermed var det første skridt taget henimod en kombination af de hidsige racermaskiners appellerende udseende og sportslige præstationer, og den praktiske familiebil, som Alfa Romeo i dag er kendt for.

Dermed begynder historien om dagens vilde vogn også. Enzo Ferraris tåre kan gi¿ en antydning af den påvirkning, som Alfa Romeo-mærket har haft på ikke bare Enzo, men også hos andre af den italienske bilindustris markante personligheder. En af dem er bildesigneren Pininfarina, der tegnede en åben variant af efterfølgeren til 1900-modellen.

Det var en cabriolet, der kom til at hedde Giulietta Spider. I dag, 35 år efter præsentationen, hedder Pininfarinas efterfølger til Giulietta¿en kun Alfa Romeo til fornavn, men har bevaret sit Spider til efternavn.

Den åbne Spider er bilen, der er som skabt til cruising langs den italienske riviera eller til p-pladserne foran de smarte cafeer. Men dropper man idéen om luft i håret, og at det vigtigste er at blive set af andre, så er coupé-udgaven af Spider så absolut at foretrække.

Den hedder GTV, og fordi det her er Vilde Vogne, så er der selvfølgelig tale om en 3,0 V6 24V - den 2.vildeste og voldsomste Alfa Romeo-motor, der kan købes for penge.

GT er en forkortelse for Gran Turismo, der bedst kan oversættes som noget i retning af et ekstraordinært rejsekøretøj. Og lad det være sagt med det samme, at der er noget specielt over bilen.

Selv om Pininfarinas design af bilen er næsten 13 år gammelt, får det stadigvæk almindelige fodgængere, og her er det ikke kun de mandlige af slagsen, til at kigge efter bilen. Det sker i samme stil, som når der kigges efter en smuk kvinde på gaden. Det kan ikke skyldes en tilfældighed, for Pininfarina må have haft en kvinde i tankerne, da han tegnede bilen.

Forfra ser bilen aggressiv ud med den lave og skrående v-formede motorhjelm. Langs siden løber den fordybning, der giver bilen dens karakteristiske og fremadhælende kileform. Fordybningen ender pludselig i, og her er det at Pininfarinas kvindelige inspiration kommer ind i billedet, en bred og meget feminin bagende. Man kunne endda fristes til at kalde bagenden dejlig vulgær. Uanset hvordan man indstiller sidespejlene og bakspejlet, ser man nemlig meget lidt af verden udenfor bilen.

Til gengæld ser man hele tiden, og lad os kalde en spade for en spade, antydningen GTVens frække røv. Som et par brede hofter fylder bilens bagende sidespejlene ud og bekræfter føren i, at han kører i noget ekstremt, voldsomt og frækt. Han var en værre én, ham Pininfarina.

Det voldsomme ved bilen kommer til live, når man starter det italienske temperament under motorhjelmen. En 3-liters V6-maskine med 24 ventiler. Drej nøglen og lyt.

Hvis ikke man vidste det før, så ved man det nu. Lyden var og er, gætter vi på, grunden til, at så mange Alfa-ejere i gamle dage var parat til at ofre alt, hvad de ejede på en bil, som rusten elskede, og hvor knapper var noget, der faldt af.

Giver man de seks cylindere lidt at arbejde med, så sker der ting og sager. Det hurtige 1. gear rækker til 60 km/t., det 2. til små 114 km/t. og i 3. gear kører man fra politiet med 160 km/t.

Det hele sker på under ti sekunder, og så kan man bruge tiden derefter til at spekulere på, hvad man så skal bruge 4., 5. og 6. gear til. Hurtig er Alfa Romeos frække sportsvogn altså, men hvad med kontrollen? GTVens design har sørget for, at alle fire hjul sidder helt ude i hvert sit verdenshjørne, og det giver bilen en meget direkte og klæbende kontakt med asfalten.

Undervognen er hård, men ikke for hård, og udover at den virker som en hurtigt telegraferende ISDN-linie mellem føreren og hjulene, så understreger dens fasthed også, at man køre i ægte sportsvogn. Jamen, en ægte sportsvogn er da ikke forhjulstrukket? Næææ, det var Vilde Vogne egentlig også tilbøjelig til at mene, indtil Alfa Romeo GTV.

Men bilens bid i asfalten er så godt, at selv ved høj hastighed og en provo-speederfod i kurverne var det svært at fremprovokere overstyring. Testeksemplaret var den nye og faceliftede version af GTVen, der kom for et lille års tid siden. Men det skal man ikke lægge for meget i, for ansigtsløftningen består mest af lidt ny aluminium i kabinen, nyt læderbetræk på de to sportslige sæder og så lidt indfarvede spoilere rundt omkring på bilen. Plus et par nye fælge.
Og så er der bagvingen bagpå bilen, der har sin berettigelse ved 250 km/t., men som åbenbart deler folk i to lejre: for og imod.
Følelsen af den rene køreglæde og evnen til at få manden bag rattet til at smile er et hundrede procent intakt. Og det er det, som det skal handle om, når man køre Alfa Romeo GTV 3,0 V6 24V.



http://www.youtube.com/watch?v=_oTaipVZuuM
Brugerens bedømmelser af andres {{ratings.itemMoreItems}}
Antal stemmer i alt

Lav
{{ratings.lowCount}}
Middel
{{ratings.middleCount}}
Høj
{{ratings.highCount}}
Ekstra høj
{{ratings.extraHighCount}}
Stemmer: {{ratings.totalCount}}
Annonce