Chiptuning af biler

Har du lyst til at få din bil til at køre både hurtigere, længere og renere? Så er tuning en mulighed. Det koster normalt omkring 4.500 kr., og hvis det bliver gjort ordentligt, kan de penge endda tjenes hjem igen på 3-5 år.

Når en bil chiptunes, går man ind og laver et indgreb i bilens elektroniske centrale computerenhed (ECU). Som regel bliver det gjort med henblik på at få motorens ydeevne optimeret, så den kan trække flere hestekræfter og dermed køre hurtigere. I nogle tilfælde kan justeringerne også betyde, at man kan køre længere på literen og udlede mindre forurening.

Kravene til mindre forbrug og mindre forurening er i dag vigtigere parametre end motorens ydeevne, når bilfabrikkerne sender nye modeller ud. Det er også en vigtig grund til, at bilerne i høj grad er styret elektronisk. Det gør det således også muligt at foretage ændringer i elektronikken – både for benzin- og dieselbiler.

Tjek stedet – husk rullebåndet
Det er vigtigt at være meget opmærksom på, hvad man får gjort, og hvor man får det gjort henne. Der er mange fordele ved chiptuning, men der er også ulemper, som kan have store konsekvenser.

Når man har besluttet sig for, at der skal spenderes lidt ekstra på at få lidt fart over feltet eller måske på at hjælpe miljøet, så er det vigtigt, at man vælger det rigtige sted at få det gjort. Omkring 50 værksteder rundt omkring i landet tilbyder chiptuning til din bil, men de er ikke alle af lige høj kvalitet.

Derfor er det vigtigt at udelukke alle steder, hvor man ikke kan få dokumentation for, at ændringerne virker. Man kan nemlig bede om en såkaldt ”rulletest”. Den koster 500 kr., men så er man også sikker på, at man har fået hestekræfter for alle pengene. Det er også altid en god idé at vælge et sted, som ens venner eller bekendte allerede har anbefalet og har gode erfaringer med.

Farlige faldgruber
Derudover er der et par ting, man skal være opmærksom på at overholde og acceptere. Bilen må naturligvis ikke støje eller forurene mere end i forvejen tilladt, og sikkerheden skal fortsat være forsvarlig.

Desuden er det vigtigt at være opmærksom på, at fabriksgarantien kan bortfalde på de dele af bilen, der bliver påvirket af tuningen. Hvis tuningen er ulovlig, bortfalder fabriksgarantien på hele bilen. Derfor er det altid vigtigt at spørge bilimportøren, hvorvidt man kan opretholde fabriksgarantien efter en tuning.

Når tuningen er gennemført, skal bilen tages til syn, og værkstedet skal gøres opmærksom på, hvilke ændringer der er blevet foretaget på bilen. Gør man ikke det, betragtes tuningen som ulovlig. Det er derudover en god idé at henvende sig til SKAT for at forhøre sig om afgiftsreglerne. De skal tage stilling til, om der skal betales fornyet afgift.

Hurtigere og billigere
Hvis man er indforstået med de regler og risici, der er forbundet med en chiptuning, er der dog også nogle rigtig gode ting at tage med. Udover det sjov, man kan få ved at få bilen til at trække nogle ekstra hestekræfter, kan der faktisk også være penge at spare i det lange løb. Desuden kan der i nogle tilfælde også være tale om at hjælpe miljøet med mindre CO2-udslip.

Når du får bilen tunet, får du også flere kræfter ved lavere omdrejninger. Dermed følger også tidligere gearskift, hvilket sikrer en mere hensigtsmæssig økonomi, når man er på landevejen. Det estimeres, at en normal forbruger kan spare omkring 1000-1500 kr. om året, og da tuningen normalt koster omkring 4.500 kr., kan det som regel tjenes hjem igen efter 3-5 år.

Det er dog vigtigt at påpege, at der aldrig er nogen garanti for, at man rent faktisk kommer til at køre længere eller mere miljøvenligt, da det kommer an på den enkelte bil og den enkelte tuning. De økonomiske besparelser er derfor noget, man skal betragte som en bonus. Det modsatte kan tværtimod også ske. Når man får ekstra hestekræfter efter en tuning, betyder det jo selvfølgelig også, at man ved fuld gas kan forbruge mere brændstof af, så det kan også koste ekstra at være en ægte fartdjævel.

Turbobiler bedst at tune
Stort set alle biler kan tunes. Både benzinbiler og dieselbiler. Der er dog forskel på, hvor kompliceret det er at foretage tuningen, og hvor meget man får ud af det. Det er nemlig ikke i alle tilfælde, det kan svare sig.

Tommelfingerreglen er, at man ikke får noget ud af at tune biler uden turbo. Har din bil turbo, kan der til gengæld være mange hestekræfter at hente. Det kræver en dygtig tuner, da bilfabrikkerne investerer mange penge i, at de elektroniske systemer ikke let skal kunne nedbrydes. Eksempelvis er japanske biler som Toyota og Nissan ofte meget vanskelige at chiptune.

Europæiske bilmærker som Audi, Mercedes, Peugeot, Volvo, Opel, VW, Skoda og Seat er normalt problemfri at tune. Amerikanske bilmærker som eksempelvis Ford volder som regel heller ikke problemer.

Til dieselbiler kan man også få lavet en såkaldt bokstuning bokstuning. Det er en mere primitiv måde at tune på, der ofte giver et dårligere resultat. Man ændrer ikke på motorens program, men snyder den blot til at tro det ved at sprøjte ekstra brændstof ind. Det giver ofte blot en lille effekt, men til gengæld er der stor risiko for, at bilen efterfølgende forurener mere end det tilladte.

Indlæg om chiptuning

Annonce