{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

Hjælp til antal watt i forstærker {{forumTopicSubject}}

Hvad skal man gå efter, når man finder forstærker.

Jeg tænker med hensyn til watt. Er det Peak eller RMS man skal kigge på?

F.eks. følgende setup:

1 stk. JBL 12" - 350w RMS og Peak 1400w (3.76 ohm)
2 stk. JBL GTO 939 (6x9) - 100w RMS og Peak 300 (3 ohm)

-

Hvor mange watt skal forstærkeren så være på? Er det minimum 550w RMS eller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til antal watt i forstærker
  • #1   16. apr 2014 Rms watt. Max/peak watt er intet værd.

    du har flere valg muligheder men da dine højttaler og sub ikke er så krævende så ville jeg vælge en fornuftig 4 kanals forstærker og ellers kan du også gøre det med en monoblok samt en 2 kanals.


  • #2   16. apr 2014 Så det vil sige, at en 550+w forstærker skal til for at udnytte det hele? smiley

  • #3   16. apr 2014 Du skal ikke gå så meget op i watt.. Det du skal gå mere op i er kvalitet, at den er strømstærk og ikke bare noget billigt kina pladder.

    Her har du et eksempel på en strømstærk og kvalitets forstærker http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/162/Language/da-DK/CatID/509/Gladen_XL_150c4.aspx

    Men kender ikke dit budget.


  • Nullermand
    Nullermand Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 100
    #4   16. apr 2014 Husk på at en billig kinøjserforstærker på 20 watt kan dræbe en stor fin 200 watts højttaler. Når du skruer godt op forvrænger forstærkeren og det bryder højttaleren sig ikke om. Så som rene k siger, vælg en god kvalitetsforstærker der passer til dit budget og glem watt angivelserne. De er alligevel oplyst på 400 forskellige måder (1% forvrængning/10% forvrængning/ 1KHz/20-20KHz m.m.) så de kan ikke sammenlignes.

  • #5   16. apr 2014 Og vigtigst af alt - fuck de watt !! Rms watt er heller ikke en skid værd hvis ikke der er effekt bag dem. Hvad er dit budget til en forstærker ?

    Drop mærker som det nye jbl, Xzound osv


  • #6   16. apr 2014 Tim R wtf? rms er da den den i virkelighed levere så hvordan vil du få mere effekt ud af en anden forstærker med rms watt?

  • #7   16. apr 2014 Det jeg mener er at watt - uanset hvad du kalder dem kun er noget værd hvis du har strøm nok bagved.

    Jeg har erfaret:

    Jeg havde en Rainbow DM2000 som mange roste før i tiden.
    Min sub har 3 12" og kørte i 3 ohm der yder den ca 550 watt RMS

    Senere kørte jeg den samme sub på min DLS RA40 og brokoblede bagkanalerne.
    Den yder 220 watt RMS i 4 ohm, jeg kørte den i 3 ohm så vil gætte på 260 watt rms.

    Faktum er at DLS med sine 260 klarede subben dobbelt så godt, mere hug, mere præcist og bedre kontrol over subben.

    Forskellen er at den er markant mere strømstærk


  • #8   16. apr 2014 Rms watt er målt ( eller det skulle det gerne) efter din45500 med max 1% forvrænging.

    Rms watt er et godt udgangs punkt for at se om der er effekt nok men ja man skal også se på mange andre ting som opbygningen af den, kvaliteten osv.

    Man må hellere gå ned i watt og så få noget af bedre kvalitet som er strømstærk end at tage noget på mange watt bygget i kina til få penge.

    Specielt ved en klasse a/b vil vi f.eks gerne have en fornuftig lyttebank.


  • #9   16. apr 2014 Okay. Altså havde heller ikke tænkt mig at købe kina kvalitet. Ved godt hvor meget strøm betyder i en computer f.eks.

    Jeg havde forestillet mig en 1000-2000kr for en forstærker. Er det for lidt?

    Jeg er også åben for forslag mht. til andre mærker. Ved ikke så meget om lyd til bil. Men havde tænkt mig at bruge en 4000 på anlæg smiley


  • #10   16. apr 2014 Tim R hvilken sub er det? Den kan klare op til 550 den yder ikke.

    4000 er ikke meget. Hvad skal der med i de 4000?


  • #11   16. apr 2014 Baghøjtalere (6x9), bass og forstærker.

    Bare det bedste man kan få for de penge smiley


  • #12   16. apr 2014 Hvorfor 6x9? hvorfor ikke få fat i et sæt component sæt til fordørene? lyden skal jo ikke komme bagfra men forfra.

  • #13   16. apr 2014 Der er højtalere i dørene foran. Men det jeg starter med at skrive i første topic er heller ikke endeligt.

    Jeg prøver at få en forståelse for de forskellige ting i et anlæg smiley


  • #14   16. apr 2014 Lasse p: hvad mener du ?

    Start med en 4-kanalet forstærker og en sub. Du kan få noget fint fra gladen. Men drop 6x9 og køb et fedt kompo sæt foran


  • #15   16. apr 2014 Du siger at din sub ydede 550 rms watt Nej gør den ikke. Den kan belastes med op til 550 rms watt. Det får jo ikke flere watt end hvad den får at din forstærker. Som du skriver det siger du jo den bruger 550 rms uanset hvad. Men forkert sætter du den til en forstærker der kan give 100 rms watt så får den ikke mere end de 100 rms watt. Subben kan klare op til 550 watt men yder ikke 550 rms watt, fordi du har brokoblet den i 3 ohm

  • #17   16. apr 2014 Der står sgu ikke noget om hvad min sub yder. Læs lige efter igen

  • #18   16. apr 2014 Arh ok du mener det er din rainbow der ydede 550 rms watt. Ja men det kan du heller ikke bare sige. da du ikke ved noget om hvad den har af forbrug. Da forstærkeren er opgivet et en vis antal rms watt ved en vis spænding, mange er det ved 14,4 volt. Og det har du sikker ikke eller har du haft en måler på da du satte det op? Det er ren gæt værk du laver og ikke med tal folk kan gå udfra da du ikke "bare" kan sige den ca yder de 550 rms watt i 3 ohms belastning. Er der ikke spænding nok yder den heller ikke det den skal selvom den får de ampere den skal have.

  • #20   16. apr 2014 Tommy a, jeg har nu set flere watt opgivelser hvor de både oplyser ved 12v, 13.8v og 14.4v så din ALTID eksistere ikke da det er noget man skal se i data blad men er spændingen ikke angivet bør man tage udgangspunkt i 14.4v.

    20%? hvor har du den regel fra? Dækker den ind for alle forstærker nu eller er det kvalitets forstærker eller kina bras der skrives om?


  • #22   16. apr 2014 Tommy, keder mig bare og derfor blev du mit offer da jeg lige fandt lidt vi kunne diskutere smiley

    Men ja de fleste er opgivet ved 14.4V men bare for både at vide lidt mere om forstærkeren generelt samt data, så er det altid godt at kigge datablad igennem hvor man kan være heldig at finde watt angivelser ved mindre end 14.4V.

    Ja helt enig, 20% er en fin tommelfinger regel samt billigere end dem der mener at man bør gå efter det dobbelte antal watt end hvad enhederne kan klare. Du nævnte blot at man "skal" vælge en der er 20% større så derfor jeg lige piller lidt i såret smiley

    Ja det bør man dog kan det ikke altid undgåes... har fået et par stykker efterhånden gratis... de er så også givet gratis væk igen smiley


  • #24   16. apr 2014 F.eks gladen (som efterhånden er blevet populær) har flere kompo sæt på 2 og 3 ohm så i sidste ende er det bedst enten at vide hvilke højttalere man vil have eller hvilke man har og så lave en sammenligning på specs.

    Ja det er rigtigt men gør man lidt seriøst ud af sit setup så sparer man forhåbenligt ikke på kablerne til højttalerne. Her har jeg selv fundet en favorit der er et mix mellem kobber og sølv ( nej ingen alu!) samt så er det vist 2 eller 2½mm2.



  • #26   16. apr 2014 Det kommer jo lidt an på enheden samt "kabinettet" de spiller i da det alt sammen har indvirkning på impedancen.

    I langt de fleste tilfælde ville 1.5mm2 være udemærket men hvis forstærkeren ligger omme bag og du trækker 5 meter til hver så syntes jeg at modstanden bliver lige i overkanten stor når man også skal tænke på dæmpnings faktor.


  • #28   16. apr 2014 Næ men der skal nu ikke meget til før man rammer de 5 meter, det går alligevel stærkt.

    Ved 4 meter burde du ligge på ca 0.05 ohm pr kabel dvs en samlet på ca 0.1ohm hvis du ligger plus og minus sammen.

    Jeg tror nu ikke at du vil måle en stor nok spændingsfald til at det kan betale sig at skifte ud fra det synspunkt.. det er mere for at holde en høj dæmpnings faktor.


  • #29   17. apr 2014 Lasse: begge ydelserne er set ud fra papirerne ja, men ellers er det testet på samme setup. Mine biler har altid ladet godt, min nuværende holder 13,1 volt når bassen trykker, klimaet kører osv. Ved min nuværende forstærker er tingene opgivet ved 12 volt

  • #30   17. apr 2014 Tim R ja på papiret= det er ren gæt du kommer med= det kan ikke bruges det noget da der ikke er konkret tal på dit gæt. Kan jo ha været meget mere tab på din effekt end du selv tror smiley hvilken forstærker er det du har

  • #31   17. apr 2014 Hvordan vil du ellers tjekke det kloge åge ? Nu kører jeg med en mosconi as200.4

  • #32   18. apr 2014 Men vi er enige om, alt andet lige, at hvis man f.eks. har 2 x 100w RMS højtallere, 2 x 300 watts RMS subs, så skal man minimum have en forstærker på 800 watt RMS?


    Og nu siger vi bare, at forstærkeren yder alle de Watt RMS, den er opgivet til.

    Har jeg forstået det korrekt? smiley


  • #33   18. apr 2014 Ja

  • #35   19. apr 2014 Tommy A hvad har high pass med antal watt at gøre? high pass betyder da den kun spiller de høje toner og ikke noget med antal watt?

  • #37   19. apr 2014 Tommy hvor har du det fra? har nu aldrig hørt om at højtaleren ændre sin modstand ved at spiller hpf end i full eller lpf så det vil sige hvis mine 6,5" er 4 ohm og jeg sætter dem til min 4 kanals forstærker der er 4 ohm også. Sætter den på hpf så bliver højtalerne i 2 ohm?

  • #40   19. apr 2014 Ej sikke en gang lort der lukkes ud..,

    Christopher... Stop... Folk kommer med fejlagtige lommeteorier kan jeg se.., og du har stadig ikke fattet det med watt... Forklarer om lidt...


  • #41   19. apr 2014 Ok mængden af watt en forstærker yder kontra hvad højttalerne tåler er en flydende ting... Spolen ændrer faktisk impedans alt efter frekvens... Men tommy har godt nok misforstået det lidt... En typisk højttalerenhed vil f.eks. have sin minimale impedans ved omkring de 500 hz... Falder frekvensen vil impedansen stige... Stiger frekvensen vil impedansen stige... Her kan man se det på en 4 ohms 4" enhed:

    profilbillede
  • #42   19. apr 2014 .

  • #43   19. apr 2014 Da det ikke kræver ret meget effekt at gengive de højeste toner skal man altså ikke regne sit effektbehov ud fra de højeste frekvenser... derfor er den idé med at man skal bruge 20% mere effekt lidt noget sludder... Faktisk kan du drive mange 150 watt rms enheder med forstærkere på kun 60 watt rms... fordi de har bedre udnyttelse af strømmen... bedre kvalitet osv... f.eks. jeg har hørt en gammel Sinfoni forstærker på 2x90 watt rms brokoblet til en 1500 watt rms enhed... (kan ikke huske mærket... ) Den havde en magt og en power du ikke kunne få ud af langt større forstærkere fra dårligere producenter... tænk over den...

  • #44   19. apr 2014 jo lasse men det er inden for så lille et område at det ikke har nogen reel betydning...

  • #45   19. apr 2014 ok Ja han får det til at lyde som om det var helt vildt forskel på det.

  • #46   19. apr 2014 Tommy, lige for at ødelægge lidt din teori med impedance så ændre den sig ved forskellige frekvenser ja, MEN den er som regel højest ved egen resonansen samt så for en bas enhed så stiger den typisk også når den ruller af ( når den kommer op i et frekvens område som den ikke evner at spille mere).

    Her er et par enheder dog til stue men til gengæld med brugbar data.

    http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/sb17mfc35-4/#zoomImage706 den peaker ved egenresonans men er ellers rimelig liniær resten af vejen.

    http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb26adc-c000-4/#zoomImage785 Samme her dog lidt mere liniær

    En fuldtone enhed http://www.sbacoustics.com/index.php/products/wideband-drivers/sb65wbac25-4/#zoomImage971 Samme som den første

    http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/8-sb23nrxs45-81/#zoomImage457 Atter igen peaker den ved egen resonans men er ellers liniær resten af vejen.

    Impedance forløbet ændre sig ikke kun under frekvensen men kabinettet spiller også en stor rolle samt vi flytter egenresonansen.

    Fidusen i at køre high pass på en bas/mellemtone er at vi netop kan få den til at håndtere flere watt da den har et mindre frekvens område den skal tage sig af samt jo lavere frekvens, jo mere bevægelse skal der til for at lave samme output og vores bas/mellemtoner er ikke bygget til større vandringer.


  • #47   20. apr 2014 High pass på en bas ?

  • #48   20. apr 2014 Tim r, en bas/mellemtone.. kickbas/mellemtone.. altså en mellemtone der evner at spille fra ca 60hz og dækker over hele mellemtone området samtidigt... ikke kun en bas..

  • #50   20. apr 2014 Ha ha... Tommy er du elektriker? (Reelt spørgsmål altså... )

  • #52   21. apr 2014 Tommy A

    Ok... for jeg har lavet samme fejl som dig for år tilbage, hvor jeg også troede at en subwoofer f.eks. "bare" var en spole... Var bare rart at se jeg ikke er den eneste til at begå den fejl... smiley

    Jeg er dog ikke uddannet elektriker... har dog været formand for en del elektrikere... smiley


Kommentér på:
Hjælp til antal watt i forstærker

Annonce