{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.391 visninger | Oprettet:

Hakan H
Hakan H
Følger: 1 Emner: 65 Svar: 180

Mekanikerne er Grådige... {{forumTopicSubject}}

Har oplevet flere mekanikere er grådige. Den fuldstændige samme reservedele fra samme butik tager de 3-4 gange så meget fra deres kunder. Når man fortæller dem den rigtige pris eller vil købe reservedelen selv så gider de ikke lave bilen.

Hvorfor kan man ikke finde mekanikere som er ærlige og reele. Selvfølgelig skal de tjene penge. Men at man er ligefrem grådig, synes jeg det er respektløs.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mekanikerne er Grådige...
  • #1   9. aug 2013 Kig forbi jylland i stedet.

• #2   9. aug 2013 Det er derfor jeg laver min egen bil.

• #3   9. aug 2013 er det sort du skakker om ?

• #4   9. aug 2013 Fordi de skal stå inde for hvad de sælger dig.

Det du betaler for er den garanti du får på deres arbejde. De har valgt en leverandør som de også skal holde liv i for at få gode rabatter osv. De skal også selv tjene penge.

Derfor koster dele (uden rep) mere og kommer du selv med delene kan de ikke garantere dig noget, men de er bundet af loven alligevel hvis de er flinke.

Der er mange der har mistet penge på den konto. Derfor er det så enkelt.
    Du kan takke alle dem der snyder og bedrager og er urimelige for det er sådan.
    IKKE mekanikeren.

• #5   9. aug 2013 Så tag du en 4 årige menaniker udannelse

• #6   9. aug 2013 B4NDIT: hvad har det med sagen at gøre? Er det det eneste alternativ, til ikke at ville snydes og bedrages, at man selv skal gøre det? Haha, er du seriøs? Måske hvis det ikke var sådan en rådden branche, hvor så mange tog så voldsomme overpriser, så kunne det hjælpe! Men fred være med det, håber flere gør som mig, triller over grænsen - Så må dem herhjemme jo gå på røven, så kan de måske lære at sætte nogle reelle priser!

Det er automekanikere, ikke raketvidenskab! I er jo altså ikke læger eller lign. Så kom nu lige ned på jorden igen!

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#7   9. aug 2013 Vil heller ikke generalisere, Men de fleste er faktisk meget grådige.

Mhs at komme selv med en reservedele forstår jeg godt pga garant osv.i, men hvorfor tager de 3-4 gange mere fra folk så??

• #8   9. aug 2013 Man tager vel heller ikke mel med til bageren...? smiley

• #9   9. aug 2013 og hvis du synes at mekanikerne er grådige, så tag en snak med en autolakerer smiley

• #10   9. aug 2013 Jeg kan slet ikke genkende problemet, og kommer fra jylland. Jeg har arbejdet et enkelt sted hvor jeg selv lavede regninger og der blev der lagt 20% ekstra på delene. Det var det..

• #11   9. aug 2013 Nogle er måske men ik alle, siger gerne folk selv må tage dele med men det ik mit problem hvis det forkert eller at kvaliteten er lort, de vælger en leverandør som står inden for den kvalitet de sælger, de sælger det til mekanikeren Og mekanikeren sælger det videre til kunden, mekanikeren tjener så oftest kun det han får i rabat på dele hos sin leverandør,
    At du fx vælger at købe skiver og klodser hos thansen så får du det billigere Ja men af hvad kvalitet sammenlignet med fx brembo eller Bosch fx, så har du måske sparet men skal så skifte bremser to gange på samme tidspunkt som de andre holder en gang!! Bare min erfaring

• #12   9. aug 2013 Altså, det er noget der hedder avance.

Du betaler mekanikerens løn og reservedelene. Men hvem tror du betaler for driften af værkstedet? alle de kurser, testudstyr, specialudstyr, sikkerhedskrav, elektricitet, brugsmidler som tape, papir til at tørre af med, plaster når din rådne kasse knækker ol. tråd til svejseapperatet, intetnettet så vi kan bestille dine dele hjem hurtigt nok til at du kun skal vente i et par timer?
    abbonnement på div. datablade. Afgifter til staten, miljøafgifter?

tror du bare det hele ryger ned i mekanikerens lomme? så tager du grueligt fejl. man bliver ikke rig som mekaniker med mindre man kører MEGET sort.

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#13   9. aug 2013 Kære Veteran,

Lad mig give dig et eksempel, skulle skifte et stk hjulleje på min bil. Han gav mig et pris på 1800kr. Samme mand som skiftede min hjulleje for 2 år siden til 650kr (hjulleje kostede 248kr, arbejdsløn for 1 time 400kr.), nu siger han til samme hjullejene fra samme butik 1100kr plus arbejdsløn 700kr. Har ringet til den butik de køber reservedele fra, her spurgte jeg efter komplet hjullejesæt, pris 248kr.

Det er ikke kun ham mekanikeren som er grådig, selv de som vil lave sort giver enorme priser. Skal lige sige at grådige mekanikere er både danskere og indvandrer.

• #14   9. aug 2013 Mekanikeren kan jo ikke give garanti på din rep. når du selv har haft stumperne med. Men jo, der er nogen steder hvor de er lidt grådige, for eksempel så jeg et sted hvor det kostede 800kr for at få skiftet bremsevæske, jeg giver selv 50kr

• #15   9. aug 2013 Ja alle er grådige... Smut i fakta og køb en pose kims til en 20'er.... Den betaler de sikkert kun 7kr for. Jo flere hænder ting skal igennem jo dyere er de, da alle skal tjene på dem.

• #16   9. aug 2013 Den eneste grund til de tage 3-4 gange så meget er fordi at de har nogle faste udgifter og som også dækker lønnen til mekanikeren hvis nu det skulle gå i stykker igen derfor den høje pris smiley

• #17   9. aug 2013 Hvad bil er det til? til den pris lyder det da til det kun kan være bsghjulsleje til en Golf 2 Golf 3 med trumler eller noget andet der har konisk bag på

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#18   9. aug 2013 Kære Anus...

Det er sødt at du prøver at forsvare dine mekanikere venner. Jeg mener det faktisk, slikker i også r... På hinanden.

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#19   9. aug 2013 Martin,

Hvad er forskellen på det pris jeg fik fra 2 år siden og nu??? Hvad ville du sige til at du købte et franskbrød til 90kr, det ville du aldrig finde på. Og bageren vil sikkert sige øhøm har fået ekstra udgifter, derfor skal kunderne bøde for det. What?

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#20   9. aug 2013 Kjærsgaard,

Det er en golf 3, for-hjul højre.

• #21   9. aug 2013 Det står dig jo frit for at køre et andet sted hen... Har du overvejet om det er det din mekaniker ønsker? smiley

• #22   9. aug 2013 Carsten

Hvorfor ikke også betale for deres frokost og aftensmad og evt. dr licens. Der findes sgu mange grådige derude og sådan er det sgu i den branche.

• #23   9. aug 2013 det er ikke samme type hjulleje for og bag

• #24   9. aug 2013 Ja wfå dem til at lave et tilbud og hvis du sys det er for dyrt så find et andet sted...

• #25   9. aug 2013 Per veerst: sær måde at sætte det op på.

Ja, det findes grådige mennesker i ALLE brancher, men man kan ikke generalisere på den måde.

Du er med til at betale ham der arbejder for dig's løn, og ja, den går vel til hans mad og licens.

Men gør din løn måske ikke det?

Jeg har sjovt nok selv sat og lavet regninger for mekanikeren.

Det handler også om at hans leverandør måske ikke er den billigste med alt, nogle ting er f.eks. røv dyre. Men det koster mere i arbejdsløn hvis man skal til at scanne 200 leverandørers forskellige systemer igennem for én dims. samt ventetiden på den kan jo variere en del.

men vi er så heldige i DK at vi selv kan vælge om vi vil være kunde ved den mekaniker eller ej. Så er hans priser for høje, forsvinder kunderne, og så forsvinder han jo kort tid efter. ganske enkelt.

Det er også en kendt sag at på sjælland tager de mere for delene end i jylland. Nogen sider det er pga. lønningerne er højere der, men hvad ved jeg.

Alt efter hvilken operation det er på en bil, og hvilken bil det er, så kan det jo variere en helvedes masse.
    Og ikke alle kan udspecificere en regning. F.eks. lyder det jo sært med
    "en klat smørefedt"
    "en bolt"
    "papir til afrensning af overskydende smørefedt"
    "afgift på smørefedt"

Synes du skal prøve at se hvilke fair udgifter der rent faktisk er bag sådan en regning.

• #26   9. aug 2013 Jesper J: god idé

Bare husk at det er et tilbud på selve operationen. hvis der opstår følgeproblemer må man iberegne dem udover.

Den fælge har jeg stået i, skulle skifte noget i bagenden af en golf3. Gav et tilbud. Da jeg så fik den hejst op og skildt ad, fandt jeg at det måske var verdens mest rådne golf, og der var en hel del mere der skulle skiftes fordi det ville gå i stykker hvis jeg tog det fra hinanden, som var krævet for at udføre den første operation.

Kunden valgte dog at betale, men det var svært at forklare at det ikke var med i det oprindelige tilbud. Jeg kunne af gode grunde ikke bare samle det igen da tingene allerede var rådne da bilen kom ind og istykker. Hvis jeg lod ham køre i den uden at lave noget, så ville den måske falde fra hinanden på vej over kantstenen. Og så stod jeg jo med skægget i postkassen da jeg ikke får en særlig glad kunde eller omtale af det.

Jeg var heldig det var en venlig kunde der var glad for at jeg fandt de ting og ikke bare svuppede uden om.

• #27   9. aug 2013 er selv mekaniker og skal ikke sige hvad andre gør og ikke gør

jeg køber dele steder hvor private også kan handle men fordi jeg køber mange dele får jeg procenter og dem beholder jeg selv (typisk via auto g) handler dog også med ftz hvor det kun er erhvervskunder der kan handle

Generelt kan man sige køber du meget får du det billigere

kommer folk selv med deres dele monterer jeg gerne men garanterer KUN at det er monteret korrekt

men at sige at mekanikere er grådige syntes jeg er forkert..... nogle er men sådan er det i alle fag

god dag

• #28   9. aug 2013 Magen til idioti at bringe et sådan indlæg op... inden du er færdig skal du være glad for at nogle stadig vil røre din gamle møgspand... du piver over 1800,- for et skift af forhjulsleje.... omg. prøv at spørge en tømrer hvad han skal have for at skifte et vindue i dit hus... hvis du selv har købt det... og tænk på at en tømrer ikke har nogle udgifter i forhold til en mek. han skal "formentlig" ikke have et værksted, et sporringsaperat til 100kg. en eller to eller tre testere til 30kg som alle sammen koster 5-6kg mindst i abn. om året. et afbalancerings apperat til 60kg et par lifte eller mere til 40kg som også skal have service mm. en masse kurser, forsikringer, udsugning til 2-300kg mm... kom og brok dig igen når du ved hvad der sker i den virkelige verden... jeg har kun remset 10% op af de udgifter der er til at drive et værksted... listen er endeløst lang. !!! Tro mig.. ejere af autoværksteder er nogle af de mest pressede personer i denne tid, flere og flere drejer nøglen om selvom de arbejder i døgndrift og kun holder et par dages ferie om året.. Det har formentlig aldrig ejet noget der ligner en ordentlig bil selv og jubelidioter som dig gør det kun værre !

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#29   9. aug 2013 Jesper,

7 ud 10 af alle de mekanikere jeg har været til tænker kun på en ting. Og det er: "hvordan kan jeg hive mere penge ud af kunden"

• #30   9. aug 2013 Det burde være gratis det pis!

• #31   9. aug 2013 jeg vil lige oplyse at mekonomen tager 618,75 for et forhjulsleje og 700,- er en fin pris for at skifte det... så er den vist ikke længere.

• #32   9. aug 2013 Det er jo det samme malerne, tømrene osv gør. Det er der ikke noget nyt i.

• #33   9. aug 2013 Syntes det fint det koster noget mere..

Fx. skal man have skiftet bremser og man selv kan købe dem hos fx. ftz til 2000kr. så det jo det det koster..

Men hvis mekanikeren så kan købe det samme sted fra til 1200kr. er det jo fint med mig at skulle betale de 2000kr. jeg selv skulle betale..

Så tjener mekanikeren penge og får en glad kunde..

Men de samme bremser skal jo ikk ligepludselig koste 3000kr... Så bliver mekanikeren for grådig..

Nu ved jeg godt der er noget der hedder fedt, smøremiddel osv. det skal de self. også have penge for.. Der kan man som vi gør i vires firma (elektriker) lave en post der hedder hjælpemidler, miljøafgift og lign. (Vi har så kørsel er nok ikk relevant her)

Så kan kunden se på regningen..
    Bremser 2000kr.
    Hjælpemidler 300kr.
    Miljøafgift 150kr.
    Timeløn xxxx (aner ikk hva det koster for lavet min bil sort)

Så er alle tilfredse... Istedet for at få en regning der bare hedder
    Skift af bremser 5000kr.
    Så aner man jo ikk om man har betalt de 2 eller 3000kr...

- Det kommer man helt sikkert længst med -

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#34   9. aug 2013 Lennart,

Orghhh hold op med ar tude, fordi biksen køre dårligt eller der er ekstra udgifter så skal kunderne bøde for det???

Ville du give 20kr franskbrød 100kr hverdag?? Fordi bageren har taget ekstra
    fiskekurser. Eller slagteren har købt porsche cayenne i gule plader, så er 1 kg mørbrad koster 680kr istedet for 300kr.

Ja mekanikerne har udgifter, de skal også have mad på bordet. Ingen tvivl om det. Men man der er forskel på grådighed og ærlighed.

• #35   9. aug 2013 Hakan H. Det er jo det der er hele pointen... du fatter det stadig ikke... Alle mek. har udgifter med mindre det er en perlegrus mek. du bruger.. men så er du også selv ude om det... men at du mener du kan købe dit forhjulsleje til 240,- så held og lykke....

• #36   9. aug 2013 Du skal jo ikke betale hans egne udgifter, men værkstedets. Den burde snart være sevet ind.

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#37   9. aug 2013 Lennart,

Jeg har kigget på krogslund, brødrene reservedele, autobremsen, thansen, merkonomen. Det dyreste kostede 360kr, billigste 120kr. 248kr fra autobremsen er fin synes jeg. Mange mekanikere bruger denne butik også.

• #38   9. aug 2013 Sikke fint du skriver... Det har jo intet med det at gøre, kan du ikke li priserne er der ingen forhindringer i du fiser til tyskland eller sverige for at få lavet din bil?? Hvis du ikke er klar over det er du i danmark, hvor der er 100 afgifter, mons mv. I danmark har vi også det der hedder løn, vedligeholdelse og skat... Værktøj er heller ikke gratis ej heller forbrugsmaterialer...

Lav din bil selv med de ting du kan købe i thansen eller alle de andre kina steder. Det er du nok bedst tjent med...

Ha en go' aften Hakan

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#39   9. aug 2013 Carsten,

Mange mekanikere er grådig, desværre findes der ikke et prisskilt på det arb. De laver. Mange giver bare et pris ud af det blå, alt afhængig af hvor presset, akut eller penge man har. Hvis det er lidt akut tja så misbruger de folks desperat situation, så prisen for et ekstra nøk op.

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#40   9. aug 2013 Anonymous,

Er du klar over hvor mange værksteder der laver sort arb. Om det er perler eller dansker er det ligegyldigt. Et værksted kan ikke overleve hvis de ikke laver sort arb.

• #41   9. aug 2013 Du helt ude at skide...

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#42   9. aug 2013 Anonymous,

Sandhed gøre nas.:)

• #43   9. aug 2013 Hvis nu bare du vidste bedre smiley

• #44   9. aug 2013 Hahaha!
    Shit mand, selv den dårligste kioskejer kan se du helt væk

• #45   9. aug 2013 Du er jo helt væk.....
    Et værksted der ikke kan overleve "Hvidt" laver ikke sort

• #46   9. aug 2013 Pris er underordnet så længe kvaliteten af deres arbejde er i top smiley

• #47   9. aug 2013 jamen skift da selv dit forhjulsleje, på et værksted skal man bruge disse ting(har ikk taget værksted, strøm osv med)

Gaffelnøglesæt
    Luftnøgle
    slagtoppe
    momentnøgle
    topnøglesæt lille + stor
    umbraconøglesæt
    lyssliber med en stålbørste
    vinkelsliber + skive
    sporingsudstyr
    min. 20 tons presser
    evt. noget gas & ilt
    en lift(4 søjlet lift til firehjulsudmåling)
    diverse smøremidler
    og der er sikkert også ting jeg har glemt.. smiley

• #48   9. aug 2013 tømrer og malere findes ikke... det er en myte.

synes nu heller ikke det lyder vildt for skift af lejer...?! temligt billigt enda...

• #49   9. aug 2013 jeg har lige betalt knap 3000 i arbejdsløn til en mekaniker for at skifte 4 skiver og klodser samt en abs sensor og et baghjulsleje på min gamle e36, tror faktisk lejet var klart det mest tidskrævende .. kører jeg en af mine biler til mekker og får en regning på 1800 kr efterfølgende føler jeg mig fanme heldig smiley hehe

ps delene kom jeg selv med ...

• #50   9. aug 2013 Automekanikere er altid højt hævede, men i sidste ende kan de vel ikke noget uden, at benytte en computer nu om dage..

- Næ du, Lanbrugsmaskine mekanikerne er sgu de bedste smiley

• #51   10. aug 2013 AHJ. Haha. Kan kun give dig ret. Du kan helt sikkert udbedre abs og airbagfejl i første hug på din altea uden en tester. Fjols.

Nyere biler i dag er fuldstændig overvåget af styreenheder, og når du siger at mekanikere ikke kan noget uden en computer, så er det sgu nok fordi du ikke aner hvor meget vi kan med en computer.

• #52   10. aug 2013 AHJ: Folk har så osse den opfattelse af når deres bil er i stykker så kan man lige sætte testeren på og vupti så er den lavet men det kan være du høre til en af de "typer" ;)....

Hos køber vi self stumper ved mekonomen og der får vi dem self til inkøbs pris med vores rabbatter og på fakturen står den faktiske pris osse uden moms som varen vil koste det er sådan kun sådan noget som dæk eller brugte dele vi kan tillade os og tage lidt mere for og hvad dæk angår ja så skal de jo osse monteres og afbalanceres som osse koster.... og jeg kan osse godt forstå nogle tager noget mere i arbejdsløn når folk selv kommer med dele vi har jo ikke selv ret meget ud af det men altså nu tager jeg heller ikke mit egetgær med hen tilbageren når jeg skal have rundstykker..... nej der hvor mekanikeren tjener lidt penge er som regel ved div tillæg som kommer på regningen så det erbare og have en masse af dem på regningen dem siger folk aldrig noget til det er kunne tiden de brokker sig over

• #53   10. aug 2013 Mig bekendt er det de færreste mekanikere der køre Porsche, Aston Martin eller andet sjovt, så forvent ikke hele din regning ryger i mekanikerens lomme. Faktum er, at det er dyrt at drive et moderne autoværksted.

Jeg husker ikke beløbet, men et værksted jeg plejede at bruge, fortalte mig engang hvor meget de betalte for deres testudstyr og software licencer (ikke småpenge!), efteruddannelse af mekanikere og lign. Og så er der jo ferier og helligdage konstant i DK, og barsel og medarbejderes sygedage, pensionsbidrag, forsikringer etc. skal der også regnes ind.

Så er der jo alt overhead som lokaler, administration og bogholderi, rengøringskonen, el og varmeforbrug etc. Pengene får hurtigt ben at gå på.

• #54   10. aug 2013 Nu er jeg ikke mekaniker, men elektriker, og vi er også nød til at tage godt ved på materialerne for at få det til at løbe rundt. Alternativet ville jo bare være en højere timeløn. Så jeg kan virkelig ikke se problemet. Og hvorfor skulle mekanikeren der laver det sort ikke tage ved? Personligt vil jeg da ikke bruge min fritid, hvis det ikke giver andet end nogle håndører.

• #55   10. aug 2013 Ogitinale testere får du ikke for under 40.000 - 60.000,- og så kommer der en årlig lisence på omkring 10.000,- alt efter hvilket mærke det drejer sig om...

Et ordenligt udmålings app. Får du heller ikke for under 120.000.- ( For de billigere) og så op til 300.000,- og når der køres priser på 599.- eller under for en udmåling skal der satme mange igennem før den er betalt, når du trækker skat, moms, løn mv. Fra... Det fatter folk bare ikke..

Så der alt special værktøj man har på en aut. værksted, som er påkrævet man køber for at opretholdet sin autoritet.. Det er priserne skruet helt i top fordi man er tvunget til at købe det.

Og så kan man ikke altid regne med en tester!!! Den må man endelig ikke altid stole på, den er kun vejledende i nogle tilfælde!

• #56   10. aug 2013 tester på udlæs fejl og parameter og se hvad det siger også er det på med scoope eller multimeter hvis det kan gøre det også ud og fejlsøg på komponenterne hvis bilen vel og mærket har et dianogse stik ellers er det og finde nogle eldiagrammer også i gang

• #57   10. aug 2013 Jeg kan ikke forstå at der skal være så meget vrøvl herhjemme ang de værksteder.. Jeg synes genralt at håndværkere er ALT for dyre kontra det arbejde de udføre.. Sjovt nok vil min lokale mekaniker ikke skifte tandrem og pumpe uden det skulle koste 10-15kilo alt incl.. Kørte så til tyskland og gik en tur i flensburg by og kom kun af med 4300 DKR. Det er altså for stor en forskel synes jeg. Også der mange danske mekaniker som råber op og fortæller at når der feks laves service i tyskland kontra DK er det ikke de samme ting man gennemgår.. ARHHH er det godt nok til tyskerne er det også godt nok til mig smiley

• #58   10. aug 2013 slangerup autoservice ved michael kolind. i slangerup raasivangen 1.
    fik tilbud på 8500for skift at diverse dele. ifølge FTZ´s side var der for 5500i dele og ca. 9-10 timers arbejde. samt genopfylning af klimaanlæg og kølervæske.

• #59   10. aug 2013 Henrik

Jeg er udmærket klar over, at en evt. tester ikke gør det hele.
    Nu formoder jeg, at du har været inde på min profil, hvor det måske havde været en god ide at læse, hvad jeg gik og lavede til daglig.

Som landbrugsmaskine mekaniker ved jeg om nogen, hvor meget elektronik der kan smækkes i en maskine.
    En skide lille bil er intet i forhold til en ny moderne majetærsker eller traktor, som virkelig viser hvor meget elektronik og automatik der kan være i en maskine.

Automekaniker er som jeg ser det, blot et montør arbejde, fordi det ikke kan betale sig og reparere de forskelige dele også kommer der nyt på.

På f.eks. en traktor er tingene langt større og derfor også dyrere, så derfor kan ofte betale sig og renovere de forskellige dele, hvilket jeg mener er en rigtig mekaniker.

Christian

Læs overstående.. smiley

• #60   10. aug 2013 find da en mekker du kan stole på.! jeg har heller akdrig forstået dem der tager 200kr i timen sort, men på arbejdet får de kun 150, og det betaler de skat af... det går de ik af de 200...! det er jo helt hen i skoven.!

men som regel sælger en mekker reservedelen, til den pris kunden giver i butikken, men han får bare 20-30% i rabat.. dermed har han den lille fortjeneste... sådan gør alle da.. og fair nok, der bruges tid på at bestille osv.. og sådan er det jo i alle fag,

• #61   10. aug 2013 Min fritid er mere værd end at lave sort til 150 i timen i min weekend, længere er den ikke. Normalt gir jeg en fast pris inden jeg starter... Kunne ikke forstille mig der er nogle den gider bruge sin fritid på at arbejde til 150 i timen.... Om jeg tar 250 i timen sort er stadig halv pris end hvis det skal laves på et billig værksted, derved er det en win win situation..

• #62   10. aug 2013 Der bliver da ellers spillet en del violin her smiley

• #63   10. aug 2013 Ja, men den er fanme ikke stemt!

• #64   10. aug 2013 Dem der kører til tyskland skal bare lige huske at de i mange danskes it systemer står som manglende service da de ikke har adgang til det tyske.. manglende service=manglende garanti...
    Og det hjælper IKKE at der er stemplet i bogen... for hvem kan ikke sætte et stempel og en underskrift?

• #65   10. aug 2013 Det er derfor at haynes manualer er opfundet... hvis bilen så bare var ok efter et værkstedsbesøg.. men ak det er heller ingen garanti

• #66   10. aug 2013 Lasse N: Vil du arbejde herhjemme til en tysk løn da? Nej vel.. Der er flere grunde til at det er langt billigere i tyskland. Arbejdslønnen er væsentlig lavere, og det samme er momsen.

Brian L: hvorfor er det helt hen i skoven og tage mere sort, end man får på timeløn? Min fritid er sgu guld værd, så hvorfor forære den smule væk man har?
    Og uanset er det som aNONYMOUS siger stadig langt under halv pris.

• #67   10. aug 2013 Elektrikere og skorstensfejere er sq værre end mekanikere (er selv elektriker)..

Men vil give dig lidt ret - købte en pakdåse som kostede 250,- ca. - følte mig lidt snydt da jeg fandt samme pakdåse, samme mærke til 30,-kr...

• #68   10. aug 2013 Jeg vælger at tro (håbe) smiley at de penge jeg bruger i service og stempler på min m5 betaler sig hjem den dag jeg sælger bilen. men må nok indrømme tror den m5 bliver holdene i min garage i MANGE år endnu, hvis ikke for altid .

• #69   11. aug 2013 Ham x: jeg kan ikke se hvad det gør af forskel at man får lavet sine eftersyn i Tyskland eller Sverige. Det er jo bil fabrikanten der giver garantien og ikke det danske værksted. Jeg har en bil der har kørt sit første år i Tyskland, der er stadig garanti på bilen, også selvom jeg køre på et dansk værksted..

Jeg syns nu at de fleste mekaniker tage en meget fair pris.. Jeg ved godt i har mange udgifter, men at i køber tester til flere tusinde kroner er jo ikke kundens skyld.. Det er fair nok at i tager penge får at sætte en tester på bilen, men det er ikke noget der skal indgå i timeløn. Jer timepris bør kun dække løn, og de andre udgifter, så som el, vand, varme, og hus leje..

Det et også fair nok at i tjener på jeres reservedele, fordi i bruger tid på at bestille dem, osv. Men hvis mekanikeren nu bruge mekonomen til at levere reservedele, og mekonomen handler eks. Kun med Monroe støddæmper, men jeg vil heller ha Sachs støddæmper på, fordi det er det der sidder på som originale. Så er det dårlig service hvis jeg skal betale en store timepris end min nabo. Jeg skal som kunde da ha lov at spare lidt på min regning ved selv at komme med mine del, eller selv bestemme hvilket mærke jeg skal ha på. Husk på, i lever af jeres kunder, så lad vær med at tage ræven på os.

• #70   11. aug 2013 Nej du ska sgu ik.
    Har du måske selv blomster med til blomserbutikken hvis du ska ha en buket?
    Har du selv mursten hvis du ska ha et murefirma til at bygge dig hus?
    Har du selv ledning når elektrikeren kommer?

Nej vel? Hvorfor skal du så selv komme med dine reservedele? Betal hvad det koster eller gør det selv, det er sådanne typer bedst tjent med hvis de ikke har råd til at betale en værkstedsregning. Ellers drop bilen og tag bussen. Hvis du vil ha andre dæmpere, så sig hvad du vil ha istedet.

• #71   11. aug 2013 Ro på. Prøv at forstå point i det jeg skriver.. Jeg har intet problem med at du tjener lidt penge på reservedelene, fordi du for dem til en god pris, og at jeg så skal betale det for dem, som havde skulle ud og købe dem som privat. Men hvis din leverandør ikke levere det mærke, kan jeg da lige så godt levere dem selv, frem for at du skal bruge tid og energi på at skaffe dem. Og alligevel ikke tjener noget på dem fordi du købet hos en hvor du ikke rabat. Ved mindre du er typen der så tager mere for dem for dem, end hvad jeg selv kan skaffe dem til som privat.

Og nej, jeg levere ikke selv mine murersten til mit hus. Mure plejer at kunne gøre det billiger end jeg selv kan, selvom han tjener på det.

• #72   11. aug 2013 og når du så kommer med noget lort der ikke passer skal det heller ikke koste noget at din bil hænger på en lift til du får rettet fejlen eller hva?

• #73   11. aug 2013 Hva har det med sagen at gøre? Jeg snakke om pris for en reservedel.. Hvis du bruger tid på at prøve at montere noget jeg er kommet med som så slet ikke passer, ja så må jeg jo betale for den arbejds tid du bruger.

• #74   11. aug 2013 Camilo F: Jeg er så tit kørt forgæves, fordi folk selv har skaffet el materialer, fordi det enten er købt forkert, eller for billigt osv. og så bliver det sgu dyrere i sidste ende.
    Og kommer kunden med materialerne, hænger mekanikeren jo stadig på udskiftningen når du er kørt, og det er der sgu ingen der vil.

• #75   11. aug 2013 Det er jo heller ikke fordi at hvis jeg skal have skifte bremser og skiver, at jeg heller vil have jeg selv kan komme med de billigeste ned fra t hasan som aldrig passer, for at spare nogle basse øre. men hvis jeg nu bruger det lokal værksted nede på hjørnet, og jeg gerne vil have dem til at skifte 2 rudehejse. Jeg går stærkt ud fra han ikke kan skaffe dem hos meko eller ftz, så han køber dem hos bmw til en stk pris af 861 eks moms. Den samme rudehejs kan jeg skaffe til 436,25 ink. moms. Hvorfor skal jeg ikke have lov til at spare de 1200 kr. Jeg betaler jo stadig dig for det stykke arbejde du udføre. Jeg kan godt forstå at i som mekker bliver irriteret og ikke gider hvis i konstant skal montere det billigste lort der aldrig passer. Men det er dyrt at have bil, men nogen af os er sku nød til at have det for at kunne komme på arbejde. Og hvis du som mek ikke vil yde mig den service at jeg kan spare mig selv få nogle penge, så er det også helt fint. men så er der sku nok bare nogle andre der for lov at lave arbejdet.

• #76   11. aug 2013 De skal sku da leve de bliver sku ikke millionær på at være mekaniker,det er jo ikke alle der báre kan hive sorte penge ud af pizzeriaet og kære i store biler vel

• #77   11. aug 2013 øh hvad hentyder du til??

• #78   11. aug 2013 At det ikke er gratis at drive virksomhed er mit gæt

• #79   11. aug 2013 Fis over på gør det selv værkstedet og lav dit hjulleje selv så kan du selv se hva det koster...

• #80   11. aug 2013 Nemlig aNONYMOUS ikke i Danmark,og er ikke ment til nogen specielt men tænk jer om inden i sviner mekaniker til for det er ikke en guldgruppe at have værksted i danmark

• #81   11. aug 2013 Jeg prøver ikke på at svine nogen af mekanikeren til, hvis der forstået på den måde, så undskylder jeg for det. Jeg har det helt fair med at betale hvad mekkeren nu skal have i time pris, som er baseret på det han skal have for at dække de omkostning der er ved at drive hans værksted. Men at komme med en kommentar om at "gu skal jeg ej" synes jeg er en forkert indstilling.. Det er som sagt også helt fair at i tjener på resevedelene, så længe at i sælger den til samme pris som jeg selv kunne gå ned og købe den til. Men at afvise et stykke arbejde, fordi jeg selv kan skaffe eksempel min rudehejs billiger, det ser jeg ikke nogen pointe i.

• #82   11. aug 2013 camilo f nu skal du huske på at man som mekaniker skal give garanti på de dele der bliver sat i bilen, og der er ikke ret mange der vil give garanti på dele folk selv kommer med, hvis du selv kommer med delene skal du regne med time prisen bliver dyrere

• #83   11. aug 2013 Et pizzaria eller en bager vil da heller ikke lave en pizza eller et franskbrød til mig hvis jeg selv kom med tingene til det vel

• #84   11. aug 2013 Hold nu op med at snakke om alle bager og blomsterhandler. Det jo den dårligst sammenligning.. Du går da heller ikke ned og køber et fjernsyn til 15.000 hvis du kan spare 2000 i nabo forretningen.

og det med garantien, ja i giver garanti, men hvis nu resevedelen er defekt, så formoder jeg at i går vider med sagen til frz eller hvor i nu har købt den.. Det er jo ikke jer som værksted der betaler en ny reservedel. Det kam jeg jo også der hvor jeg har købt den.. Men lad nu det ligge.. Jeg tror jeg har forstået jeres pointe.

• #85   12. aug 2013 hohohohahahahahah.....

for satan det er da årets tråd det her. Mudderkast og tilsvining i lange baner smiley Bilgalleri på bedste vis.

Er man utilfreds med prisen kører man til det næste værksted. Hvor svært kan det være? At mekanikere ikke er læger og derfor er dummere... hmmm... ja okay, men hvor mange liv redder en mekaniker mon ved at vedligeholde biler frem for hvor mange liv en læge redder? Bare sådan i groft perspektiv. Jeg har da selv en Bachlor i Geografi samt en mekaniker uddannelse og er nu på vej videre som ingeniør. Folk har forskellige kvaliteter og det kan godt ske at det at lave bil falder nogle folk nemmere end andre. Men tit vil en læge have store vanskeligheder ved at forstå en bils sammensætning og mekanikeren vil nok have svært ved at navngive de enkelte muskelgrupper i brystregionen eller foretage en bypass operation.

Når det er sagt så synes jeg det er flueknepperi at brokke sig over et lejeskift til 1800 kr. Men i stedet burde man glæde sig over at have givet så lidt sidste gange. En anden ting jeg ville være lidt undrende over er at det nye leje kun holdt i 2 år... Kan nogen sige reklamation?

• #86   12. aug 2013 Gav 100kr for en 1,5 cola i Jensens igår... fuck jeg er blevet snydt, tror jeg pakker mig selv ind i dynamit i morgen og udsletter Jensens c",)

• #87   12. aug 2013 Jeg tror det er en general ting i danmark at vores priser er urealistiske høje. Der er ikke mange der kan være med mere når priserne for at få udført et stykke arbejde er så højt.. Hvis man samligner en lønning fra en tysker og hvad det koster ham at lave service på sin bil er det billigere ind det er her i danmark.. Og der er taget højde for forskellen på momsen så slap i bare helt af.. Et andet problem jeg oplever i danmark hos mekanikeren er at de tror det er ihh ohhh så fint og flot.. Hvor i tyskland der er det bare en bil og det selv på de autoriserede værksteder... Her kommer din bil ind du låner en anden bil indtil din er lavet..

Med hensyn til garanti så er det noget pjat at man ikke kan se det i dk for feks opel eller vw kan man sagtens se det.. Ved så ikke lige med alle der kinøjser biler..

• #88   12. aug 2013 hakan h du kan da også bare få er tilbud inden rep.. og ja det koster kassen og have et værksted optimalt kørende. når jeg blir sendt på kursus i 2-3 dage er det da også med fint hotel,med dyr mad og drikkelse og selvfølgelig tømme minibaren. osv osv. det skal du da som kunde betale for.. Tak forresten :-))

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#89   12. aug 2013 Nicolai,

Jeg har fornylig ringet og mødt op på flere værksteder. Har fået tilbud på div. Rep. på min bil. Priserne er hips som haps. Den ene værsted ringede jeg til, her fik jeg tilbud på skift af bremseskiver og klodser til 1500kr, næste dag dukkede jeg på med mit arb. Tøj (jakkesæt med slips osv). Her lød prisen for samme arb. 2400kr. Hvis de kan se at du har penge så stiger prisen, hvis ik så er det la la la priser.

Mekanikerne er grådige og tager røven på folk.

• #90   13. aug 2013 Arrrh Hakan, den holder da ikke en meter. Har du fået en pris i telefonen er den bindende... så skal de bare holdes op på den

• #91   13. aug 2013 Prisen stiger ikke bare fordi du ringer eller møder op den skal du længere ud på landet med

• #92   13. aug 2013 Så lav da forhelvede lortet selv... Hvis du ikke kan selv så har du nok en fætter

• #93   13. aug 2013 hmmm jeg troede det var et leje du skulle have lavet hvorfor så ringe på skiver og klodser

• #94   13. aug 2013 tak for tippet hakan smiley

når min m5 skal på værksted fremover bliver bagagerummet fyldt med netto poser ,og jeg møder op i en hullet t-shirt og ubarberet og stinker af sved smiley

mon den virker hos tandlægen også ???

• #95   13. aug 2013 Hassan h du har så ret! Jeg gør det samme med mine kunder , de rige betaler dobbelt som meget, som de alm. Lønnede. Når du har fint tøj, har du også råd til at betale smiley smiley

• wralte
    wralte Tilmeldt:
    sep 2009

Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 7
    #96   13. aug 2013 Kom til ålborg så kan vi hjælpe dig smiley

• #97   13. aug 2013 Køb en gammel Toyota, Honda eller Subaru så har man ikke alle de problemer med værksteds besøg smiley

• #98   13. aug 2013 Det er mange år siden, jeg blev træt af at betale for høje værkstedspriser og priser på reservedele, så jeg har efterhånden en del erfaring og laver næsten alt selv, men min svigerfar har f.eks. netop betalt ca. kr. 400,- for 4 stk. Fiat tændrør, hvor tilsvarende i et andet mærke max. ville have kostet kr. 150,- Ligeledes blev han bonnet for hjulskift (kr. 100,-/hjul), selvom de i forbindelse med check af bremser alligevel skulle have hjulene af? Har fornylig købt nyt udstødningssystem i Tyskland pris incl. fragt kr. 500,-. Samme system - måske et andet fabrikat - men set hos Thansen til kr. 1700,-.

Hjusk at mekanikerne kun er grådige, så længe de kan slippe afsted med det - så check priserne i Tyskland og bestem hvormeget mere du er villig til at give i DK, hvis du tager hensyn til den lidt højere moms og lidt højere arbejdslønninger + at du skal bruge tid og penge på at køre til Tyskland - men der bliver hurtigt overskud til både overnatning, en god middag og lidt sjov.

• #99   13. aug 2013 Som der er skrevet af andre herinde er makanikerfaget ikke raketvidenskab. Men der er nu engang forskel på at være uddannet og lege hjemme i perlegruset smiley

• wralte
    wralte Tilmeldt:
    sep 2009

Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 7
    #100   14. aug 2013 Andet råd brug autobutler . Dk

• #101   14. aug 2013 bare husk....... det er ikke altid det smarteste at få lavet sin bil det billigste sted

det handler om at lave tingene ordentligt

• V
    V Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 1 Biler: 1 Emner: 261 Svar: 1.210
    #102   14. aug 2013 Jeg får også min bil lavet i sverige, på aut. Værksted. koster det halve af hvad et koster her, inkl broafgift + benzin,

skift af klodser + skiver, samt olie og olie filter.

Aut mercedes Værk. 3485 DKK
    tilbudt i DK hos MB 5995.

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#103   15. aug 2013 Ole B,

det er ikk alle der bor tæt på grænsen:(((

min bil skulle spores, så jeg tjekkede alle de steder der kunne tjekkes mhs pris omkring kbh. priserne var mellem 500 kr og helt op til 1500 kr. når men jeg valgte en som kostede 695 kr. her fik jeg at vide, at de ikke kunne spores fordi min venstre styrekugle var defekt, fint sagde og gik. jeg ringede rundt til flere mekanikere rundt omkring for at høre hvem der kunne lave min bils styrekugler. (skal lige siges at en styrekugle koster 99 kr.) for at skifte en styrekugle lå prisen mellem 800 kr. helt op til 2000 kr. jeg var ved at blive paf. nå men så gik jeg tilbage til det sted hvor skulle havet sporet min bil, de gav mig en pris sporing +styrekugle (kun venstre) 1266kr synes det var en fair pris. Men her kommer så min overrraskelse det var QickPot. jeg som altid troede de havde dyrer priser. selv råden mekaniker ville have 1000 kr for en styrekugle skift uden sporing. det kalder jeg grådighed......

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#104   15. aug 2013 Jubidition,

det med bindende giver de bare en stor finger. påstand mod påstand. hvordan skulle jeg bevise det. Manden siger ved ikke og kender ikke noget til det, basta. de er fuldstændig ligeglade.

• #105   15. aug 2013 Prøv www.autobutler.dk

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #106   15. aug 2013 Hakan H
    Du får tilbudet skrevet ud, så har du det på skrift..
    Ellers så køb dig 2 nye styrekugler, og gå igang med at skifte dem selv, og så afsted til sporing bagefter..
    Så har du jo sparet en "masse"
    Du vil nok finde ud af, at sådanne skide styrekugler kan sidde dejligt fast, og uden korrekte værktøj fra start, så vil du spilde en masse til på at få dem ud smiley

Håber ikke at du har aircon i din bil, og det en dag skal fyldes op, for så falder du da om!

• #107   15. aug 2013 Jonascbc hvorfor? 499-599,- for en opfyldning, det da ikke galt. Ja, ved så ikke om prisen er 4999,- i københavn

• Bjerggaards

#108   15. aug 2013 aNONYMOUS
    Nej 500kr er ikke dyrt, medmindre man ved hvor lidt man betaler for smiley
    Men hvordan kan i gøre det til 500kr?
    Hvor meget tager i for 1 gram, eller er det ik med i de 500kr..

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#109   15. aug 2013 Jonascbc,

hvis jeg selv kunne reperere bilen ville jeg havet selv gjort det, men det kan jeg ikke.

• Bjerggaards

#110   15. aug 2013 Sporestænger er lette nok, hvis man har værktøjet.
    Men se om du ik kan få skiftet begge 2 når du er igang, er kedeligt at skulle igennem endnu en sporing om få tusinde km smiley

• #111   15. aug 2013 Jeg gav 300kr. For et klima service.. og det var for at få trykprøvet og gammel væske ud og helt ny på..

Det var på privat værksted..
    Og jeg var der selv og snakkede med ejeren, som forklarede hvordan det virkede mens vi så på processesen..

Der var så et sommertilbud de havde normal pris 500kr...
    Og det var self. med regning..

• #112   15. aug 2013 Billigt

• Bjerggaards

#113   15. aug 2013 Waow! Det har han satme ik tjent meget på!
    r134a eller freon om man vil, er jo ikke noget helt billigt stads ;D

• #114   15. aug 2013 Så kan jeg så fortælle dig at det leje som du skal gi 248kr for ved autobremsen har de givet 20-25kr for, så har du lidt mere at tude over smiley

• #115   15. aug 2013 et tilbud pr telefon er lige så bindende som på skrift. Kan godt ske det er påstand mod påstand, men det er stadigvæk bindende. Man tjekker så op når man møder op at den pris man har fået er den rigtige hvis ikke kører man igen

• #116   15. aug 2013 Nå der klimaservice var der ikk mange basseøre i, men til gengæld lavede de ca. 20 biler om ugen.. Og maskinen klarer jo det hele.. Så der skal jo ikk bruges meget tid..

• #117   16. aug 2013 Jonascbc
    Du skal tænke på, de gram man tapper af, kommer jo på igen, så det er kun hvis der mangler.

Hvis du skal ha 500gram på dit system, og man tapper 450gram af, vil det kun være 50 gram der skal påfyldes

• #118   16. aug 2013 Ikke for sjov at den branche du taler om år efter år bliver kåret til landets dårligste og mest utroværdige. Det kan I mekanikere tænke lidt over.

Stop med jeres tuderi over hvad et værksted koster at have kørende, de andre fag er da mindst lige så dyre. Mekanikeren ved siden af mit firma tager 700 kr i timen, hvilket er vanvittigt for en reservedelsudskifter. Kan godt være at hans tests udstyr er dyrt. Men mine folk har firmabil, indretning af denne samt værktøj for godt 250.000 kr stykket. De driftomkostninger kommer et værksted ikke engang i nærheden af. Hvorfor tager han så 200 kr mere i timen end mig? Fordi han kan, så simpelt er det.

• #119   17. aug 2013 Hmmm... værkstedshal inklusiv isolering ca 8.000 kr pr kvm. Udstilling, reservedelslager og indhold, olie, lifte, sporingsværktøj, dækmaskine og afbalanceringsmaskine, tester, varmeudgifter til kalofære og så videre og så videre. Et normalt værksted i størrelsesordenen 10 mand ansat koster ca 10 mio om året hvis der også er en forhandler. Der skal sgu et par biler igennem for at lave 10 mio kr i indkomst alene...

Jeg tror der er mange her der gætter hvad det kræver at være mekaniker og når man tænker lidt videre så er mekanikere en af de lavest lønnede håndværkere. Mon der er en sammenhænge med at man synes det er latterligt at blive kaldet reservedelsudskifter når murermanden henter sand og mørtel og cement for en slik og får 20-30 kr mere i timen? Eller en elektriker for den sags skyld. Det kan godt være man tror der er mange penge i det, men det er altså ikke sådan det hænger sammen. Fortjenesten på nye biler i dag er minimal i forhold til for 10 år siden. Folk presser prisen og vil have mere for færre penge. Og så regner de til og med at service og kvalitet også ryger et hak op...

Jeg skal ikke sidde og forsvare et erhverv jeg ikke længere er en del af, men jeg synes det er til grin af folk sidder og udtaler sig om ting de bestemt ikke har forstand på.

• #120   17. aug 2013 de 10 mio er omsætning ikke fortjeneste skal det lige siges

• #121   17. aug 2013 Jubi >>

Faktum er at et værksted ikke er dyrere at drive end f.eks. et elektriker firma. Og ja selvfølgelig sal en elektriker have mere i timen end en mekaniker, han er jo uddannet på et væsentlig højere niveau.

Hvordan kan noget løbe rundt, hvis det koster 10 mio at drive og omsætningen kun er 10 mio?

• #122   17. aug 2013 Martin hvordan er en elektriker, smed eller en maler højere uddannet?

• #123   17. aug 2013 Steffen >>

Prøv at undersøg hvilken håndværks uddannelse, der som den eneste, kom forslag om at den skulle gøres til en delvis akademisk uddannelse? Det er uden sidestykke den uddannelse af dem alle der er hårdest teoretisk.
    En anden ting er, at du faktisk kan dø af det en elektriker arbejder med.

• #124   17. aug 2013 Martin E en elektriker uddannelse kan slet ikke måle sig med Mekaniker uddannelsen smiley faktisk er Mekaniker uddannelsen en af de allermest avancerede uddannelser man overhovedet kan tage i dag smiley og hvis man har mekaniker uddannelsen kan man blive elektriker på kortere tid fordi man allerede har styr på det med el smiley det er meget mere kompliceret at blive autoelektriker end det er at være alm. elektriker smiley

• #125   17. aug 2013 Der er i alle fag, omkostninger der skal dækkes.

For en elektriker (er installatør så har lavet beregningerne).

Hvis en lærersvend skal have 150kr i timen, så skal firmaet fakturere 385kr + moms for at få dækket udgifter til sygdom, pension, arbejdstøj og værktøj. For at havde en avance på 15%.

Jeg har så kun gået til 150 i 2005, siden 2006 har jeg ligget på 200 +- dvs firmaet hvis det fakturede på timebasis, skal fakture omkring 500+moms og så kommer en evt firmabil udover.

Det koster at drive forretning i dk. Og jo laver jeg fusk vil jeg have penge for det. Det er min fritid, og den er ikke gratis. Går jeg på overbejde får jeg 400 i timen, diet, samt pension og feriepenge. Så gider jeg sgu ikke skrue for 150pr time sort når man får mere ved overarbejdet... smiley også selvom skat tager halvdelen, så er det 200kr ud.

Dette er ikke mønstret på nogen specifikt, blot info.

• #126   17. aug 2013 Arnesen >>

Håber virkelig det var en joke det der. Mekanikere har langt fra el lære på samme niveau. Prøv at stil en mekaniker et par spørgsmål omkring noget sinus og cosinus. Som er en stor del af en elektriker uddannelse. Faktum er at den el del en mekaniker lære på sin uddannelse ikke kan give nogen som helt merit på en elektriker uddannelse.

• #127   17. aug 2013 Tony A >>

Nemlig, da jeg var lønslave elektriker fik jeg 235 kr i timen, hvilket ikke er meget unormalt for en specialiseret elektriker. Det tjener ingen auto mekaniker her i landet.

• #128   17. aug 2013 du kan jo vende den om og sige at en elektriker ikke fatter en skid om Styretøjs geometri og hvordan en motor er bygget op smiley det er nogle ting som mekanikere har meget let ved smiley

men nu vi snakker el så vil jeg da gerne se en alm. elektriker renovere en generator

• #129   17. aug 2013 Øhh det er der da mange mekanikere der tjener her i landet smiley jeg selv ligger ikke under 300kr. for der hvor jeg arbejder får vi penge efter hvor meget vi er værd og hvor meget vi tjener til firmaet smiley

• #130   17. aug 2013 Arnesen >>

Selvfølgelig kan en elektriker vikle en generator, det er jo en del af uddannelsen. Men forklar mig lige hvad det er du mener du kan få merit i, på elektriker uddannelsen?

Ja det tjener du, men det er jo også accord, du beskriver der, ikke fast timeløn. For der er jo rigtig mange mekanikere der tjener 48-50.000 kr om måneden, den må du længere ud på landet med. For det grundlag kan man da ikke drive en ærlig forretning på.

• #131   17. aug 2013 Er selv elektriker..

Og at sige at man bare kan få merit for en masse ting, hvis man er udd. mekaniker??

Det passer slet ikk.. Kender flere eksempler fra folk der har en mekaniker udd. og så læser til elektriker.. Og der sku ingen kære mor.. Det fuld pensum..

Men hvis vi snakker maskinmester derimod, det satme noget af en udd.. Har en veninde der lige er blevet færdig med den inde for forsvaret.. Der det sku med at holde tungen lige i munden.. smiley
    Og hun sagde selv at den sværeste del klart er den elektriske del af det, hvilket også er det der tager længst tid..
    Det kræver fx. en elektriker udd. for at kunne starte..

- men at sige en elektriker ikk har styr på viklingerne på en generator?? Ahh com on, det lærte jeg i fysik/kemi i 8. Klasse.. Og vi gennemgik det kort på grundforløbet (4 timer) så havde alle farttet det selv Muhammed.. smiley

Jeg skal ikk rakke ned på nogen fag.. Jeg er heller ingen verdens mand.. For selv lavet min bil sort, hos en mekaniker..

Jeg siger bare at en elektriker udd. er en noget hårde udd. end mekaniker..
    (Gad dog heller ikk være mekaniker da jeg er 211cm høj)

Men der skal være plads til alle håndværkere.. smiley

P.s. Jeg får 191kr. i timen og kører spjæld i stor Kbh.. Jeg laver ikk dagens gode gerning hehe smiley men er fint tilfreds som ungsvend..

• #132   17. aug 2013 Martin, hvor megt multiplex og canbus arbejder en elektrikker med? Kender han tolerancerne på at shims et bagtøj eller en gearkasse op og så videre? Tror man skal passe på med at gøre sit fag bedre en andre håndværkermæssige fag. Grunden til elektrikkere får mere i løn er MEGET simpel. Det er forbudt at lavet andet på sit elsystem der hjemme end at skifte stikkontakter og lampesteder. Der er nærmest monopol på elarbejde således det kun er autoriserede elektrikkere der kan rode med det. Det samme gælder jo VVS. Så det med lønnen kan du godt pakke sammen smiley

Oven i det fik jeg da merit i på matematikdelen, og svagstrømsdelen i elektrikker uddannelsen smiley tog den dog ikke færdig smiley Det der er med de håndværkermæssige uddannelser er at de tit krydser ind over hinanden. Således man kan lidt af det ene og lidt af det andet. Mekanikere har skam også efteruddannelser til teknikere med mere elspecifikke uddannelser.

• #133   17. aug 2013 Maskinmester er en bred tværfaglig håndværkeruddannelse. Den kræver ikke man er elektrikker uddannet på forhånd bare til info...

For at blive optaget på uddannelsen skal du opfylde ét af følgende krav:

En gymnasial uddannelse (studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx) eller eux
    En relevant erhvervsuddannelse (inden for jern og metal eller el-faget) godkendt af Søfartsstyrelsen suppleret med matematik, engelsk, dansk og enten fysik eller kemi. To af fagene på mindst B-niveau og de resterende fag på mindst C-niveau
    Adgangseksamen til ingeniøruddannelserne med matematik, engelsk, dansk og enten fysik eller kemi. To af fagene på mindst B-niveau og de resterende på mindst C-niveau
    Opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du tage de fag eller niveauer, du mangler, som faglig supplering.

Vil du i praktik til søs, skal du desuden bestå en helbredsundersøgelse for søfarende.

Relevant erhvervserfaring af mindst 2 års varighed sammen med beståede dele af andre uddannelser kan efter uddannelsesinstitutionens vurdering og afgørelse træde i stedet for adgangskravet om en erhvervsuddannelse.

• #134   17. aug 2013 Tony A: Jeg ved ikke hvad min mester gør så, men vi ligger et pænt stykke over 150kr i timen, og tager 399 + moms.

Men ja, el-teori som mekaniker har meget lidt anvendelse som elektriker. Vekselstrømsteori er væsentlig mere langhåret, end når vi snakker jævnstrøm.

Og jeg kender ikke mange mekanikere der får ret meget over 160, og specialiserer man sig bare lidt som elektriker er 200+ meget normalt. Selv kører jeg næsten udelukkende landbrug, med speciale i fjerkræ.

• #135   17. aug 2013 Det rigtigt.. Det ikk kræver det.. Men du kommer ikk ind kun som mekaniker..

• #136   17. aug 2013 Jubidition: Bus systemer er skam meget brugte i styretavler osv., hvor du har helt de samme fordele som med bus i bilen.

Hvorfor får mureren så også mere end mekanikeren? Alle må da mure.

• #137   17. aug 2013 i skulle prøve og se hvor meget en mekaniker skulle kunne idag, alle tror bare vi skifter dele, men det er lange lange fra så enkelt.. og nej, vores tester gør ikk alt for os(jo på autoriseret værksted, ved godt hvordan f.eks vw vas-tester fungere) og el-biler vil elektrikerne ikk rør ved(troede ellers de havde med stærk strøm og gøre) som mekaniker idag skal du jo vide, hvordan en motorstyring,abs,airbag,centralstyringer,dørstyringer, osv osv tænker,kode dem, du skal kunne læse parameter ud på diverse sensor, føler, osv.. du skal vide alt om dieselmotor, dyser, partikelfilter, adblue systemer. vi skal vide alt om el-biler stærk strøm,motor, solceller og hva de ellers propper i dem idag.. så dem der tror det er et let job og være mekaniker skulle prøve det en måneds tid... og alt den viden jeg har idag, har gjort jeg har selvlært og chiptune biler.. men havde jeg vist hvor meget man skal vide og hvor beskidt et arbejde det er, var jeg ikk startet på uddannelsen for 11 år siden... PS. stavefejl,osv er gratis.. smiley

• #138   17. aug 2013 Murere er på akkord!
    Som udvidet maskinmester får du installatør eksamen.

• #139   17. aug 2013 Allan R: Der findes da masser af murere på timeløn...

Høgh: Hvis du synes det er beskidt at være mekaniker, skulle du prøve at være landbrugselektriker smiley

• #140   17. aug 2013 Det fatter jeg ikke, der er jo givet tilbud på deres projekter. De murere jeg har kendt har alle våret på akkord altid og tjent 100 mere i timen end os andre.
    Snakker muligvis med en murer i dag.

• #141   17. aug 2013 tectyl,pava i undervognen og hundlorte i inderskærmen eller folk der pisser på sæderne?? hehe.. smiley

• #142   17. aug 2013 NEJ du får intet merit på el-delen på elektriker udd. ved at være mekaniker. At du så påstår det, siger vel lidt om din troværdighed.

Høgh >>

Nej du skal ikke vide alt om en elbil, du skal kunne fejlfinde og udskifte. For du får som mekaniker ikke lov at skifte kul eller vikle en motor. For det skal der en faglært elektriker eller elektromekaniker til. Mekanikere skal lade være med at hæve sig over de andre håndværkere. Kig bare hvad den uddannelse åbner for af videregående uddannelser. Det er vel lig intet.

• #143   17. aug 2013 Det da noget pis at sige at elektrikere tjener flere penge fordi det kræver en autorisation..

En murer, tømrer, maler tjener skuda også langt over.. Uden at gå på akkord..
    Herover på lorteøen er der sku ikk mange faglærte håndværkere der går til under 150kr.

Og min kammerat skubber/indsamler bagagevogne i lufthavnen - i ved dem folk selv går rundt med og han får 200kr. i timen - han er ufaglært og yngre end mig.. Men det kræver jo ikk ligefrem nogen udd..

Min far kørte slamsuger indtil for 4 år siden, han tjente langt over 200kr. i timen, og havde kun stort kørekort og adr-bevis (farligt gods)

Så det da noget pis at sige jeg som elektriker for mere fordi det kræver autorisation.. Det passer jo tydeligvis ikk..

Og hvis alle jer mekaniker eller andre brokker sig over lønnen, så find noget andet at lave..

Jeg har altid sagt, man er det værd, som man kan finde ud af..

Jeg kunne sagtens tjene over 300kr... Men jeg gider sku ikk knokle derudaf..
    Jeg hygger mig sammen med lærlingen (dvs. jeg laver ikk noget) og gør som det passer mig - frihed under ansvar.. Det er i min verden mere værd en de extra penge...

• #144   17. aug 2013 ta´ du heller på kursus om en el-bil så finder du ud af hva man skal vide om dem... det er da virkelig også spild af tid og vikle en motor, har skam prøvet det før.. og skiftet kul i startet og generator osv.. syntes da ikk elektriker faget er vildt imponerende, der er sku mere elektronik i en ny bil idag end der er i et moderne huse, kender skam også elektriker, og deres arbejde er satme nemt i forhold til mit.
    .. syntes du skulle tage med mig på arbejde et halv år, så skal jeg vise dig det slet ikk er så nemt som du tror.. smiley

• #145   17. aug 2013 Hold nu med det brokkeri... Hvis du er utilfreds syns jeg du selv skulle prøve få noget viden og så selv rodde med din bil. Hvis du ik har råd til at få den på værksted ser jeg ikke andre alternativer værksted er dyrt men prøv tænk de mange udgifter de har!

• #146   17. aug 2013 Høgh >>

Det er fordi du intet ved om el arbejde. Prøv med noget IBI, CTS eller nogle af de mange andre avanceret styringer. For det kan sagtens blive indviklet i elfaget.

• #147   17. aug 2013 Allan R: Der findes da masser af murerarbejde der laves uden at der på forhånd er givet tilbud. Jeg laver også mest tilbudsarbejde, men er stadig ansat til timeløn.
    Høgh: Nu er huse jo også den mindste og nemmeste del af det at være elektriker.
    I mit daglige arbejde, er jeg nød konstant at vurdere hvilke funktioner der kan undværes så og så længe, om jeg kan køre fra en kunde til en anden af hensyn til smittefare, kende til EMC, fodermandens flowdiagram og tusind andre ting, som ikke er direkte el-relaterede.

• #148   17. aug 2013 Hvis de konkurrere på timelønnen, tjener de på matrialerne istedet...! Såre simpelt, ellers kører det jo ikke rundt ??

• #149   17. aug 2013 Martin E, jeg skal med glæde finde mine merit papirer til dig så kan du se det sort på hvidt hvis du er så meget i tvivl. Min matematik er fra Gymnasiet og svagstrømsdelen er fra Mekaniker så simpelt. Der findes en automontør uddannelse som er reservedels udskifter den er så vidt jeg ved kun 2½ år. Oven i det er det normalt man leaser arbejdsbiler i dag da man har mindre udgifter ved det. Som jeg også skrev har VVS og elektrikere mere eller mindre monopol på godkendelser og installationer og derfor kan man være sikker på der altid er noget at lave. Om det så bare er at skifte en lampe hos fru jensen eller flytte en stikkontakt i et sommerhus eller at skulle så med 63A på hver fase til noget industriinstallation hvor strømmen ikke må lukkes ned. Ja så er det noget elektrikeren kan lave. For der er ikke andre der må. Jeg har bestemt prøvet lidt af hvert som både mekaniker og elektriker. Havde mine knæ været bedre var jeg blevet færdig som elektriker, men jeg kan simpelthen ikke holde til det og derfor måtte jeg springe fra.

Anders R, jeg ved godt man kører multiplex og bus styring i nyere installationer, men det er ikke almindeligt i normale installationer. smiley Men kører du som industrielektriker er det en helt anden boldgade, eller som elektriker på foderanlæg og vandingsanlæg og sådan ja smiley Alting kan blive indviklet hvis man skal være specialist i det og det er det samme med mekaniker.

• #150   17. aug 2013 Jubidition: Håber da ikke at der findes elektrikere, der bare går og laver almindelige boliginstallationer hele deres liv. Det er da det man har lærlinge til:)

• #151   17. aug 2013 Anders, ja det er det man har de ringe lærlinge til smiley Gaaaaal det ville være kedeligt. Kan huske ham knolden jeg rendte sammen med lavede installation i sådan nogle nye lavenergihuse. Han laver el i 5 huse, så kommer tømrerne og smider betongips op og tror du fjolset har mærket op hvor ledningerne er i væggen?? Næh han har tegnet et tegning uden mål på at gå efter... Godt nok en nyuddannet elektriker, men helt ærlig. Da jeg havde brugt 4 timer på at finde antennekabel og ledninger i 2 værelser og stue/køkken fik han selv lov at finde dem på badeværelset... så skærer idioten hul i væggen med en stiksav (fair nok det gjorde vi også et par af de andre steder) men han skærer naturligvis vandslangen over... ARGH!!! og sådan var det bare hele vejen igennem. Kom i stedet med en gammel nisse ud og lave stalde med foderanlæg og industri anlæg hvor vi lavede noget PLC styring og noget robotstyring. Det var sgu spændende. Hvis mine knæ havde kunne klare det i længden havde jeg været trikker nu i stedet for studerende på ingeniørstudie... smiley

• #152   18. aug 2013 Martin E
    Jamen i lige måde, du ved jo intet om biler ud over det mekaniske, og det mekaniske næsten kun er halv dele af det jeg laver til hverdag, de styringen der sidder i biler er da mindst ligeså avanceret som dem du arbejder med.. der er da også ledleder styringer,solceller, 3-4 forskellige can-systemer osv osv kunne da også skrive en masse fine ord og få det til og lyde fint... men lad os stoppe her, du mener dit job er det sværeste og jeg mener mit er sværst, det kan vi diskutere for evig... men at være mekaniker idag er ikk bare og skifte skriver,kloder og styrtøjsdele osv.. smiley

• #153   18. aug 2013 --Høgh--

Det er fint du mener det.
    Men nu snakkede vi om uddannelser og ikke hvad du er efteruddannet i. Men hvis vi skal gå linen ud så, kan din uddannelse på ingen måde udvides lige så meget som en elektriker uddannelse. Om du så ikke vil indse det er jo en anden ting.
    Du har stort set ikke nævnt et eneste avanceret system, man ikke også har med at gøre i el-faget. Hvorimod jeg kan skrive fra nu af og til jul omkring kortslutningsberegninger, dimensionering, netværks løsninger, industri installationer, styringer at kæmpe fabrikker. Som en hvilken som helst mekaniker ville ligne et stort spørgsmål hvis han så. Det kan du ikke den anden vej rundt.

• #154   18. aug 2013 Skal vi ikke bare blive enige om at det ene fag intet var uden det andet.. jeres mundhuggeri om hvem der er stærkest er til at få kvalme over..

• #155   18. aug 2013 Jubidition >>

Ja, jeg vil gerne se de merit papirer, For kan ikke forstå hvordan en teknisk skole kan give dig merit på 12 jævnstrøm, da det er en minimal del af el delen i uddannelsen. Ville du så blive sendt hjem den halve time en gang imellem hvis der blev talt om det?

Steffen >>

Det kan vi sagtens sige. Kan bare ike forstå hvordan man ikke kan forstå hvad jeg skriver. Det er jo bare at gå ind og læse hvad en pensum på en elektriker uddannelse består af.

• #156   18. aug 2013 Jo, mon ikke snart dette "pigeslagsmål" kan høre op, så vi kan vende tilbage til emnet.
    <i>(jeg synes da jeg over tid (ikke i tråden, men ude i virkeligheden) har set så mange fejl fra alle sider, så den ene har alligevel ikke noget at lade den anden høre!)</i>

• #157   18. aug 2013 Shhhh...

Tilbage til overskriften..

• #158   18. aug 2013 det er altid dyrt at spare

• #159   18. aug 2013 Har du set:

http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/off_topic/113190-tandrem

Det er dit fotoalbum med en tandrem. Nok derfor at du ikke kan lave det selv

• #160   18. aug 2013 "<i>Det er dit fotoalbum med en tandrem. Nok derfor at du ikke kan lave det selv</i>"

Det skal du så heller ikke Dichael. Når du ikke kan se at det er en kilerem/ribrem på billederne! smiley

• #161   18. aug 2013 Hva så kællinger er i færdig med at svine hinanden til og gå tilbage til tråden eller skal i mødes til en koppe kaffe :-))

• #162   18. aug 2013 allan m >>

Der er da ingen kællinger her i tråden så vidt jeg kan se.

• #163   18. aug 2013 Martin, du har fået en pm

• #164   18. aug 2013 Onkel Per - Det er squ da HAM der nævner Tandrem, så blev du stille hva smiley (det er hans overskrift på fotoalbummet)

• #165   18. aug 2013 Og det gik sikkert også først op for dig hvad det var da jeg havde skrevet smiley
    Da du kun kun kunne komme med linket, men ingen ordentlig forklaring!

• #166   18. aug 2013 som om! smiley styr dig lige, hvor handikappet tror du jeg er med opdragelse herindefra siden 2002? smiley

• #167   18. aug 2013 Den ene ved mere end den anden smiley men ved nogle om der er flere popkorn???

• #168   18. aug 2013 aNONYMOUS - 3 minutter og 20 sekunder så er der flere

• #169   18. aug 2013 Martin E
    præcis, du næver jo selv jeg ikk har nævnt et system endnu som du ikk også har med og gøre, og lig så lige alt det mekaniske oveni, det jeg mener i har da ikke rigtig noget som alm. elektriker som vi ikk har i auto?? vi laver da alt det du nævner bare i 12-15 volt.. vi laver da også alle de beregninger når vi eftermontere noget fordi ellers går alle styringer amok.... og jo, du skal have alle de efteruddannelser for og kunne forblive automekaniker idag, ellers er man bare "automontør"... men du får ret, jeg får fred.. elektriker er de klogeste og bedst uddannet.. vi er jo bare reservedelsudskifter som du kalder os.. smiley

• #170   18. aug 2013 Altså, med VIP på BG så får man jo fri popcorn

• #171   18. aug 2013 Satans... meeeeen 10 poser popcorn er billigere end VIP på BG smiley

• #172   18. aug 2013 Høgh >>

Det kan stilles meget simpelt op, som jeg også har prøvet før.

Hvilke videregående uddannelser åbner din mekaniker uddannelse for? Nu lader jeg dig svare inden jeg remser op. Det siger jo trods alt noget om alsidigheden og sværhedsgraden a uddannelsen,

• #173   18. aug 2013 jamen du kaldte os reservedelsudskifter det var det jeg blev harm over, for det er lagt lagt fra hva uddannelse er,(som bonus info jeg for fortælle der kommer adgangs krav på mekaniker uddannelsen).. som mekaniker har vi 1 uddannelse med det hele på, tager 4 år og jeg personligt er på efteruddannelse 2-4 gang om år som vare 3-5 dage per gang.. i skal jo have båndbart have mange uddannelse for og kan det hele.. smiley 4år for og være alm. elektriker +2år for og få jeres autorisation, i skal jo videreuddanne jer hvergang i vil noget mere... smiley fred være med det, har jo indrømmet i er de bedste... smiley

• #174   18. aug 2013 ja, men med de emner der kommer i løbet af en dag, så er der ikke nok i 10 poser alligevel smiley

• #175   18. aug 2013 Martin, slap nu lidt af med alt den nedladende attitude. Der er masser af håndværksrelaterede uddannelser mekaniker giver adgang til. Maskinmester er jo så en af dem smiley En elektriker er lige så dum i nakken som en mekaniker, men åbenbart mere højrøvet og bedrevidende når alt kommer til alt

• #176   18. aug 2013 Dichael, mine poser holder lææææænge

• #177   18. aug 2013 helt seriøst, når jeg popper de korn-i-pose, så kommer jeg halvdelen i en bøtte til en anden dag hehe

• #178   18. aug 2013 Jubidition
    elektriker kan jo tage autouddannelsen på 1 år så kloge som de er.. smiley

• #179   18. aug 2013 Martin E

Mange.... flere end der er popkorn i en pop selv pose!

• #180   18. aug 2013 Det hele bunder I at mekanikerne herinde tuder og tuder, jeg giver dem bare svar. Sværhedsgraden på en uddannelse, bestemmes på et akademisk grundlag og der kan ingen komme uden om faktum. Det handler mere om at det er svært for jer at forstå, end at jeg er højrøvet.
    Siger jo ikke at mekanikere er dårlige håndværkere, blot at der nok er en grund til deres gennemsnitlig lave løn.

• #181   18. aug 2013 Jeg har argumenteret omkring lønnen. Der har du endnu ikke svaret. Jeres erhverv har monopol i er sikret og kan mere eller mindre styre lønningerne selv. Sådan er det sgu ikke som mekaniker. Det var det da der var garanti spørgsmål men nu er der fri konkurrance og uautoriserede værksteder kan blande sig med uoriginale reservedele. Så begynder citroenen altså at blive presset for at have kunderne. Og de kunder der var nu som fik lavet service kommer sjældent smiley Men nok om det. Det akademiske grundlag for at blive mekaniker og elektriker er identisk... folkeskolen... Så ingen forskel der.

• #182   18. aug 2013 p.s prøv at overvej lønningerne når alle kan lave el hvis de har taget et par kurser. Så sender firmaerne sgu da bare et par af deres ansatte på kursus og så kan de selv lave deres anlæg og installationer. smiley Hvordan ville elektrikerlønningerne så være?

• #183   18. aug 2013 Først snakker du om monopol og derefter om simpel konkurrence inden for en branche. Synes du roder lidt rundt i det. Hvis man snakker om at udnytte et "monopol", så giv en forklaring på de vanvittige time priser mange autoriserede værksteder tager?
    Men selvfølgelig har det du skriver også med tingene at gøre. smiley

• #184   18. aug 2013 Det kommer så heller aldrig til at ske med mit erhverv. Dog er jeg ligeglad, for jeg betaler lønningerne smiley

• #185   18. aug 2013 Næh jeg har skrevet monopol 2 gange tidligere uden svar. Men jeg er nu også ligeglad. Det er ikke mit erhverv og er som sådan ligeglad smiley

• #186   18. aug 2013 Martin kom i tanke om en ting... hvad koster jeres kurser til efteruddannelse og hvor meget betaler du af det? Og hvor meget kræver dine kunder og leverandører at dine folk er uddannet? Det er altså også ting der ryger med under at drive værksted. Har man 5-10 mekanikere kan man god regne med mindst en af dem er under uddannelse. Hos Citroen blev man kaldt ind når der kom nye ting og man kunne ikke sige nej til kurset mere end 2 gange før man fik af vide at nu vankede der og opsigelse af det ene og det andet. Det bestemt citroen danmark. ligesom de gør hos SMC og suzuki og peugeot i hvert fald. Og de kurser koster også penge selv om det er påtvunget. Som forhandler er der ting man skal købe udstillingsmæssigt og der er krav om man har reservedelslager som rummer x-antal varernumrer. - Og nu gider jeg ikke skrive mere i denne tråd

• #187   19. aug 2013 Der ef os værktøj man er tvunget til at købe som mærke værksted. Men det er ligemeget! Ligegyldigt faktisk.. Hvis folk er utilfredse så står det dem jo frit for selv at gøre det eller fisse til udlandet. At mundhugges på internettet har hvertfald aldrig ændret noget..

• Hakan H
    Hakan H Tilmeldt:
    dec 2007

#188   19. aug 2013 steffen,

det er næmmere sagt end gjort. Hvorfor tænker mekanikerne mere på folk penge end deres arb.????

hvis alle valgte at tage til tyskland og sverige, ville arbejdsløsheden for mekanikerne være kæmpe stort. problemet er bare at mekanikerne er grådige i dk. de styre selv hvad priserne skal være. selvom de skilter med time pris ekspl. 450 kr så tager de dobbelt pris på reservedele.

løsning på dette problem er at mekanikerne skal ikke være grådig, men på den anden side skal de også tjene penge. der er forskal på om man tager 500 kr for ekspl. styrekugle skift og 1000 kr. hvad er forskellen på disse to værksteder, tjaaa intet. samme reperation til dobbelt pris. vil du købe samme reperation samme service til det dobbelte??? og ja bla bla bla de har denne udgift de har min røv udgift, derfor er man berettiget til at tage det dobbelte af folk, rend mig en vis det at man er berettiget til det. ingen har ret til at tage røven på folk.

istedet for at vise bilisterne vejen til udlandet, kan i bare selv tage derude. måske kan i lærer hvordan man servicere bilisterne.

• #189   19. aug 2013 Jamen så tager elektrikeren også røven på mig.... Ringer sgu til polen og får et tilbud..

• #190   19. aug 2013 aNONYMOUS >>

Så leger vi at du må bruge polsk uddannet elektrikere her i landet smiley
    Men gør du bare det.
    Der er syndebukke i alle erhverv, men når det kommer til auto branchen, er det bare slemmere end de andre.

• #191   19. aug 2013 Hvis i alle tager til udlandet så kan vi jo blive tvunget til at sænke prisen... Så kom afsted!?!

• #192   19. aug 2013 Hoooold nu kæft med det der slemmere... Elektrikere tager jo bare og skriver mere materiale på hvis de ikke får nok ind via timerne... Alle vil tjene penge og gør det hvor de kan. EOD elektrikere er ikke en skid bedre end murer, vvs, mekaniker, smed og så videre...

• #193   19. aug 2013 Jubidition - glem det, det trænger ikke ind.

• #194   19. aug 2013 Det er så ikke den mening danskerne har, siden jeres elskede branche bliver kåret som den mest utroværdige år efter år.

Men fint nok, får aldrig behov for at betale de priser for en mekaniker.

• #195   19. aug 2013 Burde jo ikke være et problem for dig at betale de priser for en mekaniker når du tjener så mange penge smiley

• #196   19. aug 2013 Har lige været udsat for en grådig en i går.
    Hentede en bekendts 306 diesel i går, han fik lavet toppakning da olie løb ud ved toppen. Mekanikeren han købte den ved tilbød at lave den for 3.800,- hvad han mente var halv pris, det får han lov til og ringer da den er færdig. Jan kører ud efter den og får bilen med ned til banken efter pengene, men på vejen derned strømmer olien igen ud af den og han ringer tilbage til mekanikeren og får en sludder for en sladder, og kan ikke få fat i ham mere, overhovedet.
    jan tager ind til en Automester i byen hvor han bor og han giver tilbud på at lave det ordentligt, 10.800,- med regning osv,
    Det konsateres ved adskillelse at mekanikeren Daniel har haft toppen af og smidt noget flydende pakning ind og så klasket toppen på igen, og det var det.
    Men bilen bliver lavet efter bogen, pengene falder og Jan kører derfra med besked om at komme igen efter ca 1.000 km og få den efterspændt. Jan kører en del knallert og har brugt bilen til at køre fra Kolding til Ålborg, men der kører han ikke op mere, så der køres ikke så meget i "gøjen" men da han når 95 km så står vandet bare ud ved topstykket, næsten så hurtigt som man kan hælde det i køleren, han ringer til værkstedet der siger at det kan de ikke gøre noget ved, for han skulle jo være kommet tilbage efter en uge og få det efterspændt. Han forklarer at bilen nu har kørt 98 km siden de reparerede den, men det kunne de ikke gøre noget ved alligevel. Så der står sagen nu. Han melder sig i FDM og ser hvad de kan gøre for ham.

• #197   19. aug 2013 Jeg er også mega grådig... er du gal... jeg laver nemlig kun de biler jeg gider og det er ikke mange ud over min egen og min families... hehe. TIl gengæld gider jeg ikke brok så laver det rigtigt første gang. Og bliver det dyrer end aftalt så ringer jeg sgu og siger at jeg er stødt på det og det. Jeg gemmer også altid de dele der er skiftet så kunden kan se hvad der er skiftet og ved at jeg IKKE har snydt ham.

Blev engang beskyldt for ikke at have skiftet toppakning på en peugeot 106 1,1 som en kammerat købte af mig for 4000 kr. Jeg hentede bilen i norgen (min onke arbejdede der oppe og købte bil deroppe i stedet) kørte den til sjælland med defekt forhjulsleje som jeg skiftede og skiftede toppakning og tandrem og vandpumpe og solgte bilen for 4000 kr til min gode ven. Hans gode ven kørte så i bilen en periode og køleren blev åbenbart utæt for han kørte den tør for vand 2 gange og da han afleverede den til min kammerat sagde han det var toppen den var gal. Jeg blev så vred jeg kørte fra Kalundborg til Nørrebro samme aften og smed tandrem, vandpumpe og toppakning på bordet. Siden har jeg ikke rigtig gidet lave andres biler en mine egne og min families.... (Skal siges min kammerat fik en anden mekaniker til at bekræfte at der var ny vandpumpe og toppakning på bilen og at bunden af køleren var irret op.

• #198   20. aug 2013 Hejsa

Hold da op der er meget at læse hvis man vil læse det hele

men med den time løn jeg har
    har jeg ikke råd

en mekaniker får % der hvor han køber sine dele = penge til ham

de dele han bruger er nok ik fra Thansen = den pris kan du ik gå efter

de køber ved nogle hvor der er en standart på delene = det koster lidt mere

en regning skulle gerne se ca sådan her ud

dele xxx kr (Ftz priser eller andre i samme standart)
    div xx kr
    miljø x antal % af din regning
    timer

i alt
    + moms
    xxxxxxxx kr

• #199   29. sep 2013 Men hvaså nu? Har du fundet et billigt sted?

• #200   29. sep 2013 Problemet er ikke grådige mekaniker, det er bagsiden af medaljen for at være en dum forbruger.

Kommer du med din egen vare og vil have dem monteret, vender du jo også tilbage til samme mekaniker som har monteret varen og brokker dig når den ikke dur efter 14 dage.

Kommentér på:
Mekanikerne er Grådige...

Annonce