{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

høj vs lav gearet bagtøj {{forumTopicSubject}}

Hej drenge og piger hvad ville i køre med af bagtøj høj eller lav gearet, Hvis den bliver brugt til en smule ræs en gang i mellem? Forskellen på de er (ud gangspunkt i 5 gear med 80) høj så hedder det 2000 omdrejninger. Og med det det lave hedder det 2400-2500 omdr. Og det er på en bmw e46 smiley

Tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  høj vs lav gearet bagtøj
  • #1   20. jul 2014 Hvad vil du have?

    Høj topfart, eller hurtig acceleration?


  • #2   20. jul 2014 Ja sådan kan man jo os sige det.. Søger lidt en mellem ting af det hele smiley

  • #3   20. jul 2014 Helt klart høj

    Syntes det er bedre at have lange gear så der ikke skal skiftes så tit


  • #4   20. jul 2014 Ja det kan jeg os godt se fordel i, men Spørgsmålet er så om det kan blive for højt.. går 120 i 2 gear og 180 i 3 med høj gearet og så går jeg måske 105 i 2 også 160 i 3 med det lave... så er det bare hvad der er bedst smiley

  • #5   20. jul 2014 Er det bare lidt striben ræs så klart højt hvis du også skal bruge bilen i dagligdagen smiley

  • #6   20. jul 2014 Hvorfor ikke bare beholde den standard? Hvis du vil have en hurtigere bil som har "lidt af det hele" mht. topfart og acceleration, så køb en 325 smiley

  • #7   20. jul 2014 Hårr karl heh ja det var os en mulighed, standard bagtøjet er det høje af dem smiley

    Carlos c: det så men ikke motoren der er problemet for det en peppet 28'er smiley


  • #8   20. jul 2014 Lav , medmindre du tit rammer begrænseren i højeste gear smiley

  • #9   20. jul 2014 Så hjælper det i hvert fald ikke at købe en 325 smiley

  • #10   20. jul 2014 Husk lige på at hvis du smider en høj gering på så kører du med flere omd. i hverdagen = meget mere motorstøj samt højere forbrug af benzin.

    Og det giver jo nok et noget større minus end man måske lige forventer...

    Overvej om ikke du skulle kigge på lidt tuning til den 328 motor i stedet den er jo rimelig nem at hive hk ud af til lav pris...

    Indsugning, knaster, banan og komplet udstødning samt en chip så er du på 240 hk+


  • #11   20. jul 2014 >Dr. Mug - en høj gearing, giver normalt lavere omdrejninger, mindre motorstøj og lavere benzinforbrug, hvis man ellers ikke bare tramper pedalen.

    >Martin - nu ved jeg ikke hvilken slags ræs, du vil bruge den til og hvor lange strækkene er mellem svingene - om det er terræn, flad jordbane eller mere behændighedskørsel - ræs kan jo være mange ting.

    Men prøv banen af med den nuværende gearing - og hvis det fungerer udmærket, vinder du næppe noget ved en højere eller lavere gearing. Det er ihvertfald trælst at skulle ligge og skifte gear hele tiden.


  • #12   20. jul 2014 Ole B, _Dr Mug_ har ret.

    En højere gearing = høj gear ratio = god acceleration, lav topfart = flere omdrejninger ved samme hastighed





  • #13   20. jul 2014 Som eksempel kan vi tage min 1.8T med DHW gearkasse

    1st: 35/10 (3.500)
    2nd: 36/17 (2.118)
    3rd: 39/30 (1.300)
    4th: 35/34 (1.029)
    5th: 31/37 (0.838)
    Final Drive: 37/10 (3.700)
    Reverse: 31/ 9 (3.444)

    Der er det allerede nemt at se at en høj gear ratio giver en god acceleration men lav topfart.

    1. Gear har en gear ratio på 3.5, og der er god acceleration men begrænset topfart
    5. Gear derimod har en gear ratio på 0.838, hvor accelerationen er forfærdelig men topfarten er høj.


  • #14   20. jul 2014 > Carlos - ja, hvis du regner det på den måde, men ved 1000 omdr/min får du altså i procent flere omdrejninger på de trækkende hjul/hastighed - og det kan jeg ligesom bedre forholde mig til.

  • #15   20. jul 2014 Carlos c lige præcis smiley

    DR mug. Det har du selvfølgelig ret i, men forbruget kan jeg faktisk godt holde nede så det svarer til højgearet så er det "kun" omdr. Selvfølgelig tror jeg vil prøve med begge dele også se hvad der passer bedst til kørsel osv smiley den er chippet, og med udstødning så Har rundet de 220 hk og 300 nm smiley


  • #16   20. jul 2014 Ole B, det er ligemeget om du bedre kan forholde dig til din måde, det er forkert det du skriver til Dr Mug.

  • #17   20. jul 2014 >Carlos - ifølge din logik skulle 1. gear, så ikke være højere gearet end f.eks 2.???

  • #18   20. jul 2014 Ole det er faktisk mest gade ræs eller bane så enten 402 meter 201 meter smiley

  • #19   20. jul 2014 Ved godt jeg sender dig i en anden retning nu men overvej virkelig den indsugning.

    Da jeg fik den på min 328 gav den en markant friskere motor, bedre respons og i toppen af omd. trak den meget bedre.

    har desværre ikke fået lavet en måling på den da jeg venter til min M3 banan kommer på smiley


  • #20   20. jul 2014 Ole B har ret , højere gearing giver lavere omdrejninger ved samme hastighed.

    En 3,5 /1 gearing er højere gearet end en 4,2 /1 gearing , nok deraf forvirringen opstår.
    Hvis man har prøvet en gammel rallybil med 4,8 /1 gearing vil man nok forstå at det betyder lavgearet : hurtig i optrækket , men løber hurtigt en topfart der ikke er så høj.
    Det tager vel ikke så lang tid at skifte bagtøjet på BMWen ? Så er det jo bare at prøve sig frem, hjulstørrelse og de indbyrdes forskelle mellem alle gearene spiller også ind.


  • #21   20. jul 2014 Nåh ja... Kan jeg godt se nu >_> Har bare fået det modsatte af vide hele tiden

  • #22   20. jul 2014 Det er med at have begreberne på plads inden man køber et bagtøj der giver dig det modsatte af hvad du ville opnå smiley

    Og at vide hvad man egentlig vil opnå , inden man skifter på må og få, når det nu ikke lige er en Puch Maxi, hvor man nemt og hurtigt kan afprøve nogle forskellige gearinger smiley


  • #23   20. jul 2014 DR mug. Har godt hørt det skulle give en del.. men har os hørt man mister noget moment på det.. det vil jeg meget gerne beholde og have højere smiley

  • #24   20. jul 2014 Du mister lidt siger de men jeg har intet kunne mærke heller ikke ved lave omd. i 5 gear.

    Når jeg skifter min ud til en E46 328 skifter jeg omgående indsugningen smiley

    Jeg er gået fra en 2,79 gearing uden spær til en 3,15 gearing med spær og det kan altså godt mærkes når man kører 130 på motorvejen... vil ikke anbefale at skifte det med mindre det er for at få spær på... gearing alene er jeg sikker på du vil fortryde..


  • #25   20. jul 2014 Hehe ja okay, jamen spær Hvordan har du fået det for på e46 der er det vist kun m3 der har spær smiley

  • #26   20. jul 2014 Det er en E36 328 jeg har... og har taget spæret fra en E36 M3 3.0

    Har ikke lige sat mig ind i spær på fra en M3 men alt kan lade sig gøre det er kun en spørgsmål om hvor meget der skal bygges om så man kan lege smiley :P smiley :P smiley


  • #27   20. jul 2014 Hehe ja okay smiley Haha det rigtigt, jeg ved at skal man have spær på den så skal man have bagbro og hele pisset der til med trækaksler osv smiley

  • #28   20. jul 2014 >Martin - Jeg har selv netop gearet min bil ca. 17 % op, for at få et lavere benzinforbrug og mindre motorstøj - det kan sådan set ikke mærkes på accelerationen, da bilen har et rimelig stort momentområde og jeg kan nøjes med færre gearskift, men jeg har på fornemmelsen at der er gået lidt af topfarten (Har ikke lige været i Tyskland endnu). Benzinforbruget er ikke reduceret 17% men ihvertfald mere end de 10% jeg mindst havde forudsat jeg ville opnå.

    Så det er jo en afvejning du må foretage/afprøve, om du kan slå 2 fluer med 1 smæk - både få bilen til at accelerere hurtigere og køre længere på literen vha. en højere gearing.


  • #29   20. jul 2014 Ja fik også lige læst mig frem til man skal have komplet bagbro fra en M3 smiley

    Men så har man lidt og hygge sig med... og større bagbremser smiley


  • #30   20. jul 2014 Ole heh jamen jeg må bare ud og prøve og køre med det forskellige for og se hvad der passer bedst og køre bedst sammen smiley ja helt enig moment har massere af, med den motor smiley

    DR mug: hehe lige præcis må lige se hvad jeg får mig lusket frem til smiley


  • #31   20. jul 2014 Kan sikkert findes billigere... læs hvad han skriver nede i teksten 650 pund + fragt

    http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-M3-Complete-Rear-Axle-with-3-62-ratio-LSD-brakes-sub-frame-shafts-etc-/390875606215?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5b02006cc7

    køb køb køb


Kommentér på:
høj vs lav gearet bagtøj

Annonce