{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.785 visninger | Oprettet:

Dagen-derpå
Dagen-derpå
Tilmeldt:
21. jan 2012
Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432

Hvornår begynder olie lampen at lyse? {{forumTopicSubject}}

Så fik jeg skiftet olie igen, men der var kun 1,2 liter at tømme efter 12000km (motorenindeholder 3,2 l med filter) dvs brændt 2l. Olielampen har aldrig lyst. Heller ikke været tegn på nogle problemer med motoren. Hvornår går sådan en igang

og ja tjekker pinden fra nu af!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår begynder olie lampen at lyse?
  • #1   28. jul 2014 den begynder først og lyse når motoren ikke laver olietryk mere, og så er det bare med og vride nøglen med det samme.. nogle gange er skaden dog allerede sket inden du får stoppet motoren.

  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #2   28. jul 2014 ok,well begynder og tjekke standen nu, jævnligt, pr optankning (500km).
    så er det bare at efterfylde hvis man ser den falde. tak for det. troede faktisk den ville lyse som et faretegn i god tid inden det er for sent. pyha det er med at ha øjne med sig.

    er 2 l på 12500 km normalt på en 1,0 benziner kørt 140.000km


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #4   28. jul 2014 ja så godt der stod det,men hold da op. 15 liter olie forbrug imellem hvert autosieret service er da godt nok meget, og vel ikke helt normalt

  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #6   28. jul 2014 tja så er det jo ikke galt med de 2 l på 12500km men ja ny notat lært. er forholdsvis ny bilejer, har haft mc i 3 år.og kørt 35.000 på den, den har aldrig brugt meget olie måske 300-400ml i alt, så fik et chok.. er glad for jeg slap med skrækken

  • #8   28. jul 2014 Hvad for en bil køre du i?.

    Nu er min bil stadig nogenlunde ny.
    Men der går ALDRIG mere end 1 måned før jeg kigger under hjelmen.
    Det er sgu rart nok lige og se om det hele er som det skal være.


  • #9   28. jul 2014 Dit olieforbrug er ikke noget at snakke om. Der er nye biler der bruger mere smiley
    Hvilken olie kører du på ? Hvis den er for tynd eller for "moderne" ka' forbruget stige ret voldsomt.


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #10   28. jul 2014 min oliestand falder kun fra max til midt imellem max/min pr. 30.000km, og bilen har da efterhånden kørt sine ture rundt om jorden. (2.0 hdi)

    Men nogle fabrikater bruger sikkert også noget mere end andre smiley


  • #11   28. jul 2014 Er det din Peugeot 107?

  • #12   28. jul 2014 Torben L sikker da noget fis ikke alle biler bruger olie. Har en gammel Golf 3 med 155000 på klokken Og den har ikke brugt olie på 20.000 km. Så du kan ikke bare sige alle biler bruger olie og at det er normalt. For det er ikke normalt at en bil har et stort olie forbrug.

  • #13   28. jul 2014 Min Pishat 1.8T 185xxx km gider jeg ikke engang og tjekke pinden på, den bruger INTET olie.. og den er chippet osv. og ja, den kører ikke morfar konstant.
    Min kærestes Civic 1.5 32xxxx km bruger en liter olie om året og hun kører ca 25000 km.

    Hvis der skal olie på hver gang man tanker.. så er der sgu noget galt.


  • #14   28. jul 2014 En motor skal ikke bruge olie, uanset hvad folk siger. Det gælder også motorfabrikanterne.

    Er motoren iorden og vedligeholdt, bør den ikke bruge mere en d absolut max 0,5 liter imellem service.


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #15   28. jul 2014 havde bilen under jackstand i den ene side (venstre side set fra føre positionen). så den hælde med olie åbningen så alt burde være kommet ud?
    og ja det er en 107'er


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #16   28. jul 2014 problemet er bare at min olie pind er rigtig dårlig at bruge imo. den "fanger" olie som bliver slæbt med op når man tager den op fra motoren igennem røret. så det er umuligt at lave en aflæsning smiley

  • #17   28. jul 2014 Nogle af de biler der "ikke bruger olie," er fordi der siver uforbrændt benzin ned i olien. Det kan ikke umiddelbart ses på oliepinden når der er benzin i olien, men nogle gange lugtes.
    Jeg holder nu også på at det er normalt med et forbrug af olie , hvorfor er bilfabrikanterne ellers begyndt at montere olieniveaufølere på moderne biler ??


  • #18   28. jul 2014 Mikkel:

    Vel for at gøre det ok at de bruger olie?


  • #19   28. jul 2014 Jeps smiley

  • #20   28. jul 2014 Mikkel ja bilen bruger olie, men sgu ikke 1 liter på 4000 km Så er der noget galt med motoren. Hvis der kan sive benzin ned i din motor olie så vil det også kunne antændes. Så må der igen være noget galt med din motor, hvis du får benzin ned i din motorolie

  • #21   28. jul 2014 En motor vil aldrig bruge en smule olie, men kommer mængden så højt op er der noget galt. Mange VW ejere med 1.4, 1.6 og 2.0 motore, kender problemet med olieforbrug. Løsningen er uoriginale stempelringe fra eks. KolbenSchmidt, så er den ged barberet.

  • #22   28. jul 2014 ..::Polo doktoren::.. . og Lasse P : Hvor meget olie må jeres bil bruge før I sender den på værksted og ofrer nye stempelringe (som åbenbart er det eneste der kan fejle noget på en VW) . En reparation til en del tusinde kroner , når man ikke selv kan skrue.
    At komme med argumentationer til en Doktor der ikke tror på hvad bilfabrikanter oplyser, bruger jeg ikke meget mere tid på, har kun mine egne erfaringer siden jeg startede på værksted for 30 år siden


  • #23   28. jul 2014 Mikkel:

    tror du blindt på hvad bilfabrikanterne skriver når det gælder olieforbrug?? Så er du ikke mekaniker ihvertfald.


  • #24   28. jul 2014 Mikkel En bil skal ikke bruge olie, for ellers er der noget galt. Enten sveder den= den er utæt et sted eller en pakning eller stempelring der er gået.

    http://www.bilbasen.dk/forum/generelt/for-hoejt-olieforbrug/18643
    1 liter på 10000 km og ikke 1 liter til 4000. der er en lille forskel ikke. Alle motor er ikke ens nogen kan bruge olie andre gør ikke. Kommer jo an på hvordan du behandler motoren. Får den tæsk kan den komme til at bruge olie.

    Og det hedder at den MÅ bruge op til 1 liter på de 4000 km og ikke at den gør det.


  • #25   28. jul 2014 De m50b25 motor jeg har haft har aldrig brugt olie.. I hvert fald ikke noget der kunne måles på olie pinden

  • #26   28. jul 2014 Lånte lige instruktionsbogen til en helt ny Skoda Fabia 1.2 TSI. Der står følgende om olieforbrug.
    ”Motoren bruger lidt olie. Afhængigt af kørestilen og driftsbetingelserne kan olieforbruget være op til 0,5l/1000km. De første 5000km kan forbruget også være større”


  • #27   28. jul 2014 Mikkel min golf har endnu ikke været på værksted pga noget med motoren. Den enste gang den har været ved vw, var da jeg skulle have en ny nøgle. Så nej jeg ved ikke hvornår jeg ville sende min bil på værksted pga olie forbrug. Da den ikke bruger olie. Så ja det er noget fis at sige folk lyver hvis de siger bilen ikke bruger olie. Og at man så påstår man er mekaniker og har set alt, gør det jo ikke bedre vel. Ikke alle biler er ens og ikke alle køre motoren på samme måde. En motor KAN bruge olie, men SKAL ikke bruge olie.

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #28   28. jul 2014 min bruger diesel olie! ca 1l pr 20km tilmed.

  • #29   28. jul 2014 Da jeg bedst kan lide olien står til max på oliepinden, plejer min 2.0 TDI at få ca. ½l imellem service (30.000km). Min gamle Fabia 1.9 TDI brugte ca. 1l imellem service.

  • #30   28. jul 2014 Olien er i motoren for at smøre de steder der har brug for det, blandt andet stempelringene. Hvis der ikke kommer en lille smule olie op på cylindervæggen, vil der være et utilsigtet højt slid på ringe og cylindervæg og motoren vil hurtigt blive slidt.
    Den smule olie der sidder tilbage i cylinderen når stemplet kører op og ned vil, ligegyldigt hva' i siger, blive "brændt af" og dermed vil der være et lille forbrug af motorolie.
    Hvis det er så lidt at i ikke opdager det er det jo fint, men jeg ville ikke hidse mig op over et forbrug på en halv liter i ny og næ....

    At påstå at din bil ikke bruger noget olie overhovedet, er lige så useriøst som at påstå at du er en mand der aldrig onanerer... smiley

    smiley *popcorn* smiley Go' sommer smiley


  • #31   28. jul 2014 Carsten a.k.a. Fister® kommer da an på hvor lang tid du køre på det samme olie. Køre du 100.000 km uden at skifte vil du jo kunne se det. Men køre du 20.000 på et år og så skifter det vil du jo ikke kunne se det, når den bruger så lidt. Så der er forskel på om den bruger 2 liter på 12000 km eller du ikke kan se forbruget på de 20.000. Og dine stempelringe skulle da gerne slutte tæt ind mod cylinder væggen. Ellers ville den da ikke kunne komprimere brændstoffet. Så det er da meget meget lidt der kan sidde på væggen.

  • #32   28. jul 2014 Jo jo... det er meget lidt, men olie skal der sgu være, ellers "river" du cylinder og ringe.

    Og nu er en oliepind jo ikke et præcist måleredskab. Der ka' sagtens være "forsvundet" 1-2 dl. olie uden du nogensinde opdager det.
    Desuden vil olien jo "optage" lidt sod, slam og andre affaldsstoffer som også fylder lidt...


  • #33   28. jul 2014
    Carsten a.k.a. Fister® selvfølgelig. Men min bruger så bare meget meget lidt olie så


  • #34   28. jul 2014 Hvis man bruger meget motorbremsning, vil motoren bruge mere olie.

    Ellers opstår det største svind i olien omkring ventilhætterne - især hvis motoren har været kørt varm f.eks. pga. manglende vand, så de er blevet hårde - eller de bare er blevet gamle.


  • #35   29. jul 2014 Lasse P. Så du giver jo Carsten ret at biler SKAL bruge en smule olie. Du startede ellers med st skrive at ikke alle biler bruger olie. Men det gør alle biler.

    Har læst om en testet sprit ny bmw M6 som brugte 1L/1000km over 20.000km


  • #36   29. jul 2014 Mirza A Når du ikke kan se det er et forbrug Så bruger den ikke olie. Men forsvinder der 2 liter olie så har du jo et olie forbrug. Bilen skal også bruge vand til køling. Fylder du ikke på så bruger den jo heller ikke vand vel.selvom den bruger vand til køling. Så nej min bruger ikke oile da jeg ikke skal fylde olie på bilen.

  • #37   29. jul 2014 Olien kan godt optage en del vand ved korte ture, så det ser ud som om bilen ikke bruger olie - olien vil dog evt. være lidt grålig eller hvid. Under en længere køretur, hvor motoren og olien bliver rigtig varm vil vandet så fordampe og der er pludselig for lidt olie til rådighed.
    Diesel kan også sive forbi stemplerne og ned i olien - det vil nok smøre men ikke nok ved hård belastning. Jeg kom engang til at hælde diesel på en benziner - og her var der efter et stykke tid alt for meget "motorolie" på så den røg som en Hamaz-raket.


  • #38   29. jul 2014 Ole B En benziner røger jo fordi der så er olie i selve benzinen og ikke fordi der er for meget olie i selve motoren.

  • #39   29. jul 2014 Lasse P. Hvis du ikk kan se det er det ikke ens betydende med at du ikke kan måle det ?!? En oliepind er ikke et præcist måleudstyr. Du kan jo heller ikk se ilt, påstår du det ikk findes ?

  • #40   29. jul 2014 Arh nu er vi ude i flue knepperi Forbruget er så lille at det ikke kan måles, jøsses kom nu videre med ordet forbrug ikke. Stopper her god weekend til alle.

  • #41   29. jul 2014 Beklager det er ikke for at fluekneppe. Men det er umuligt at vide at du med "ikke bruger olie" mener at forbruget er så lille at det ikke kan måles. Især når flere er OVERBEVISTE om at nogle motorer ikk bruger olie

  • #43   29. jul 2014 I.R du er så ny på siden at du burde kunne huske reglerne for sprogbruget ikke? så pas nu lige lidt på med det smiley

  • #44   29. jul 2014 #38 - ja, jeg tømte nu altså ca. 8 liter olie/diesel af motoren (Simca 1100) - så det var ikke bare fordi, der stadig var diesel i benzintanken, som jeg også tømte for ikke at få mere diesel i motorolien - ellers ville det jo nok have været omsonst kun at skifte motorolien.

  • #45   29. jul 2014 Ole B siger bare at motoren ikke kun ryger fordi der er for meget olie i bundkaret. Men at en benzin motor også ryger når den får 4% olie blandede benzin.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #46   29. jul 2014 4% olie?

  • #47   29. jul 2014 Ja eller 2% alt efter hvad blanding det er. Motorsav er jo olie blandet benzin. Og hvis du så kommer det på bilen. Så ryger bilen jo lidt pga olien i benzinen

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #48   29. jul 2014 Hvorfor bliver det blandet sammen med alt det andet? Oliepinden kan kun bruges som et retvisende måle instrument, hvis det bliver brugt under nøjagtigt samme forhold, hver gang.

  • #49   29. jul 2014 Fordi i svar 37 Siger han at han kom diesel på i benzin, og den så fik alt ned i motorolien og røg så, og så er det jeg siger at bilen også ryger når der bare er olie i selve benzinen, og ikke kun fordi det siver ned i bundkaret

Kommentér på:
Hvornår begynder olie lampen at lyse?

Annonce