{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.959 visninger | Oprettet:

Ken P
Ken P
Tilmeldt:
24. okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519

hvilke konfigurationer af lys lovligt? {{forumTopicSubject}}

Hvilke konfigurationer af lys er lovlig?

på min bil er der forskellige konfigurationer af kørelys mulig.. men hvilke er dem er lovlige? hvis nogle af dem.

Tågelygter med LED kørelyslygter
Normal lys uden positionslys med LED kørelyslygter


Led Kørelyslygte (er lovlig)
Normal lys med positionslys (er lovlig)
Tågelygter med positionslys (er lovlig) (bare ikke automatisk)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilke konfigurationer af lys lovligt?
  • #1   24. jul 2014 Tåge lygter må kun være tændt sammen med positions lygterne.

  • #4   24. jul 2014 Bare fordi nogle lygter sidder samme steder som tågelygter sidder, så betyder det ikke nødvendigvis at det er tågelygter.

    Passat 3B har tågelys i forlygten
    Passat 3C (B6) har blinklys nede ved tågelygten
    Passat 3C (B7) har tågelys og et eller andet andet lys ved siden af hinanden, dog i to forskellige paraboler/linser
    Fiat Coupe har positionslys nede hvor tågelygter plejer at side
    Nissan Juke har en million lygter som jeg ikke aner hvad er, men de er der!

    De biler som har tågelys og kørelys i samme pærer/LED/whatever må jo være godkendte på samme måde som kurvelys er tilladt i sving.


  • #5   24. jul 2014 kurvelys med tågelygterne er lovlige, fordi at lygten er godkendt til det.. og fordi at de er typegodkendt til det.

    (det kan jeg så også aktivere på min smiley dog kun i forbindelse med at jeg blinker, under 40 km i timen, og det alm. lys er aktiveret)


  • #6   24. jul 2014 Ronni M:
    Nope det er fuldt lovligt.. Det er bare ulovligt at eftermontere det da EU regler > danske trafikregler..

    Derfor du fx kan se flere biler har flere sæt positionslys osv.. Det må man jo ikk efter reglerne, men Eu godkendelser bilproducenterne får gør at det bliver lovligt når det er godkendt med den givne model..

    Har haft det her hos trafikstyrelsen så kender ret meget til det... Fik netop problemer med det på min bil dog blev det fikset fordi mine led enheder er godkendt fx til at være tændt som positionslys SAMMEN med de originale.. smiley


    Men du kan vel bruge følgende kombinationer..

    1 Led kørelys (min favorit da det bruger mindst strøm, baglygternes positionslys må gerne være slukket mens det her er aktivt)

    2 tågelygter + positionslys


    Kan dine led kørelys som mine blænde ned til positionslys, altså har en godkendelse til det også så kan du godt kombinere dem med tågelygterne, men synes det er meningsløst at bruge tågelygter til kørelys når man har led på bæstet smiley


  • #7   24. jul 2014 Carlos C:
    Juke har 3 sæt lygter.. smiley
    Blinklys/kørelys (på den nye), nær/fjernlys og tågelygter nede i bunden..

    3 separate lygteenheder er ikk noget nyt.. VAG bruger det og andre tyskere og japanere har også brugt det.. smiley så forstår ikk forvirringen smiley


  • #8   24. jul 2014 Jeg har bevist ladet lyset bagpå blive (altså tændt som kørelys).

    Jo jeg kan godt få Ledkørelys til at blænde ned når positionslystænder.


  • #10   24. jul 2014 Ken P: Tror faktisk at når du er ude i led at de bagerste SKAL være slukket i tyskland.. Men det er en anden historie.. smiley synes det er fint når de er tændt..

    Ronni M:

    Led kørelys er standalone.. så INTET andet må stå tændt foran når det er tændt.. Heller ikk positionslys..
    Så nej alle 3 kombier er ikke lovlige..


    Dine 3 indstillinger er også som det skal være i udlandet.. På nyere biler er det
    1 - Led kørelys / alt slukket undtaget led kørelys smiley
    2 - positionslys foran + bagved tændt..
    3 - nærlys + pos foran og bagved + du har mulighed for ting som tågelygter og fjernlys.. Altså at tænde det permenenet..


  • #11   24. jul 2014 Emre, ved det godt smiley Synes bare det er overdrevet den måde lygterne på Juke'en er designet smiley



  • #12   24. jul 2014 Synes sku det ser fedt ud hvis det hele er xenon hvidt.. smiley ligner noget fra en film smiley

  • #13   24. jul 2014 I mener nissan "pjuke" den er grim som en o helvede, svigermor har en, der er ingen mennesker som kan passe ind i den smiley

Kommentér på:
hvilke konfigurationer af lys lovligt?

Annonce