{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.648 visninger | Oprettet:

Huskøb {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Mig og min kæreste, sidder og kigger på et lille hus som ser rigtig godt ud smiley !

Men det der med at låne penge til hus o.s.v det skal jeg nok have lidt hjælp til.

Vi har penge til udbetalingen mm.

men når jeg ser på økonomien så står der det her ->

1. Obligationslån Brutto:5.876 kr. Netto:5.442 kr.
2. Afdragsfrit RTL1 Brutto:4.450 kr. Netto:4.222 kr.
3. Rentetilpasning Brutto:5.570 kr. Netto:5.343 kr.

1. Obligationslån. Hvad er det?
2. Afdragsfrit RTL1. Er det et lån du ikke betaler af på i en periode?
3. Rentetilpasning. Er det en variabel rente som kan falde og stige fra den ene dag til den anden?



Kommentarer på:  Huskøb
  • #1   17. jul 2014 Afdragsfrit er i alt fald hvor du kun betaler renterne i eks. 5-10 år og derefter så begynder selve afbetalingen. Bruges tit ved sådanne håndværker tilbud hvor man forventer hus prisen vil stige. Men det aller bedste er og ta ned i din Bank og snakke med din rådgiver om hvad der passer bedst til jeres hus og økonomi.

  • #2   17. jul 2014 Obligationslån er den normale gammeldags fast rente låne type, med samme ydelse i 30 år.

    RTL 1 eller flex lån 1 år er det lån med laveste rente, til gengæld fastsættes renten hvert år. Her afdrager man typisk kun på det dyrer bolig bank lån (og renterne af realkredit lånet) mod en lavere ydelse i 10 år. Til gengæld skal man så afdrage hele realkredit lånet på 20 år.

    Rentetilpasning er jeg ikke helt 100 %

    Du bør uanset snakke med din bank, ikke dem herinde smiley


  • #4   17. jul 2014 Tak for svarene alle sammen :-), ja vi skal ned og snakke med banken på et tidspunkt, men vi sad bare lige og studsede over det.

  • #5   17. jul 2014 helt enig i et fast forrentet lån, så ved man altid hvad man har og skal af med, , og vil også blive letter senere hen , at låne penge i huset, hvis nødvendigt til evt ombygning mm, eller låne til bil igemnen sit eget hus., da man jo har betalt ned på lånet, og billigst i det lange løb.. held og lykke med hus køb, ps betal evt en advokat en timeløn eller to,til at kigge bankens tilbud efter i sømmene, banker ska man ikke stole 100% på, da det jo er en forretning de driver.. hilsen hc

  • #6   17. jul 2014 Det afdragsfrie lån kan dog efter de 10 års afdragsfrihed omlægges til et nyt 30 årigt, og i princippet med 10 års afdragsfrihed igen.

  • #7   17. jul 2014 1. Er obligationslån, med fast rente, renten ændrer sig ikke, men bidragssatsen kan til gengæld stadig ændre sig.
    Selvom renten lyder på fx 3%, så skal man stadig tillægge bidragssatsen, som varierer mellem forskellige realkredit selskaber, og som kan stige og falde, samt man får ingen fradrag for denne del.

    2. Rentetilpasning uden afdrag i fx 5 eller 10 år, dette kan ikke anbefales, medmindre man har brug for at afdrage et dyrere boliglån først.

    3. Rentetilpasning, renten tilpasses oftest en gang om året.

    Der findes rentetilpasning med både 1, 3 og 5 års interval mellem tilpasningerne, og dertil findes renteloft, hvor man kan give lidt mere, og så sikre sig at den ikke stiger.
    Fælles for alle nævnte typer er at der skal tillægges bidragssatser, samt der vil være et kurstab, som dog er meget lille lige nu på et fastforrentet 30 årig lån.

    Derudover skal man også betale for oprettelse af lånet, og det kan også koste en del, men det skal man handle om.
    Snak med din egen bank, og evt. andre banker, og pres dem på prisen.

    Et alternativ er fx Handelsbanken, som har et tre-måneders Prioritetslån, her er oprettelsen væsentlig billigere, og der er ingen bidragssats.
    Ulempen er at renten tilpasses hver tredje måned, og man kan ikke tjene på omlægning af lånet. Til gengæld ligger renten mellem 1 og 2 %, og der er alligevel en del vej op til en fastforrentet, hvis man regner på det. Så skal renten blive ret høj, og stige forholdsvis hurtigt.
    Tænk hvis du sætter dig til samme pris, som for den fastforrentede, så kan du afbetale huset på 20-22 år, i stedet for 30 år, medmindre renten stiger voldsomt, hvor der stadig er et stykke vej op til de 30 år...
    Men det kræver nok lidt mere is i maven, hvor den sikre er den 30 årige fast forrentede.


  • #8   17. jul 2014 vi er også i gang med at kigge på hus det er en med at holde tungen lige i munden.

    vi har sendt papirerne til jyske bank og sydbank og lige kredit banken.

    jyskebank som vi har vores løn konto i har vi allerede droppet de er bare for retarderet de bliver ved med at sige
    hvad nu hvis. jeg bliver fyret.
    hvad nu hvis vi skal ha ny bil.
    hvad nu hvis vi får tvillinger

    hvilken bank har du tænkt på



  • #9   17. jul 2014 Kasper E >> Afdragsfrihed kræver at banken tror på at værdien holder, eller stiger i hele den afdragsfrie periode.

  • #10   17. jul 2014 Det skriver jeg intet om? Det var blot som en tilføjelse til Martin M's indlæg, men ja korrekt at afdragsfrihed ikke er så udbredt mere som for 10 år siden, da der er en vis usikkerhed i huspriserne..

  • #11   17. jul 2014 hvad nu hvis.. det er en væsentlig ting. syntes jeg.. økonomien skal kunne bære at man kommer på fagforeningen .. bare et godt råd.. hilsen hc

  • #12   17. jul 2014 hvis jeg skal på fagforening har vi cirka 9000 kr til os selv til mad og benzin syntes da ikke det lyder urealistisk

  • #13   17. jul 2014 vores bank rådgiver har enda regnet et billån med ind i vores regnskab men vi har ikke noget billån så hvorfor begynde at regne på det nu

  • #14   17. jul 2014 Fordi at biler ikke holder evigt, og der Lan ske meget så i får behov for det.

  • #15   17. jul 2014 har fået ny bil for 5 timer siden og min kæreste fik for 4 måneder siden der burde gå nogle år før vi skal tænke på det igen.

  • #16   17. jul 2014 Så går der bil i den igen smiley

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #17   18. jul 2014 Kelevra 9000 kr til mad og benzin på A-kasse.
    Er det dine beregninger eller bankens. ?

    Og er det som du bor nu eller hvis du køber hus ?

    Dynes da det fint banken tager forholdsregler. Der sgu mange der får skyklapper på når de begynder at overveje at købe bolig. Og køber for mere end hvad de burde.


  • #18   18. jul 2014 Det er helt normalt at regne et "billån" ind i det, hvis man ikke har det i forvejen - eller en opsparing til bil. Det samme gælder konsekvens ved arbejdsløshed, konsekvens ved at få børn osv.

    Er man retarderet, fordi man gør det? Næ, man yder den bedste rådgivning. Jyske Bank kunne jo bare lade være og give jer lov - det er trods alt det, de tjener penge på.


  • #19   18. jul 2014 casper k ja de 9000 kr er bankens beregning til mad og benzin ved da godt det ikke er mange penge men med min uddannelse er jeg ikke bange for at blive arbejdes løs har været ledig og fik 3 tilbud på 3 uger.

  • #20   18. jul 2014 I "min" bank havde du ikke fået lov til at købe hus med et rådighedsbeløb på 9.000 kr., i hvert fald. Men nu ved jeg så heller ikke, hvad jeres rådighedsbeløb ville være, mens du er i arbejde.

  • #22   18. jul 2014 Ja, jeg ville da også gerne have haft penge nok til at smide de 3 mio. kr., vi købte hus for, hehe. Det er de færreste, der har så mange penge stående på kontoen til at købe hus for - men det ville ikke være så tosset!

  • #24   18. jul 2014 OK, ja det er så en anden sag. Men realkreditinstitutterne er nu også begyndt at kigge på rådighedsbeløb, så der slipper man heller ikke smiley
    Men hvis man ikke skal have banklån, er det helt anderledes billigt at bo i huset. Det er der ingen tvivl om.

    Vi har heller ikke banklån i vores og har også lige lagt om til 3 % - dog afdragsfrit, så jeg stikker lidt ud i forhold til jer andre smiley


  • #26   18. jul 2014 Nej, men det er <i>blevet</i> et problem (hvis det ikke er stort nok), da der er kommet ny lovgivning på området her inden for det sidste års tid. Nu ved jeg så heller ikke, hvornår I købte - det er også lige meget - men den nye lovgivning siger sådan i grove træk, at man ikke må låne penge ud med pant i fast ejendom, hvis ikke debitor kan oppebære et tilfredsstillende rådighedsbeløb.

  • #28   18. jul 2014 OK, da var det vist vedtaget. Men ja, det er måske ikke alle, der følger reglerne til punkt og prikke endnu.

  • #29   18. jul 2014 Det afhænger jo også af om man kan påvise, at man kan leve for mindre. I så fald kan rådighedsbeløbet godt være lavere, end hvad banken normalt kræver.

  • #30   18. jul 2014 Det er rigtigt. Men selv om man vil kunne dokumentere, at man har levet for kr. 9.000 pr. måned som par i en periode, tvivler jeg på, man ville få lov til at købe hus første gang med hjælp fra den bank, jeg er i. Det er dog altid individuelle vurderinger, så der kan da være faktorer, der trækker i positiv retning.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #31   18. jul 2014 Kelevra synes det lyder underligt. Der må mangle noget i dine/bankens beregninger. For synes da ikke der noget galt i 9000 kr i rådighedsbeløb på en A-kasse.
    Synes faktisk det er højt.


  • #32   18. jul 2014 Og sjovt nok er 9000 ikke højt, for der er mange ting som banken ikke har med i deres beregning, for at sige hvad rådighedsbeløb er.

    (I snakker alle om 30 årlige lån, tjaa prøv for sjov skyld at regne på hvad det vil koste at tage samme lån over 20 år, det er ikke meget dyrer)


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #33   18. jul 2014 Ken P ingen af os to kan jo se hvor meget banken har beregnet med i Kelevras budget.

    Omvendt ved jeg da at min bank har beregnet mange ting meget højere i mit budget. Og kunne jeg sidde i det budget de har sat med 9000 kr om måneden som rådighedsbeløb på A-kasse så tror jeg da både de og jeg ville være meget tilfredse smiley


  • #34   18. jul 2014 Arh, det er ikke helt rigtigt, Ken. Eller ... det kommer naturligvis an på, hvad man mener, "ikke ret meget dyrere" kan oversættes til.

    Det koster i underkanten af 1.000 kr. om måneden pr. million, man låner. For mit vedkommende altså ca. 2.500 kr. om måneden.

    Dertil kommer den større såkaldte varighed på 30-årige fastforrentede lån. Hvis renten begynder at stige, vil kursen falde mere på 30-årige lån end på 20-årige lån, hvilket vil medføre potentiale for en større skattefri kursgevinst.

    Desuden har jeg valgt afdragsfrihed, så det giver begrænset mening for mig at snakke 20 år kontra 30 år på lånet - det afvikles jo slet ikke. Og inden folk begynder at pege fingre må jeg hellere oplyse, at det <i>ikke</i> skyldes, at vi ikke har råd til at afdrage, men at vi kan formidle pengene bedre andetsteds.


  • #35   18. jul 2014 Bay -> at du har valgt afdragsfrihed, så giver det ikke mening med 20 årigt lån smiley

    ja da måske falder renten senere på den 20 årige.. men renten er altså kun 2%, og ikke 3 som den er på 30 årigt..

    ja 1000,- om måneden, hvis man syntes at 9000 var et højt rådighedsbeløb, så nedsæt dog løbetiden og kom af med lånet væsentlig hurtigere... for det meste er jo renter..

    Casper -> jeg heller ikke skrevet hvad de har medregnet.. men fra erfaring, så har de ikke meget med... og mangler flere ting som "vi" måske betegner som faste. Men selv i de 9.000 skal der medregnes vedligeholdelse af hus, bil, forsikringer, telefon abonnementer, licens, vægtafgift, el, vand, varme, aviser, tvabonnement osv.

    sjovt nok ting som de ofte ikke har med smiley


  • #36   18. jul 2014 Afdragsfri giver efter min mening, kun mening, hvis man har andet dyrt lån der skal afdrages

  • #37   18. jul 2014 Jeg tog udgangspunkt i et 3 % lån over 30 år i forhold til et 2,5 % lån over 20 år. Her er forskellen på de ca. 1.000 kr. månedligt. Men det er som sagt lige så meget varigheden, der er interessant at kigge på, hvis man går efter kursgevinster, som jeg gør. Jeg har ikke fast rente for at have en sikker, fast ydelse, men af ren og skær spekulation.

    "Min" banks rådighedsbeløb er efter vedligeholdelse af hus og bil samt desuden diverse abonnementer m.v. Jeg tror desuden ikke på, at der findes en bank i Danmark, der ikke medregner forsikringer, vægtafgift, el, vand og varme i budgettet. Det har jeg alligevel aldrig hverken set eller hørt om. Ikke engang det offentlige holder sådan nogle udgifter ude af budgettet, når man søger gældssanering.


  • #38   18. jul 2014 Det er en lidt forsimplet måde at se det på, K-FINN. Men jeg kan godt følge din holdning.

    Som sagt har jeg andre ting, jeg bedre kan placere mine penge i, hvilket er årsagen til vores valg. Det er ikke et dyrere lån, men fx aktieinvestering, ejendomsinvestering osv.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #39   18. jul 2014 Ken P alle de ting har min rådgiver da regnet med i mit budget.

    Så lige nu kan vi jo kun diskutere hvad manden skriver ikk smiley
    Ellers kan vi jo kun gætte på hvad der er regnet med


  • #40   18. jul 2014 Bay, ja investere penge i stedet, det kan jo gå begge veje, og spørgsmål om man vil tage chancen.



  • #41   18. jul 2014 Det kan det. Men sådan er det jo også med huspriser. Så i princippet er der ikke den store forskel smiley

    Man låner til noget, der kan falde og stige i værdi. Og jeg vil da påstå, at hvis man køber den rigtige investeringsejendom, så er prisen på denne ikke mere volatil end en privatbolig i vores prisklasse.


  • #42   18. jul 2014 Ja som udgangspunkt er fast ejendom jo god investering, har også selv købt sommerhus, dog er det for og bruge den, men regner da med det over tiden stiger.

    Der er desværre bare mange der tror, at ved og udsætte afdrag 10 år, så får de bedre råd, i håb om alt er steget, og de så kan omlægge lån, det er en skidt vej og gå, det viser tiden 2008


  • #43   18. jul 2014 i de 9000 kr jeg skriver er der til benzin og mad og tøj
    alt andet er indtastet i buchet både forsikring og varme vand og el


  • #44   18. jul 2014 Rådighedsbeløb på 9.000 kr, det lyder for mig af rigtig mange penge, for i min verden er rådighedsbeløbet det der er tilbage når alle faste udgifter er betalt?

    Det vil sige der skal være til mad, brændstof, tandlæge, tøj mv. Sådan i gennemsnit bruger vi ikke 9.000 kr/md for to personer, men hvis vi havde børn, så var det nok for lidt. Vi har afsat cirka 4.000 kr/md til mad og diverse til husholdning, og det slår normalt til, medmindre vi skal have flere gæster eller lignende...

    Men forstår godt bankens beregninger smiley


  • #45   19. jul 2014 Et rådighedsbeløb på 9.000 kr. er gennemsnitligt set relativt lavt for et par, der bor i hus. Jeg vil også nødigt leve for de 9.000, hvis jeg skal være ærlig. Bevares, det kan da sagtens lade sig gøre, men der er godt nok ikke råd til meget sjov og ballade - ferier, nyt fjernsyn, ny computer, ny telefon og lignende.

  • #46   19. jul 2014 de 9000 kr er også kun hvis jeg skal på a kassen vi har cirka 16000 kr når jeg arbejder.

  • #47   19. jul 2014 bevares, 9.000 kr er ikke til meget sjov, men hvis man ikke har børn, kan det nu sagtens lade sig gøre. I hvert tilfælde hvis det er i en periode hvor man er på a-kasse, og normalt har mere.

  • #48   19. jul 2014 Ja, helt sikkert. Det er ikke ulideligt.

  • #50   19. jul 2014 als hvad koster sådan en løn sikring er det en du fik i banken

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #52   22. jul 2014 vi købte også hus for nylig.
    vi havde til udbetalingen, men vidste da vi kom fra en lejlighed kom der selvfølgelig en del omkostninger iforhold til flytning. F.eks. græsslå maskine, hækkeklipper ect - livs nødvendige ting for det bare ser OK ud, at der mangler en sofa i et hjørne går jo nok - man har jo seng og køkken kørende fra sin gamle tid smiley

    Vi var også rundt og kigge og snakke med forskellige banker, vi kom fra Nordea og Sparekassen - og vil ikke hænge dem ud, da de alle vil låne os penge - MEN MEN MEN, da vi søgte var jyske de første som tilbød deres "total konti" princip, er klar over nogle er hoppet på denne vogn.
    Basalt går den ud på:
    Har du 3 konti, feks. løn, budget og bil. er den ene minus -1.000kr, og du har en anden +1000 kr så har du ikke overtræk... Har sloges en del med Nordea pga deres "sidste mdr betalingsdato" ikke altid ramte plet, og jeg så stod med rykkere og skulle bruge tid på at sende bolden videre på dem når PBS løb tør på budget.

    Anyhow - hvis i har til udbetaling, er det stadig lukrativt og billigt at sidde - bare tag i mente alle de omkostninger der følger med et hus - så er et boliglån faktisk en billig kassekredit (vores i jyske er vel 6.90%) - kontra 9-15% på normal overtræk.

    Vi havde så vi faktisk kunne stå med hele udbetalingen (de 20% på et obligations lån/realkredit finansiering), men valgte simpelthen at få det alligevel, da total konto princippet gør vi ikke betaler de ca 7% rente dette trækker - men giver os en RIGTIG lukrativ kassekredit smiley

    Så vi hoppede begge fra vores respektive banker til Jyskebank. og var faktisk ovenud glade for vi fik en bankrådgiver som ikke var 25år, men var familiefar oppe i 40'erne..
    Hør om i kan få en ny, i jyske - ikke for at foretrække dem - men er sku rart at når man får penge ind på lønkontoen, så trækker det ned på andre "underskud" (f.eks et bolig lån)... men ikke mindst for den formidable kassekredits mulighed, hvis jeres hus skal have renoveret ting :-)¨




  • #53   22. jul 2014 Jeg forstår ikke konceptet med, at I er glade for at få en <i>ældre</i> rådgiver. Jeg kan forstå, hvis man er glad for at have fået en <i>dygtig</i> rådgiver, men jeg kan nævne de første <i>mange</i> eksempler på, at de yngre rådgivere har vist sig langt bedre end dem, der har været i faget for længe og altid gjort det på samme måde.

    Men det er da fint, I er tilfredse med jeres nye bank smiley Jeg har heller ikke andet end et fint indtryk af Jyske Bank. Jeg har været til møde med dem engang, men endte dog ikke med at blive kunde der på dét tidspunkt.


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #54   22. jul 2014 fordi unge rådgivere er "model-piloter" ift. deres uddanelse.. Lidt som du kan møde en nyklækkket akademiker på din arbejdsplads, der siger "sådan fungere tingene" (i hans aflagte bog velomærket) og første uoverensstemmelse, står din långiver desværre med det lange strå.

    Vi var selv godkendt til større beløb hos førnævnte, uden behovet derfor. Men da jeg kender et par hos realkredit danmark + nykredit ved jeg hvor trætte de er af disse skema folk/nyuddanede smiley

    Og næste ting er, det er famne rart at vide at en sut eller ny plæneklipper måske skal i budgettet når du køber en villa, kontra ejerlejlighed - denne oplevelse havde vi ikke i nogle besøg (2 i hver, hos forskellige rådgivere).
    skal dog siges at alle var max 35, og ikke havde børn smiley

    Men vil stadig anmærke det med billig kassekredit, når nu løbet går fra lejlighed til bolig!


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #55   22. jul 2014 Og kan godt værre yngre rådgivere viser bedere end ældre - men det jo nok på en banks bundlinie du tænker? Det jo nemt at stavnsbinde folk smiley

  • #57   22. jul 2014 Det er bare overhovedet ikke et billede, jeg genkender i min hverdag. Jeg tror simpelthen ikke på, det er et generelt billede. En rådgiver på 25 år har trods alt typisk 3-5 års erfaring og kan ikke sammenlignes med en nyuddannet akademiker, der ikke har nogen erhvervserfaring. Derudover har man typisk været igennem et længere og bedre uddannelsesforløb og har dermed en langt bedre teoretisk base som supplement til den praktiske erfaring.

    Det er min erfaring, at der findes mange gode midaldrende rådgivere, men at de yngre rådgiver ofte er <i>mindst</i> lige så gode. Der vil så være nogle, som falder igennem og ikke er dygtige nok - men de findes så sandelig også blandt de midaldrende rådgivere.

    Jeg mener uden tvivl, at man får den bedste rådgivning, hvis man har en rådgiver i nogenlunde samme aldersgruppe som én selv, så vedkommende kan identificere sig med én.

    Og nej, jeg tænker ikke bare på bankers bundlinjer. Jeg mener i det hele taget. Bevares, de kan <i>også</i> være bedre for bankers bundlinjer, men det kan lige så meget skyldes, at de er gode til at få nye kunder i butikken, gode til at holde på eksisterende kunder osv.

    Jeg siger ikke, jeg har den endegyldige sandhed i det, jeg siger. Det er bare det billede, der tegner sig, hvis man spørger mig.


Kommentér på:
Huskøb

Annonce