{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.375 visninger | Oprettet:

Renault clio 2 - ny radio, HOW? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en renault clio 2 1,5 dci 2005

bilen har en info skræm og multifunktionsrat og standard lyd system.

Jeg vil gerne have ny radio men vil også gerne have info skræmen og multifunktionsrattet til at virke men kan ikke finde en ISO adapter og heller ikke en indsats der passer til min bil.

jeg vil også skifte alle mine standard enheder ud og lægge headunits og subwoofer i.

- håber der er nogle der kan give nogle gode råd til mit projekt og hjælpe mig med at finde de rigtige dele til at gøre det

- jeg er helt ny og uerfaren 17årige


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renault clio 2 - ny radio, HOW?
  • #1   6. nov 2013 En headunit er din radio... smiley

    Men hvorfor vil du skifte radioen?


  • #2   6. nov 2013 er det da ikke nødvendigt? smiley
    - er der et output signal som ikke er til højttalere der kan gå i en forstærker? smiley

    - jeps my bad smiley


  • #3   6. nov 2013 Nej men: http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/1477/Language/da-DK/CatID/475/HLA_SLIM_HLA_DUAL_HLA2_HLA_4.aspx

    Så har du 4 stk phono udgange... De skal bare kobles på din radios højttaler udgange... Ellers kan du få forstærkere der kan tage signal direkte fra højttaler udgangene... smiley


  • #4   6. nov 2013 men lige får at have det helt på plads smiley

    - så fra orginal radio -> Mosconi HLA DUAL -> ex. 4 kanalds + 1 mono blok -> højttalerne

    men hvilken højttaler skal man så tage lyden fra eller skal man bare paralel forbinde det altså sløjfe strømmen(lyden) videre over i forstærkeren


  • #5   6. nov 2013 Du skal bruge ALLE højtaler udgangene på din radio... det er fra Original radio -> HLA Dual -> 4 kanals forstærker og kun hvis den forstærker har mulighed for at linke signalet videre... altså at den har phono OUT, kan du sætte en forstærker mere på...

  • #6   6. nov 2013 arh okay smiley

    - har du nogle forslag til forstærker og højttalere? smiley
    - gerne billigt men godt, kan godt lide JBL smiley


  • #7   6. nov 2013 Hvis du kan lide JBL er det let at finde noget godt... for jeg mener JBL er noget bras... men det er bare min mening..

    men kig på Gladen f.eks. Eller Massive eller SPL Dynamics... SKAR Audio, DD Audio... (ok DD er ikke videre billigt dog) Sundown Audio... Der er tale om rigtig god kvalitet...


  • #8   6. nov 2013 Jeps JBL er noget bras hvis man får de billige modeller men hvis man får fat i mellem klassen spiller de skam meget godt, sådan er det ihvertfald i DJ verdnen smiley

    - ville det være nogen gavn at have et sæt 6x9 i hattehylden? smiley


  • #9   6. nov 2013 Nej 6x9" enheder er på ingen måde en god idé...

  • #10   6. nov 2013 okay tak smiley
    - så, langt hellere alle højttalerne i dørene og de 2 diskanter ved forruden + en bas smiley


  • #11   6. nov 2013 Ja lige præcist... smiley

  • #12   6. nov 2013 dvs min indkøbsliste vil være:

    HLA Dual
    4.1 kanals forstærker
    subwoofer med kasse
    4x5,5" højttalere
    2x1" diskanter

    samt en masse ledninger


  • #13   6. nov 2013 Cody: Helt ærlig, så forstår jeg ikke at du, som går op i lydkvalitet, konsekvent anbefaler en hi-lo level converter, når der er tale om en bil hvor det er SÅ let at skifte HU'en?? Det undrer mig faktisk en del.
    Har helt tilfældigt lige haft en defekt Clio radio "til syn", og den er absolut ikke værd at beholde...Slet ikke når der rent faktisk lægges op til at man gerne vil skifte den.

    Patrick:
    Jeg vil helt klart anbefale dig at skifte din HU til noget bedre, da du lydmæssigt vil være langt bedre stillet med dette. Så kan du evt også få USB/Ipod/Bluetooth/netradio/etc, hvis det skulle være noget du kunne se fordel i.

    Clio fra den årgang har både ISO-stik, og mini-ISO, og har en helt ordinær 1DIN åbning...Dette gør at du uden videre kan skifte din HU, da de nævnte ting er "standard normer".
    Hvis du vil beholde dit info-display, er du dog en smule begrænset, men der er rigtig mange af Alpines HU (både gamle og helt nye modeller), der understøtter dette.
    For at benytte rat-fjernbetjening og info-display, skal du bruge et "interface" fra den pågældende HU, og til den pågældende bil.
    Både Alpine selv, og tilbehørs-producenter som "Connects2" og "Autoleads" laver de pågældende interfaces, så det er ganske let at få fat i.
    Den pågældende Alpine HU skal understøtte VDI (Vehicle Display Interface), så sørg for at forhøre dig hos forhandleren, så du er sikker på at vælge det rigtige.

    Afhængig af din bils udstyrs-version, kan du risikere at du skal pille den "skal" af, der sidder ved dit info-display, og "manuelt" skifte stikket på bagsiden ud, med det stik der kommer fra det nye interface.
    Men der er også nogle tilfælde hvor det hele foregår direkte omme bag HU, og du blot skal koble interfacet til der.
    Men gennemgå også dette med forhandleren, da det er "dem" der skal hjælpe dig med at få det rigtige bestilt!

    Nå, men det var ihvertfald en anbefaling herfra...


  • #14   6. nov 2013 øhhh wow smiley

    - forstod det meste af det smiley
    - kan du finde sådan en radio og interface til mig for jeg kan ikke finde det og jeg ved med gartenti at jeg har søgt forkert smiley

    - og hvis jeg skal snakke med forhandleren hvor skal jeg så gøre det? smiley


  • #15   6. nov 2013 Patrick: Ja, og nej...Jeg er ikke forhandler, så kan ikke "bare" se de samme data, som eks Alpine-forhandlere. Og netop forhandlerens "opgave" er eks at hjælpe dig i denne situation.
    Jeg skal gerne smide nogle links med eksempler på radioer/interfaces, der kan bruges, men en autoriseret forhandler vil altid være det rigtige at vælge.

    Du skal snakke med forhandleren i det "område" der ligger tættest på dig! Hvor er du fra i DK?


  • #16   6. nov 2013 jeg bor imellem ringkøbing og herning

    - ja det har du nok ret i men jeg tænkte at du kendte til min bil osv. så kunne være du viste lige hvilken model fra alpine der ville virke smiley

    - jeg tænkte på er denne ledning nødvendig for at få multifunktionsrattet til at virke?
    http://www.extremecarparts.dk/alpine-ratstyring-renault-clio



  • #17   6. nov 2013 Kender ikke så meget til Clio specifikt, men har efterhånden været i de fleste biler, hvad angår radio/elektronik, og tilfældigvis en tilsvarende Clio for nylig.

    Men du kan evt se på disse Alpine modeller, der understøtter det:

    Alpine IVA-D511R/RB
    Alpine IVA-D800R
    Alpine INE-S900R
    Alpine IDA-X305S / X305 / X100 / X001
    Alpine CDA-9847R
    Alpine CDA-117Ri

    Og ellers er det bare at se under "specs" for diverse Alpine HU's, om de undestøtter "Vehicle Display Interface", eller "OEM Sub-display Ready"

    Den adapter du linker til, er den rigtige, så den kan godt bruges...


  • #18   8. nov 2013 Essal...

    Fordi jeg tog fejl af Clio Modellen, havde for ikke så længe siden set en af de nye Clio modeller invendigt... så fik blandet de 2 sammen...


  • #19   8. nov 2013 Patrick H

    Ja når vi andre roder rundt i bilmodellerne så er det godt der er nogle der husker bedre... smiley
    Lyt til Essal... han ved hvad han snakker om...


  • #20   9. nov 2013 øhh okay smiley

    lige nu er jeg ved at finde dele til mit projekt og i må meget gerne kommentere med ris og råd til de kompromenter jeg har fundet for jeg kender ikke til dem alle selv smiley

    JBL 12" (en jeg har stående), kostet mig 550kr
    Alpine interface (multifunktionsrat) 538,5kr
    Power acoustic bamf 2500/5 (5kanals-forstærker) 2500kr
    MAC audio STAR x2.13 5,25"(kompronemtsæt) 995kr
    Rainbow DL-X5 5,25" 550kr
    Alpine IDE-178BT (HU) 2299kr

    alt i alt 7432,5kr

    vil gerne længere ned i pris og vil helst ikke skære i forstærker så det bliver nok i HU'en men hvad syntes i?


  • #21   9. nov 2013 Cody: OK. Så giver det mere mening. Rart at vi er enige.

    Patrick: Ang HU ser det fint ud, men læg lige mærke til at den IKKE har CD! Bare så du er klar over det. Det er en ren og skær "digi-media" afspiller.
    Og ang interfacet, så skriv lige til det sted du køber, så du er sikker på at alt er understøttet.

    Du kan sagtens komme længere ned i pris, og eks ville jeg personligt droppe bag-højttalerne, og vælge en god 4-kanals forstærker, der så kan drive dit front-komponentsæt og din sub.
    Hvis du endelig vil have lyd i baghøjttalerne, kan disse med fordel drives direkte fra din HU, da de ikke har brug for samme kraft, som din front! Derfor er der heller ingen grund til at opgradere dem, så du kan sagtens beholde dine standard!
    Mht til valg af forstærker og enheder, så er der andre (eks Cody) der på det område har lyttet til mere...


  • #22   9. nov 2013 interface har jeg fundet er en der er i 2 dele så du køber den interface der passer til din bil og så den anden del køber du som passer til din HU smiley

    ang. HU: tror jeg vil finde en der er billigere men stadig væk er god. mine krav er: bluetooth og app-ready og kan tage multifunktionsrat smiley

    lyder meget smart det du skriver der og btw det er ikke mig der skal side bag i og hvis der sidder nogle bag i er det jo sjællendt smiley

    opdateret indkøbsliste:
    ZD-10XAL 10" brændte den anden af idag smiley 250kr
    Alpine interface (multifunktionsrat) 538,5kr
    MDS DA905R pris: cirka 1000kr tror jeg (brugt)
    MAC audio STAR x2.13 5,25"(kompronemtsæt) 995kr
    (Alpine IDE-178BT (HU) 2299kr) overvejer at finde en anden

    alt i alt: 5082,5


  • #23   10. nov 2013 Et billigere alternativ til den HU du har fundet: http://carsound.dk/produkt.asp?id=13403&pk=2&produkt=Alpine_CDE-174BT_Autoradio_%2F_Bilradio

    Den har dog kun linie udgang til front og sub... ( Eller front og rear... )

    Ja den er da fint billig den subwoofer der fra Boschmann, Sjovt nok er de eneste steder jeg kan finde den til salg er New Sealand... ??? Virker enten til at det bare ikke er kendt i europa... eller også er vi ude i kinapuff kategorien... (Og jeg mistænker det for at der er tale om sidste mulighed)
    MDS forstærkeren gider jeg ikke sige noget om... de fleste kender snart min holdning til MDS... Lad os bare sige jeg er glad for de er gået konkurs... smiley

    Til en pris på 995 kr så er der altså lidt mere guf i disse: http://www.ice-shop.dk/soundstream-tarantula-p-1875.html Frem for Mac audio...

    Og endnu bedre: http://sound4wheels.dk/hojtalere/komponent/sk-5-ii

    Og i samme klasse: http://www.avantix.dk/catalog/product_info.php?cPath=24_28_30&products_id=2230

    Og på trods af jeg ellers er fortaler for at man prøver noget nyt og mere spændende, Så har Pioneer sættet altså nok den mest behagelige lyd her...

    smiley


  • #24   10. nov 2013 ser rigtig fint ud smiley

    - men kan godt ske at MDS er gået konkurs men levere den forstærker ikke god ren lyd eller er det noget billigt skrammel? smiley

    bassen er skam god nok den er fra et tysk messe og den er jo med dobbelt svingspole på 2x3ohm og 1200watt preak. (er jeg faktisk lidt i tvivl om hvordan den skal tilsluttes)

    tarantula: jeg er ikke så vilde med "coveret" til højttaleren fordi den helst skal være helt dækket med gitter fordi den skal være beskyttet og side i døren
    ma88ive: kender jeg ikke så det er ukendt for mig, så ja de spiller nok meget godt smiley
    pioneer: har jeg hørt at de ikke laver så god lyd igen men det kan jo bare være det var et par modeller, vil gerne have noget der spiller rent.



  • #25   10. nov 2013 btw: de tarantula de er for store da der er plads til 5,25" i døren smiley

  • #26   10. nov 2013 Forstærkeren er helt fin, hvis du kan få den til de 1.000,- kr. Det bliver svært at finde en anden 5-kanals i det prisniveau.
    Det Cody hæfter sig ved, er at ny-prisen har været fuldstændig ublu, ifht hvad man kan få af super lækre forstærkere i det prisleje.
    Men til 1.000,- kr kan du roligt tage den, hvis du absolut vil have en 5-kanals.
    Ellers er der som sagt også muligheden for at vægte lyden mere, og så "nøjes" med en 4-kanals.

    Mht subwooferen, så ville jeg personligt heller ikke vælge den, nu nævner.
    At den er med dobbelt svingspole, og på x antal watt, siger intet om kvaliteten af den, og ligepræcis til dit formål, ville jeg uden tvivl vælge en "mindre" enhed...Ikke i tommer, men rent konstruktions-mæssigt.
    Den sub kræver et godt greb, og noget effekt-mæssigt overskud fra forstærkeren...Og allerede der er du "sat lidt af" med eks den 5-kanals du ser på.
    Subben er overdimensioneret (ikke kvalitets-mæssigt) ifht hvad du egentlig har brug for, så du vil være MEGET bedre tjent med en vellydende sub, der til gengæld ikke er så kraftig.

    Laver du kabinet til subben selv? Eller vil du finde én der kommer i kabinet?

    Ang de gitre, så ser du dem ikke, da de kan benyttes hvis enheden monteres "løst"...Og i dit tilfælde skal de jo sidde bag dør-beklædningen?!



  • #27   10. nov 2013 okay fint smiley

    ja det har du ret i men jeg skulle have en billig 10" til at sætte i den kasse jeg har nu og så er min plan at få den slogt men hvis det ikke lykkedes så lægger jeg den i bilen. men er nu ikke i tvivl om kvaliteten på den fordi den er lavet i noget lækkert materiale.
    - nej helst ikke da jeg gerne vil have en kasse som er beregnet til enheden.

    ja det har du ret i, havde jeg ikke lige tænkt på smiley
    - men der er jo alligevel ikke plads til den fordi det er en 6,5" og der er plads til 5,25" smiley


  • #28   10. nov 2013 Kender ikke den pågældende sub, så kan ikke udtale mig om kvaliteten på den...Men der er desværre meget mere der spiller ind, end hvordan materialet føles. Og alene hjemmesiden for "BM Audio/Boschmann" skriger langt væk, af ***** i mine øjne.
    Men uanset hvad, ville jeg aldrig bruge den sub i din sammenhæng. Fik lige fundet lidt data på den, og den har en ekstremt lav følsomhed, hvilket vil sige at der kræves endnu mere af den pågældende forstærker, hvis du skal have noget ud af den.
    Så hvis du vil lytte til en anbefaling, så find en sub der er lettere at drive.

    Og en MEGET VIGTIG ting...Du kan ikke bare smide en sub i et tilfældigt kabinet, så hvis du VIL bruge det kabinet du har i forvejen, skal du finde en sub der litermæssigt passer til det!


  • #29   10. nov 2013 giver dig helt ret i det hele smiley
    - men ja regner skam også med at komme af med den smiley

    - det har du helt ret i men jeg overvejer at tilpasse den kasse jeg har så den kommer til at passe til smiley fordi min kasse er opdelt i to dele på hver 25 liter som sandard ligger bassen i 25 liter og den anden halvdel er bare til bashullet og selve bassen sidder i en lukket kasse som jeg så regner med at lave til et åbent kabinet på 50 L så skulle kabinettet sådan nogen lunde passe til smiley


  • #30   10. nov 2013 er den MDS forstærker 1050kr værd når den er brugt, men alt virker smiley

  • #31   10. nov 2013 Ja, til den pris er den helt fin...

  • #32   10. nov 2013 okay tak smiley

Kommentér på:
Renault clio 2 - ny radio, HOW?

Annonce