{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
576 visninger | Oprettet:

sub parametere ? {{forumTopicSubject}}

sider og leger lidt med winisd men ved ikke hvad alle de forkortelser stå for og hvor vigtigt den få alle spec´s. eks
mangler jeg
LE: ? mh.
PE: ? w.
Z: ? ohm
SD ? m^2.

på denne enhed
http://www.hilmars-audio.dk/shop/spl-dynamics-xtr-380d2s-3434p.html

gå ud fra at de øvrige spec´s er først i 4ohm og så i 1ohm
(har kigget på den i 2x2ohm)

og hvis de forskellige parameter ikke er beskrevet, kan jeg så selv udregne det ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sub parametere ?
  • #1   8. dec 2013 Pe står for hvor mange rms watt den kan klare.

    Z, er impedancen ( ac modstand)

    resten kan jeg desværre ikke huske i hovedet smiley


  • #2   8. dec 2013 har bare for sjov fundet en anden enhed hvor PE var på 175 og Peak oplyst til 600 RMS var 300. så blev jeg lidt forvirret over .

    så Z er noget med kortslutningen eller i ohm for RE er det der svare til enhedens spec´s eks 4ohm = 3.8ohm i RE på den pågældene enhed.


  • #3   8. dec 2013 Le er en betegnelse der bruges for alle elektriske spoler, og i dette tilfælde enhedens svingspole. Det angiver spolens selv-induktion ved en given frekvens.

    Til sammenligning; Ligesom en kondensator opbygger et "kapacitets-lager" når den tilføres energi, vil en spole også opbygge det man kalder en induktions-spænding, når den tilføres energi. Som med en kondensator er denne også frekvens-afhængig, og angives derfor ved en given frekvens.
    På eks en sub vil magnetens styrke også spille ind på svingspolens selv-induktion, så det er en variabel der er mulig at udregne, men producenten skal gerne have de eksakte data.
    Spolens "selvinduktans" opgives i Henry, og da det er en STOR størrelse, benyttes milliHenry (mH) (og ofte µ/micro).

    Sd er en betegnelse for hvor stort et effektivt område der kan flyttes luft med!
    Det er altså en betegnelse for membranens samlede overflade, fratrukket eks phase-plug/etc, og tilføjet noget af ophænget, da dette også udgør en del af det effektive areal. Du kan godt måle dig nogenlunde frem til det, men producentens data burde være de bedste (hvis du kan finde dem), da der også er forskellige meninger om hvordan man måler det.
    Ellers er der nogle simple formler til det...



  • #4   9. dec 2013 er der nogle ting der kan være beskrevet under anden forkortelse?

  • #5   9. dec 2013 Nej, ikke umiddelbart!
    Men Sd kan du måle dig til, meget enkelt;
    Mål fra midten af membranen og ud til halvdelen af ophænget... altså så du måler membranens radius, men lægger halvdelen af ophænget til.
    Dermed har du den "effektive overflade", hvilket så blot skal opløftes i 2. potens, og så har du det endelige resultat! ( i nogle tilfælde regner man med 1/3 af ophænget, fremfor 1/2).

    Le tror jeg at du får svært ved at finde, uden at have udstyr på. Men jeg mener at det kan regnes ud, ud fra andre data.

    Men altså, spørg da hos sælgeren, da de bør kunne fremskaffe hele databladet!



  • #6   9. dec 2013 essal .
    ja sider bare og prøver at lege lidt med winisd så kigger rundt på forskellige enheder og kan se at der mangler nogle gange lidt data. smiley



  • #7   9. dec 2013 Jeg vil også sige at databladet for enheden er meget mangelfuldt, ifht hvad man kunne forvente. Selv på SPL's hjemmeside er det meget sparsomt...

  • #8   9. dec 2013 ja desværre


Kommentér på:
sub parametere ?

Annonce