{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.020 visninger | Oprettet:

8" 10" 12" 15" 18" sub {{forumTopicSubject}}

Hvad er forskelden på de forskelige størlse subwoofer? Hvad for nogle er bedst til at spille højt og give lyd tryk. er det bedre at have fx 3 10" grund zero platinium subwoofer end en grund zeoro platinium 18" subwoofer?. Hvad er den bedste samme sætning til lydtryk. hvis man nu tænker på man har jo bedre plads til de små. :)!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  8" 10" 12" 15" 18" sub
  • #1   24. jan 2014 Hhv. 2 og 3 tommer......

  • #2   24. jan 2014 Cone area is king!

  • #3   24. jan 2014 De der Platinium enheder er lort, prøv at kig på deres PlUtOnium istedet.. De rykker ret godt røv.

  • #4   24. jan 2014 Som jeg har forstået det så er de små str lettere at "kontrollere" end de store.. Dermed ikke sagt at man ikke også kan kontrollere dem uden det bliver bulder-brag - det kræver jo så bare en forstærker der passer til smiley

    Men det er jo heller ikke for sjov at de seriøse i SPL konkurrencer bruger de store størrelser, da de jo bare kan spille det højere... En 15" flytter jo langt mere luft end en 8/10" gør...

    Det er som regel også de små subwoofere, man bruger i lukket kabinet, hvilket giver den der mere kontrollerede/stramme/tørre bas, hvorimod en 15/18", skal have en ordentlig kasse med en ordentlig port, der er den måde du får mest (og højest) lydtryk....

    Men igen, det kommer helt an på enheden, da der kan være stor forskel på to små subwoofere af forskelligt mærke og 2 store subs af forskellige mærker smiley


  • #5   24. jan 2014 altså de store giver en blødere lyd end de små, hvis man kan sige det sådan, netop fordi de skal flytte så meget luft:)

  • #6   24. jan 2014 Nej ok.. Skal vi ikke lige blive enige om facts istedet for gætterier?

    Den største forskel er jo den tydeligste... Størrelsen...

    Der er mange forskelle og ingen bestemt regel for hvad der er bedst til SPL...

    Mange producenter laver subwoofere i en serie med flere størrelser... Desværre laves de ofte forkert... Man starter med at lave en 10" enhed med tilpasset motorsystem, spole osv... Man laver så 12 og 15" enheder men med samme spole og motorsystem... Dette betyder at mange får en negatitv oplevelse med større subwoofere fordi de er svære for forstærkeren at kontrollere... 10" enheden tåler måske 500 watt rms... Desværre tåler 15" versionen samme mængde effekt... Men bruges samme forstærker på begge subs vil den have svært ved at kontrollere 15" enheden... Det vil altså kræve en forstærker af højere kvalitet...

    Nogle producenter starter dog rigtigt... Især de producenter der laver subs til SPL brug... Et eksempel kan være DD audio eller DC audio... De starter med at udvikle en 15" enhed... Med den som reference, laver de en 12" 10" og en 18" og til sidst en 8"... På den måde laver du et motorsystem der passer på en meget stor enhed, hvilket gør denne enhed lidt lettere at styre for forstærkeren... 18" versionen vil stadig være tung og sværere at drive men stadig muligt.. 12" versionen vil være meget stram og ofte meget kontrolleret, det samme med 10 og især 8" versionen vil virke meget ekstrem da motorsystemet i princippet er overdimensioneret...

    Til SPL brug kan du ikke sige at en bestemt størrelse er bedre end andre... (Det er uvidenhed der skaber de forkerte myter)
    en yderst godt bygget 10" enhed vil til hver en tid være bedre til SPL end en dårligt lavet 15"... En 10" med en længere slaglængde vil også have potentiale til at spille lige så højt og måske endda højere end en 15" enhed med kort slaglængde...

    Opbygning af kabinettet har også meget at sige... til SPL bruges primært Portede og båndpass kabinetter... Og her kan det dreje sig om 5 cm portlængde, som gør forskellen i om subwooferen spiller 135 dB eller 145 dB... Porttuningen er alfa og omega her... Og den skal helst tilpasses bilens egenresonans...

    Dette er grunden til at der har været sat dB-drag resultater med 10" enheder over 150 dB... Mens der samtidig er biler der kører med 2 stk 15" der ikke kan komme op over 142 dB... Grunden er ofte er de højeste scores, laves af biler hvor subwooferen/kabinettets peak ligger samme sted som bilens egenresonans... Mens f.eks. bilen med de 2 stk 15" dog kan spille en hel del dybere...


  • #7   24. jan 2014
    kasper b

    Sludder... de store kræver bare større kabinetter og større kraftigere og kvalitetsmæssigt bedre forstærkere for at kunne spille lige så kontant som de små enheder...

    Ser vi på lydkvalitet er der ingen fordel i at have mange enheder... Og der er ingen fordel i at have mindre enheder, f.eks. 10" frem for 18" enheder... Ikke lydmæssigt... Der er store forskelle rent økonomisk og især pladsmæssigt... Større enheder vil altid kræve bedre forstærkere for at lyde rigtig godt... Mens mindre enheder, har en mere naturlig kontrol over sig selv og derfor kan nøjes med mindre forstærkere... Store enheder kræver store kabinetter.. Små enheder kræver mindre kabinetter... Men det hele afhænger af hvordan du sammensætter tingene og hvordan du bygger det op... IKKE Subwooferens Størrelse...

    (Ellers kan i jo overveje hvorfor bundkasser til PA brug som oftest indeholde 18" og 21" enheder... hvis de var så "Sløve" i lyden som nogle fejlagtigt påstår)


  • #8   24. jan 2014 Så til lydkvalitet ville man være bedre tjent med en enkelt subwoofer frem for 2, 3 eller sågar 4?

  • #9   24. jan 2014 Ja faktisk... Til SQ hjælper 4 subwoofere jo ikke til bedre lyd... kun til mere lydtryk... Med 2 enheder har du mulighed for lidt mere power når der skal sjov i gaden... men ellers kan 1 enkelt sub sagtens spille rigeligt højt til at man får en god SQ... Og det er lettere at styre 1 enhed frem for 2... Ofte med 2 -4 enheder ender du også med en lav impedans, hvilket giver mere kraft fra forstærkeren men faktisk også en lidt dårligere kontrol og derfor lydkvalitet...

  • #11   24. jan 2014 Har nu hørt en 15'' der leverede en temmelig punchy bass... Eller 4 12''... Så om det bliver overflødigt ved jeg ikke om jeg vil sige...

  • #12   24. jan 2014 altså jeg er enig med madmind og Federik


  • #13   24. jan 2014 Jeg har en 10" Vibe i lukket kabinet og jeg har kun rosende ord om det "kick" der er i bassen smiley

  • #14   24. jan 2014
    MadMind~94

    Så har du enten ikke selv kunnet finde ud af at lave tingene rigtigt, eller også har de anlæg du har hørt været lavet af amatører... No offence altså... Men en 15" kan være præcist lige så "punchy" som en 10"... At tro andet er bare uvidenhed... eller fordi man tror på alt det sludder folk uden viden herinde spreder...

    noget af det mest præcise og "Punchy" jeg har hørt er faktisk en Hertz Mille 3800.. dvs. en 15" subwoofer... i portet kabinet oven i købet... Den var ejet af indehaveren af denne forretning: http://showeinbau.de/

    Det var virkelig lavet ordentligt.. Så det er ren og skær uvidenhed eller fordi man bare ikke har hørt bedre at folk tror at 10" er mere "Punchy" end 15"...


  • #15   27. jan 2014 Synes nu at min gamle 15" OZ matrix elite monteret "IB" i 36mm baffle fodret med en fornuftig mændge watt af en ok forstærker var "punchy" nok til mig smiley Men nu er jeg selvfølgelig heller ikke en af dem der deler deres sub ved 100-150 hz men 50-63 hz og så lader mine midtbasser stå for det "øvre basområde".

  • #16   27. jan 2014 12" gti mk1 X 2 spillede fint "Punchy"..

    Det er nok mere hvordan man stiller sin hz peak og frekvens kurve.. kabinet bygge er osse meget relevant jo.

    Men hey.. har dette ikke været oppe før.. mange gange?


  • #17   27. jan 2014 Jo det har været oppe mange gange før... Men folk påstår stadig alt det vrøvl med at 10" er mere "punchy" Og "hurtigere" end 15" enheder... Så når folk stadig ikke har fattet at det de tror er forkert, så må man jo svare på de her tråde igen og igen...

  • #18   27. jan 2014 Hvor kan jeg finde en hurtig 15"?

  • #19   27. jan 2014 En hurtig 15"??? Hvis du spænder den efter en raket så har du en hurtig 15"... Men ellers så er der ikke noget der hedder "en hurtig 15" subwoofer" Der er heller ikke noget der hedder en hurtig 10" eller 8"... Der er noget der hedder at montere sit grej rigtigt, og sammensætte sit anlæg af grej der passer sammen...

  • #20   28. jan 2014 Monteret med NOS.. Og lidt turbo.. så bliver det DK´s hurtigste 15" .. smiley

Kommentér på:
8" 10" 12" 15" 18" sub

Annonce