{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.088 visninger | Oprettet:

evt lyddæmpning af bil. {{forumTopicSubject}}

Hej. jeg skal have mig en umti umti kas bag i vognen..
vil det på nogen måde gøre gavn, at fylde brønden og dele af bunden ud med dynamte/Siletn Coat.?

eller dæmpningsplade fra biltema? http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/Lyddampningsplade-369214/

Hvad vil jeg få ud af at fylde min bil med dette? ud over forøget vægt.
støj udefra betyder ikke noget for mig. da støjen fra motoren tit overdøver dette, i mit tilfælde.
tænker bare om det har nogen relevands for musiken inde i bilen.
Vh Kenneth


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  evt lyddæmpning af bil.
  • #1   11. mar 2014 Det har meget relevans, det dræber vibrationer så metallet ikke spiller med

  • #2   11. mar 2014 Ja det kan hjælpe meget. Der er også nogle der sætter gamle biler i stand, der dækker døre, samt hele bunden af bilen med det så den bliver støjsvag.

    Men husk der er forskel. Noget af det absorberer vibrationer, og noget af det lyd isolerer.


  • #3   11. mar 2014 Har set i bilen, at der intet er i brønden. men så er det. hvad for nog skal jeg brunge af det? når jeg dunker på plade delene. lyder det meget dødt, så detn er stiv nok. det kun brønden som lyder hul.

  • #4   11. mar 2014 Der er forskellige mærker, f.eks Dynamat, dyrt dog. Kan købes hos Carsound bla.

  • #5   11. mar 2014 Det du har fundet der fra biltema er til at lydisolere bilen dvs fjerne støj udefra.

    Hvis det er for at holde bassen inde i bilen samt minimere vibrationer så er det bitumen du skal kigge efter som har den egenskab at den omsætter vibrationerne til varme ( på den måde får du brugt energien som der er i de vibrationer).

    ret mig gerne hvis jeg tager fejl.


  • #6   12. mar 2014 Jeg har stp i hele bagagerummet og dørene og det hjælper meget med en bedre lyd. Koster næsten det halve dynamat i carsound smiley

  • #7   12. mar 2014 Jeg er ved at samle en gamle vw T2 folkevognsrugbrød. Hele undersiden af taget har fået STP fra carsound. Og lydisoleringsmåtter fra biltema. Det er noget der virker. Og det er ikke så tungt pr. 2m.

  • #8   12. mar 2014 For gudsskyld hold dig fra det bitumen de har hos biltema... det er ikke til at arbejde med det er hårdt og stift og alt for tykt... Brug SC, dyna, gladen eller hvad du nu har lyst til... bare det er lavet på butyl... smiley

  • #9   12. mar 2014 Der står jo tydeligt at det skal formes med brug af varmeblæser. Det fra biltema

  • #10   12. mar 2014 Det var butyl det hed... kan aldrig huske det korrekte navn smiley

  • #11   12. mar 2014 Den helt præcise forskel er jeg ret sikker på at Cody nok skal uddybe når han falder over emnet... smiley

  • #12   12. mar 2014 Der er 3 typer af dæmpning til en bil, (Flere men disse 3 er dem der primært bruges)
    Resonansdæmpning.
    Støjisolator, (Visse af disse med varmeisolerende effekt)
    Og Sound absorber.

    Resonans dæmpning findes der flere slags af, de har generelt samme virkemåde, der er dog et par typer der skiller sig ud.

    Bitumen: http://www.thansen.dk/product.asp?c=9968487002&n=1199145607&pn=1226678725
    Fordele: Billigt
    Ulemper: Billige bitumen plader er en billig løsning men ofte en man fortryder, de skal varmes op for at man kan arbejde med dem og forme dem efter bilen, limen er tilføjet ad bitumen ikke har nogen selvhæftende egenskaber. i sommer varmen er der en risiko for at pladerne smelter og falder ned igen, specielt i dørsider. i sommer varmen Lugter bitumen af asfalt.

    Bitumen dæmper ved at gøre den ting det er klæbet på tungere.

    Butyl: http://www.sound4wheels.dk/shop-pack
    Fordele: Utroligt nemt at arbejde med, kræver ikke opvarmning før man klæber det fast, formes nemt til bilen, smelter ikke i sommervarmen, Det er lugtfrit, og dæmpegraden er højere end bitumen pga en anden virkemåde. Mindre vægt.

    Ulemper: Det koster næsten det dobbelte af bitumen, Aluoverfladen kan risikere at skære i ens fingre ved kanten,

    Butyldæmpning virker ved at vibrationer i den plade det er klæbet fast til, konverteres til en meget lille bitte smule varme i selve butylpladen, aluoverfladen fungerer derfor som en slags køleprofil som vi kender det fra PC'ere eller forstærkere, Butyl tilføjer samtidig vægt til overfladen hvilket gør denne sværere at sætte i vibrationer, Dette giver en meget effektiv dæmpegrad.

    Dæmpespray/flydende dæmpning:
    Fordele: let at påføre, kan males eller sprayes på, beskytter mod korrosion og stenslag,

    Ulemper: Giftigt som bare satan, tvivlsom dæmpeevne.

    Flydende dæmpning virker lidt på samme måde som butyl. Vibrationer konverteres til varme. Da der ikke vil være en markant vægtforøgelse af emnet der behandles, vil dæmpegraden være meget lille.

    MYTER:
    Butyl og bitumen er vibrationsdæmpende, og dæmper kun gennemstrålende støj i relativt lille grad, dvs. vejstøj, motorstøj osv. vil ikke blive dæmpet med stor effektivitet. Desværre ses det tit brugt som reklametrick, at man påstår det dæmper vejstøj effektivt. Til det formål er det en helt anden type dæmpemateriale der er langt mere effektivt.


  • #13   12. mar 2014 Når man har foretaget den nødvendige resonansdæmpning af bilen, vil der stadig være vejstøj, som det kaldes. Det er en udefra kommende støj som bilens metalkarosse ikke dæmper, og som butyl/bitumen er ineffektivt overfor.

    For at dæmpe denne type støj effektivt, har man brug for det der kan kaldes en Isolator. (Altså man isolerer bilen for det støj der kommer udefra)

    Denne type af dæmpning har ofte også varmeisolerende egenskaber.

    Der er flere slags:
    Alm billig Skumplade: http://www.thansen.dk/product.asp?c=9969007869&n=1199145607&pn=1226678724

    Fordele: ok dæmpe egenskaber, let at montere, Varmeisolerende.

    Ulemper: Suger vand til sig som en svamp, brandbart. Grunde alu overfladen vil det reflektere visse frekvenser i stedet for at absorbere dem.

    Virker på samme måde som et vægtæppe i stuen, det absorbere lydbølger, og fungerer som en støjdæmpende barriere for udefra kommende støj. Suger vand som en svamp og bør derfor ikke påføres steder hvor der er risiko for fugt, og slet ikke direkte på bilens pladedele.

    opskummet polyethylene: http://www.hilmars-audio.dk/shop/silent-coat-noise-1839p.html

    Fordele: Gode dæmpe egenskaber, Let at montere, Varmeisolerende, vandafvisende, Og Ikke Brandbart.

    Ulemper: Limen er lidt svag på nogle produkter og kan slippe hvis ikke overfladen det påklæbes er helt helt ren.

    Samme virkning som den alm skum, fungerer bedst under tæpper og paneler, Gode varmeisolerende egenskaber, opskummet polyethylene bruges i entreprenør virksomheder til effektiv isolering af varmerør. Effektivt imod gennemstrålet støj, som f.eks. vejstøj og motorstøj.

    Neoprene: http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/1509/Language/da-DK/CatID/473/AERONeoprene_1_plade.aspx

    Fordele: ikke ret tykt, ok dæmpeegenskaber, let at montere, vandafvisende, ikke brandbart. varmeisolerende

    Ulemper: Tyndt, nedbrydes ved kontakt med mange alm kemikalier, såsom petroleum, motorolie, terpentin, fedt, og sjovt nok urin... (Så lad være med at tisse i bilen)

    Igen samme virkemåde som tidligere materialer, Kan være en del lettere at montere grundet tyndere plade,

    MYTE:
    isolator produkterne tilegnes ofte den egenskab at fjerne resonanser og raslen i biler. Dette er ikke sandt.
    Denne type dæmpning kan godt fjerne raslen hvis det sættes i spænd mellem de ting der rasler mod hinanden, men det er ikke formålet med produktet. Det har ingen resonansdæmpende egenskaber ud over at gøre det en lille smule sværere at sætte en plade i svingninger grundet at meget af lyden bliver absorberet...


  • #14   12. mar 2014 nu er resonansproblemer og udefrakommende støj væk. nu er der de lydmæssigt bussemænd tilbage som vores højttalere og subwoofere skaber inde i vores bil.

    I et subwoofer kabinet kaldes det ofte for "Stående bølger", Det er lydbølgerne fra bagsiden af vores højttalerenhed der skaber disse... En anden måde at sige det på er at der er tale om uønskede refleksioner af lyden inde i kabinettet.

    I subwoofere kan dette vise sig ved en unaturlig rungende lyd, i dine døre kan det ofte vise sig ved at dørsiden "spiller med"... En unaturlig klang i dine højttalere, Endnu værre en udfasning af bass'en dog i mindre grad end ved en fasevending.

    i del 3 her vil der ikke komme en fordele/ulempe liste, men vil være mere simpel.

    Produkter:

    Acustilux og lign: http://www.hilmars-audio.dk/shop/daempningsfilt-0-70m%b2-2211p.html

    Dæmpningsfilt af denne type er rigtig godt til især lukkede kabinetter. Giver en mere tør og korrekt gengivelse af bass.

    Da det ikke er selvklæbende kræver det at man limer det fast hvis det skal sidde fast..
    Det er ikke anvendeligt bag højttalerne i dørene da det suger vand...

    Æggebakkeskum/opskummet polyethylene: http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/1512/Language/da-DK/CatID/474/AEROWave_1_plade.aspx

    Dette er den absorber type jeg nok selv ville anbefale til brug i døre bag ved højttalerne, det er også denne absorber type, der medfølger i højttaler dæmpningskits fra Dynamat, silentcoat osv. Strukturen og skummaterialet "opløser" og absorberer lydbølgerne bagved højttalerenheden, og dermed fjerner den uønskede lille udfasning af bassen, og højttalerne kan spille med en mere naturlig klang...
    Denne absorber type suger ikke vand.
    fungerer godt i Portede kabinetter der skal bruges til ren flot lyd.

    En absorber er en god idé hvis man går op i så flot og korrekt en lyd som muligt, og det har en meget stor indvirkning på lyden.
    Til dem der primært søger så stort lydtryk som overhovedet muligt, kan det være en ulempe med dæmpemateriale i sit subwoofer kabinet.

    Æggebakkeskum fås i flere varianter og tykkelser og hos stort set samtlige forhandlere.

    Om man skal bruge æggebakkeskum eller acustilux typen, er mest et spørgmål om hvad type kabinet der er tale om, om der er risiko for fugt, osv osv.

    Dæmpemateriale af absorber typen dæmper ikke resonanstøj, men kan faktisk godt tage en hel del af vejstøj og anden udefrakommende støj.


  • #15   12. mar 2014 Æhm er det uddybet nok? smiley

  • #16   12. mar 2014 Told you so... smiley

  • #17   12. mar 2014 var da så uddybende, så jeg stadig står.. what to do???

  • #18   12. mar 2014 skulle sådan set bruge noget. som jeg kunne klæbe i dørene for at tage det værste, og i bunden af bilen bagi, såvel brønd som bund.

  • #20   13. mar 2014 Aha så blev jeg også klogere hvad angår dæmpning. det var rart lige at få den info.

    Man burde lave en hjemmeside med guides samt info om de forskellige ting i ens setup osv. smiley


  • #21   13. mar 2014 Jeg har fra pålidelige kilder at en sådan hjemmeside er på vej.
    Den skulle gerne dukke op i løbet af de næste par måneder... smiley


  • #22   13. mar 2014 Det ender jo med hele ens bil blir 5cm tykkere. Pga dæmpningsmaterialer.

  • #23   13. mar 2014 Køb det gladen har lavet med alt i 1

  • #24   13. mar 2014 lyngbak det lyder godt og fornuftigt. det vil kunne hjælpe mange samt dem som har kendskab så man ikke skal gentage sig dagligt men derimod bare linke til siden smiley

  • #25   13. mar 2014 kenneth h

    Hvis støj udefra ikke har en betydning, Kan du nøjes med alm butyl dæmpning... men gladens Aero multi giver dig dog lige det ekstra i både isolator og resonansdæmpning... Så det er ikke et dumt valg... 1 pakke med 2,2 m2 i vil passer til bagagerummet, og så en pakke til dørene...

    Der er ikke noget der hedder "for meget" dæmpning...


Kommentér på:
evt lyddæmpning af bil.

Annonce