{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.063 visninger | Oprettet:

Monoblok forstærker {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt på at tune lidt på anlægget og tilføje en Monoblok forstærker til at drive subwooferen.

Er der nogen der har gode ideer til hvilken man skal vælge.

Tænker kriterierne skal være:
Minimum 400 watt rms
Pris imellem 1500-3000kr
Er der nogen mærker der er bedre end andre? Har hørt meget om at
Det ikke kun handler om watt, men når det kun er til subwoofer ved jeg ikke om der er begreber som lydkvalitet mm..

Ved ikke om digital forstærker er bedre end enkonventionel analog
Monoblok forstærker eller omvendt.

Mvh. Dennis j.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Monoblok forstærker
  • #1   13. jun 2014 du skal da se på hvad subwooferen kræver. hvis du har en på 1200 rms watt får du jo ikke så meget ud af den. og om den skal være stabil i 1 eller 2 ohm alt efter effekt.

  • #2   13. jun 2014 det er en atomic en12d 2x4 ohm.

    ved ikke selv helt præcist hvad det betyder mhst. 2x4 ohm.

    den er opgivet til 300 watt rms.

    mvh.
    dennis j.


  • #3   13. jun 2014 2x4 ohm betyder der er 2 sæt svingspoler af 4 ohm som du så kan parallel eller serie forbinde. Som så vil ændre modstanden

  • #4   13. jun 2014 Ok. Blev desværre ikke meget klogere smiley

    Hvad gør det at man enten parallel eller serie forbinder??

    Når man ydermere kigger på specs på en forstærker og der feks. Står
    1x300 watt ved 4 ohm
    1x500 watt ved 2 ohm
    1x700 watt ved 1 ohm

    Skal jeg så gå ud fra opgivelsen ved 4 ohm på min sub eller vil jeg kunne gøre brug af de højere watt ved lavere ohm på anden måde når nu mine spoler er på 4 ohm.

    Mvh. Dennis j.


  • #5   13. jun 2014 når du serie eller parallel forbinder spolerne kan du jo få den i enten 1, 2,4 eller 8 ohm alt efter hvad spolerne er på. Forbinder du dem så de giver 2 ohm får du jo forstærkeren til at arbejde i 2 ohm og får derved op til 500 rms watt maks effekt.. Men finder du en sub der kan forbindes så den kommer i 1 ohm vil du få op til 700 rms watt maks. og nej du kan ikke gøre det på en anden måde det er efter hvad subben er i modstand at forstærkeren enten er i 1,2 eller 4 ohm.

    Denne side viser fint hvordan du skal forbinde dem og hvad de så er i af ohm http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp


  • #6   13. jun 2014 Dennis J

    Jeg så i dit andet emne hvor mange lommefilosoffer og teoretikere der svarede.... Nøj nogle gode råd som selv jeg havde svært ved at forstå...

    Jeg kan se du er fra Vestsjælland... Hvis det er skal du være velkommen til at få et lynkursus med eksempler og det hele... og så kan vi også kigge lidt på det der støjproblem du har...


  • #7   13. jun 2014 det ville da være super fedt med sådan et lynkursus.

    det kan da være man skulle tage dig på ordet smiley

    mvh.
    dennis j.


  • #8   14. jun 2014 Du skal være velkommen...

  • #9   15. jun 2014 Var der forresten nogle gode bud på hvilke mærker og modeller, i prisklassen 1500-3000kr der er værd at kigge mere på, inden man beslutter sig til, hvilken en man skal købe.

    Mvh. Dennis j.


  • #10   15. jun 2014 http://www.sound4wheels.dk/msk-500-1d

    Har rigeligt effekt til din sub... Skal vi op i den lidt dyrere klasse i nærheden af de 3000 så vil denne: http://www.sound4wheels.dk/dd-audio-cm1000 Være et fantastisk godt alternativ... næsten 700 watt rms i 2 ohm... Så har du rigeligt effekt...

    Eller: http://www.sound4wheels.dk/lp-1000-1d
    Massere af effekt... men jeg ville nok selv gå efter DD forstærkeren...


  • #11   16. jun 2014 de ser spændende ud dine forslag.

    er selv lige blevet anbefalet disse af en kammerat, men ved ikke rigtig noget om dem.

    kender du noget til dem.

    det er disse to:

    http://www.hilmars-audio.dk/shop/spl-dynamics-ice-800d-3407p.html

    http://www.hilmars-audio.dk/shop/audison-sr-1d-1371p.html

    mvh. dennis j.


  • #12   16. jun 2014 hej Dennis j tag helt klart mod det kursus fra cody og kan han ikke find tid til det kommer du bare forbi mig og får et smiley

    kan se du generelt skiver nogle gode spørgsmål og at du har tænkt over de rigtig ting men det er lidt svært at guide dig nå vi ikke kender hvad enhed du har smiley

    det er nogle gode forslag cody har givet.

    Dem du selv har fået linket af din ven er rigtig gode forstærker men hvis du skal bruge 400 rms watt så vil jeg nok heller gå over i den her da den lever 410rms i 4ohm og derfor er meget stabil den vil have god kontrol over din enhed og vil også kunne trække en større sub hvis du en dag skulle skift ud .

    RE AUDIO DTX 2000.1 pris 2.249,00 DKK
    http://www.hilmars-audio.dk/shop/re-audio-dtx-4825p.html

    Men som sagt det er svært at guide når man ikke kender subwooferne


  • #13   16. jun 2014 Jeg har en clarion head Unit og en atomic en12d der er opgivet til 300 watt rms

    Mvh. Dennis j.


  • #14   16. jun 2014 hehe tro jeg var morgen træt det have du jo skrevet smiley

    godt men så vil jeg hold fast i at den jeg linket hos Hilmars vil være et beder valg da den bass er lidt tung af trække så der må gerne være overskud til den smiley

    ellers fed bass du har smiley


  • #15   16. jun 2014 Uh ja. den forstærker fra RE ville bestemt heller ikke være skidt da... Rigtig lækker forstærker faktisk...

  • #16   16. jun 2014 lige et tillægs ??

    er rimelig sikker på det nok bliver den RE audio forstærker jeg ender med at købe.

    har så tænkt på at smide min sub enhed over i denne her. http://www.hilmars-audio.dk/shop/50-liter-basreflex-6036p.html den har claus fra hilmars-audio anbefalet mig.

    snakkede så med en anden idag, og han mener det er for lille. at jeg skal op i 70L kabinet uden enhed til at fylde, og så når enheden er sat i vil der så være 60L. tilovers.

    hvad er jeres mening om det. vil der være stor forskel i om jeg har 50L, eller 70L i kabinet

    mvh. dennis j.


  • #17   16. jun 2014 du kan rolige stol på hvad klaus siger for han har ret

    taget fra atomic egen side
    " *Ported enclosure - tight bass - 1.40cuibc ft, 8 square inch port opening with 8 inch depth, transient lower bass 1.80 cubic ft with 8 square inch port opening 12 inch port depth "

    1.40cuibc ft = 40 liter og 1.8cuibc ft = 50 liter

    og ja der er stor forskel på 50 til 70 liter


  • #19   17. jun 2014 Tommy A

    går ikke ud fra det er en du har til salg... Fordi så umådeligt klam kan du vel ikke være at du prøver at sælge via forummet... Så vil gå ud fra det der er en generel forespørgsel... Alt andet virker bare for klamt...


  • #21   17. jun 2014 Tommy A der er sku da en forskel på om man linker til en vare i en butik eller man prøver på at sælge sine egne vare til en i forum. At man linker til en butik med en vare er da fordi man mener at den vare passer til det manden søger, og ikke som du der prøver at sælge ham noget af dit eget.

  • #22   17. jun 2014 http://www.bigdogaudio.de/audio-system-bestseller/audio-system-f2-300-twister.html så den kan han da snart få smidt i nakken hvis han skal købe den brugt

  • #23   17. jun 2014 Tommy, hvad har EMMA med cody at gøre? tænker du ikke på db drag danmark i stedet?

    at man linker til kompetente forhandler som er dem man bør støtte frem for dem der kun er inde i branchen for tjene penge, Ja det giver forhåbentligt sig selv.


  • #24   17. jun 2014 Det ville godt nok være underligt hvis jeg ikke kendte de forskellige forhandlere i kraft af dB-drag... Men jeg er ikke personligt involveret i nogen forretning... Jeg tjener intet på om den ene eller anden forretning sælger noget... Ps: jeg har intet med Emma at gøre ud over at jeg har deltaget, og skal deltage igen...
    pps: hificarfi.dk som du mener jeg altid linkede til har faktisk aldrig været sponsor for hverken db-drag eller Emma... smiley

    inden man argumenterer med alle mulige eksempler, så bør man være sikker på der er hold i argumenterne... Og at det ikke bare er vrøvl ligesom det pladder du lige skrev...


  • #25   17. jun 2014 undskyld den lange svartid, og nu skal i ikke blive uvenner herinde smiley

    det jeg har fået forklaret at forskellen skulle være, det er når jeg får min sub til at trække forstærkeren ned i 2 ohm, og bruger den brokoblet, bruger den 2 kanaler til at køre brokoblet,og vil så tvinge forstærkeren ned i 1 ohm pr. kanal så det ialt bliver 2ohm, og det skulle ifølge ham der forklarede mig det, være rigtig skidt for langt de fleste 2 kanals forstærkere og andre med 2 eller flere kanaler.
    men i en "rigtig" monoblok som jeg fik kaldt den, så er der kun 1 kanal, og dermed tvinger den den kun ned på 2 ohm i den ene kanal, samt at mange monoblokke er stabil helt ned i 1 ohm.

    jeg ved ikke om det giver mening det jeg har lært, men synes nu det lyder fornuftigt nok.

    hvad mener i om min teori??

    jeg ville ikke fornærme nogen, og er da sikker på at din forstærker er fed nok, bare ikke til mit formål.

    mvh. dennis j.


  • #26   17. jun 2014 Nu kan du jo godt få forstærkere der er stabile helt ned i 1ohm pr kanal... Teorien er ikke 100% forkert men da mange forstærkere kan tåle at komme ned i 1ohm pr kanal, og når producenten skriver den kan tåle at gå i 2ohm brokoblet, så er det ikke længere noget der er farligt for forstærkeren at gøre...

  • #27   17. jun 2014 hej Dennis J

    det er lidt forskelligt nogle af de dyre stereo forstærker lider ikke af en brokoblet men de koster en bondegård hvis de skal yde bare lidt power så generelt så har du meget ret i det du skiver

    hvor en monoblock kan yde meget mere power via 1 Ch og tit stadig være stabil i 1ohm og nogle gang helt ned til 0.25ohm


  • #28   17. jun 2014 lol cody der kom du først smiley

  • #29   17. jun 2014 ok, jeg tror på jer da jeg ikke er så velbevandret i det smiley

    men tror at jeg vil prøve en monoblok. hører meget godt om den, og tror det bliver en re audio dtx 2000.1, og regner med at bestille imorgen smiley

    tror det bliver super godt.

    vender lige tilbage med hvad jeg præcis vælger, så i kan se hvad i har hjulpet mig med.

    mvh. dennis j. smiley


  • #30   17. jun 2014 Tommy A undersøge nu lige tingen før du kommer med sådan en påstand

    1 emmanet.dk ejes af Erhard også kaldet krølle

    2 Cody får ikke noget for at link for de sider men hvorfor link til noget man ikke kan stå indfor ?

    3 Cody er dommer i dB drag / termpro.dk og ja Hilmars-Audio støtter termpro.dk og har i flere år vært den eneste som har gjort det så folk kan få målt deres anlæg rundt omkring i danmark med det mest bedst udstyr der findes til det

    4 men det er ikke derfor cody eller mig linker til hilmars-audio nææ det er fordi manden ved hvad han laver og har de flest mærker i Danmark over 30stk som gør der er noget til en være smag og ikke nok med det så er de flest af hans vare sat efter EU priser så folk ikke skal betale de normale 25-50% mere som vi har gjort i mange år i Danmark.

    Så i min optik bør man vel henvis folk til den bedste pris og kompetence man har kendskab ?


  • #31   17. jun 2014 Dennis J det vil jeg glæde mig til at se. og har du bruge for viden omkring de produkter du ender med at købe om det er xzound eller RE vil jeg altid gerne hjælp dig

  • #32   18. jun 2014 så er der bestilt hardvare smiley

    RE AUDIO DTX 2000.1
    ALPINE UTE72BT
    50 Liter BASREFLEX,4" PORT. UDSKIFTELIG PORT, til min atomic sub

    plus alt det løse som stik og kabler der også skal bruges.

    glæder mig til at høre hvad det kan, smiley og endnu engang tusind tak for jeres hjælp.
    den hjalp mig meget i min beslutnings process.

    mvh. dennis j.


  • #33   18. jun 2014 Lækkert grej... Som john skriver så står vi klar til at hjælpe hvis der skulle være noget... smiley

  • #34   19. jun 2014 Jeg takker mange gange smiley

  • #35   21. jun 2014 lige et tillægs ?

    jeg har monteret en powerkondensator, både fordi den skulle give lidt hurtigere og dybere bas, men også fordi den skulle gøre at batteriet har det bedre.

    bla. skulle den også fjerne symptomet med at den blinker i lyset, i hvertfald ved tomgang, men det har den ikke gjort, har jeg lige opdaget, og jeg har ikke engang monteret den nye forstærker endnu, og så vil den jo hive noget mere strøm, går jeg udfra.

    kan jeg have monteret den forkert, eller gjort noget forkert da jeg skulle lade den op, eller andet???

    volt meteret på kondensatoren viser 14,1-14,2 volt når den kører i tomgang. det burde vel være godt nok mener jeg.

    mvh. dennis j.


  • #36   21. jun 2014 He he kondensator er kun en hjælp hvis du har din strøm bank i orden ellers vil den belaste dit system da den jo også skal oplades hele tiden. Så du tilføre jo mere belastning end overskud.

  • #37   21. jun 2014 Okay. Det er jeg da ked af at høre. Havde fået forståelse for at den hjalp.

    Vil det så sige at jeg også skal ha et større og kraftigere batteri på, og hvis jeg så ikke gør det så vil det være bedst for mig at tage kondensatoren af igen??

    Mvh. Dennis j.


  • #38   21. jun 2014 Tilbuddet om et kvikkursus inden for bilstereo står stadig ved magt... smiley

    Lige så ofte som folk oplever at en kondensator Hjælper (Skjuler problemet som stadig er der) Så oplever folk også de ikke hjælper en skid... En kondensator er ikke fup og svindel... det er og kan være en ret vigtig del af et godt anlæg... Men ikke hvis din strømbank består af det lille standardbatteri bilen er født med...


  • #40   21. jun 2014 Hej cody.

    Har overvejet at takke ja men har desværre ikke lige så meget tid i hverdagen smiley
    Hvilket type batteri og str. Skulle man købe hvis man ville prøve at skifte det og hvad kan man forvente det koster ??

    Tommy a. Nej har ikke skiftet det men har det i tankerne. Men er ikke klar over om det vil gøre en forskel. Men det mener du det vil kan jeg næsten høre smiley

    Mvh. Dennis j.


  • #41   21. jun 2014 Dennis... Jeg ville nok foreslå at du istedet for at skifte batteri anskaffede et ekstra samt en batteriskiller... Prisen ender jo på det samme... (Næsten... et skille relæ koster selvfølgelig også lidt.. ) Og så placerer det nye batteri i bagagerummet...

  • #42   21. jun 2014 Har desværre snart ikke mere plads i bagage rummet smiley så det er desværre ikke en mulighed.
    Så hvis jeg skulle anskaffe et kraftigere batteri hvad ville du så anbefale i mærke og ampere og hvad skulle jeg forvente prisen er på sådan et?

    Mvh. Dennis j.


  • #44   21. jun 2014 Tror ikke det hjælper kun med skift af stelkabel... Nogle folk tror det hjælper... men de tager meget ofte fejl...

  • #46   21. jun 2014 Det er gode råd i kommer med men bed i hvilke typer og str. Jeg skal kigge efter. Tænker her bestemte mærker og str. På ampere mm.

    Mvh. Dennis j.

    P.s. Skal nok lige prøve at finde ud af hvad for et batteri jeg har nu.


  • #47   21. jun 2014 Ved i hvilke typer mener jeg selvfølgelig smiley

  • #48   21. jun 2014 Det er et varta på 44 ah.

    Blue dynamic b18 står der på.

    Ud over bilens originale stel ledning er der monteret et 10 kvadrat ekstra kabel.


  • #50   21. jun 2014 Der er alm, syre batterier... AGM og Spiralcelle som bruges i biler...

    AGM og Spiralcelle (gelebatterier) Er de mest anvendte og de bedste til bilstereo... desværre er prisen også derefter...

    Et godt batteri kunne være: http://www.hilmars-audio.dk/shop/kinetik-khc-1800-3260p.html

    men igen kommer det også an på hvad der kan være foran i din bil... derfor jeg foreslog at bruge det som et ekstra batteri og ikke som startbatteri... Og så er den slags batterier ikke de bedste startbatterier...


  • #51   21. jun 2014 vil f. eks. et 80 ah. også hjælpe lydmæssigt, eller kun på mit blinkeproblem?

    hvor køber man sådan en fætter, og hvad skal jeg regne med prisen er?



  • #52   21. jun 2014 80 ah er også fint... men nu tænker du vidst på alm syrebatteri igen...

  • #53   21. jun 2014 cody. hvad så hvis det skal kunne bruges til både startbatteri og et godt batteri til anlæg.

    hvilke kompromisser finder der så.



  • #54   21. jun 2014 ja tænker nok alm. syrebatteri.

    vil det kunne bruges som et fornuftigt kompromis.


  • #56   21. jun 2014 Tommy A ja det skal sgu nok hjælpe at smide et større kabel på ned til starteren smiley

  • #57   21. jun 2014 ja vi skrev lige lidt oveni hinanden smiley

    det kunne da godt være man skulle tænke lidt på om man skulle skifte batteri.

    men det var desværre ikke lige en udgift jeg havde planlagt. suk.


  • #59   21. jun 2014 Er heller ikke sikker på om jeg har plads i motorrummet.

    Hvis jeg nu kun har plads til f.eks. Et 60 ah batteri vil det så stadig hjælpe. Eller vil det bare være spild af penge.

    Vil selvfølgelig prøve at få plads til så mange ah som muligt.


  • #60   21. jun 2014 Tommy A sorry så ikke den besked før din sorry

  • #62   21. jun 2014 Ok. Men hvis det også skal kunne bruges som alm. Start batteri og køber et alm. 60 ah eller hva der nu er plads til så vil det stadig være bedre kan jeg forstå på dig.

    Kan jeg risikere at min generator så kan gå hen og blive overbelastet eller skal den nok kunne klare et større batteri uanset om jeg får plads til et på 60 eller 80 ah?


  • #64   21. jun 2014 Jeg kender ikke str. På originalt monteret batteri men gik bare udfra at det nok var 44 når nu det var det der sidder i.



  • #65   21. jun 2014 Er bilstereo batteriet så meget bedre end et alm bil batteri. Tænker her på at et alm. Sikkert er en del billigere end et bil stereo batteri?

  • #69   21. jun 2014 Ja det kan jeg godt se.

    Prøver bare at finde ud af hvilke kompromisser jeg kan tillade mig og stadig holde mit budget bare nogenlunde.
    Det er desværre ikke penge jeg har flest af smiley
    Men uanset hvad må jeg jo nok indse at jeg skal have et andet batteri og prøver mig derfor frem med at høre alle jer venlige mennesker hvad i synes både er dueligt og pris billigt men også hvad det bedste ville være smiley


  • #70   21. jun 2014 Har lige været ude og måle mit nuværende. Det er 207 mm langt og det er max 1 måske 2 cm mere der kan være uden at der skal modificeres alt for meget.
    Hvor mange ampere kan jeg få i sådan et lille str. Batteri?


  • #73   22. jun 2014 skal vi gætte på det er casper s?

  • #74   22. jun 2014 hej Dennis J

    er du helt sikker på du ikke har plads til sådan et her evt i reservehjules brøden eller på siden af baskassen ? det vil kunne funger rigtig godt med det du har nu bare huske batteri skiller

    http://hilmars-audio.dk/shop/kinetik-khc-600-3256p.html
    og den lidt beder model
    http://hilmars-audio.dk/shop/xs-power-d680-2685p.html

    Jeg er ikke helt enig med de andre du kan nemlig ikke bruge Hvilken som helts AGM batteri som start batteri dem som har deres cyklus på 11 -12volt dur ikke da den vil død ind for 2 år hvis man har mange kort start og stop

    derfor bør man altid vælge dem som har en cyklus på 8,5-10.5 volt de giver godt nok ikke så meget afladnings power her og nu som de andre men holder til en bil hvor folk laver mange kort ture

    og som jeg husker det kan det som Cody linker ikke gå under 11volt uden at det mister en cyklus men det kan jeg lige undersøg til i morgen


  • #75   23. jun 2014 Det jeg linker til er også kun som Extra batteri... ikke som startbatteri... mener jeg også jeg skrev... smiley

  • #76   23. jun 2014 muligheden er der selvfølgelig hvis jeg kan stille det i reservehjulsbrønden.

    hvordan skal sådan et sluttes ti? ved ikke hvad en batteriskiller er, og skal den ha ledning fra startbatteriet så?

    kan jeg lokke en af jer til at lave et monterings diagram over hvordan det skal sluttes til? det ville være super fedt.

    mvh. dennis j.


  • #77   23. jun 2014 alt efter hvilken model det er http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Skillerelae/Animation-Skillerelae.htm

  • #78   24. jun 2014 jeg takker for diagrammet smiley




  • #79   2. jul 2014 så ser det ud til at det lykkedes at få det nye grej i.

    mangler stadig lige at få fin justeret det, ellers lyder det til at blive rigtig fedt.

    jeg endte med at skifte batteriet til et kraftigere, fremfor at montere et ekstra. det var nemmere og mere bekvemt, så det var grunden.

    endnu engang mange tak for al jeres hjælp.

    har nu et andet ?

    jeg har kun to højtalere på 4" som sidder i instrument bordet.
    kunne godt tænke mig yderligere to stk. men har ikke rigtig plads nogen steder. så fik jeg den ide om man kan montere et sæt 6,5" eller andre i toppen af subkassen. simpelthen skære huller til dem så de kan monteres i dybden, eller om det vil ødelægge noget.
    forestiller mig lidt at man jo tager noget af liter effekten fra subben, og højtalerne kan måske heller ikke klare dette tryk der kommer fra subben.

    er det en skør og dårlig ide, eller ville det kunne lade sig gøre???

    mvh. dennis j.


  • #80   2. jul 2014 Tror ikke det er smart du sætter dem i bas kassen bassen vil jo påvirke den måde de spiller på hver gang den selv spiller. Og den vil jo trykke mod højtalernes membran og tror ikke de vil holde til det hvis du spiller højt

  • #81   2. jul 2014 Det lyder logisk nok. Var også selv i tvivl.

    Hvad så hvis jeg får fat i nogen der ikke skal skæres ned i men sidder i deres eget kabinet og skruer dem fast på subkassen. Ville de kunne tåle det og ville jeg kunne hente nogen forbedring i den løsning?

    Mvh. Dennis j.


  • #82   2. jul 2014 har du ikke plads i fordørene? tror du får bedre lyd med et komponent sæt i fordørene.

  • #83   2. jul 2014 Kan desværre ikke lige se der skulle være plads der.

    Men ville der være en ide i mit tidligere forslag elle er det spild af kræfter og penge.


  • #84   2. jul 2014 mange vil nok sige lad være pga lyden jo spiller lige op i loftet og ikke i mod dig. Du får mere ud af lyden, når den kommer for fra mod dine øre. men som sagt er der nogen der er imod højtaler i hattehylden og andre siger god for det.

  • #86   2. jul 2014 Nu kan jeg ikke huske hvilken bil du har... Men 6,5" enheder bag i bilen vil give dig dit fokus i lyden bagved dig... Og medmindre du foretrækker at stå med ryggen til en koncert, så vil dette altså komme til at lyde skidt... Desværre... hvis der kun er 4" enheder foran i bilen... har du så forstærker til disse?

  • #87   2. jul 2014 Dennis. Mit bedste råd er at komme ud og høre 3 forskellige typer setup i biler eller som minimum 2 da dette kan give dig din egen mening om hvad der nu skal ske.


    Få en lytter hos en der har gjort meget ud af højttalere i hatterhylden, få en lytter hos en som har gjort mere ud af at have det både foran og bag ( men hos en der ved hvad han laver) og sidst men ikke mindst som også er den vigtigste er at få en lytter af et fornuftigt setup hvor der er gjort noget ud af kun front højttalere i hvert fald for dem der sidder foran så man ikke kan høre noget der kommer bagfra.

    Vore øre er bygget til at opfange lyde korrekt forfra og musikken er i næsten alle tilfælde ( med yderst få undtagelser) indspillet i stereo, dvs 1 højre og 1 venstre kanal så dette er 2 ting der også i sig selv henviser til at det er fronten alene man bør fokusere på samt når først man har fået lavet et fornuftigt front setup, så mangler man ikke nogle højttalere bagfra for ikke at sige at man så vil opleve at det lyder forkert.

    Mange har en sjov idé med at montere 6x9 højttalere i hattehylden og hvorfor de tror at de er bedre end f.eks et 6.5" komponent sæt, vides ikke men oprindelig set er de designet til flere amerikaner biler mm som er født med 6x9 højttalere i dørene foran og altså ikke omme bag.

    Højttalere bag er til for at glæde dem der sidder bag ved og ingen andre, så derfor vil det også for bagpassaserene ( staves?) være optimalt at placere højttalerne foran dem som ude i dørene eller lignende men gerne så dem der sidder foran er "beskyttet" mod lyden bag fra i form af sæde der adskiller højttalere og personer samt evt at rette enhederne mod bagsædet så de vender væk fra forenden. Dette vil give den bedste oplevelse for både dem foran men også bag. Dette bør man dog kun gøre hvis man rent faktisk har nogle med på bagsædet for ellers vil det jo være spildt smiley

    Håber dette kan hjælpe dig lidt videre.


  • #88   2. jul 2014 Mike

    Tja den med at par ordentlige baghøjttalere og man er godt kørende det passer ihvertfald ikke... Ikke hvis man sætter pris på god lyd... Høj diskotekslyd, så er det fint... men ikke hvis det skal lyde godt...

    man kan stadig bruge baghøjttalere... men man skal sæte dem rigtigt op så kan det lyde rigtig godt... smiley


  • #89   2. jul 2014 Hva dælen.. så var cody lige hurtigere end mig smiley

  • #90   3. jul 2014 hej cody.

    ja jeg har de 2 stk. 4" på forstærker, men tænkte at det måske kunne fylde lyden op i bilen på en mere behagelig måde med 2 stk. højtalere bagi.
    det er forresten en suzuki wagon 1,3 fra 2001 jeg har, så det er begrænset med plads jeg har at gi af smiley

    hej rene k.

    ja det ville nok være en god ide at høre forskellige setups, men kender ikke rigtig andre der gør i auto hifi som mig, udover en men det han har i er et langt billigere anlæg end bare det jeg selv har.

    mvh. dennis j.




  • #91   3. jul 2014 tænkte på noget i stil med disse her, til at montere på toppen af sub kabinettet.

    http://www.pioneershop.dk/bilstereo/hojttalere-og-subwoofere/kabinet-hojttalere/pioneer-ts-x150-autohojttaler


  • #92   4. jul 2014 Lad hellere være... de giver ikke ligefrem en god lyd... gad godt se din bil da jeg muligvis godt kunne finde en løsning der mpske ville fungere godt...

  • #93   4. jul 2014

    Til cody.

    Okay. Troede ellers lige at jeg havde fundet noget rigtigt smiley men Det lyder ellers spændende med at du har en løsning. Jeg skal måske ned til John n. På hans værksted næste lørdag til en lille snak hvis han kan der. Håber han har nogle gode ideer.
    Kan du kort fortælle lidt om dine ideer eller skal du fysisk se den?

    Mvh. Dennis j.


  • #94   4. jul 2014 er nødt til at se bilen... hvis jeg tager fejl vil jeg ikke sidde her og skrive en masse som ikke passer jo...

    Næste lørdag står jeg i Jylland og dømmer en konkurrence men er sikker på john n kan finde en løsning også... smiley


  • #95   4. jul 2014 Okay. Det lyder spændende.

    Bliver der også afholdt konkurrencer her på Sjælland indenfor sådan noget. Det kunne være sjovt at opleve.

    Det lyder logisk nok at du kunne få sagt noget forkert.


  • #96   4. jul 2014 Der er indtil videre ikke arrangeret noget på sjælland endnu.... vi har lidt planer i støbeskeen, men om det bliver til noget ved vi ikke... Vi må desværre indrømme at der er mest aktivitet inden for bilstereo konkurrencer i Jylland og på fyn... Men vi håber at kunne få mere gang i Sjælland i 2015, (muligvis allerede senere på året)

  • #97   4. jul 2014 Det lyder godt smiley

    Det vil jeg glæde mig til.


  • #99   15. jul 2014 Det drejer sig om en Suzuki wagon r1,3 fra 2001.

    Jeg har lige her i weekenden været forbi John n. På hans værksted hvor han fortalte mig lidt om det grundlæggende i auto anlæg og hjalp mig med at justere mit anlæg.

    Hold da op hvor var han en flink mand der bare vidste meget og han skruede lige lidt på forstærkeren og justerede lidt i anlægget og så Spillede det pludselig meget bedre end før. endnu engang mange tak for hjælpen John. Det var super godt og meget venligt af dig.

    Mvh. Dennis j.


  • #100   15. jul 2014 det var så lidt Dennis J og skulle der være noget en anden gang skal du være velkommen til at kigge forbi smiley

  • #101   15. jul 2014 Mange tak smiley

Kommentér på:
Monoblok forstærker

Annonce