{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.798 visninger | Oprettet:

Hvilken forstærker? {{forumTopicSubject}}

God aften BG

Har fået mig en Hertz HBX 20 subwoofer og mangler så en forstærker til den - men hvilken en skal jeg bruge til den??
Og gerne en med high level input da jeg ikke har linieudgang på din autoradio.

4-Ohm
Power: 300 W (nominal), 600 watts (maximum)
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=318


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken forstærker?
  • #1   3. okt 2015 det er jo en rigtig fed subwoofer... lyder rigtig godt... Find en god kvalitets forstærker der kan levere de 300 watt rms i 4 ohm... dvs. en lille monoblok vil være godt... smiley

  • #3   3. okt 2015 Jamen den skal sidde i min firma dyt - Fiat Ducato 11/2014. og batteriet sidder jo max. 1,5 meter fra forstærkeren.
    Så en lille størrelse ville ikke være helt skævt smiley
    Hvordan med kablerne til strøm - hvilken størrelse skal de være i mm2
    Og vil det være en ide at smide både plus og stel direkte på batteriet når nu det sidder så tæt på forstærkeren??

    Har godt læst om den rundt om på nettet og kan se den får masser af ros smiley
    Og så fik jeg den til 300 kr. i den blå hal (loppemarked) smiley


  • #5   4. okt 2015 Denne ville ikke være et dårligt valg.

    http://hilmars-audio.dk/shop/hertz-hcp1d-class-d-3891p.html


  • #6   4. okt 2015 #5
    he he så holder jeg også mærket rent i set up smiley

    #4
    Men hvis jeg holder mig til de max 50 cm, vil det så være fint med stel direkte til batteriet?


  • #7   4. okt 2015 Ja direkte til stel hvis du holder dig til omkring den længde.

    Om den er 50 eller 60 gør ikke de vilde

    Desuden trækker du det direkte fra fødekilden, så det kommer sig ikke så nøje som det ellers ville gøre.. Men så kort som muligt


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #8   4. okt 2015 INGEN stel til batteri, det SKAL til karrosen

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #9   4. okt 2015 og kan du nøjes med 15 cm stel ledning er det jo genialt

  • #10   4. okt 2015 Kunne godt tænke mig at høre forklaringen på hvorfor?

  • #11   4. okt 2015 Hvorfor skulle karosseriet der er lavet i 0,8mm jern være bædere til at lede strøm end et 10 mm2 kabel det må i meget gerne lige komme med en forklaring på. Og Tommy den med faldet fra 500 til 400 watt må du også gerne uddybe nærmere

  • #13   4. okt 2015 Tommy,

    Tabet gennem kablet er endnu større hvis du som de fleste er nærige og vælger CCA kabler istedet for de dyrere OFC kabler... så kan du have et tab helt op til 1,5 volt...

    Dog måles de fleste forstærkere ved 14,4 volt... ikke ved 16 volt.. .


  • #14   4. okt 2015 De fleste forstærker er opgivet ved 14,4v nogle få ved 11v. Jeg har aldrig set nogen hvor det er ved 16v.
    det bliver somregl også opgivet rms watt ved 0,1% tnt altså forvrængning det er så godt som ingen ting.

    Men hvad så med det med stel forbindelsen


  • #15   4. okt 2015 mig eller tommy du spørger?

    faktisk måles mange forstærkere efter CEA standard som altså er 14,4 volt +/- 2 volt... dvs. de kan faktisk tillade sig at måle ved 16 volt... og stadig opgive det som om det er det forstærkeren leverer... De fleste holder sig dog til de 14,4 volt..


  • #16   5. okt 2015 Tommy

  • #17   5. okt 2015 og også kompressor Knud.
    men spørger ikke fordi jeg ikke ved det men fordi jeg har nogle andre teorier om hvordan verden ser ud. ellers også har misforstået hvad Tommy skriver så vil bare gerne have det uddybet lidt


  • #19   5. okt 2015 Carsound har tilbud på Hertz produkter i dag. Så overvej en af deres forstærkere. HCP1D er lille og kraftfuld ville være virkelig fed til din enhed

  • #20   5. okt 2015 Men hvorfor mener du ikke man må tage stel til forstærker direkte fra batteriet

  • #23   5. okt 2015 hvis man nupper den forstærker
    http://carsound.dk/produkt.asp?id=26750&pk=&webid=&soeg=HCP1D
    skal man så op i 25mm?? http://carsound.dk/produkt.asp?id=14737
    og er det nødvendigt eller bare smart med Baskontrolen?? http://carsound.dk/produkt.asp?id=26763


  • #25   5. okt 2015 OK

  • #26   5. okt 2015 Max fed forstærker Tommy... smiley


  • #28   5. okt 2015 Sådan en lækker forstærker og så vil du sætte en shark til den? Det er jo altså lidt spild af forstærker... smiley

    Normalt finder du ikke subsonic filter på fullrange forstærkere... det er primært monoblokke der har det...


  • #29   5. okt 2015 Mht debatten omkring stel fra batteri, eller stel fra karosse, vil jeg da meget gerne give mit bidrag med, for der er flere ting man ikke tænker over...
    Det bliver en smule langt, da det kræver en længere forklaring:

    Jeg vil personligt TIL EN HVER en tid tage stel fra karossen, og ikke fra batteriet.
    Der er faktisk flere årsager til dette!
    Karossen er muligvis "kun" en pladedel på 1mm (whatever), men ser man på dens samlede masse, vil den være væsentligt større, end et tilsvarende kabel. Der er jo ikke tale om en leder på blot 1X1mm, men derimod en leder på 1 x 2000mm (eks), som jo logisk nok vil udgøre en meget kraftig "samlet leder".
    At man vurderer ledevnen udelukkende udfra pladens tykkelse, svarer til at man vurderer eks et strømkabels ledeevne, udfra tykkelsen på en enkelt leder i kablet...Hvilket jo er helt ulogisk!
    Karossen udgør en rigtig god samlet leder, og man skal virkelig op i nogle seriøse stel-kabler, hvis man skal have en større samlet lede-masse.
    Så man skal ikke være i tvivl om, at man SAGTENS kan trække en stor strøm, igennem bilens karosse.

    Når det er sagt, så er der også en meget væsentlig ting, som (åbenbart) meget få skænker en tanke....Nemlig at HU/kilden er afkoblet direkte til karossen, ligesom resten af bilens elektronik, og at denne derfor opfatter karossen som værende 0-punkt.
    Det er ikke kun et 0-punkt ifht strømmen der løber mellem forskellige elektriske enheder, men mindst ligeså meget et 0-punkt rent lydmæssigt...
    Når man snakker lyd, og især overførsel af liniesignaler i bilen, er der nok INGEN der er i tvivl om, at en "dårlig stel" giver udslag i et dårligere lydsignal...
    Men hvad er en "dårlig stel" egentlig? -Rent faktisk indikerer det ganske enkelt, at der er tale om en dårlig leder, og at stellen ikke er helt fastlagt det 0-punkt, som er ønsket.
    Det er bl.a. det 0-punkt som HU "ser", og som er (næsten) helt fastlagt for denne, men for forstærkeren vil det rent faktisk være dynamisk, og afhængig af forbruget vil det bevæge sig længere væk fra HU'ens 0-punkt, og derfor skabe et spændingsfald mellem de to enheders stel...Dette betegnes som det man kalder en "stelsløjfe", og skyldes netop at to sammenkoblede enheder burde have samme 0-punkt, men ikke har det...Altså opstår der et potentiale-forskel mellem de to enheders stel, og der vil -som i ethvert andet kredsløb med en positiv og negativ leder- løbe en uønsket strøm, mellem enhedernes "stel". Hvis jeg siger afbrændte stelbaner, er de færreste i tvivl om, hvad udfaldet også kan være
    Med dette sagt er hele idéen i "det ideelle setup" altså at kilden (HU) og forstærkeren altid indtager eksakt samme 0-punkt, og uanset forbrug, altid vil se en 100% fælles stel. Dette er logisk nok umuligt, og der vil grundet spændingsfald i kabler mm, ALTID være et uønsket potentiale-forskel mellem de to enheders stel.
    MEN...Dette forskel kan gøres så lille som overhovedet mulig, ved at lade begge enheder trække strøm fra samme leder, hvilket i dette tilfælde vil være karossen! Når der trækkes en stor strøm vil der være et spændingsfald over den pågældende leder, det er simpel lov...Men hvis spændingsfaldet sker fra batteri til karosse, vil forstærkeren stadigvæk være væsentligt tættere på HU'ens 0-punkt, da "hele karossen" vil indtage det pågældende potentiale, og det primære spændingsfald vil være fra batteri til karosse...Altså har vi nu sørget for, at både HU og forstærker "ser samme 0-punkt" uanset forstærkerens forbrug (ja, der vil være en minimal, uundgåelig forskel).
    Hvis vi istedet for, havde trukket et 1,5 meter kabel direkte til batteriets stel, ville HU'en nu være væsentligt "længere" væk, fra forstærkerens 0-punkt, da der ville være de 1.5 meter kabel, og dertil afkoblingen fra batteriet på eks 40 cm, før HU'en ville kunne "ses".
    Så selvom forstærkeren ville kunne trække den samme mængde strøm (hvis vi antager det), ville den stadigvæk trække sig længere og længere væk fra HU'ens 0-punkt, hvilket jo netop er det vi IKKE ønsker.

    Der er også nogle andre væsentlige ting, der gør sig gældende i nyere biler, men det kan vi komme ind på en anden gang!
    Og så er der rigtig meget forståelse at hente, hvis man eks leger lidt med de passive hi-lo level convertere, og tager stel fra henholdsvis forstærkerens input, og skifter til kildens (HU), men det er en anden historie.

    Håber at min indlæg giver mening...Er lige vendt hjem fra Influenzla...


  • #30   5. okt 2015 Nu er der kun snakket strøm smiley

    men hvad med kabel fra forstærker til bum bum boksen??
    hvilken størrelse skal det kabel være i mit setup?


  • #31   5. okt 2015 man må gerne tage stel direkte på batteriet man gør det bare ikke så tit med mindre anlæg da det jo koster noget mere at skulle trække et kabel mere til stel ved siden af +
    men man gør det tit hvis man har extre batteri bag i.
    ved meget kraftig forstærker er det faktisk nødvendigt. tidligere i år monterede jeg en spl dynamics d-4s der i følge manual trækker op til 450 ampere det er ikke så godt at prøve at trække gennem tynd karosseri plade. den fik 2x 50mm2 til både +og stel direkte på det extre batteri


  • #32   5. okt 2015 Det er rigtigt at karosseri som helhed kan overføre en masse strøm men lige det punkt hvor man montere sin stel vil være ret hårdt belastet ved høje spændinger. og selvfølgelig skal stel kablet være så kort så muligt

  • #33   6. okt 2015 Men essal vi vil da også meget gerne høre om forskellen på nyere biler og så videre

  • #34   6. okt 2015 #33
    Ja meget gerne, især da min bil er fra 11/2014 smiley


  • #35   6. okt 2015 Bestilte Hertz forstærkeren i post #23 smiley

  • #36   6. okt 2015 Det er også en fin lille forstærker og til en god pris

  • #37   25. okt 2015 smiley smiley Så fik jeg langt om længe forstærkeren hjem - var i rest pga. godt salg hos carsound.

    MEN jeg får altså brug for lidt hjælp til at indstille forstærkeren.
    Jeg har smidt et billede med hvor jeg ikke helt ved hvordan de SORTE punkter skal stilles.

    Som den spiller nu, så er der meget udtværet bas når der spilles forskelligt musik - et par få sange er bassen helt klar og stram i - og kan slå rigtigt hårdt smiley

    Jeg vil gerne have at bassen giver dybde i lyden men også at den kan slå hårdt i numre med hård bas - Kan de to ting kombineres??

    Håber at få lidt indput til hvad de forskellige SORTE punkter på billedet gør ved lyden så jeg kan stille den ind så det bare spiller smiley

    og link direkte til forstærkerens hjemmeside
    http://www.hertzaudiovideo.com/car-audio-amplifier-hcp1d/


    profilbillede
  • #39   25. okt 2015 Takker smiley

  • #40   26. okt 2015 Først skal Tommy lære hvad phase indstillingen faktisk skal bruges til... Den er ikke bare til at fasevende hvis man har sat noget forkert til... Enhver med lidt viden om det ved at den bruges til at få lyden til at ramme øret når enheden slår kraftigst... Vi vil helst have frekvenskurven rammer øret når kurven er øverst ikke neders eller midt i...

  • #42   26. okt 2015 Ja men ærlig talt gider jeg ikke skrive så meget... smiley Men frygt ej...
    Har en forklaring lige her som dog er på engelsk...

    "phase is basically the position of the wave. Concerning a sine wave, we have amplitude and frequency, which we all understand very well. We also have phase, which affects performance when combining waves. If we had two identical sine waves, with one 180 degrees out of phase, we flatline the response. We call that "destructive interferrence." You can experiment with this yourself, actually. try flipping the polarity of just one subwoofer in your car. leave the other normal. See how the bass response drops like a rock? phase!

    now, the 0/180 degree switch is basically your polarity switch. Say your bass wave starts by pushing the cone out, then in, and repeat. flipping the switch will effectively make the cones pulls the cone in as its first motion, rather than push out.

    Why does this matter? The bonehead explanation is that phase can induce a mild time delay. We use phase in the car to compensate for unequal speaker pathlengths, such as the difference in distance between the drivers side midrange and the psasenger side midrange. But the subwoofer can also play a factor as well! your subwoofer has to mesh with your soundstage every bit as much as your tweeters must mesh with your midranges! disjointed phase (at the driver's ear, and this distinction is important!) can lead to disjointed sound. in the case of your car, putting the amp at 180 rather than zero resulted in a flatter phase response at the drivers seat in that region.

    you would find that if you had a knob rather than a switch, you could improve the sound even more"


Kommentér på:
Hvilken forstærker?

Annonce