{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

Alpine Type R Sub - Brændt af !!? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Jeg har solgt en 12" Alpine type R subwoofer samt tilhørende Alpine PDX 600.1 forstærker til en kammerat for et år måneder siden.
Men idag fortalte han at da han var ude og kører tidligere idag hvor der vist var fyret godt op for anlægget, så begyndte den vist lige pludselig at skratte/falde lidt fra hvorefter den døde helt og ikke har givet lyd fra sig siden.

Vi har så lige prøvet at tilslutte en anden sub til hans forstærker hvor den virker fint, så er det bassen der er færdig tror i?

Skal lige siges at jeg dog ikke syns at det var indstillet helt perfekt og spillede lidt urent.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alpine Type R Sub - Brændt af !!?
  • #1   31. okt 2017 Haha, det undre mig ikke hvis hans forstærker er alt for lille og ikke kan følge med. Forstærkeren har garanteret forvrængt lyden så meget at den har brændt subwooferen af.

    Kan sådan en 12" Type R ikke holde til 1000 RMS watt? Hvis den forstærker kun kan spytte 600 watt ud når gain knappen er skruet helt op, så kan den jo ikke "følge" med mere når der fyres (helt) op.

    Men det er jo kun hvis det er tilfældet smiley

    Du tager et multimeter og sætter på terminalerne på subwooferen ud måler ohm modstanden. Måler du ikke 2/4 ohm eller hvad modstanden nu er, så er den kaput.

    Selvom det er f. eks er en 4 ohms enhed, så kan du godt regne med at den siger 3.7 eller sådan noget, så det betyder ikke at den er færdig hvis den ikke siger det præcise ohm tal.


  • #2   31. okt 2017 1000 watt i kabinen på en bil? Hvilke ørepropper bruger I? Jeg har arbejdet med elektronik igennem mange år og dermed også testet et og andet udstyr.
    En forstærker på 2 x 100 watt kan næsten blæse hovedet af en, selv i et større lokale, så mon ikke de effekter er lidt (en hel del?) overdrevne????


  • #3   31. okt 2017 Allan
    Der er stor forskel på stue og bil hi-fi. Jeg trak mine 2forstærker var forsikret med 230Amp totalt...

    TS
    Det let st brænde en enhed af hvis lydkvalitet er dårlig eller det er justeret forkert havde han streamer YouTube musik. Og så fyret godt op så det meget naturligt det gå galt....


  • #4   31. okt 2017 Allan R

    Lad være med at tale med om ting du ingen forstand har på tak... Nej der overdrives ikke når der skrives at forstærkere smider 1000 watt eller mere... Jeg sælger forstærkere der smider langt over 10Kwatt... og det er der skam lavet målinger på...


  • #5   31. okt 2017 Mon ikke der hænger en smule ved stadigvæk? Jeg har været i branchen en del år, så stop lige den nedladende tone, tak!
    Målinger i watt sinus eller rms har næppe ændret sig, men jeg husker så ganske t y d e l i g t de unge brushaner, der af og til dukkede op i forretningen. Når man spurgte hvilke effekter de kørte med på deres værelser var der ALDRIG en forstærker under 150 watt og højttalere der kunne spille Parken op.
    Det hele stuvet ind på 10 - 12 kvadratmeter, så tilgiv mig at jeg altid tager den slags overdrivelser med stoisk ro.
    Vi havde altså også målinger på temmelig ydedygtige forstærkere i min tid.
    De spillede så "bare" via en belastning, så naboerne ikke gik hjemmefra eller forsynede os personale med tinitus.


  • #6   31. okt 2017 Well... Hvor længe siden er det du har haft med emnet at gøre da? Fordi jeg har f.eks. lige leveret en 12K watt forstærker til en kunde... Og den yder faktisk 12Kwatt... muligt du kender til elektronik men virker ikke til du ved ret meget om forholdet mellem effekt og reel lyd...

  • #7   1. nov 2017 Et sæt gode dørhøjtalere kan du måske give 100 RMS watt og de kan ikke spille hele parken op.
    Der mangler lige en subwoofer med 400-800 watt i røven smiley

    Hvis så lidt watt var nødvendigt, så havde jeg bare ladet min radio drive mine højtalere.


  • #8   1. nov 2017 Jeg kan sagtens følge Allan R.

    Min svigerfatter, som er elektroniknørd, har meget go' lyd i bilen, og det er en hjemmebygget forstærker på få watt.

    Jeg kender ikke selv til regnestykkerne og teknologien.

    Svigerfatters forstærker er på 2 x 15 rms
    Og det spiller altså ret godt, taget i betragtning af nogle JBL højttalere og han er en ældre herre. Så vi snakker uden SUB. Men alligevel "dyb" lyd.
    Og flere kammerater har også kommenteret, at lyden var ret go'.


  • #9   1. nov 2017 Cody: Du vil under ingen omstændigheder kunne klare et lydtryk på 12.000 watt i en kabine. Du vil ikke en gang kunne udholde 100 watt ren sinus målt med en pilottone.
    For nogle år siden startede et lille firma import af små forstærkere, der angiveligt ydede helt vanvittige effekter. Især fordi de var bestykket med standard TDA trin, hvor maximum under optimale forhold er 2 x 30 watt i 4 Ohm.
    Forklaringen var meget simpel: Importøren "opfandt" sine egne watt som han kaldte et-eller-andet, som jeg ikke længere husker.
    Han truede endda med sagsanlæg og advokater lige til forbrugerstyrelsen (tror jeg det var) begyndte at interessere sig for hans noget vidtløftige og ukorrekte annonceringer.
    Firmaet eksisterede pludselig ikke længere.

    En "normal" brokoblet forstærker i en bil vil have sin indbyggede switch-mode forsyning, som regel cirka 70 - 75 volt, hvis jeg husker ret?
    Hvis den skulle kunne afgive 12.000 watt vil du have et træk på 160 ampere pr. transistor. Der vil som regel være minimum 4 pr. kanal dvs. 8 x 160 ampere = 1280 Ampere. Der skal noget af et batteri til?
    Hvilken generator kan håndtere dette? Noget overskudsmateriel fra en russisk atom-ubåd?

    Men kunne du ikke lige fortælle hvor mange MOS-FET transistorer der sidder i de udgangstrin, og også meget gerne typen på dem?
    SÅ kan vi lave beregninger og udregne tab og droslinger til noget realistisk.

    Jeg betvivler ikke et sekund, at de kan spille højt. Det kan man jævnligt høre ved lysfyr rundt omkring, men jeg holder nu stadig ved, at effekt måles i rms watt (tidligere sinuskurven) med en pilottone.
    Jeg "leger" stadig med elektronik jævnligt, selvom det nu er mere hobbybetonet. Man glemmer ikke helt, selvom der går et par år eller fem.


  • #10   1. nov 2017 Dem der endelig har 10.000 RMS watt i bilen har heller ikke kun en slatten 90A generator samt harald nyborg batteri
    https://www.youtube.com/watch?v=edFyqKvBZ48
    https://www.youtube.com/watch?v=Bx9M1Kv0RRw


  • #11   1. nov 2017 Allan du blander almenlig stereo med bil steteo
    De fleste stue enheder køre 8-16ohm hvor bil stereo oftest er 1-2ohm. En Autoradio har måske en intern sikring på 15-25amp hvor forstærkerne til bil er let er over 120amp.

    Nå det sagt kan du sagtens spille øredøvende højt med 100watr i en bil. Min mono block skulle være god for omkring 1800watt ved 1ohm


  • #12   2. nov 2017 Nej, jeg blander ikke rundt i tingene. Det gør du, når du medtager belastningen.
    De fleste forstærkere er beregnet til 4 eller 8 Ohm. En tilpasning på 1 - 2 Ohm er meget tæt på en kortslutning. Det kan ingen transistor holde til i længden, men selvklart spiller det en tak højere. Man kan jo sætte to eller tre højttalere parallel hvis man vil komme tæt på ingen modstand, men udgangen vil næppe holde i længden.
    Jeg har endnu til gode at se bare en enkelt højttaler der kan klare effekter på over 1000 watt (og jeg ville meget nødigt lægge ører til det).
    Men hvis vi snakker et effekttræk på 1.000 watt eller derover, kan vi blive enige. Det giver ved 12 volt (1.000 : 12 ) = 84 ampere.
    Så begynder det at give mening. Men fandeme ikke en udgangseffekt på 10 kw.


  • #13   3. nov 2017 Allan R Når du engang træder ud af oldtiden og lærer lidt om hvordan forstærkere er opbygget idag, Så kan vi snakke sammen... Men indtil da så gider jeg ikke bruge tid på dig... Du har ikke ret og du får det aldrig... Du har ikke fuldt med tiden og har ikke opdateret din viden... Den dag du kan stoppe med at tro du har ret og er parat til at lære noget nyt kan vi snakke sammen... indtil da Så vil jeg lade dig leve videre i 1975...

    Her er en lille video med en af de der umulige forstærkere som ikke findes i din verden... https://www.youtube.com/watch?v=dP9yM_lvXb4


  • #14   3. nov 2017 Nej, jeg tænkte det nok. Du kan ikke besvare et par simple spørgsmål, der kunne afklare dine postulater. Opbygningerne har næppe ændret sig voldsomt meget, eftersom det stadig er fysikkens love der afgør, hvor meget man kan belaste elektronik - uanset alder og oprindelse.
    Men så lev du bare med dine fantasi-watt i din lille kabine. Husk at tage hensyn til udrykningskøretøjer, selvom du ikke kan høre dem for dine mange watt.


  • #15   3. nov 2017 Allan. Med en digital forstærker har man mindre effekt tab end en A-B forstærker så der har man en fordel. Der ud over er det du siger i teorien at en bil umuligt kan havde 400hk.pr.L. Da motore fra den gang du sidste rodet ved dem kun kunne havde 50hk. Pr. L.



  • #16   4. nov 2017 Jeg har lige vist dig en video med beviser i... Hvad mere vil du have? Og hvilke spørgsmål lille mand? Du har kun skrevet fordrukkent vrøvl... Kom nu ud af 1975 og lær lidt...

Kommentér på:
Alpine Type R Sub - Brændt af !!?

Annonce