{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
533 visninger | Oprettet:

Ledninger brænd af? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg kørt med mit nye anlæg i ca. 1 måned og så i dag fik jeg lige nummer 2 bassboks og skulle kappe lidt ledning af den ledning som gik fra forstærker til "std" højttallere. Så var den fandme smeltet.
Kan det passe at en Blaupunkt GTA480 skal kunne smelte en ganske alm flad 220v-ledning til en max200W højttaler??

Nå - men nu har jeg hvert fald fået lovning på noget 2*2,5 mm^2 kabel så burde det sq bare holde sin kæft og spille.

Glædelig jul - har lige kørt hjem 1½ time uden nogen form for musik - det er fandme surt. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ledninger brænd af?
  • #1   26. dec 2007 hehe - ved godt jeg får en masse skrald for at bruge 220v kabel, men skulle bare lige have så det kunne spille en smule...


  • #2   26. dec 2007 har kørt i næsten 2 uger... uden bagpotte....

    my ears are bleeding!


  • #3   26. dec 2007 220V ledning er jo ikke beregnet til meget mere end 10 eller 16A, og i dit tilfælde trækker du jo nok en del mere, så ja, det kan sagtens passe



  • #5   28. dec 2007 jo det fanme det er i har helt glemt noget og det er modstanden i et kabel hvis man belaster et kabel med måske 12 volt i stedet for 220 volt er belastningen slet ikke den samme og da det ikke er 220 volt vil der være kæmpe omhsk modstand i kablet og det vil blive meget varmt og smelte det hele handler ikke bare om volt og watt.... er elektrikker og har set mange folk dumme sig på det område....

  • #6   28. dec 2007 Henrik S
    Som elektriker burde du vide at det hele handler om ampere

    Du kan ikke belaste et kabel med en spænding. Det er noget fis at lukke ud

    Hvis han trækker 480watt, som skulle være forstærkerens effekt, så løber der en strøm på mellem 30 og 40 ampere, hvilket jo er en del over det max du normalt trækker i en almindelig netledning.
    Den lavere spænding betyder at forbrugeren, som her er en forstærker, skal trække mere strøm, for at få samme effekt ud af det. Når du så skal trække mere strøm end kablets tykkelse egner sig til, SÅ er du nået til din egen forklaring

    Men i bund og grund er det strømmen der er for høj, basta


  • #7   28. dec 2007 Er selv triker, og er enig med Martin N... Køb nu noget ordenligt kabel med en stor kvadrat.... 1,5 eller 0,75 duer ikke til en skid...Brug noget der er i mellem 6-10 kvadrat så kan du trække mellem de 32 og 50 Ampere

  • #8   28. dec 2007 ja er jeg sku da godt klar over... fik nok ikke formuleret mig helt korekt....det er self amåererne der har noget at sige og for at komme frem til hvor mange amp. skal man altså også finde ud af hvor meget du trækker... det er lige som at føre vand gennem et rør med et tryk og jo mindre røret er jo større tryk vil det komme med... og derfor vil ledningen blive varm og brændeover....

Kommentér på:
Ledninger brænd af?

Annonce