{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.107 visninger | Oprettet:

Rasmus N
Rasmus N
Tilmeldt:
11. maj 2007
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 17

Musikvogn - Generelle spørgsmål! {{forumTopicSubject}}

Hej BG'ere

jeg har brug for hjælp, jeg havde en musikvogn med på Roskilde Festival i år, men den fungerede ikke optimalt..

I mit setup har jeg mit gamle anlæg fra min dejlige gamle astra, som desværre skulle sælges..
- Men setup'et fungerer bare slet ikke udendørs..

Jeg har 2 sæt af noget ala' disse: http://carsound.dk/produkt.asp?id=8588&pk=1&produkt=MDS_Fanatic_FC5_-_H%F8jttaler

Tilmed har jeg denne aktive sub: http://www.infinitysystems.com/car/products/product_detail.aspx?prod=BASSLINK/230&cat=BSL&ser=BSL&Language=ENG&Country=DK&Region=EUROPE

Jeg har en udemærket sony headunit bilradio..

Jeg har ingen forstærker, jeg bruger skille/delefilter.. Er det forkert??

Jeg har spekuleret på følgende ting til at forbedre min vogn, og vil senere stille nogle spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med..

- Sælge hele mit setup, købe nogle gode 3-vejs højttalere, samt en forstærker..
- Droppe headunit og aktiv sub - strømsluger, og man kan alligevel ikke høre bassen under åben himmel, da der ikke er vægge til at reflektere.


Spørgsmål:

- Hvordan tilsutter man egentlig flere end 4 højttalere til en forstærker, og skal det så være en 4kanals forstærker eller 2kanals?? - jeg er helt dum på forstærker området.

- Hvor meget bedre bliver lyden af en forstærker? Og sluger den ikke strøm, i forhold til at bruge et normalt headunit??

- Hvordan vedligholdes bilbatterier? Jeg hørte nogle snakke om destilleret vand?

- Når batterierne skal opbevares til næste års roskilde, skal de aflades eller oplades?

- Ydermere hørte jeg at det var vigtigt med kabinetter til hver højttaler, altså bag ved dem, så lyden bliver kastet ud i det fri, istedet for ind i vognen.??

- Kan man regne ud med måle instrumenter hvor lang tid ens dejlige færdigudviklede musikvogn kan spille på de pågældende batterier man har anskaffet sig? eller skal man den besværlige vej og lade vognen spille indtil det er fladt? Og er det muligt med en måler undervejs, som fortæller dig hvor mange spilletimer der er tilbage?

- En ven fortalte at marinebatterier / semitraction batterier var bedre til formålet, da de var beregnet til dybe afladninger, og det var bilbatterier ikke ??

- Jeg har erfaret at man kan brokoble batterierne, fra + til + og - til - så man ikke behøver at skifte batteri hele tiden når de efterhånden bliver flade - men kan man også oplade på en brokobling??

Jeg ved ikke om det var alt.. Jeg har grublet over alle disse spørgsmål i år på roskilde, og har oftet været tæt på at spørge andre vognejere til råds, men synes det var lidt for nørdet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Musikvogn - Generelle spørgsmål!
  • #1   6. jul 2010 - Hvordan tilsutter man egentlig flere end 4 højttalere til en forstærker, og skal det så være en 4kanals forstærker eller 2kanals?? - jeg er helt dum på forstærker området.

    Avar. Du kan i teorien tilsutte så mange højttalere du vil, så længe den Ohmske modstand er korrekt.. Men som udgangspunkt kan du uden problemer, montere 2 stk højttalere på hver kanal

    - Hvor meget bedre bliver lyden af en forstærker? Og sluger den ikke strøm, i forhold til at bruge et normalt headunit??

    Svar. Lyden bliver MARKANT bedre og højere. Jo den sluger mere strøm, hvilket er en selvfølge, men du får også bare det mere ud af det.

    - Hvordan vedligholdes bilbatterier? Jeg hørte nogle snakke om destilleret vand?

    Svar: Hvb det er opfyldelige batterier, bruges demineraliseret vand eller batterisyre. Men til den slags du laver her,ville et tørcelle batteri eller et gelébatteri, være en 100% bedre løsning, da der er mere power og ampere timer i dem, end i de fleste batterier.

    - Når batterierne skal opbevares til næste års roskilde, skal de aflades eller oplades?

    Svar: Lad dem stå og lad på dem engang imellem, så de ikke går flade. Et almindeligt batteri kan ikke tåle at aflade for mange gange, så klapper det sammen. Det problem ville du ikke have med gelé og tørcelle batterier..

    - Ydermere hørte jeg at det var vigtigt med kabinetter til hver højttaler, altså bag ved dem, så lyden bliver kastet ud i det fri, istedet for ind i vognen.??

    Svar. Du får mere bund, og en meget højere lyd ud af dem, ved at montere fdem i kabinetter.

    - Kan man regne ud med måle instrumenter hvor lang tid ens dejlige færdigudviklede musikvogn kan spille på de pågældende batterier man har anskaffet sig? eller skal man den besværlige vej og lade vognen spille indtil det er fladt? Og er det muligt med en måler undervejs, som fortæller dig hvor mange spilletimer der er tilbage?

    Svar. Lige optimistisk nok, at ville begynde at regne ampere timerne ud, på et tvbilsomt opsat anlæg. Det kræver du ved dit vedvarende forbrug er og derefter ampere timer på dit batteri. Tror ikke det er noget du skal satse det vilde på-

    - En ven fortalte at marinebatterier / semitraction batterier var bedre til formålet, da de var beregnet til dybe afladninger, og det var bilbatterier ikke ??

    Svar. Svaret er gelé og tørcellebatterier.. Om det er marinebatterier eller andet er ligegyldigt.

    - Jeg har erfaret at man kan brokoble batterierne, fra + til + og - til - så man ikke behøver at skifte batteri hele tiden når de efterhånden bliver flade - men kan man også oplade på en brokobling??

    Svar. Ja, man kan lade på samme måde.



    Det kan altid betale sig at have forstærker på, når det er i åbent rum man spiller og JO, en bas kan sagtens høres i det fri, med det rigtige setup.. Og når jeg skriver bas, så snakker vi ikke en aktiv bas, som man stort set alligevel ikke får noget ud af, selvom den så sad i en bil..



  • #2   6. jul 2010 Sælge hele mit setup, købe nogle gode 3-vejs højttalere, samt en forstærker..
    - Droppe headunit og aktiv sub - strømsluger, og man kan alligevel ikke høre bassen under åben himmel, da der ikke er vægge til at reflektere.


    Svar. Jeg ved ikke hvad du havde tænkt dig at bruge, hvis du droppede din headunit, så den må du nok uddybe lidt. Om du køber 2-vejs eller 3-vejs højttalere er komplet ligegyldigt, hvis resten af dit setup alligevel ikke er korrekt. Som sagt vil en bas sagtens kunne spille igennem, hvis du køber en bas, i et kabinet, istedet for en lille tvivlsom aktiv bas, du intet får ud af.


  • #3   6. jul 2010 Tror sku jeg laver mig en festivalvogn og tager med til Roskilde næste år, bare for hyggens skyld :0)

  • Rasmus N
    Rasmus N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 17
    #4   6. jul 2010 Tak for svarene!

    Du er en guttermand!

    Jeg så bare en kammerat der havde sluttet minijack stik direkte til hans forstærker, så han på den måde ikke behøvede headunit??

    Og så skal jeg lige høre, har du erfaringer med glasfiber? og er det noget møg med lyden? Er det svært?


  • #5   6. jul 2010 bdog;) Frisk beslutning...

    Tror jeg ville satse på en 4 kanals forstærker, og helt sikkert sælge det grej du har nu... og invistere i PA enheder... !


  • #6   6. jul 2010 Man kan også smide minijack direkte på, men lyden i minijavk tilslutninger, er bare til at lukke op og s**** i.. Så hellere en radio, med direkte IPod tilslutning pg styring, over USB..

    Glasfiber kan sagtens bruges til at bygge i, hvis man laver det ordentligt.. Jeg har gode erfaringer med glasfiber, det er det jeg lever af :0) Det er ikke decideret svært at lave, men det er tidskrævende og det sviner.. Man kan også bruge epoxy, da det ikke lugter, men det bliver meget hårdere at slibe i.. Jeg bruger begge dele..


  • #7   7. jul 2010 Da jeg humper rundte med et brækket ben de sidste 2 mdr. har jeg skulle finde en måde at holde mig igang på. Det blev til et festivals anlæg projekt.

    Her er mit opsæt.

    Headunit - Pioneer
    4 X JBL Højtalere
    1 x Alpine type R 10" Sub
    1 x JBL 4 kanals forstærker
    1 x Fritisbatteri / Marinebatteri på 90 Ah

    De 4 JBL højtaler blev sat i 2 porte på forstærkeren, og den sidste port brokoblede jeg til Suben.

    Byggede selve kassen i MDF og udbyggede højtaler former og betrak hele kassen med filt. en gang polyester med herder på. Det er så langt jeg ca er nu. Så nu skal jeg til at forstærke kassen div. steder med lidt glasfibermåtter, bla. med den ring sub'en skal skrues i. Derefter hedder det ellers bare: Slibe, spartel, slibe spartel, slibe spartel. Til kassen er klar til lidt maling.

    Der kommer billeder her inde senere smiley




  • Rasmus N
    Rasmus N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 17
    #8   7. jul 2010 Nicklas A - PA enheder? Jeg er ikke så hardcore smiley

    BDOG - Jeg sælger ikke min sony HU så, tak for rådet smiley
    Tror jeg dropper glasfiber ideen, jeg er ikke så tålmodig..

    Kold - når du brokobler sub'en på de to sidste porte der er tilovers på forstærkeren, hvad er fordelen ved det? - Og kunnne man i princippet smide 6 højttalere og en sub på en 4 channel forstærker?

    Og et virkeligt dumt spørgsmål, do not laugh!! : Nå man skal plugge 2 højttalere til en port på forstærkeren, er det vel bare at smide de to minus poler fra hver højttaler i minus på forstærkeren og det samme med +?? (Ja, det er virkelig dumt)


  • #9   7. jul 2010 Nicklas A - PA enheder? Jeg er ikke så hardcore smiley

    - PA enheder, er det man bruger på diskoteker og så videre. Fin løsning, men man kan sagtenbs lave noget fedt, ud af bilstereo enheder.



    BDOG - Jeg sælger ikke min sony HU så, tak for rådet smiley
    Tror jeg dropper glasfiber ideen, jeg er ikke så tålmodig..

    - Hvis du ikke er tålmodig, så er det nok en meget god idé, at droppe glasfiberen :0)



    Kold - når du brokobler sub'en på de to sidste porte der er tilovers på forstærkeren, hvad er fordelen ved det? - Og kunnne man i princippet smide 6 højttalere og en sub på en 4 channel forstærker?

    - Når man brokoblert en sub, så forøger man effekten på forstærkeren. Men hvorvidty det kan lade sig gøre, kommer an forstærkerens stabilitet og ohm på bassernes svingspole(r). Og teoretisk er det mulgit, at smide det på en 4 kanals forstærker, men langt fra en løsning der kan anbefales. En 4 kanals forstærker, vil ikke kunne drive det og det ville blive noget af et monterings projekt, i forhold til at ende i de rigtige ohm.
    En 4 kanals til at drive 4-8 højttalerte og en monoblock eller 2 kanals, til bassen..



    Og et virkeligt dumt spørgsmål, do not laugh!! : Nå man skal plugge 2 højttalere til en port på forstærkeren, er det vel bare at smide de to minus poler fra hver højttaler i minus på forstærkeren og det samme med +?? (Ja, det er virkelig dumt)

    - Ja, det er måden at montere det på.



  • Rasmus N
    Rasmus N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 17
    #10   7. jul 2010 Endnu flere spørgsmål..

    Hvis jeg som du foreslår, investerer i en bas, med en ordentlig basboks, behøver jeg vel ikke 3vejs højttalere?? Kan 2 vejs så ikke klare skidtet?.

    Hvis man tilslutter 8 højttalere til en 4 kanals, bruger den så dobbelt så meget strøm?

    Og hvor vigtig er bassen ude i det fri, i forhold til hvor meget strøm den sluger? - Jeg erfarede på årets roskilde at mit anlæg holdt rigtig meget længere når jeg hev bassen fra..
    Ville 8x3vejs højttalere ikke kunne klare skidtet?


  • #11   7. jul 2010 Altså den store fordel ved Pa er følsomheden... Du får hurtigt en masse lyd ud af ingenting kontra bilstereo...

  • Rasmus N
    Rasmus N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 17
    #12   7. jul 2010 Men ulempen er vel at det er dyyyyyyyyrt?

  • #13   7. jul 2010 Det koster nu ikke noget synderligt...

    Tag dig et kig her evt... Til roskilde vogn behøves der ikke bruges enheder til en formue jo...

    http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder/


  • Rasmus N
    Rasmus N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 17
    #15   8. jul 2010 okay okay..

    Jeg så en lignende cykel på roskilde, http://www.raschanga.dk/cykel-roskilde-festival.png

    Den kunne satan fandme spille højt!

    Hvis ikke jeg behøver spille så højt som den, ville jeg kunne nøjedes med 2 stks af de diskotek højttalere? Og hvilke skal det være? Høj følsomhed, arrrgh.. smiley

    Afstemt kabinet, aaargh, hvordan? smiley

    Og kan de tilsluttes en forstærker der er tilsluttet et headunit? - og hvad så med sub?


  • Rasmus N
    Rasmus N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 17
    #16   8. jul 2010 Det skal lige siges at jeres hjælp er guld værd! Tak!!

  • #17   9. jul 2010 Du bygger bar hva der svare til 2 topkasser... 12-15" enhed og en horn driver.... Så er du langt...

Kommentér på:
Musikvogn - Generelle spørgsmål!

Annonce