{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.770 visninger | Oprettet:

Udregne den bedste baskasse??? Lukket vs portet vs bandpass?? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens..

Da jeg mistænker min "købe baskasse" for at være synderen i at min sub prutter og ikke slår højt nok har jeg tænkt mig at bygge en ny..

Min nuværende kasse minder om sådan en:
http://www.vminnovations.com/sys/resource.ashx?guid=aa555d67b73b4495943edff8ab22d7d1

ca 80 liter

Og hovedsageligt er problemet at når jeg skruer op, så lyder kassen som om den skal til at eksplodere..


Enhederne:
2 x TS-W257D4 (10" sub)
Pioneer anbefaler lukket box
Recommended sealed enclosure 18,4 - 35,4 litres

lidt info:
Frequency response: 18 - 600 Hz
Displacement: 1.64 liter
Revc: dual 3.0
Levc: 3.59 (8ohm) / 1.07 (2ohm)
Fs: 39.7 Hz
Qms: 12.94
Qes: 0.57
Qts: 0.54
Vas: 18.153liter



MEN MEN MEN
Eller bør jeg bare skifte enhed"er" og få fat i noget bedre som jeg bruger tid på??

Det sidder på en b2 duo
Bridged Power @ 4 Ohm: 1 x 1800 w
Bridged Power @ 2 Ohm: 1 x 2400 w

Og det jeg søger det er en sub der spiller korrekt, DOG når man skruer op må det godt være lige ved at den er ved at smadre bil osv.. Hvis det altså er muligt at finde noget der har den kombi..


Hvad anbefaler i?
Ny baskasse til de pioneer enheder da de er lækre nok, eller ny sub og så bruge tid på det? smiley
Hvis ny sub så hvilken selvf smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udregne den bedste baskasse??? Lukket vs portet vs bandpass??
  • #1   12. dec 2012 Altså nu foreslår Pioneer jo lukket kasse og har ikke engang opgivelse på en åben, så måske du skal overveje en lukket indenfor de antal liter, som de foreskriver...
    Hvilken størrelse der så vil være bedst til dem er et godt spørgsmål, kender dem desværre ikke så godt...

    Men vil da sige, at du skal prøve at lave en kasse først, før du skifter dem ud, kan jo nemt være de kan spille tilfredsstillende i den rette kasse og derfor ville det jo være synd at skifte dem ud smiley

    Men i så fald du vil skifte ud, kan jeg foreslå DLS Nobelium 12", Hertz HX300D eller evt. deres Mille serie... Det er alle basser der spiller klart og præcist, men stadig kan gå rigtig lækkert dybt smiley


  • #2   12. dec 2012 - PSA Project -:
    Det er bare mere, hvis jeg ikk rigtig kan få dem jeg har til at spille højere/ bedre fordi min forstærker er for overpowered for dem osv, så kunne jeg sælge hele subben og kassen sammen og så bruge tid og penge på noget nyt..

    overvejer ret meget b2 osv da jeg er super glad for deres forstærkere.. Men ja Hertz har også været forbi tanken da jeg bruger deres komponentsæt foran og synes de også er gode smiley



    Men er der ikk en måde man kan beregne en kasse til ud fra alle de der Qts og andre variabler? smiley


  • #3   12. dec 2012 Hvis det var mig, ville jeg prøve at bygge en anden kasse, så meget koster det sgu heller ikke i materialer smiley

    B2 har jeg hørt godt om, men har aldrig haft æren af at høre dem spille...

    Jo der kan godt beregnes kasse ud fra T&S parametrene, men der skal bruges et program til, jeg ved Louise har det, hvis det er...


  • #5   12. dec 2012 Jeg havde 2 subwoofer magen til dine, troede at de var gode fordi det var pioneer. men der fandt jeg ud af at det ikke var noget specielt. derfor købte jeg Infinity kappa perfect 12(fik det billigt derfor, og Cody sagde at infinity var begyndt at lave noget okey, uden at rose det for meget). og en 25mm basswrox kabinet. det fik min monoblok så lov til at trække. og denne ene subwoofer var mere end nok i forhold til de 2 pioneer.

    Og jeg lover dig for der er tryk i bilen.

    Så det jeg vil frem til er ikke du skal købe infinity for du kan få meget bedre. men tror det er dine enheder smiley


  • #6   12. dec 2012 Greve - det er det jo ik meget ved, når der ik er nogen importør af Bassworx i DK mere :-s

  • #7   12. dec 2012 http://carsound.dk/download.asp?id=42&dlid=12&pk= Dette besvare vidst hvordan man regner det ud. og om der er programmer til det smiley

  • #8   12. dec 2012 Jeg ville lave 2 (Eller et med to seperate rum) nye lukkede kabinetter til dem.
    En hurtigt beregning siger omkring 24 liter plus hvad enheden fylder.

    Hvilken impedans har du koblet subberne i nu?


  • #9   12. dec 2012 Ganzthorn - På det link får du jo ingen udregning ud af T&S parametrene smiley

  • #10   12. dec 2012 Hvis du ved hvor stor du vil have kasse, så er det jo bare at rykke lidt rundt på formelen. Jeg har godt nok ikke prøvet de programmer der står aller nederst, men de må vel også kunne bruges på en eller anden vis.

  • #11   12. dec 2012 Rune P:
    Når du skriver 2 med separate rum, mener du så dobbelt væg imellem dem hvor de står op af hinanden?? Altså som hvis du har taget 1 single kasser og limet dem sammen? smiley

    De kører i 4 ohm ialt lige nu, altså begge 2 når de er sat sammen og på forstærkeren..


  • #12   12. dec 2012 Ganzthorn - Du forstår ik helt, T&S parametrene bruger man netop til at udregne de antal liter kassen skal være, for at få den frekvenskurve man gerne vil opnå.

    Emre - Det Rune mener er at når de skal i lukkede kabinetter, skal det bygges, så de spiller i hver deres trykkammer, ellers vil de presse hinanden og i værste fald ender de med at sprænge...


  • #13   12. dec 2012 - PSA Project -:
    Ahh ok, så så længde der er lukket imellem begge "kabiner" så er der ikk noget galt i at det fx bare er en mdf plade på 30mm fx?

    Men okay du siger jeg bør skrive til Louise og høre om hun har tid eller kan anbefale et program? smiley


  • #14   12. dec 2012 Nej altså, du kan sagtens lave en stor kasse, bare der er lukket af imellem de to enheder smiley
    det behøver ik være en 30mm plade, bare samme tykkelse som du bygger resten af kabinettet i smiley

    Jah Loiuse har programmet i hvert fald og hun plejer at være rimeligt villig til at hjælpe med en udregning smiley


  • #15   12. dec 2012 Ok så har jeg forstået det rigtigt smiley
    Jamen hvad plejer man at anbefale man laver det ud af?
    Havde faktisk tænkt mig at bruge 30mm mdf.. Men måske overdrevet? smiley

    Men okay prøver at skrive til hende.. Ja hun har da hjulpet mig med et par andre ting så må lige prøve at høre smiley


  • #16   12. dec 2012 30mm er way overkill, brug 22mm eller 19mm MDF til nøds (men ved 19mm ville jeg lave nogle tværstivere på de længere falder inde i kassen...)

  • #17   12. dec 2012 PSA. Bassworx er begyndt at komme til danmark igen, dog kun 3 modeller i 2 tykkelser. Og der skulle gerne lande mange flere af dem omkring februar marts

  • #18   12. dec 2012 Okay, jamen dog... hvem har taget importen af dem så?
    for kan huske vi SKULLE bestille en hel container hjem for at få lov sidste år...


  • #19   12. dec 2012 dansk biludstyr er begyndt at forhandle dem

  • #20   12. dec 2012 Øv så kommer det bassworx lort alligevel tilbage til danmark... havde håbet vi kunne have slubbet for deres elendigt byggede kasser...

  • #21   12. dec 2012 Emre, som jeg forstår det ønsker du mere power fra dine subwoofere uden at miste lydkvaliteten... det er sgu et fint mål... men du får ikke mere power ud af dem med en lukket kasse... Det ville godt nok være første gang en subwoofere spillede højere i lukket end i portet kasse... Men du vil dog få en bedre kontrol... det kan sagtens være din kasse ikke er korrekt til enhederne... Men jeg havde ærlig talt nok kigget på andre enheder hvis de ikke kunne spille i en portet kasse...

  • #22   12. dec 2012 Cody .:
    Nu har du jo set min enheder... Tænker nemlig lidt på det samme.. Om jeg bare skal skifte det hele ud og så skaffe en god enhed jeg så bygger en god boks til..

    Problemet med mit nu det er bare at hele baskassen ryster som om den skal til at flække.. Så tænkte at man måske kunne få det til at blive bedre ved at bygge en ny kasse, men er lidt usikker med hvad jeg skal gøre..


  • #23   12. dec 2012 Du kunne jo starte med at bygge en ny kasse... se om det så spiller bedre.. hvis ikke så kan du overveje alternativer jo...

  • #24   13. dec 2012 Hmm ja så skal vi se på Bassworx lortet igen, gaab...

    Men er enig med Cody, hvis du vil ha mere skrald på dem, er en lukket kasse nok næppe løsningen, jeg havde forstået at de bare spillede helt skævt smiley

    Men du ku jo evt. prøve at stive den kasse du har af, sådan at den ik kan give sig så meget, ku lyde som om den er bygget i for dårligt materiale...


  • #25   13. dec 2012 Grunden til at jeg foreslog lukkede kabinetter var at der i første indlæg stod at der manglede slag (kontrol), at den pruttede (mit gæt er port støj) samt at QTS værdien på enheden efter min mening er lige høj nok til et portet kabinet.

    Jeg vil gerne slå fast at der ikke skal herske nogen ingen tvivl om at du får mere output ved portede kabinetter end lukkede, men i min optik har lukkede kabinetter nogle udfordringer i form af betydeligt større group delay vs. lukket osv.

    Om enhederne er gode eller ej er jo afhængig af ens krav og forventninger. Men husk at selv de bedste enheder kan spille af pommern til hvis de sidder i et dårligt kabinet.
    Anyways inden du går ud og køber nye enheder vil jeg foreslå at du smider et par hundrede kroner efter noget MDF i en god tykkelse og bygger et par nye kabinetter (om du bygger lukkede eller portede vil jeg la' være op til dig) og så ser om ikke det hjælper på det.


  • #26   13. dec 2012 Det jeg mener med at den prutter er mere at baskassen lyder til den er ved at flække..

    hvordan kan man stivne kassen?


  • #27   13. dec 2012 En metode at montere nogle tværstivere, altså lave nogle stykker lidt alla lægter og montere dem op af de større flader, sådan at det ikke kan give sig så meget smiley

    ellers kan man bruge noget asfaltplade, meen det er vidst en lidt dyrere løsning...


  • #28   13. dec 2012 PSA

    man skal bare huske at begynder man at komme afstivning i kassen så begynder man at ændre på litermålet... så kan lyden begynde at ændre sig ret markant...


  • #29   13. dec 2012 Det har du ret i, men som jeg forstår det er det allerede en ret random kasse, som slet ikke spiller optimalt, så det ju jo ik skade at prøve smiley

  • #30   13. dec 2012 Psa

    Nej det er korrekt nok...
    Jeg havde sgu nok bare bygget en ny kasse... eller prøvet med en af de lidt for mange jeg har liggende... smiley


  • #31   14. dec 2012 Jamen hvis jeg nu skal bygge en ny kasse skal jeg vel bare bygge en lukket ikk?

    Kan godt være at det spiller højere i en portet, men vil det ikk fungere bedre i en lukket hvis enheden er bygget til det eller tager jeg fejl på det punkt?


  • #32   14. dec 2012 Kommer an på enhedens Q... men ja den enhed er bedre egnet i lukket...

  • #33   14. dec 2012 Lad da den B2 amp komme til sin ret og spænd noget ordentlig på den smiley :)

  • #34   14. dec 2012 Bjarke

    Ha ha du har en god pointe der...


  • #35   14. dec 2012 Nu ser det ud til jeg prøver at bygge en kasse i første omgang.. Hvis det ikk bliver bedre af det så smider jeg en ny enhed på (som jeg sikkert kommer til)

Kommentér på:
Udregne den bedste baskasse??? Lukket vs portet vs bandpass??

Annonce