{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.843 visninger | Oprettet:

ET på BMW E36 og E46 fælge {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg efterhånden set en hel del fælge på markedet, hvor sælger skriver de passer til E36 og E46. Og ja, hvis de har 5x120 og nav 72.5 mm kan de da også fint skrues på, men det vil give elendige køreegenskaber! Det skal en BMW ikke have.

E36 og E46 har ET-mål 47 ( http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm)

Bagpå kan ET godt afvige +/- 3 mm uden det gør noget.

Så ved i det =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ET på BMW E36 og E46 fælge
  • #1   25. sep 2013 Jeg forstår ikke rigtig, hvad du skriver?
    Mig bekendt passer E36 og E46 fælge sammen p.g.a samme ET mål. Hvis vi siger E39 er ET 20, så vidt jeg ved.


  • #2   25. sep 2013 Snakker du om..... en e46 køre fint med op til et 8,5x17-18-19" i op til ET 35. Har selv en e46 330d og har kørt med utallige forskellige fælge på.

  • #3   25. sep 2013 E36 og E46 har de samme mål. Fælge produceres ens til de to modeller.
    Så ved DU det :o)


  • #4   25. sep 2013 Så en E36 M3 GTR kører af røv til fordi den har 11" brede fælge bagpå med ET i minus smiley

  • #6   3. okt 2013 Jeg har prøvet at køre på fælge med ET35 - det var dog først da jeg fik fat på et sæt originale fælge med ET47 at jeg virkelig mærkede forskellen. Nu er det mig der bestemmer hvilken vej bilen kører, ikke diverse ujævnheder i vejen.

    Hvis man synes ET35 "kører fint", så må det enten være fordi man er vant til løst styretøj, eller fordi man ikke har prøvet at køre med korrekt ET.


  • #7   3. okt 2013 11" fælge og negativ ET bagpå påvirker ikke køreegenskaberne. Men sliddet på hjullejerne svarer vel cirka til at køre bilen på to hjul, ligesom i cirkus. Ved hård kørsel kan man så gange det med to.

    Hvorfor snakker folk om at E36 og E46 skulle være forskellige? Jeg siger jo netop at de er ens...


  • #8   3. okt 2013 Nu er der pænt meget forskel på om folk vil have sportslige køreegenskaber, eller om de vil have morfar komfort.

  • #9   4. okt 2013 Ja det er der vel...

    Jeg har komplet Powerflex, M-tech krængere, højde- og hårdhedsjusterbar undervogn og 18" fælge - men jeg ville aldrig køre med ET-mål, der var mere end max 3 mm forkert. Især ikke foran.

    I min verden betyder 'sportslige køreegenskaber' en stram og styre-neutral undervogn. Med forkert ET er den ikke styre-netural. Jeg tror ikke du finder ét seriøst race-team, der kører med forkert ET. Det er forbeholdt folk, der går mere op i udseende end køreegenskaber.


  • #10   4. okt 2013 Så alle dem der kører M3 GTR er helt forkert på den ? Tror du ikke det er et spørgsmål om at justere tilspidsning når man sætter andet ET på ?

  • #11   4. okt 2013 Nu kender jeg ikke så meget til M3 GTR, men det er vel ikke usandsynligt at den har et andet nav end en standard E36/E46?

    Man kan ikke korrigere for forkert ET ved at justere toe, men hvis man fx kører med lidt for meget toe-out, vil det føles cirka som at køre med for lav ET - mere livligt styrtøj.

    ET-målet er til for at sikre, at midten af fælgens bredde er præcis på linjen mellem bærekuglen og omdrejningscentrum af tårnlejet. Det giver et styrtøj, der er mindst muligt følsomt overfor ujævnheder i vejen. På en gokart sidder hjulet helt væk fra den akse, som det svinger om, så når hjulet bliver påvirket af en eller anden kraft (bump, nedbremsning, skæv vej) vil denne kraft blive til et moment omkring omdrejningsaksen - med andre ord, den vil forsøge at dreje hjulet. Derfor skal man holde virkelig godt fast i rattet på en gokart, ellers kører den lidt sine egne veje, selv på nogenlunde plant underlag.

    På biler er det dog sjældent mere end nogle få centimeter, man forskyder fælgens centrum fra omdrejningsaksen, og vi har servostyring til at modarbejde påvirkningerne, så det bliver aldrig så udtalt som på en gokart. Men jeg kan nu godt lide at vide, at hvis jeg rammer en større ujævnhed med høj fart, så spiser støddæmperen det hele, og intet sendes videre op i rattet.


  • #12   9. aug 2014 Hvad med en 18" fælg på en e39. et 20 og den er 28 cm bred =s nogen der ved om det kan lade sig gøre at få dem på hel vejen rundt.

  • #13   9. aug 2014 28 cm er cirka 11 tommer, det tror jeg ikke der er plads til...Ikke uden at rulle skærme i hvert fald

  • #14   11. aug 2014 Er dert så foran eller bagved?

  • #15   11. aug 2014 Jeg mente bag på. Foran tror jeg ikke der er nogen chance for at få plads til sådan nogle tønder smiley

  • #16   11. aug 2014 Haha jo okay det noget skidt så står jeg næsten med fire rigtig fede fælge jeg ikk bruge. Haha typisk


  • #17   11. aug 2014 Altså.. du kan jo prøve at montere dem uden dæk og se om de skraber på, eller rager ud over skærmene.

    Hvis de er ET20, 5x120 og korrekt nav-diameter, så tyder det på de er lavet tli bilen, og så burde de passe. Jeg synes bare 11" lyder voldsomt.


  • #18   11. aug 2014 Der står på kasserne de er 5x120 et20 og de heder str deep mesh med bmw emblem i midten. Ska på bmw værksted i morgen for at se om de passer. Kryder fingre får de passer.
    Ellers har jeg snakket med ham jeg købte dem af, og om en månedes tid kunne han få fat i to 8 - 8-5" til foran


  • #19   11. aug 2014 Der er de ved siden af

    profilbillede
  • #20   12. aug 2014 Håber på det bedste ??

Kommentér på:
ET på BMW E36 og E46 fælge

Annonce