{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.655 visninger | Oprettet:

Bolte og møtrikker {{forumTopicSubject}}

Hej,

Nu er beslutningen taget, jeg skal ud og have mig et sortiment af bolte/møtrikker/skiver osv til værkstedet... Det skal sige det er til hobby brug, så det er ikke til noget stort, men er træt af hele tiden at skulle stå og mangle bolte/møtrikker eller skiver... så nu må tiden være til at invistere i nogle, for der er flere rundt om mig også der hele tiden går og mangler... Mit budget ligger på ca 5000-6000kr.

Jeg tænker for den sum penge burde jeg kunne få et pænt sortiment... mit eneste problem er bare jeg er i tvivl om hvad størrelser man skal bruge tænkte på noget i denne stil:

Bolte
M4, M5, M6, M8, M10, M12, M16
i Længder 16+20+30+40+50+60+70+80+90+100mm

Møtrikker/låsemøtrikker/skiver (store og små)/låseskiver/Flangemøtrikker med og uden fortandning (evt normal og tekstil tror jeg det hedder/Kobbermøtrikker tor jeg det er til udstødninger i samme størrelser.

Så langt er jeg med, nogle ville nok være en større mængde end andre.

Her kommer mit spørgsmål, hvad med gevindtyper, der er jo mange forskellige, og her er jeg bare på bar grund... og jeg ville høre om der var nogle der viste hvad der var det mest normale på værksteder, for jeg ved det ændre sig jo også efter tykkelsen på bolten...

Håber der er nogle der har lidt styr på dette, for det har jeg bestemt ikke. Og jeg har lidt svært ved at finde ud af det.

Mvh
Henrik





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bolte og møtrikker
  • #1   6. nov 2013 tillægsspørgsmål, skal boltene/møtrikkerne hedde noget bestemt nummer, for ser der er mange forskellige numre de har bagefter.

  • #2   6. nov 2013 Det normale er 1,5 i gevindstigning. men husk at købe et par stykker der er 1,25 også for møtrikken på mange Styrekugler er 1,25 og det er et helved at rende og lede efter sådan en, for det er ikke så nemt at køre uden styrekugle smiley

  • #3   6. nov 2013 M4 - M5 og M16 ville jeg springe over. Det kommer du stort set aldrig til at bruge. Resten ville jeg tage i både unbraco og alm. maskin bolt.

    Jeg plejer at købe den slags i Sanistål. Der er det næsten ligesom "bland-selv-slik'en" i kioskerne.

    De har et hav at udgaver - både i alm-. og rustfri + diverse længder - det samme med skiver - låseskiver - møtrikker - U name it.. Mange af dem kan du endda tage lige det antal du vil have. Holder du dig til ikke-rustfri - så er det faktisk peanuts det koster.

    Ang. gevind - så har de vist kun alm. mm gevind. Hvad stigning lige er aner jeg ikke - men det samme som du i 99% af tilfældene skal bruge.


  • #4   6. nov 2013 M4 + M5 + M16 var nok heller ikke dem jeg ville tage flest af, det var bare og have lidt af hver af dem... og så mest af de andre...

    Og så måske lave et sortiment af ikke rustfri og rustfri...

    Men havde ikke lige tænkt på umbraco smiley

    Så bolte skal være stigning 1,5, og møtrikker skal både være 1,25+1,50...


  • #5   6. nov 2013 ja så er du godt kørende, men du behøves ikke købe ret mange 1,25 for det er sjældent man bruger dem. ved bare at mange styrekulger bruger dem.

  • #6   6. nov 2013 Nogle der ved hvor store hovedet er på M4 + M5 - det var måske skulle jeg droppe dem, for st få umbrco i stedet for? eller bare skære meget ned på dem...

  • #7   6. nov 2013 m4 er 7mm, m5 er.... 8? er jeg faktisk ikke sikker på...

  • #8   6. nov 2013 Gevindstigningen er jo ikke std. 1,5 på alle boltstørrelser - den følger boltens gevindstørrelse!

  • #9   6. nov 2013 Skal du bare have alm. bolte i galvaniseret 8.8er jern med blåchromat, så kør forbi Würth og køb en fyldt boltreol.....

  • #10   6. nov 2013 Jeppe Gøppe

    du taler vidst for at holde dig vågen. smiley

    1 i stigning er std på M6
    1.25 i stigning er på M8 .
    1.5 i stigning er på M10
    men ja du kan få andre bolte som hedder M10x1 - M12x1 men så snakker vi ikke standart ISO gevind længere.

    .
    men jeg ville også købe lidt af alle størrelser, det er pisse træls at mangle lige den man skal bruge . men primert M6-M8-M10 det bliver som regl brugt lidt oftere smiley


    og hvad der angår de rustfrie bolte ville jeg holde mig fra. de knækker meget letter da rustfri er blødere matriale.



  • #11   12. nov 2013 Thomas - tak for rådet¨- og Würth bliver det ikke lige, vil gerne beholde min højre arm.

    Lohmann, ok, det gav mening.

    Jeg må ud og se hvad jeg kan finde...


  • #12   12. nov 2013 Aaarh sku vi nu ikke lige. Rustfri bolte knækker ikke bare så'n lige. De er dog en del dyrere - men nogle gange/steder er de bare så meget bedre at bruge. smiley

  • #13   17. nov 2013 Lige for at få ISO metrisk gevind på plads, som tidligere nævnt findes de stort set alle i ISO metrisk fingevind, som bliver brugt en del på biler, men ofte mere specielle med eksempelvis flange på møtrikker og udvendig torx på bolte..
    http://www.fagteori.dk/media/9892/gevind-tolerance-tabel.png


  • #14   17. nov 2013 Hvis jeg skulle invistere i en bolt soriment til hobby hulen, ville jeg kontakte Würtz aotu support og få en aotu sortiment, der er alt hvad man kan komme ud for i auto bolte og møterikker, og flere japanere bruger 1.25 i stigning på deres bolte, både 10 12 og 16.
    Og Wûrtz er ikke så dyre igen når man køber som kontant kunde.


Kommentér på:
Bolte og møtrikker

Annonce