Afgifter vs. sikkerhed {{forumTopicSubject}}
Der har altid været mange meninger og uenighed om nedsættelse af bilafgifter i Danmark. Et problem som bliver overset af mange er sikkerhed. Forestil dig en mikrobil på 800-900kg der bliver frontalt påkørt af en Volvo eller anden tung bil på 1800-2000kg, det svarer til en stor sumobryder der løber ind i en 55 kg dreng. Hvem bliver skadet mest. Jovist disse små biler får op til 5 NCAP stjerner, men de bliver kun testet mod sig selv frontalt, ( køres ind i en barriere) og ikke imod en større bil etc. Et engelsk tv program viste i en test en lille bil der holdt for rødt lys og en skraldevogn der påkørte den med kun 45 kmt. Lastbiler stod overgå begge dukker på bagsædet, der forøvrigt kun sidder 40 cm fra bagklappen. Dyre afgifter betyder også flere gamle biler uden moderne sikkerheds teknologi og mange flere lette mikrobiler, der ved påkørsel, påviseligt er meget farligere at sidde i end i en tungere moderne mellemklasse bil. Resultatet af de dyre afgifterne er altså, folk kører i gamle og forurenende biler uden moderne udstyr og lette mikrobiler med dertil hørende, meget større personskader, flere trafikdøde, og derved meget større udgifter for samfundet til hospitaler etc. Ved en nedsættelse af afgifterne kunne folk få råd til en sikker mellemklasse bil der ikke forurener som de gamle og derfor ikke alene skåner miljøet, men også medfører meget færre alvorlige personskader, færre trafikdøde, og derved spare samfundet for store udgifter, og sidst men ikke mindst miljøforkæmpere ville få en renere luft.
aug 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 1.303
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 150 Svar: 493
Man er sku også selv om hvis man bliver mast i sådan en lille legetøjs mini bil spild af penge og tid på det der kom videre!!
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.540
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 511
Som den opslåede video så fint illustrerer, så er små, nye biler meget sikrere end de gamle "kampvogne" fra start 90'erne som så mange fejlagtigt tror er frygteligt sikre.
Grunden er simpel; udvikling. Deformationszoner, videreledning af kinetisk energi og flere både passive og aktive sikkerhedssystemer, blev end ikke overvejet i starten og midten af 90'erne.
Til trods for, at der er aldrig har været flere biler i DK, end der er nu, er statistikkerne for ulykker stadig lavere end nogensinde.
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/trafikulykker/faerdselsuheld.aspx
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.213
Men jeg har aldrig set test hvor microbiler bliver ramt bagfra.I min verden er der for få cm til at selv de bedste ingeniører kan trylle noget godt ud af.
Kan nogen finde test resultater ved kollision bagfra på de helt små biler læser jeg det gerne.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.491
Eller jeg ville også hellere sidde i min tidligere Polo 6R frem for min mors Polo 6N.
Problemet er at mange ikke har råd til at købe de større biler, og så køber de små mikrobiler, og hvis behovet opstår for mere plads, så bliver det ofte en stor gammel slæde, så i både de nye og de ældre, bliver det den mindst sikre bil.
Og igen er der mange der snyder, fx kan man ikke køre en tur sydpå uden at møde diverse SUV på papegøjeplader, men med sæder bagi, og med tanke på at bilen er forsikret som varebil, er der sandsynligvis ingen dækning for børnene som sidder på bagsædet af sådan en bil.
Det er uden omtanke, men helt sikkert kun pga. de danske afgifter.
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 5
Enhver ved fra skolen at når 2000 kg rammer 900 kg, så er det letvægteren der rammes hårdest, ( det er alm. Fysik ) og skades derfor mest uanset deformationzoner ect det har jo alle nye biler. Svensk tv lavede et interview med chefen for NCAP nogle år tilbage hvor han indrømmede at biler bliver kun bliver testet imod sig selv, ikke mod andre biler. Ja der skades færre, men det kunne måske også have andre årsager, f.eks udvidet fartkontrol, bedre køreuddannelse, sikre veje etc. De små biler er og bliver anset i andre lande end DK som mere usikre. Her hvor jeg bor ramte en smart et vejtræ med 44 kmt, føreren døde, og en stor Mercedes ramte en Peugeot 106 på motorvejen, 3 i Peugeot døde, Mercedes føreren stod ved siden af, rystet men uskadt. ( ramte med 175kmt bagfra, da den lille trak ud foran ham ).
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 5
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.841
Men at der er afgift på sikkerheds udstyr i biler er mig en gåde. Adaptiv fartpilot. Selealarmer airbags. Osv er udstyr der koster kassen at få i danske biler og som er sikkerheds mæssigt meget bedre før Danmark at havde. Tror selv på at folk ville skifte deres gamle familie biler ud med en nu familie bil hvis Afgift kom ned på 105% for alle biler. I stedet for den der 2 steps afgift der er nu
nov 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 98 Svar: 554
Jovist går der mange penge til døde trafikanter, hårdt kvæstede trafikanter osv... men de penge som staten får ind ved salg af alt for dyre biler (dyre mercedes'er, bmw'er, Audi'er) giver et langt større afkast til den danske statskasse, og derfor risikere de hellere menneskeliv, end og mindske indkomsten til statskassen.
Penge styrer verden
jan 2012
Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.491
Derfor tjener fx Sverige mere på bilsalg end Danmark, selvom de ikke har den høje afgift.
nov 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 98 Svar: 554
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.491
Det samme gælder med bilafgiften, hvis man sænker den, så kommer alle de der ikke har brug for en bil og spørger om hvad de så får i stedet...
Det er ren jantelov.
Og så er der jo lige den del med alle de biler der allerede kører, hvordan man lige skal komme om ved at de har betalt den høje afgift på den.
Jeg ville da være ked af min bil blev meget mindre værd, fra den ene dag til den anden, men på den anden side, så ville min næste bil være tilsvarende billigere
nov 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 98 Svar: 554
Fuck da dem som har betalt fuld afgift. De kan da bare gøre sådan her, at værdien på deres bil (brugtpris) regnes ud fra hvad en tilsvarende koster idag, med samme kmtal, udstyr osv.... og så får de xx procent tilbage af den pris, som bilen så på dette tidspunkt er værd.
Ja, så har de haft større afskrivning end forventet, men så kan de glæde sig til når de skal ud og investere i en anden vogn
Ellers kommer vi da bare til og stå stille i laaaaaaang tid endnu
På den måde så mister de ingenting, da de reelt set ingenting mister på det så, udover den afskrivning som har været på deres bil, som alligevel også ville have været der, fra før afgifterne faldt
Afgifter vs. sikkerhed