{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

Afgifter vs. sikkerhed {{forumTopicSubject}}

Der har altid været mange meninger og uenighed om nedsættelse af bilafgifter i Danmark. Et problem som bliver overset af mange er sikkerhed. Forestil dig en mikrobil på 800-900kg der bliver frontalt påkørt af en Volvo eller anden tung bil på 1800-2000kg, det svarer til en stor sumobryder der løber ind i en 55 kg dreng. Hvem bliver skadet mest. Jovist disse små biler får op til 5 NCAP stjerner, men de bliver kun testet mod sig selv frontalt, ( køres ind i en barriere) og ikke imod en større bil etc. Et engelsk tv program viste i en test en lille bil der holdt for rødt lys og en skraldevogn der påkørte den med kun 45 kmt. Lastbiler stod overgå begge dukker på bagsædet, der forøvrigt kun sidder 40 cm fra bagklappen. Dyre afgifter betyder også flere gamle biler uden moderne sikkerheds teknologi og mange flere lette mikrobiler, der ved påkørsel, påviseligt er meget farligere at sidde i end i en tungere moderne mellemklasse bil. Resultatet af de dyre afgifterne er altså, folk kører i gamle og forurenende biler uden moderne udstyr og lette mikrobiler med dertil hørende, meget større personskader, flere trafikdøde, og derved meget større udgifter for samfundet til hospitaler etc. Ved en nedsættelse af afgifterne kunne folk få råd til en sikker mellemklasse bil der ikke forurener som de gamle og derfor ikke alene skåner miljøet, men også medfører meget færre alvorlige personskader, færre trafikdøde, og derved spare samfundet for store udgifter, og sidst men ikke mindst miljøforkæmpere ville få en renere luft.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgifter vs. sikkerhed
  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #2   23. jul 2014 Tak for infoen smiley

  • #4   23. jul 2014 Ud med de lorte små mini biler de burde slet ikke blive produceret, det er ikke andet end problem biler som går i stykker hele tiden og tager alt pladen i værkstederne, hellere store biler Som holder bedre.

    Man er sku også selv om hvis man bliver mast i sådan en lille legetøjs mini bil spild af penge og tid på det der kom videre!!


  • #5   23. jul 2014 Vrøvl - pålideligheden i de små biler kan man ikke angribe. Men ja, det ville da være dejligt, hvis politkerne i det mindste ville se på, hvordan man kunne komme i gang med en ændring af registreringsafgiften - som alle regeringer siden jeg ved ikke hvornår har skrevet i regeringsgrundlaget!

  • #6   23. jul 2014 Fine teorier Per b, de er bare ikke korrekte. De er baseret på dine fordomme og holdninger, frem for på fakta og statistik.

    Som den opslåede video så fint illustrerer, så er små, nye biler meget sikrere end de gamle "kampvogne" fra start 90'erne som så mange fejlagtigt tror er frygteligt sikre.

    Grunden er simpel; udvikling. Deformationszoner, videreledning af kinetisk energi og flere både passive og aktive sikkerhedssystemer, blev end ikke overvejet i starten og midten af 90'erne.

    Til trods for, at der er aldrig har været flere biler i DK, end der er nu, er statistikkerne for ulykker stadig lavere end nogensinde.

    http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/trafikulykker/faerdselsuheld.aspx


  • #7   23. jul 2014 Jeg er villig til at tro at små moderne biler rimeligvis kan følge med de gamle kampvogne, når det er frontalt sammenstød.
    Men jeg har aldrig set test hvor microbiler bliver ramt bagfra.I min verden er der for få cm til at selv de bedste ingeniører kan trylle noget godt ud af.
    Kan nogen finde test resultater ved kollision bagfra på de helt små biler læser jeg det gerne.


  • #9   23. jul 2014 Nu skal der jo ikke sammenlignes med en 20-30 år gammel bil, men en ny, og større familiebil, mod en ny og mindre mikrobil, der vil jeg også hellere sidde i min Octavia, frem for min morfars Citigo.

    Eller jeg ville også hellere sidde i min tidligere Polo 6R frem for min mors Polo 6N.

    Problemet er at mange ikke har råd til at købe de større biler, og så køber de små mikrobiler, og hvis behovet opstår for mere plads, så bliver det ofte en stor gammel slæde, så i både de nye og de ældre, bliver det den mindst sikre bil.

    Og igen er der mange der snyder, fx kan man ikke køre en tur sydpå uden at møde diverse SUV på papegøjeplader, men med sæder bagi, og med tanke på at bilen er forsikret som varebil, er der sandsynligvis ingen dækning for børnene som sidder på bagsædet af sådan en bil.
    Det er uden omtanke, men helt sikkert kun pga. de danske afgifter.


  • #10   23. jul 2014 Christian L, læg lige mærke til at jeg skriver det modsatte, jeg skriver intet om sikkerhed på gamle kampvogne, jeg skriver om nye sikre mellemklasse biler.
    Enhver ved fra skolen at når 2000 kg rammer 900 kg, så er det letvægteren der rammes hårdest, ( det er alm. Fysik ) og skades derfor mest uanset deformationzoner ect det har jo alle nye biler. Svensk tv lavede et interview med chefen for NCAP nogle år tilbage hvor han indrømmede at biler bliver kun bliver testet imod sig selv, ikke mod andre biler. Ja der skades færre, men det kunne måske også have andre årsager, f.eks udvidet fartkontrol, bedre køreuddannelse, sikre veje etc. De små biler er og bliver anset i andre lande end DK som mere usikre. Her hvor jeg bor ramte en smart et vejtræ med 44 kmt, føreren døde, og en stor Mercedes ramte en Peugeot 106 på motorvejen, 3 i Peugeot døde, Mercedes føreren stod ved siden af, rystet men uskadt. ( ramte med 175kmt bagfra, da den lille trak ud foran ham ).


  • #11   23. jul 2014 Og nej jeg har ikke fordomme Christian, men hvis jeg kan vælge mellem at sidde i en Aygo eller en ny Volvo xc60 ved sammenstød så sidder jeg helst i volvo'en. Især hvis volvo'ens afgift bliver sat ned til en pris hvor de fleste har råd, ligesom en Aygo.

  • #12   23. jul 2014 Forstå ikke problemet. Om det en mini bil eller en gammel Volvo er ligemeget hvis en lastbil kommer.

    Men at der er afgift på sikkerheds udstyr i biler er mig en gåde. Adaptiv fartpilot. Selealarmer airbags. Osv er udstyr der koster kassen at få i danske biler og som er sikkerheds mæssigt meget bedre før Danmark at havde. Tror selv på at folk ville skifte deres gamle familie biler ud med en nu familie bil hvis Afgift kom ned på 105% for alle biler. I stedet for den der 2 steps afgift der er nu


  • #13   23. jul 2014 Vi glemmer at indse 1 ting.
    Jovist går der mange penge til døde trafikanter, hårdt kvæstede trafikanter osv... men de penge som staten får ind ved salg af alt for dyre biler (dyre mercedes'er, bmw'er, Audi'er) giver et langt større afkast til den danske statskasse, og derfor risikere de hellere menneskeliv, end og mindske indkomsten til statskassen.

    Penge styrer verden smiley


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #15   23. jul 2014 Seriøst trådstarter du skal lære at lave et par afsnit i dine tekster, ellers bliver det mega uoverskueligt!

  • #16   23. jul 2014 #13 >> Det er så ikke helt korrekt, da flere undersøgelser peger på at der vil være større profit ved at sænke afgiften, fordi der så vil sælges flere større biler, som har større andel af bl.a. moms.
    Derfor tjener fx Sverige mere på bilsalg end Danmark, selvom de ikke har den høje afgift.


  • #17   23. jul 2014 Hvad er så årsagen til at afgiften endnu ikke er sunket, hvis det betyder at statskassen ville få flere penge ind?

  • #19   23. jul 2014 Desværre har #18 stort set ret, det er et spørgsmål om hvor lige vi er, for hvis nu man sænker topskatten, så får de rige jo flere penge, og det går jo ikke.
    Det samme gælder med bilafgiften, hvis man sænker den, så kommer alle de der ikke har brug for en bil og spørger om hvad de så får i stedet...

    Det er ren jantelov.

    Og så er der jo lige den del med alle de biler der allerede kører, hvordan man lige skal komme om ved at de har betalt den høje afgift på den.
    Jeg ville da være ked af min bil blev meget mindre værd, fra den ene dag til den anden, men på den anden side, så ville min næste bil være tilsvarende billigere smiley


  • #20   23. jul 2014 Jeg er også godt øv over at jeg ikke levede for 40 år siden, så jeg kunne få mig en strandvejsvilla til nul kroner, men istedet må hoste op med 40-50 millioner idag smiley

    Fuck da dem som har betalt fuld afgift. De kan da bare gøre sådan her, at værdien på deres bil (brugtpris) regnes ud fra hvad en tilsvarende koster idag, med samme kmtal, udstyr osv.... og så får de xx procent tilbage af den pris, som bilen så på dette tidspunkt er værd.

    Ja, så har de haft større afskrivning end forventet, men så kan de glæde sig til når de skal ud og investere i en anden vogn smiley

    Ellers kommer vi da bare til og stå stille i laaaaaaang tid endnu smiley

    På den måde så mister de ingenting, da de reelt set ingenting mister på det så, udover den afskrivning som har været på deres bil, som alligevel også ville have været der, fra før afgifterne faldt smiley


Kommentér på:
Afgifter vs. sikkerhed

Annonce