{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

Rasmus H
Rasmus H
Tilmeldt:
20. mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382

4x4 vinterdæk {{forumTopicSubject}}

Det er godt at være i god tid, så jeg starter nu..

Jeg skal på et tidspunkt, forhåbentlig inden vinteren er omme, have plader på min "nye" 4x4.

Det er en alm personbil, hvor der lige nu sidder nedslidte vinterdæk, i størrelsen 185/65/15.

Jeg tænker lidt på, om jeg skulle sætte rigtige 4x4 dæk på, eller det blir overkill, med den vinter vi plejer at have.
Den skal kunne komme frem i snevejr, uden de store problemer, og måske også på lidt ture i skoven.
Lidt vejstøj gør ikke noget. Det er en gammel bil, og jeg kan skrue op for radioen.

Jeg kigger lidt på BF goodrich mud/terrain og all terrain, og kumho, og så lidt andre, som der blir snakket om herinde.
De kan fåes ned i den størrelse jeg skal bruge, og nu vi er ved d med størrelsen, man siger jo helst smalle vinterdæk, men gælder det også 4x4 hjul?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4x4 vinterdæk
  • #1   22. aug 2014 hvad bil skal de sidde på. mvh hc

  • #3   22. aug 2014 Kører selv med vintermærkede AllTerrain og de er ELENDIGE i sne, is, smat og sjap i forhold til moderne personbils-lamel dæk.

    Kan huske mine forældre en vinter da jeg var lille, valgte at købe blok-dæk (altså, samme design-filosofi som A/T'erne) til deres dengang sprit nye Peugeot 405 stc'er - de var både larmende og selv dengang i starten af 90'ere, elendige.

    Køb almindelige vinterdæk, det vil du ikke fortryde.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #4   22. aug 2014 De skal sidde på en Corolla stc, som sjovt nok kommer fra Island, monteret med pigdæk.

    Jeg er dog ikke så hooked på pigdæk, da jeg har læst de står meget dårligt fast, på alt andet end is.

    Alm vinterdæk er bestemt med i overvejelserne.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #5   22. aug 2014 Prisen er forøvrigt næsten den samme, alm vs 4x4, så det er ikke det der afgører det.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #7   22. aug 2014 Ja, det er en lækker øse. smiley

    Jeg vil nok heller ikke komme meget over 90.

    Men kører i også på pigge om sommeren? smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #9   22. aug 2014 Ahh okay.

    Udvalget af pigdæk er dog noget mindre, i forhold til de andre.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #12   22. aug 2014 Skálateigur, Akureyri, står der i papirerne.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #14   22. aug 2014 Fy for pokker da.

    Men det er billige pigdæk der sidder på.
    Kingstar, men de kan vel også være ok, så længe der er pigge tilbage, og
    det er der vist ikke. smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #17   22. aug 2014 Fuck.

    Ja så det rart med 4x4. smiley


  • #18   22. aug 2014 altid rart med 4x4 smiley

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #20   23. aug 2014 For satan nogen hjul! smiley

    Den må kunne komme frem, de fleste steder.

    Jeg tror dog alligevel, at jeg blir træt af støjen, hvis jeg monterer med sådan et mønster. smiley

    HC<< Ja, altså det jo ikke noget jeg hverken har været vant til, eller haft behov for, men det blir da meget sjovt at prøve. smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #22   23. aug 2014 Ja okay.

    Lidt andre forhold end Dk kan jeg høre..


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #23   17. sep 2014 Lige nu sidder der dæk i bredden 185.
    Jeg tænker den er født med det. Måske 175.
    Er det er problem at gå længere op, f.eks 195 eller 205?

    Grunden er, at jeg kigger brugte dæk, og skal jo lige finde det rigtige, til den rigtige pris osv.


  • #24   17. sep 2014 hvis du har nok motor kraft,til at sætte store hjul på, kunne du sikkert godt gøre det, elle evt få bilen ned gearet .. mvh hc

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #25   17. sep 2014 Det ikke nogen specielt stærk motor, men mon ikke den godt kan trække de ekstra cm.
    Det var mere om man ændrede styregenskaberne meget, i forhold til standard.


  • #26   17. sep 2014 Den med at pigdæk ikke kan stå fast på asfalt er en skrøne og dem som siger det har aldrig selv kørt på ordentlige vinterdæk

    Ved høj hastighed mister de grebet ja .. Men så snakker vi også 120+
    På den typiske ikke saltede danske is/rim dækkede morgen veje er de KONGE
    På kold tør asfalt har pigdæk af ordentlig kvalitet kortere bremse afstand som en tilsvarende bil med danske continental testvinder dæk uden pigge......

    kumho powergrip er ikke et dårligt valg og burde være til at finde til rimelig pris i DK ... Vil du ofre lidt så få fat i en dækmand der forhandler Nokian dæk og bed ham få et sæt hakkapellita med pigge .. Du får ikke bedre vinterdæk hvis det skulle blive vinter i DK

    Vi har været en del ture til fjelds udelukket med RWD på hakka


  • #27   17. sep 2014 Svend J .. så 38-45" dæk koster også kassen

    Kammeraten i Hemsedal køre rundt på 38" på hans 4 runner ... Kommer frem over alt men et nyt dæk koster lige 5-6K


  • #28   17. sep 2014 tror ikke det går så meget ud over styringen , men det tar fler kræfter en man tror at sætte større dæk på, kender det fra mine 4x4 biler.. havde en patrol, den kørte perfekt, med 35" men kunne kun trække mine 37" i 4 gear, hvis der bare var en smule modvind, eller det gik lidt op ad bakke.. mvh hc

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #29   17. sep 2014 Erik, pigdæk var med i overvejelserne, men gik væk fra det, netop pga det som du siger, med dårligt greb. At det så kun er ved høje hastigheder vidste jeg ikke.

    Ligger du inde med en artikel eller lignende omkring det?

    Hc, det er noteret.

    Erik, de Nokian du henviser til, er faktisk ikke så dyre.
    715 kr pr dæk, synes jeg ikke er slemt.
    Det er så godt nok heller ikke c-dæk, som jeg jo egentlig kigger efter.

    Kigger pt Continetal vanco, Michelin Agilis og Goodyear cargo ultra grip.

    Alle 3 mærker, som er rimelig til at finde, på det brugte marked.


  • #30   17. sep 2014 Rasmus H Ikke noget info på det "bare" en ddel års praktisk erfaring i kørsel under værst tænkelige vinterforhold bla bag rattet i en taxi langt til fjelds i Norge og en del ture hjem til DK om vinteren netop på pigdæk

    Kørt kolonnekørsel over fjeld med sigt under 20m just for the fun


  • #31   17. sep 2014 Rasmus .. Sidst jeg tjekket priser på de dæk var de nu ret peberet her i DK .. Billigere at købe dem i Norge .. MEn kanske det har ændret sig de sidste år hvor der jo har været rigtig vinter i DK

  • #32   17. sep 2014 T5 170hk TDI med 4 motion 5.5 km slyngvej på ~5min på hakka pigdæk

    https://www.youtube.com/watch?v=xis5cqp2aOo



  • #33   17. sep 2014 fed film, den står sku godt fast med de pig dæk.. fed vej at køre på, også på en sommerdag, på sin Ninja mc.. smiley mvh hc

  • #34   17. sep 2014 H C naaaaa .. Om sommeren er det en grusvej

    Samme tur dog i en suzuki grand vitara med en chauffør som kun har kørt vejen 1 gang før

    https://www.youtube.com/watch?v=gAfYPJzoquE


  • #35   17. sep 2014 smiley ok godt være det ikke lige var en Ninja der var bedst til den vej så smiley men fandme et dejligt område, at bo i.. mvh hc

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #36   18. sep 2014 Erik, nu har jeg forsøgt at finde lidt info, omkring brugen af pigdæk,
    men jeg synes det er ret begrænset, hvad jeg kan finde.
    De er self gode til is, og fastkørt sne, men tørre eller våde veje, duer de ikke til,
    ifølge mange.

    Men det er så det du mener er en skrøne, og ikke holder længere?

    Her er et emne, fra 2010:
    http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/23320.page

    og et fra 2011

    Ikke alle, ser ud til at være vilde med pigdæk.


  • #37   18. sep 2014 Igen hvor mange af dem har faktisk kørt på ordentlige pig dæk ?

    Jeg har levet af at køre bil med pigdæk monteret... Boet i et område der får/har værst tænkeligt vintervejr

    Enste tidspunkt hvor pigdæk har mærkbart mindre greb er ved høj hastighed dvs 120+

    Som det altid har været så kan danskere ikke køre når det er glat eller der ligger sne så lad hellere bilen stå i vinter



  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #38   18. sep 2014 Nej, du har nok ret.
    Det er nok begrænset, hvor mange der kører med sådanne dæk.
    Jeg kender ihvertfald ikke nogen, og rigtigt, danskerne har lidt svært ved at køre bil,
    når sneen kommer, hehe..
    Det kan jo heller aldrig gå værre, end at lortet kan sælges igen..

    Men nu det Nokian Hakkapeliitta 7, kan fåes til 637 kr, i størrelsen 185/65/15.
    Det er jo ret billigt, men stadig ikke c-mærket.
    Det har dog loadindex på 92, svarende til 2530 kg, så de skulle jo alligevel være rigelig stærke, til min 1100 kg bil.


  • #39   18. sep 2014 Vende det på en anden måde .. Jeg kørte om natten fra Hemsedal til Larvik (små 300km) i efter danske forhold .. sindsyg snestorm .. 20+cm på veje (Nogen steder 50+)

    Brugte under 45min mere som normalt og kørte i en gammel saab 900 med nedslidte hakka 5
    Ingen problemer overhovedet

    En bil med "danske" vinterdæk var aldrig kommmet ud af dalen den nat


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #40   18. sep 2014 Det lyder jo meget lovende så.
    Men det er squ lidt svært, når der findes så mange forskellige mærker,
    og det er ikke lige nemt, at finde tests på det hele.

    Kleber kapnor pigdæk, er det noget du kender til?
    Der et sæt til salg på gog, dog på fælge, og også liiige til den bredde side (205).
    De står til 1.999 kr.


  • #41   18. sep 2014 Ikke umiddelbart

    Altså ulempen ved de gode vinterdæk er at de bliver slidt hurtigere .. Men har så bedre greb fordi de er meget blødere også selvom det bliver rigtig koldt
    Også synger de på våd vej

    Men hey FUCK det bare lortet kan stå fast


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #42   18. sep 2014 Ja nemlig.
    Det er det vigtigste, og bilen de skal sidde på, kommer til at køre max 15.000 om året, så det er begrænset hvor meget slid der bliver.

    Der delte meninger om Kleber dækket, taget fra en russisk hjemmeside.
    Toyota bruger Kleber fra fabrikken, så helt skidt kan det ikke være.


  • #43   18. sep 2014 Rasmus .. Kommer an på hvad klima de kleber er til .. Der er stor forskel på hvilket land vinterdækkene er beregnet til og hvor bløde de er

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #44   18. sep 2014 Ja det er jeg self ikke helt klar over.

    Må jeg lige kigge nærmere på..


  • #45   18. sep 2014 Rasmus H .. Jeg griner stadig af ex svigerfar .. De besøgte os en jul i Norge i deres nye fine golf 2.0 tdi med testvinder vinterdæk (continental) som havde kostet en mindre formue så han skulle nok komme frem
    Han kom også frem .. Men kom ikke derfra igen .. Indkørslen var for stejl til at han kunne komme ud smiley ....
    Ny model caddy også 2.0 TDI med godt brugte hakka.. Ingen problemer med at komme ud .. Ej heller med golfen på slæb smiley

    Da var han lidt træt af det


  • #46   18. sep 2014 Rasmus H. køb dig en HILUX. smiley så mærker du ikke det er vinter hc

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #47   18. sep 2014 Erik, ja det er squ da lidt komisk. smiley

    Hc, fin vogn, men jeg holder mig til Corolla´en.
    Nu er den jo købt. smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #48   20. sep 2014 General Altimax Arctic kigger jeg på lige nu, og annoncøren siger,
    at de svarer til Nokian Hakkapelliitta, da det er Nokian der producerer dækket.

    Kan nogen af- eller bekræfte det?


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #49   20. sep 2014 Om det er Nokian eller ej, så kan jeg se det får gode anmeldelser.

    De kan fåes til 2400 kr, for 4 nye, og sælger vil have 2600, for lettere brugte, og
    han bor 200 km væk.
    Han skal forhandles en del ned, hvis det skal give mening.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #50   12. okt 2014 Valget faldt på Hankook W409 Winter i-Pike.


  • #51   12. okt 2014 Ja ja det giver nok ikke sne alligevel her i DK

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #52   13. okt 2014 Du anbefalede da selv pigdæk?

  • #53   13. okt 2014 pigdæk i dk?? husk nu at overholde bilens data, mhs til størrelse/hastighed/load index...

  • #54   13. okt 2014 Rasmus .. Ja af et ordentlig mærke


    Brian L .. Med det føre der er om vinteren i DK er pigdæk et godt valg.. Mange morgner/aften/nætter med isglatte veje og netop der er pigdæk vejen frem .. Selv på isslag kan man stå fast


  • #55   13. okt 2014 så slemt er det nu heller ik…. til tros for 80000km om året, har jeg nu ik kunne sidde fast/lavet skader, og jeg bor på landet, hvor der ik bliver ryddet sne som det første… men op til folk hvad de vil, gode vinterdæk er min løsning

  • #56   13. okt 2014 brian L. hvad bil køre du i, siden du ikke har nogle problemer med meget sne på landet. smiley mvh hc..

  • #57   13. okt 2014 vx100

  • #58   13. okt 2014 samt en alm. corolla

  • #59   13. okt 2014 Brian L ... Har boet et godt stykke til fjelds i Norge en del år ... Tror nok jeg ved hvor meget vinterdæk af ordentlig kvalitet betyder og hvornår pigdæk er vejen frem
    Bla på jule besøg i DK .. På vejen hjem til mutter efter familie tam tam følges jeg med mutter som havde nøjagtig samme bil som mig dog med alm danske vinterdæk (continental) ..... Hun havde seriøst problemer med at stå fast pga lidt isslag trods 4wd .. Jeg kørte med RWD og ordentlige pig dæk .. Mærket intet


    Dyb sne klare de fleste dæk .. Her er det føren og bilen det kommer an på (Kørt på fjeldet i 30-50cm sne på nedslidte sommerdæk uden problemer)

    Asfalt med is på hvad enten det er morgen rim eller isslag så er pigdæk af ordentlig kvalitet vejen frem .. Der er STOR forskel på piggene i kvaltitets dæk og billig dæk .. Kvalitets piggene er hårdere skarpere og sidder bedre fast i dækket


  • #60   13. okt 2014 vx 100 smiley så forstår jeg bedre du ikke sidder fast.. det er en fed vogn.. mvh hc

  • #61   13. okt 2014 RWD sne og fjeld .. Nul problemer

    http://www.youtube.com/watch?v=GDw1FEcDrdI


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #62   13. okt 2014 Erik<<

    Jeg har kigget på brugeranmeldelser, og lige netop det Hankook dæk, står til næsten samme score, som Nokian.

    Hankook 4.3 ud af 172 reviews

    Nokian Hakkapeliitta 4.4 ud 32 reviews

    Jeg tror det er et ok dæk. smiley


  • #63   13. okt 2014 jeg er godt klar over hvad pigdæk gør, men det er vel 5% af vinterperioden man kan bruge det her i dk.. derfor mit spørgsmål.. de fleste veje er jo ryddet eller saltet, hele tiden… ingen vinterdæk kommer frem hvis du køre på ren is, siger lidt sig selv.. folk skulle bare lære at køre efter forholdne, så skulle alle nok komme frem i stedet for at køre galt/fast

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #64   13. okt 2014 Brian L<<

    Jeg er ikke helt klar over de originale data.
    Tænker de hedder 175/75/14.
    De ny hjul hedder 185/65/14.

    Det kan næppe betyde alverden, sammenlignet med andre biler, som monteres med f.eks 20", men er født med 17". smiley

    Edit: Jeg læste vist ikke dit indlæg ordenligt.
    Jo, de overholder de data du nævner.

    Bilen kommer nok heller aldrig over 100 km/t. smiley


  • #65   13. okt 2014 Brian L Pig dæk kommer fint frem på is og er da et vinterdæk

    Rasmus naf testen har nokian på 1. pladsen og hancoock på 6. i pigdæk... uden pigge er hancoock slet ikke med på listen


  • #66   13. okt 2014 de er jo lige gyldigt hvad andre gør.. du har en rullediameter der skal passe max 5%. samt andre dataér .. hjælper jo ik noget du sætter et dæk på der max må køre 140, og bilen kan køre 170… men op til dig...

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #67   13. okt 2014 Erik men ifølge brugeranmeldelser, er de næsten lige gode.

    Brian dækkene har loadindex på 90 (600 kg) og bilen vejer 1590 kg total
    Hastighedskode T (190 km/t) bilen opgivet til 175.

    Den originale rullediameter kender jeg ikke præcist, men jeg tvivler på den afviger mere en 5 %.


  • #68   13. okt 2014 så er det jo bare super… vildt 190 i timen med pigdæk smiley

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #69   13. okt 2014 Ja, det lyder spændende. smiley

  • #70   13. okt 2014 En myte at pigdæk slipper vejen ved høj hastighed ..........

    Sjovt nok midten af dækket der buler ud ved høj hastighed og der er der sjældent pigge.. De sidder hovedsageligt yderst på dækket så de har bid når man drejer o.l.


  • #71   13. okt 2014 300+kmt på is .....

    http://www.youtube.com/watch?v=wdCj7o1E_14


Kommentér på:
4x4 vinterdæk

Annonce