{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.204 visninger | Oprettet:

AmdiP
AmdiP
Tilmeldt:
26. feb 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9

6N vil ikke koble ud {{forumTopicSubject}}

Hej smiley


Efter et kort ærinde i den anden ende af byen her til aften, vil min Polo 6n 94/95 pludselig ikke skifte gear.

Når bilen er slukket kan den gå fejlfrit i alle gear.
Lige så snart jeg starter bilen, kører den igang med det samme - hvilket vel må kendetegne at den ikke kobler ud?
Den falder desuden ikke i omdrejninger når koblingen trædes ned.

Jeg har ikke megen forstand på biler, men hvis den kan gå i gear uden problemer når bilen ikke er startet, så må gearkassen vel stadig være funktionel? Eller hvordan fungerer det? Den tager fint ved, når jeg kører (I dette tilfælde i 2. gear gennem hele Aalborg ;))

Anyways, hvordan finder jeg ud af, om det blot er kablet eller om det er hele koblingen? Kan det kun afklares ved at skifte kablet og se om det løser problemet?
Kan fint træde koblingen i bund og den hopper også tilbage igen.

Min kære fatter, har tidligere rodet med biler og vi håber at kunne fikse det selv - større operationer bliver dog nok et problem.

Håber jeg kan få et par gode fifs - på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  6N vil ikke koble ud
  • #1   24. okt 2014 Prøv kig ude i motorrummet om du kan se koblingsarmen og kablet.
    Ellers må du lige få den løftet op og se nedefra.

    Så skal du få en til at koble ud imens du tjekker om kablet og armen kører som det skal smiley



    Føles koblingspedalen anderledes end den plejer, altså er den mere blød ?


  • #2   24. okt 2014 prøv og kig oppe under instrumentbordet om den er knækket i metallet når du kobler ud

  • AmdiP
    AmdiP Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9
    #3   26. okt 2014 Hej igen, mange tak for svarene begge to!

    Fandt pludselig ud af hvor tidskrævende alting bliver når man ingen bil har - deraf det sene svar smiley

    Anders - jeg har fået min kæreste til at trykke koblingen i bund af flere omgange - og jeg kan tydeligt se, at den trækker i kablet. Den har fat i metalstangen som går ind i gear-kassen (går da ud fra det er der den går ind ;)) og denne stang bevæger sig når der kobles ud.

    Så umiddelbart fungere trækket som det skal.

    Koblingen føles som den plejer, men det giver vel også meget god mening i forhold til ovenstående?
    Kan jeg heraf konkludere at det er selve koblingen der er røget sig en tur?


  • #4   26. okt 2014 NB. du kan sagtens køre uden at kunne koble ud - du skal bare slukke bilen, når du skal sætte i første gear (eller bakgear) - og så starte i 1. gear. Når du først er kørende er det ret nemt at tilpasse hastighed og motoromdrejninger, så du kan skifte næsten gnidningsfrit - nedgearing kræver dog lidt øvelse og en let fod på gaspedalen - og så er det med at afpasse hastigheden til alle lyskryds - ellers er det forfra igen med at slukke bilen og starte i 1. gear.

    PS. vil skyde på det er lamellerne i din kobling, der er slidt igennem.


  • #5   27. okt 2014 Prøv lige at starte bilen mens du holder koblingen nede, i fri gear.
    Hvis stsrteren lyder træls, så det dine krumtaps lejr der er på vej i graven.


  • AmdiP
    AmdiP Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9
    #6   29. okt 2014 Hej alle,

    Det blev en noget billigere reparation end først antaget.

    Min far var lige forbi og mens vi stod og prøvede at finde ud af hvad der var galt, kom viceværten tilfældigt forbi.
    Han var tilfældigvis tidligere VW mekker, og ville med næsten garanti sige at det blot var en udskiftning af kablet der skulle til.
    Så vi kørte til nærmeste auto-værksted og fik fat i et nyt for en 400-lap. Det kunne klares med en simpel fortovsrep. og bilen skifter nu gear som den aldrig har skiftet før smiley

    Men tak for svarene og de gode råd - jeg vil gemme tråden hvis den skulle begynde at drille en anden gang smiley



Kommentér på:
6N vil ikke koble ud

Annonce