{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad med momentet ???
  • #1   24. okt 2014 Moment og effekt er to forskellige ting. Jo mere moment du har ved et givent antal omdr, jo mere effekt har du også.

  • #2   24. okt 2014 Hvis du skal flytte en ting ved at slå til den, så er momentet hvor hårdt du slår og hk hvor mange gange du slår så hårdt.
    Jo moment for at komme snapt op i fart.


  • #3   24. okt 2014 #2
    Det passer så ikke helt, hvad du skriver der...
    Hvis du endelig skal lave den sammenligning, er "kraft" en angivelse af, hvor hårdt, man slår - altså hverken effekt eller moment.

    Og inden nogen kommer med sammenligningen om at køre ind i et træ eller en mur og flytte den, vil jeg også tillade mig at afkræfte den teori.

    Det er effekten, der flytter bilen. Derfor går man efter hk. Momentet siger principielt udelukkende noget om, hvordan effektkurven udvikler sig - det er ikke noget, man i sig selv kan "bruge" til noget.


  • #5   24. okt 2014 heste er hvor mange muskler, Newtonmeter er hvor store

  • #6   24. okt 2014 Kommer vel an på hvilket gear og omd. tal du har også, om det det er momentet eller hk du bruger.

  • #7   24. okt 2014 moment er for traktorer og lastbiler.. det vigtigste er et godt effekt/vægt forhold og at motoren er liiige ved at ramme begrænseren inden man skal bremse på langsiden smiley

    #2 forkert..


  • #8   24. okt 2014 Hans
    Nej, man bruger altid hk, uanset gear og omdrejninger. Men momentet angiver effekten på netop det givne omdrejningsområde.

    Alle jer andre
    Hvis man endelig skal lave en sammenligning med muskler, som I tilsyneladende er fans af:
    Effekten (hk) er størrelsen af musklerne. Momentet (Nm) er den summerer energi, musklerne har udledt ved brug over et givet tidsrum.

    Alt det andet, I prøver at bilde hinanden ind, er blot skrøner og værkstedssnak...


  • #9   24. okt 2014 Jeg har før set denne beskrivelse: HK bestemmer hvor hurtigt bilen kan køre, og Nm bestemmer hvor hurtigt den når denne hastighed.

    Effekt og moment hænger dog sammen, kan ihvertfald huske denne formel fra fysiktimerne:

    HK = moment * rpm/5252


  • #11   24. okt 2014 Carsten. det er desværre heller ikke sandt. hverken påstanden eller formlen smiley

    Eller dvs din formel er for torque som har en anden værdi end moment..

    formlen for effekt er HK = moment * rpm/8xxx


  • #12   24. okt 2014 Mirza, at der er en konstant som er lidt skæv i formelen betyder vel ikke det store for forståelsen. hk er stadig afhængig af moment * omdr i et eller andet forhold.
    Altså moment er kraften hver forbrænding giver og hk er hvor mange gange man kan få den forbrænding


  • #14   24. okt 2014 Det har du - ganske simpelt - ikke ret i smiley

  • #17   24. okt 2014 Musti og Bay nemlig..

    En golf 1,9TDi har fx 105hk og 300NM ?? mens 1,6eren har 101hk og 150NM men de er lige hurtige fra 0-100km/t..

    Formel 1 biler havde blot ~350NM inden de fik turbo på i år.. men de havde 6-700hk og en gearing der udnytter deres effekt..

    Thor, du skrev "Jo moment for at komme snapt op i fart. " Og det passer ikke,


  • #20   24. okt 2014 Deutsche
    Nej, jeg siger ikke, jeg hellere vil have hk end Nm. Jeg siger, de hænger uløseligt sammen. Den ene er beregnet og afledt af den anden - derfor giver det slet ingen mening at snakke om, hvad man helst vil have. Har man hk, har man også Nm - og omvendt.


  • #23   24. okt 2014 Nm er ikke et udtryk for, hvad en bil kan trække. Det er udelukkende et udtryk for en energiudladning over et givet tidsrum - og altså reelt et udtryk for en effekt ved et givet omdrejningstal.

  • #24   24. okt 2014 Jeg vil lige gentage mig selv fra en anden post:

    Jeg vil tage udgangspunkt i sug motor, man kan pr. tommelfinger regel sige at 10ccm = 1NM (tjek selv på jeres egen bil, hvis det er 1,6 så har den som regel 150NM)

    husk at skelne mellem tryk og sug..!!


    Formel for effekt:

    NM*omdrejninger/7126 = effekt [hk]

    Forestil jer en motor på 1000ccm med 100nm der kunne levere topeffekten ved 20.000rpm så ville den have 280hk (regn selv ud med ovenstående formel) og med den rette gearing være ligeså hurti som en 2000ccm der tager 10.000rpm for den vil OGSÅ have 280hk.

    Har i aldrig undret jer over at en golf 1,6 er ligesåhurtig som en 1,9tdi give or take, selvom den ene har dobbelt så meget moment..

    Men her kommer en VIGTIG faktor.. nemlig gearing, de 2stk 280hk motorer vill nemlig kun være lige hurtige i forudsætning af at den bil med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..

    i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm.. Hvad siger det os..

    2 biler, den ene med halvt volumen er lige hurtige, men den ene skal køres i et langt sørre arbejdsområde


  • #25   24. okt 2014 Hvad fortæller det os, at hvis man skal trække et tungt løs så vil den store motor have en mere afslappet kørestil pga man kan køre med færre omdrejninger, men de vil være LIGE HURTIGE..

  • #28   24. okt 2014 Hk er udført arbejde over tid..
    Nm er tryk uden angivelse af tid.
    Rpm er tid uden uden angivelse af tryk.

    At beskrive en motor kun ved at sige at den har x antal Nm er noget kun bilsælger siger til uvidne kunder, fordi det uden Rpm ikke fortæller hvor meget kraft motoren kan lave over tid..

    Det svare til at flytte vand på tid med en spand,
    størrelsen på spanden svare til Nm.
    hvor hurtigt du kan flytte spanden er Rpm,
    og hvor meget vand du kan flytte over tid er Hk.



  • #30   24. okt 2014 Hvis du først og fremmest satte dig ind i, hvad enhederne betyder, så kunne vi <i>måske</i> være kommet videre med diskussionen smiley

    Nm er en anden måde at skrive J (joule) på. Altså en energimængde. Det giver ingen mening at snakke om, at en bil kan "trække" ud fra en energimængde.

    Korrekt, at det er Nm over et givet tidsrum, der måles på et rullefelt og at man derved omregner effekten. Det ændrer ikke på, at det er effekten, der genererer Nm og ikke omvendt.

    Effekten måles i udgangspunkt i W (watt). W er en anden måde at skrive J/s på - altså en energimængde pr. sekund. Så som sagt; enhederne taler for sig selv. Nm er udledt af effekten, selv om man i praksis <i>måler</i> det omvendt på et rullefelt.

    Det er de fysiske love, der gælder, så der er sådan set ikke så meget at diskutere...

    1343 F
    Jf. ovenstående er du kommet til at bytte rundt på enhederne. Effekten (hk) er uden tidsangivelse, mens moment (Nm) er energi over et givet tidsrum.


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
  • #33   24. okt 2014 Hehe, ja lad os kalde det ævl, hvad der står i din gamle fysikbog helt tilbage fra folkeskolen smiley
    (og alle fysikbøger, jeg har læst siden)


  • #34   24. okt 2014 Deutsche..
    Hvad er det for lærebøger du taler om?
    Og når du skriver bunden hvad mener du så, jeg kan ikke lige komme på en bil med højt Nm og få Hk som er hurtig i optræk?




  • #36   24. okt 2014 "Alle der ønsker en god 0-100kmt tid vil jo have sit moment i bunden og ikke som dem der vil køre hurtigt som har brug for træk i toppen, læs lærebøgerne igen venner "

    Det passer ikke... hold kæft du er fuld af løgn mand...


  • #38   24. okt 2014 Bay
    Nej.. Hk er arbejde udført over tid..
    1 Hk er 75kg løftet på 1 sek i Paris.

    Nm kan du måle under hælen på en tyk dame der står helt helt stille.. smiley


  • #41   24. okt 2014 Deutche
    #39 Jeg forstår ikke det indlæg..

    Men det virker lidt som om at du trækker en lige linje mellem Nm i en motor og trækkraft på anhængertrækket.
    Men sådan virker det ikke..


  • #43   24. okt 2014 Er den godkendt af alle parter, den der formel:
    10cm3 = 1NM ? Altså på Benzin Sug motor?


  • #45   24. okt 2014 #43 det afviger lidt alt efter hvor dygtige de forskellige motorproducenter er, kompression osv.. det er ikke en formel men i praksis så gælder det for langt den største hovedpart af motorer, tjek selv.

  • #47   24. okt 2014 Nå jamen har aldrig fået rullet min bil efter opgraderingerne...
    Så ville sådan set bare lige høre om man kunne stole lidt på det^^...


  • #49   24. okt 2014 Deutsche
    Det er jo motorens trækkraft der trækker dit barndomshjem smiley
    Men Nm alene er ikke afgørende for hvor højt trækkraft motoren har..
    Antallet af Rpm er lige så vigtigt for trækkræften..

    Derfor er det forkert når nogle påstår at Nm alene er afgørende for akselration, trækkræften i en motor er målt i Hk
    Formlen for Hk er Nm x Rpm / 5252 = Hk



  • #50   24. okt 2014 Nja okay..tytyt^^


  • #51   24. okt 2014 1342 F
    Det er nu altså dig, der bytter rundt på enhederne smiley

    Deutsche
    Du viser endnu en gang i den mest elegante stil, hvorfor man ikke kan diskutere med dig smiley


  • #52   24. okt 2014 He M.

    momentet bliver sjældent ændret ved opgraderinger (medmindre at det er med tryk) selvom du får 30hk mere, så får du måske kun3-4 NM mere..

    Igen et bevis på at Deutsche_ og de andre tager fejl, altså dem som påstår at det er et højt moment og ikke en høj effekt som får en bil til at accelerere hurtigt..


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #53   24. okt 2014 kan man være fræk og sige en bil med meget moment bliver mindre slidt i dens motor, da den ikke skal tage så mange omdrejninger og arbejdsrummet ofte er mindre på de danske veje end en bil med mindre moment, men flere hk som vil være hurtigere, men også slide sig selv i gearskift, og knaster, lejer osv...

  • #57   24. okt 2014 Alu bund og top med 16ventiler hvis det har noget at sige :P--
    Anyway... Den bliver ikke bedre af at jeg kender tallet.. så det er sådan set ligemegt.


  • #58   24. okt 2014 Kommer til kort? Jeg argumenterer i vest og du svarer i øst. Hvis du bare læser (og forstår) mine indlæg, er der ikke mere at diskutere smiley

  • #60   24. okt 2014 Jeg må henvise til, at du kan starte med at lære enhederne at kende. Inden da er der intet grundlag for nogen diskussion.

    Jeg kunne også sagtens give mig til at lære dig det, men din attitude i en diskussion indbyder ikke til det smiley


  • #62   24. okt 2014 Benægt, benægt, benægt!

  • #65   24. okt 2014 http://www.e31.net/torque_e.html

  • #67   24. okt 2014 Mirza det er derfor at alle muskelbiler har højere moment i forhold til hestekræfter end standardbiler eller hvad

    Det er derfor at muskelbiler ikke er hurtigere end sportsbiler der har ligeså mange hk som moment, eller en F1 bil med 300NM og 700HK..

    Eller en motorcykel med 200hk og 100NM..


  • #68   24. okt 2014 Jeg forstår ikke, hvorfor du mener, Lasse er din redningsmand, når hans link netop beskriver min pointe smiley

  • #70   24. okt 2014 Der står fuldstændigt det samme - dog naturligvis langt mere uddybet - hvad jeg har skrevet i det link på nær nogle få formuleringer m.v., som forfatteren har valgt at bruge for forståelsens skyld. Essensen er den samme.

  • #72   24. okt 2014 Næ. Men jeg HAR taget fysiktimer engang. Det burde visse andre herinde også gøre smiley

  • #74   24. okt 2014 Jeg har et eksamensbevis, der kan dokumentere, at jeg til fulde har forstået det. Det vil du måske også gerne se? smiley

  • #76   24. okt 2014 Det var også bare et tilbud, da det virkede som om, du ikke troede på mig. Jeg kan da ærligt talt godt forstå, du er ligeglad smiley

  • #77   24. okt 2014 ... Jeg er i øvrigt ikke akademiker inden for fysik.

  • #78   24. okt 2014 Deutsche
    Du har ikke fortalt hvad det er for bøger du talte om..


  • #79   24. okt 2014 En Opel Ascona 1.6N har 75 hk, en 1.6S har 90 hk, hvilken ville i bruge til at trække campingvognen?


  • #80   24. okt 2014 Allan(Kolding) R den med mest Nm

  • #81   24. okt 2014 De har ca det samme.

  • #82   24. okt 2014 Den med flest Hk

  • #83   24. okt 2014 Hk eller Nm, slagvolume er det som det gælder om, det er der nosserne sidder.

  • #84   24. okt 2014 Så bliver det klart 1,6S - hvordan vil du ellers komme over Kassel Bakker???

    Når der skal trækkes igennem gearer man jo ned - derved får man flere heste pga flere omdrejninger smiley

    Bay har ret !


  • #85   24. okt 2014 BEEEEP! Wrong!

    1.6N !
    Hvorfor nu det? Jo, 1.6S har sit maksimale moment ved 3.900 omdr 1.6N har sit ved 2.900 omdr dvs en mere elastisk motorkarakterestik, 1.9 med 90 hk ville være endnu bedre qua de 300 ccm mere.

    I øvrigt vil jeg give Mirza ret, fordi jeg ved han har ret, han er sådan en irriterende bedrevidende nørd, men han ved helt sikkert hvad han snakker om, ingeniør og motorsport, ham gider jeg ikke diskutere facts med, spild af tid, for han har altid ret. smiley


  • #86   24. okt 2014 Elastisk motorkarakteristik, javel ja....
    Dit argument er selvmodsigende - hvad er max omdr på 1,6S og hvad er max omdr på 1,6N??

    Men kort og godt: Hvis du skal slæbe en campingvogn op over Kassel Bakker, hvad vil du så helst suse afsted med - 90 Hk eller 75 Hk?

    Vi forudsætter naturligvis at der er et gear hvor du kan ramme det omdrejningstal hvor hestene vrinsker mest smiley

    Det kan godt være der er mere "morfar" over N-modellen - men det bliver til enhver tid S-eren der kommer først ned til Gardasøen smiley


  • #87   24. okt 2014 Allan
    Hvorfor er du bange for omdrejninger..
    Og den med 90 hk trækker 20 % mere ved fuld effekt ..

    Der hvor den 16N ved 2900 Rpm har max cylinder-fyldning/Nm sker der jo heller ikke en skid, hvis den virkelig skal slæbe skal den jo også have nogle snogninger...
    Hvorfor bliver det så pludselig farligt fordi at 1.6s skal have lidt flere Rpm for så tilgengæld at lave 20% mere effekt..

    Hvor kommer det fra at det gælder om at lave flest Nm ved minimale Rpm..




  • #88   24. okt 2014 Så bliver det med mere rykken i gearstangen på 1.6S, da den er mindre elastisk, dvs der er færre omdr mellem der hvor momentet er højest og til max omd tal, end på 1.6N 75 hk

    Elastisk motorkarakteristik er et udtryk brugt af bl.a. motorjournalister og ikke noget jeg har fundet på.


  • #89   24. okt 2014 Allan
    Det er ikke fordi alt, hvad du skriver, er forkert. Du kan bare ikke komme uden om, at uanset hvordan du vender og drejer den, så vil en 1.6N aldrig kunne yde 90 hk i modsætning til den anden. Derfor vil den - alt andet lige - kunne trække et mindre læs op ad bakke.


  • #90   24. okt 2014 Det med "elastisk¨" motorkarakteristik er faktisk et rigtig fint udtryk.

    Det handler nemlig om hvor flad momentkurven er, eller omregnet hvor "ens" skrå effektkurven er - fordi der er en fysisk/matematisk sammenhæng mellem moment og effekt i forhold til omdrejninger som nævnt i starten af tråden.

    Denne sammenhæng er indiskutabel.

    Så jeg spørger lige, hvad er bedst til campingvogn over Kassel Bakker:
    Flest heste - eller mindre heste....

    Hint: Vil du helst have 6 islænderponyer - eller er det sjovere med 8 ponyer når det virkeligt går opad....

    Mere indviklet er det faktisk ikke.


  • #91   24. okt 2014 Bay:
    Jeg er ikke sikker, men næsten, tror 1.6N trækker bedst, knasten er jo lagt ud til træk ved lave omdr, tror bare en 1.6S skal arbejde mere og hårdere.

    Knasten bestemmer hvor stor en effekt du kan få i et givet område, du kan bare ikke få alt, du må vælge om du vil have mange hk og at momentet ligger ved høje omdr, eller om du vil have god trækkraft ved lave omdr og mindre hk i toppen.

    En familie container er jo et kompromis af alle tingene.

    Er bilen med kun en chauffør og ingen læs, så vil den være hurtigere pga af topeffekten, på alm gennemsnitslig motorvej, men snakker vi hill climb, så tror jeg de vil være lige hurtige 1.6S vil bare ligge et gear lavere pga momentet, eller rettere manglende moment.

    Skal se om jeg kan finde tallene i nogen gamle bøger.


  • #92   24. okt 2014 Nej, bilen der yder 90 hk vil - alt andet lige - kunne trække mest op ad bakke forudsat at den kan køre i det omdrejningsområde, hvor effekten ydes. Det er som sagt effekten, der flytter bilen.

  • #94   24. okt 2014 Allan: Snak om en vissen pind smiley
    Det er muligt at N-motoren trækker bedre ved de lave omdrejninger - men det er S-motoren der rykker fra land.

    Hvorfor er det nu lige at man gearer ned når der skal accelereres?

    Bay har ret smiley


  • #96   24. okt 2014 Ja alt det skriveri, men ingen kommer med noget der beviser deres påstand smiley de er en flok

    profilbillede
  • #97   24. okt 2014 Hvad skal jeg bevise ud over hvad der fremgår af de links, du smider herind, Lasse? For de siger jo det samme, som jeg gør smiley

  • #98   24. okt 2014 Man gearer ned for at få omdrejningerne der op hvor momentet er, eller rettere holde den på momentet, der skal bare skiftes oftere i den Sportsligt udlagte end i N modellen.

    Ascona 1.6S og 1.6N:
    90 hk ved 5.800 omdr, 123 Nm ved 3.800-4.200 omdr, top 170 km/t, 12.5 til 100.
    75 hk ved 5.600 omdr, 123 Nm ved 3.200 omdr, top 160 km/t, 14.5 til 100.



  • #99   24. okt 2014 Kort fortalt, hvad er det Bay har ret i? KORT FORTALT

    Har godt nok læst alle indlæg, men har også haft et liv ved siden af:)


  • #101   24. okt 2014 Man gearer ned for at opnå en højere effekt. Dermed naturligvis også moment, da det er afledt af effekten. Men man sigter efter maksimal effekt - ikke maksimalt moment.

  • #102   24. okt 2014 Allan:
    Det er altså hestene (hestekræfterne) der trækker læsset op over bakkerne.
    Flere heste = mere pikpak op på Kilimanjaro smiley

    Momentet er bare en omregning fra Hk i forhold til omdrejninger....


  • #104   24. okt 2014 Effekten er den energi, der kan skabes pr. sekund og momentet er den energimængde, der skabes over et givet tidsrum. Det er givet i enhederne og kan ikke diskuteres. Derfor er det også principielt irrelevant at diskutere, hvad man måler og hvad man udregner.

  • #105   24. okt 2014 Deutsche?????
    Om du måler den ene og omregner til den anden er vel hip som hap?

    Omregning mellem Hk og moment er ca lige så simpelt som Ohms lov - den meste forvirring er i forhold til de forskellige enheder (fx Hk vs watt)

    Og alt sammen pænt fortalt i starten af tråden smiley


  • #107   24. okt 2014 Bay har ret smiley
    Deutsche - prøv selv at slå op hvad hk er, så vil du se at min sammenligning med ponyerne op over Kassel Bakker er rigtig smiley


  • #109   25. okt 2014 Hvad er så bedst 10 Nm og 1 hk eller 1 Nm og 10 hk?

  • #111   25. okt 2014 Deutsche:
    Bay har ret.

    Jeg har undersøgt emnet til bunds, og jeg ved hvad der er rigtigt.
    Jeg er ikke ven med Bay, og jeg lader mig ikke forblænde.
    Jeg ved ikke hvad du har imod Bay - og jeg er også ligeglad.

    Vil du fornægte at der er et ligefrem forhold mellem moment, effekt og omdrejningstal??
    Dette vil jeg rigtig gerne at du svarer på, ja eller nej smiley

    Du snakker om ledetråde som fortæller sandheden???
    Altså, er vi ude i noget 9-11 conspiracy???

    At jeg nævner Ohms lov er kun som en sammenligning på hvor simpel forholdet mellem effekt (Hk) og moment (Nm) egentlig er i forhold til omdrejninger. smiley
    Men nu har jeg jo også en mat-fys studentereksamen - det virker som om du har et problem ift folk der har læst en bog eller to mere end du selv har....

    Det behøver du bestemt ikke have.
    Jeg arbejder selv som håndværker i dag, og ser dagligt folk med hænderne betydeligt skruet bedre på end mig selv.
    Vi har alle vores forcer -. selverkendelse på godt og ondt er en af dem

    smiley


  • #112   25. okt 2014 #110
    Yep - det afhænger nemlig af omdrejningerne


  • #114   25. okt 2014 Deutsche
    Jeg har allerede beskrevet for dig, hvad hk og Nm er. Omdrejninger burde give sig selv for så vidt angår definitionen.

    Man måler typisk effekt på et rullefelt, som måler den energi, der udlades (Nm) og omregner herefter via de respektive omdrejningstal til hk, eftersom det er lettere at måle Nm end hk.

    Jeg vil undlade at kommentere på dit syn på akademikere. Jeg vil nøjes med at bemærke, at JEG nødigt vil leve i et land uden akademikere.

    Allan
    Til dit spørgsmål om, hvad der er bedst, skal også bruges omdrejningstal. Givet at der er tale om samme omdrejningstal, kan sammenligningen slet ikke lade sig gøre grundet den uløselige sammenhæng mellem effekt og moment.


  • #115   25. okt 2014 Bay. Ny var det ikke negativt ment, men mere at folk bruger snart 70 indlæg. På bare at skrive "nej du tager fejl" frem og tilbage hele tiden. I stedet for at komme med noget der understøtter det de siger.


    Deutsche_
    1 HK er 745.699872 watt.

    http://www.web-cars.com/math/horsepower.html


  • #116   26. okt 2014 heste/moment

    et glimrende eksempel,

    en kanin kommer med 75km/t (vaks satan hva?)
    og knalder ind i en betonvæg.. smat

    tag så en gammel kampvogn
    med samme hastighed 75km/t der rammer samme væg

    hestene er repræsenteret i hastigheden, momentet i vægt..
    - selvom hastigheden er den samme, så er momentet væsentligt anderledes

    ergo, heste er hvor hurtigt du rammer væggen, moment er hvor langt man slæber den


  • #117   26. okt 2014 Ubrugeligt exemple...

    Denne her er bedre

    En bonderøv skovler lort..

    HK er hvor meget lort han får skovlet på ex 1 min.
    Nm er hvor stor skovlen er.
    Rpm. Er hvor mange skovlfulde han når på 1 min.

    Forstås..
    Man kan godt skovle meget lort med en lille skovl på et min..
    Man skal bare skovle meget hurtigt..

    Forstås..
    Man kan godt skovle meget lort selv om man bevæger sig langsomt..
    Man skal bare have en stor skovl..

    Forstås..
    Man skovler RIGTIG meget lort med en stor skovl hvis man også skovler hurtigt..


  • #118   26. okt 2014 Det var netop den myte, Brian nu er kommet med, jeg forsøgte at afkræfte i mit første indlæg i tråden. Sammenligningen er faktuel forkert og giver ingen mening.

  • #119   26. okt 2014 Here we go Again smiley

    Faktisk er det ikke svært, det er nemlig - på trods af hvad nogen benægter - et simpelt regnestykke, lidt ligesom Ohms lov.

    Der er 3 ubekendte: Moment, effekt (Hk eller Kw) og endelig omdrejningstallet.

    Kender du de 2 af de 3, kan den sidste regnes ud.

    http://ing.dk/indhold/143084

    http://jyllands-posten.dk/motor/selv/ECE4172211/moment-og-effekt-efter-laerebogen/


  • #121   26. okt 2014 Der er jo ingen, der siger, man skal bruge Ohms lov til at regne det ud...

  • #122   26. okt 2014 Deutsche:
    1 Hk = 735 watt - ca smiley http://da.wikipedia.org/wiki/Hestekraft

    Ude i mit elskab sidder en dims der kan måle watt....

    Evt kan man lade en motor trække en generator, og på den måde måle hvor mange watt en motor kan levere.

    Bay: Det er nemlig rigtigt, det er ikke Ohms lov man skal bruge - jeg siger bare at regnestykket er lige så simpelt, dog skal man lige huske en omregningsfaktor....

    Læs evt mine links i #119


  • #123   26. okt 2014 Det skal retfærdigvis siges, at din elmåler måler Wh og ikke W smiley

    Wh er i princippet det samme som Nm, altså samme enhed, bare med en konstant omregningsfaktor.


  • #124   26. okt 2014 Bay: Nu sidder der sådan en omskifterknap på min Kamstrup Elmåler så man både kan se effekten (watt) og den forbrugte energi (effekt gange med tid)
    Du ved hvad jeg mener smiley

    Lige nu bruger jeg 789 watt.
    Dvs 789/735,6 = 1,073 Hk

    Jeg kunne nok finde et par pærer eller tre at slukke for, så jeg kom ned på et forbrug på 735,6 watt.
    Så ville min belastning på elværkets generator være på nøjagtig 1 Hk
    Altså minus tab og andre akademiske finurligheder.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #125   26. okt 2014 En motors effekt måles normalt ved at man har motoren i en prøvebænk, og med et dynanometer måler hvilket moment den yder over hele omdrejningsområdet, og ud fra det beregner man motorens effekt.

    Effekt=(Nm gange RPM) / 9549

    De 9549 kommer fra 60*1000/2pi (Der er 60 sekunder i et minut, og normalt opgøres motoreres ydelse i kW, derfor ganges med 1000).

    Hvor kraftig en motor er, afhænger af hvor meget effekt den kan afgive over tid, altså Watt, som kan regnes om til HK. Hvordan man er nået frem til det tal er egentligt underordnet.


  • #126   26. okt 2014 Helt korrekt, Malik smiley

  • #128   26. okt 2014 Er spørgsmålet hvordan man måler watt?

    Well, fx med sådan en dims der sidder ude i elskabet....

    De fås sikkert i større modeller, der kan kobles til en generator der er sat i røven på en motor.


  • #129   26. okt 2014 Hvorfor er det i det hele taget blevet en væsentlig del af diskussionen, hvordan man måler effekt og moment? Jeg kan ikke få øje på, at det skulle være relevant...

  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #130   26. okt 2014 Ok, hvis Nm er så skide vigtigt, så køb en lastvogn. En Volvo trækker som dem som trækker modulvogntog yder måske 500hk ved 1500rpm. Altså ca. 2400Nm. Mener de er begænset til 90km/t, men jeg er ret sikker på at en Toyota Aygo trækker fra den 0-90. For lastbilen har stadigvæk kun 500hk til at trække en langt højere vægt.

    Hvis du rent faktisk laver udregningen Newton x meter, så ender du med enheden Joule, som er energi, men effekt er Joule pr. sekund, altså over tid.

    En slagnøgle som den værksteder bruger til at spænde hjulbolte med, kan måske levere 400Nm, men slutter du den til en bil, hvor hurtigt tror du egentligt så den accelererer?

    I stedet for at kigge på maks. Nm, skulle du hellere kigge på grafen over hele omdrejningsområdet. Hvornår og hvor længe den kan opretholde drejningsmomentet er nemlig langt vigtigere. hvis du vil have smidig kørsel. Derfor har lastbiler og traktorer så mange gear, for motoren kan kun trække fra 500 og så til 2000rpm.

    En traktor med 100hk og 300Nm kan sikkert også trække en bugatti veyron baglæns i en tovtrækningskonkurrence.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #131   26. okt 2014 Jeg siger skam bestemt ikke det er vigtigt, hvordan man måller eller beregner hk og moment, blot at det er motorens effekt i kW (eller hk om man vil), som afgør hvor hurtig en bil er. Resten er et spørgsmål om gearing. Min gamle Volvo 240 med 116hk kan sagtens trække et modulvogntog på 48 tons. Den skal bare have en gearkasse så den ved 5000rpm kører 5km/t i første, 10 kmt i andet, 20 i tredie, 50 i fjerde, og femte gear ned ad bakke. Uden hk, som er energi over tid, så kan næsten alt gøres med gearing. Det bliver måske bare ikke gjort så hurtigt som det burde gøres.

    Hvor mange Nm motoren har er lidt ligegyldigt hvis gearkassen ikke passer til bilen eller arbejdsopgaven. En Turbodiesel motor har typisk flere Nm end en benzinmotor, men til gengæld bliver de typisk gearet højere, og så bliver effekten ikke overført hurtigere til hjulene, og dermed driver de ikke bilen hurtigere frem.

    En skibsmotor kan måske levere 100hk ved 200rpm, hvilket giver et moment på over 7000Nm, men motoren ville være komplet uegnet til bilbrug.


  • #132   26. okt 2014 Jeg er stået af for længst.

    Der må sgu da være en maskinmester som ved helt konkret hvad svaret er?


  • #133   26. okt 2014 Svaret på hvad?

    Jeg tror nu nok der er svaret på de fleste ting adskillige gange i den her tråd.

    Kan man måle moment? Ja man kan.
    Kan man måle effekt? Ja man kan.
    Kan man måle omdrejninger? Ja man kan

    Er der en helt klar og entydig matematisk sammenhæng mellem effekt, moment og omdrejningstal? Ja der er.

    Så hvis du kender to af de tre ovennævnte kan du uden besvær regne den sidste ud - hvis du kan betjene en ganske almindelig lommeregner.

    Og nej Allan - det kræver faktisk ikke en maskinmester - måske er det det der forskrækker folk, at det her er temmelig simpelt smiley


  • #134   26. okt 2014 i er søde smiley smiley

  • #135   26. okt 2014 Tak - på alles vegne.

    smiley


  • #136   26. okt 2014 Så forstår jeg ikke at flere af kapaciteterne her i tråden er uenige om disse "facts" der er blevet remset op.

  • #137   26. okt 2014 Det eneste jeg ser er at Deutsche ikke mener man kan måle effekten (watt/Hk) på en motor.
    Men som temmelig aktiv deltager i tråden er jeg måske blevet blind på det ene øje jeg rent faktisk kan se med smiley

    Hvor ser du ellers uenigheder Lasse?


  • #138   26. okt 2014 627 hov hov hvorfor skal jeg nu blandes ind i det?

  • #139   26. okt 2014 Undskyld smiley
    Fejl herfra - det var jo da henvendt til Allan...

    Håber ikke du føler dig trådt på smiley


  • #140   26. okt 2014 Det går nok, du er lovlig undskyldt, det kan knibe med hukommelsen i den alder du er i smiley

  • #141   26. okt 2014 Hvad ved du om det?????

    Med derudover har da ret smiley


  • #142   26. okt 2014 Deutsche og Bay er uenige om noget, det blev aldrig afklaret hvem som havde ret?

  • #143   26. okt 2014 Allan:
    Men hvad var de uenige om??

    Jeg er ikke i tvivl om at Deutsche er dygtig og vidende. Men i denne tråd synes jeg måske der har sneget sig et par fodfejl / fejlformuleringer ind....

    Hvis man fx gerne vil tune sit køretøj er første trin at sænke vægten, så ud med alt overflødigt.
    Næste trin er i princippet at øge omdrejningstallet, fordi Hk øges proportionalt med rpm.


  • #144   27. okt 2014 1 sidste spørgsmål så.

    Du har 2 biler, som er næsten 100% edentiske, dog har den ene 10 hk og 100 mn, og den anden har 100hk og 10 nm. Alt er identisk (rpm, vægt, gearkasse, gear alt undtagen hk og nm).

    Hvad er hurtigst fra 0-100 km/t? Hvad er hurtigst fra 100-200 km/t? smiley


  • #145   27. okt 2014 #144
    Det kan ikke lade sig gøre hvis Rpm også skal være det samme..


  • #146   27. okt 2014 Ja, det fik jeg godt med, men der var sådan set bare mere for at gøre det mere simpelt...

  • #147   27. okt 2014 Æ formand, hvis vi ser bortfra det med rpm og gearing, (da de ikke kan være identiske for at dit spørgsmål skal give mening) så vil den med 100hk altid vinde i alt..

  • #148   27. okt 2014 Det eneste jeg mangler nu er at Christian F siger at en Helicat kører fra dem alle sammen, OGSÅ en Tesla smiley

  • #149   27. okt 2014 Den med slagnøglen var egentlig meget go.
    400 Nm slagnøgle giver ikke 11 tider på 1/4 milen.


  • #150   27. okt 2014 Hmm
    En lang tråd om simpel mekanisk fysik udtrykt ved
    P=M x n ; og i enheder: W=Nm x Rad/s

    Dobbelt op på M => dobbel effekt
    Dobbel op på n => dobbel op på effekt
    og visa versa

    For el gælder samme fysiske lov:
    DC
    P= I x U ; Watt=Ampere x Volt

    Lidt mere interessant bliver det, når der skal regnes på accelerationer, accerationskræfter og varierende momentkurver under forskellige klimaforhold
    MVH KP



    MVH KP


  • #151   28. okt 2014 Bay har helt ret i det han skriver i post #8.
    Moment er blevet sådan noget mærkeligt noget folk snakker om fordi de tror det er moment der danner fremdrift i en bil.
    Det er udelukkende effekt der skal bruges til at accelerere eller bevæge en bil og IKKE moment.
    For at få høj effekt ud af en motor kræver det enten meget moment eller mange omdrejninger, eller gerne begge dele.
    Formlen ser sådan her ud:
    RPM x Nm /9550 = kW (effekt)

    Altså hvis f. eks. en motor kører med 6000 omdrejninger og laver 100 Nm (v. 6000 omdrejninger) yder den motor 62,8 kW (84,1 hk).
    6000 x 100 / 9550 = 62,8

    Hvis man så tuner kværnen så den laver f.eks. 120 Nm v. 6000 omdrejninger. laver den 75,4 kW (101 hk)

    Moment er altså et udtryk for hvor meget kraft motoren har pr. omgang den roterer. Derfor er moment overhovedet ikke vigtigt sammenlignet med effekt. For effekt er det vi skal bruge til at køre hurtigt/accelerere/lave fremdrift kald det hvad i vil.

    Der er også stakler i verden der tror at en bil accelerer hurtigst, når motoren kører i det område hvor den har mest moment og ikke mest effekt. Det er ganske enkelt ikke rigtigt. Bilen har størst fremdrift når motoren yder den største effekt og ikke moment. Nogle motorer (for det meste store motorer) kan godt have maksimal effekt og moment i næsten samme område, men det er jo ikke almindeligt på bilmotorer.

    Når en bil har et godt moment er det bare et udtryk for at motoren også trækker nogenlunde i lave omdrejninger, men den vil altid trække bedre i det område hvor den yder maksimal effekt.

    Glem moment.....
    EFFEKT EFFEKT EFFEKT EFFEKT EFFEKT EFFEKT smiley


  • #152   28. okt 2014 Trods det så trækker denne BMW dog nogenlunde.
    Og den har da lidt moment, men ja effekten følger med.


    profilbillede
  • #153   28. okt 2014 Allan: Hvis den Opel har et højere moment ved et givent omdrejningstal, så har den jo også flere hk ved det givne omdrejningspunkt. Forstår ikke hvorfor Bay ikke får mere støtte - manden har jo ret.

  • #156   28. okt 2014 #151
    Chastine tegner et meget godt billede når han skriver at :
    Moment er altså et udtryk for hvor meget kraft motoren har pr. omgang den roterer.
    Og jo flere Rpm den tager jo mere effekt yder motoren..

    #152
    Fredslund.dk
    Der skal ikke være tvivl om at den BMW trækker godt, men falder den ikke + 2500 Rpm når den skifter fra 1-2 gear



  • #157   28. okt 2014 Moment


    profilbillede
  • #158   28. okt 2014 Heste

    profilbillede
  • #159   28. okt 2014 Deutsche : Mener du at når man måler din hk, så ser man hvor mange hk den har ved det punkt hvor den har max nm, feks 4500rpm ?

  • #160   28. okt 2014 Rune # 157-158
    Ikke sammenligne Nm og inerti


  • #161   28. okt 2014 #156

    A hva?


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #162   28. okt 2014 En knallert har 2-3 hk og "ingen moment" den kan man holde imod hvis man står rigtigt...

    En dampmaskine med 0,5 hk kan flå dig midt over pga. presset trykket momentet den levere er så kraftigt og den laver dens trækarm bevægelse trods de få hk. :X


  • #163   28. okt 2014 At diskutere om moment er afledt af effekt eller om effekt er afledt af moment, og om det er momentet eller ydelsen der trækker bilen er jo sådan set en pointless diskussion.

    Effekt = moment * omdrejninger, altså hænger det uløseligt sammen. Uden den ene var der ikke den anden.


  • #164   28. okt 2014 http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

    Her står alt om det for øvrigt smiley


  • #165   28. okt 2014 Ebbe H har ret. Og bay og Christian smiley

    De der mærkelige forklaringer med en væg og hvor hårdt og hvor langt osv er kun med til at forvirre.

    Husk at når det bliver for tungt at slæbe campingvognen op over Kassel Bakker, så gearer man jo NED!
    Fordi man har brug for flere heste(!) til det tunge læs, og dem får man når der kommer flere omdrejninger på.

    Det er ikke momentet der trækker fra land når færgen skal ud af havnen, det er hestene. Det er momentet der ødelægger koblingen, vrider akslen og spænder hjulbolten fast.
    Men det er hastigheden på skibsakselen - og dermed moment gange omdrejninger - der bestemmer hvor hurtigt båden accelererer.


  • #167   28. okt 2014 Christian: Og???
    En motor "uden moment" kunne fx være min lille nitro-racer på 2,5 ccm??
    Moment er stadig heste divideret med omdrejninger.

    Kom nu ind i kampen - jo flere omdrejninger, desto flere heste generelt set.
    Og det er hestene der flytter.


  • #169   28. okt 2014 En Honda Vtec motor trækker næsten lige meget over hele dens powerband. En B18C motor har som minimum 85% af den moment konstant. Så nej, det trækker faktisk meget jævnt.



  • #170   28. okt 2014 det virkelig sjovt det her, fårk der er mange meninger smiley

    ild til bålet
    faktisk så måler man HK på et rullefelt, og ud fra omdrejninger beregnes nm/moment

    Og min honda har altså sindsygt meget moment i første!! og det er endda kun en 1,5l...


  • #171   28. okt 2014 Nej, man måler momentet og så beregner man effekten. Og din bil har ikke mere moment i 1. gear, motoren yder o det sammen, uanset hvilket gear du kører i.

  • #173   28. okt 2014 Jow peter min bil har flere nm på hjulene i første smiley og christian, det er mer end jeg kan tælle til...

    så prøv at ændre din omdrejnings trigger når du står ved rullefeltet næste gang, HK forbliver den samme men nm ændres smiley


  • #174   28. okt 2014 Christian #168: Men hvad er det du vil argumentere for??

    280 Hk er da pænt meget - og det er altså dem der flytter din båd smiley

    Fidusen med en maskine som din er så bare, at de 280 Hk kommer ved et lavt omdrejningstal - derfor bliver det beregnede moment højt.

    Men det er stadig hestene der trækker smiley


  • #175   28. okt 2014 nej nej nej, mange retarderede kommentare herinde!!
    de meste af jer er på nettet det meste af dagen og så kan i ikke få det hen at google nm og hk???

    til emne spørgsmål: Alle går og snakker om hk og 0-100 tider fordi det er derpå man kan se hvor hurtig en bil er, selfølgelig kan man ikke kun kigge efter hk. vægt og gearing spiller også en stor rolle, men det er da helt klart at je hurtiger 0-100 tiden er, desto hurtiger er bilen, også ved overhaling.
    man kan ikke se hvor hurtig en bil er når man kigger på moment!
    men hvis da er 2 biler med 100hk, hvor den ene har 100nm og den anden 200nm, så kan du bruge moment til at se hvilken af dem er hurtiger i en overhæling i 5. gear, det er den med mest moment.



  • #176   28. okt 2014 Min racer går 0-100 på 3 sek.
    Den har 182 hk og 140 Nm.
    Vejer 490 kg.
    Så vidt jeg ved bruger den effekten til at komme videre med.


  • #177   28. okt 2014 Fredslund har ret.
    #169 tar fejl - hvis bilerne har samme Hk er det den med mindst vægt der er hurtigst, også i 5. gear.

    Momentet er jo bare Hk divideret med omdrejninger - om de 100 Hk rykker ved 6000 omdrejninger eller ved 3500 omdrejninger er da ligegyldigt...


  • #178   28. okt 2014 #169 tager ikke fejl, nej.

  • #179   28. okt 2014 Undskyld - skrev forkert #nr...

    Det er #175 der er forkert på den smiley


  • #180   28. okt 2014 627# Der tager du så godt nok fejl smiley
    Hans GMC har 488 newtonmeter, som er momentet den bruger til at slæbe/trække båden, og det kommer altså fra lave omdrejninger, indtil hestekræfterne overtager ved et højere omdrejningstal smiley
    Generelt set bruger man kun momentet, når man skal trække noget tungt, hvis motoren er moment stærk, ellers skal den op i omdrejninger, så hestekræfterne arbejder, altså hvis motoren er moment svag smiley


  • #181   28. okt 2014 Jonas E: Hk og moment forbliver det samme uanset hvad gear du kører i, din bil har ikke flere newtonmeter i 1. gear, end i de andre gear, det er det samme hele tiden smiley
    Og generelt er Honda motorere meget moment svage, i forhold til hvad de yder af hestekræfter smiley
    En V-Tec motor f.eks. skal hele tiden holdes oppe i omdrejninger for at flytte sig, fordi den først har sine hestekræfter ved 8000-8500 o/min, og så de meget moment svage, jeg tror uden at være sikker, en 1,5 v-tec ligger på 150 hk og 90 eller 110 nm smiley
    Min 850 T5 har 300 newtonmeter ved 2250 o/min og den skubber sig fremad, så jeg kører den næsten aldrig op i omdrejninger, det klarer momentet fint smiley


  • #182   28. okt 2014 175# Du modsiger dig selv ret meget der, da du først siger, at man ikke kan se hvor hurtig en bil er, ved at kigge på momentet.
    Men samtidig siger du så, at bilen med 200 nm fremfor bilen med 100 nm, er hurtigst i en overhaling i 5.gear, hvilket du så også har ret i, meeen, så er bilen med 200 nm også den hurtigste overall af de to, hvis de vejer det samme, da de 200 nm trods alt er det dobbelte og det er dem der trækker bilen op i fart


  • #183   28. okt 2014 Lol Martin B. Du har sgu ikke en anelse om hvad du taler om. I #180 skriver du:

    hestekræfterne overtager ved et højere omdrejningstal
    Generelt set bruger man kun momentet, når man skal trække noget tungt, hvis motoren er moment stærk, ellers skal den op i omdrejninger, så hestekræfterne arbejder, altså hvis motoren er moment svag

    Dette er simpelthen det dummeste jeg længe har læst på bilgalleri.

    Moment og effekt er 2 HELT forskellige ting, den ene kan sgu ikke afløse den anden.


  • #184   29. okt 2014 183#
    Det var nok også lidt forkert at bruge ordet overtager, da hestekræfterne selvfølgelig er tilstede konstant, dog kommer alle hestekræfterne først til rådighed ved et højere omdrejningstal end med newtonmeterne, deraf jeg siger, at en bil med godt moment, trækker bedst hvor i omdrejnings registeret disse er til rådighed.
    Eller sagt på en helt anden måde, en turbodiesel kører man ikke gearene ud i, da den trækker og accelerer optimalt ved lave o/min, hvor momentet er tilstede


  • #186   29. okt 2014 Såvel turbodiesel som Hondas VTEC motorer trækker bedst, hvor de har maksimal effekt. Det er indiskutabelt.

    Med "bedst" mener jeg naturligvis, at der er flest kræfter at trække med.


  • #187   29. okt 2014 Det kan godt være, at nogle mener, bundtræk er sjovere end at køre gearene ud. Det er et præferencespørgsmål. Jeg har dog endnu til gode at se den første bil, der ikke stadigt trækker bedre i høje omdrejninger end i lave omdrejninger.

  • #188   29. okt 2014 Martin B, påstår du at en gearkasse ik ændrer det moment du har på hjulene smiley jeg driller, fordi jeg skriver på hjulene, jeg snakker ik om motoren smiley det er for at illustrere, at moment ikke er den afgørende faktor, for det kan ændres, det kan hk ikke... Når alt kommer til alt, så er det kun det der blir sendt til hjulene der tæller smiley

  • #189   29. okt 2014 Martin B... det er simpelthen så pinligt det du skriver at jeg ikke engang vil kommentere på det..


    men så alligevel, sammenlignede du lige en 1,5sug motor med en 50% større turbo motor ??

    Hvor mange NM har de andre bilproducenter hvis de bruger en 1500-1600ccm motor uden turbo...


  • #190   29. okt 2014 Det man skal huske er, at det som sådan ikke er momentet på motoren der er vigtigt, men derimod det moment man får ud på drivakslerne, der flytter bilen. Og det moment ændrer sig ved gearskift. Højere gear = lavere moment. En gearing ændrer imidlertid ikke på effekten, hvilket vil indses af følgende formel som vi vist alle kan blive enige om:

    Kraft = Moment * hastighed.

    Moment og hastighed er med andre ord omvendt proportionale. Antager vi, at en motor ligger på dens maksimale ydelse ved x antal omdrejninger, og man gearer op og accelererer til man igen når x antal omdrejninger, så vil hjulenes hastighed være steget, følgelig må momentet være faldet.

    Også herfor man opnår bedre optræk ved at geare ned, og bedre trækkraft op af bakke ved at geare ned. Man får simpelt hen bedre moment ud på hjulene.

    Ved at sætte et par tabeller op for hjulmoment som funktion af omdrejninger vil man indse, at hjulmomentet i et gear aldrig kan blive højere end momentet i et lavere gear. Heraf vil det altså kunne konkluderes, at for at få optimalt optræk skal man blive i gearene så længe som muligt, og optimere efter motorens effektkurve, og ikke dens momentkurve.


  • #191   29. okt 2014 Nå ja, og så lige den diskussion med om det er "momentet eller hestene der trækker", og hvornår den ene "tager over" fra den anden. Stop nu smiley Det er det rene vrøvl. Igen at betragte ud fra denne formel:

    Effekt = Moment * hastighed

    En motor med svagt moment skal altså med andre ord højere op i omdrejninger for at yde den samme effekt som en motor med stærkt moment. Mere er der sådan set ikke i det.

    At sammenligne to bilers optræk ud fra oplysninger om deres maksimale HK og Nm er desværre ikke fyldestgørende. Man må samtidig se på hvor mange omdrejninger de hver især kan tage, samt hvordan de er gearet.


  • Mr. T
    Mr. T Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Svar: 2
    #192   29. okt 2014 Hestekræfter en en "amerikansk" enhed for effekt, som i virkelighedens verden burde være Watt. Hvis du har 100 kh, har du ca 75 kW. 1 hk = 1,36 kiloWatt

    Watt = omdrejningshastighed * moment

    Omdrejningshastighed måles i radianer pr sek i anden (rad/s^2)
    Man omregner således: rpm*2*pi/60 eller ca. rpm/9,5

    Moment måles i Newtonmeter (Nm)

    Din effekt afhænger derfor af dit moment ved en given omdrejningshastighed.

    Fx:

    200 Nm * 4000 rpm/9,5 = 84 kW.
    100 Nm * 8000 rpm/9,5 = 84 kW
    200 Nm * 8000 rpm/9,5 = 168 kW = 229 hk

    Ergo, jo højere rpm dim motor har, når den trækker bedst, jo flere hk.

    Ingeniøren har talt.


  • #193   29. okt 2014 Mr T 1 HK er ikke 1,36 Kilowatt, men 736watt eller 0,736Kw

    1 KW er 1.36 HK


  • #194   29. okt 2014 # 186, Når du så skriver maksimal effekt, er det så hk eller nm?
    Du kan ikke påstå, at en turbodiesel trækker bedst ved sit maksimale hk output, en turbodiesel bruger moment og bundtræk til at accelere.
    Hvis du holder en turbodiesel ved 4-5000 o/min ved hvert gearskift, vil du accelere langsommere end en tilsvarende bil, der kører mellem 15-3000 o/min, da det er her det maksimale moment er tilstede.

    Som # 191 ganske korrekt skriver "En motor med svagt moment skal altså med andre ord højere op i omdrejninger for at yde den samme effekt som en motor med stærkt moment. Mere er der sådan set ikke i det.


  • #195   29. okt 2014 Det er simpelthen noget ævl, du skriver, Martin - det er jeg nødt til at sige. En turbodiesel skal - som en hvilken som helst anden bil - køre omkring det omdrejningsområde, hvor der er maksimal effekt for at accelerere hurtigst.

    Du kan bevæge dig ind i alverdens forklaringer om, hvordan du vil definere, at den trækker "bedst" - at det fx handler om behagelig kørsel osv. Men hvis du ser på, hvad der er hurtigst, er det effekten, der skal i fokus, uanset om det er en Honda Civic eller en lastbil.


  • #196   29. okt 2014 Nej... En motor kan trækker mest hvor den har flest HK, ikke når den har flest Rpm eller Nm..
    Det er på det sted hvor kombinationen af NM og Rpm giver flest HK at motoren trækker bedst..

    Morten B hvor din rpm svage diesel har flest Nm afhænger af hvordan den flower og har indstillet knasterne til.. Du kan godt bygge en diesel motor der lover et top moment ved 5000 Rpm, og så har vi pludselig en diesel maskine med høj liter effekt.


  • #197   29. okt 2014 # 189 Nej, det gjorde jeg ikke. Det var for at statuere et eksempel mht. momentets betydning, at jeg skrev det.

    En 850 2.5 25V har 170 hk og 220 nm, den går fra 0-100 på 9,2 sekunder.
    En 850 T5 har 226 hk og 300 nm, den går fra 0-100 på 7,4 sekunder.

    Her er det momentet fra turbomotoren, som trækker bilen hurtigere op i fart, fra stående start.

    Jeg er godt klar over, at en lille sugemotor aldrig ville få et godt moment, uden hjælp fra en turbo. Min mors gamle Octavia 1.6, havde 110 hk og "kun" 144 nm, så den skulle altså op i omdrejninger for at arbejde


  • #198   29. okt 2014 Martin B..

    Du ved rigtig meget om hvor mange hk / nm de forskellige biler har, men du ved ikke noget om hvad det betyder for dem...

    hvis du har en Volvo med 1000hk og 100nm, og en med 1000nm og 100hk, hvilken tror du så er hurtigst ??


  • #199   29. okt 2014 martin du tror ik det er de 56hk t5'eren har mere i forhold til den anden?

  • #200   29. okt 2014 Martin B

    Det lyder som om det du glemmer at tænke på, er gearudveksling. Ja, motoren får mere moment ved at du gearer op, så du er tilbage i turbodieslens max-momentområde, men samtidig har du, i kraft af at du er gået et gear op, nedsat det faktiske moment på hjulene.

    Huske at momentet på hjulene bliver lavere og lavere for hver gearskifte, mens effekten (hk) forbliver de samme.

    Jo, man kan godt sige, at en turbodiesel trækker bedre ved de omdrejninger, hvor der er mest moment, end der hvor der er flest heste, men det er kun indenfor et givent gear. Du vil få endnu større trækkraft ved at skifte et gear ned (med mindre motoren selvfølgelig kører for høje omdrejninger til at det kan lade sig gøre).


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #201   29. okt 2014 192, jeg kan ikke få din formel til at virke...
    er ihvertfald ikke sammenhæng med opgivet tal smiley


  • #202   29. okt 2014 alle biler er hurtigst ved de omdrejninger de har flest hk og ikke der hvor de har flest moment!
    eller har du nogensinde set et quarter mile race hvor bilerne kører i lave omdrejninger?

    disel biler har en forholdsvis lille stempel diameter og en stor vandring, stor vandring betyder stor arm i form af plejel stang. det er ligesom hvis du spænder en møtrik med en momentnøgle, je længer nøglen er desto større moment kan du spænde møtrikken med. men på grund af den store vandring, tager det selfølgelig også længer tid for at lave en omdrejning, derfor har diselbiler stor moment, men topper med hk i forholdsvis lave omdrejninger, som gør at de har få hk i forhold til moment.
    man kan godt sige moment angiver bilens kraft og der hvor bilen topper med moment har bilen den største kraft, som man også tydeligt kan mærke på diselbiler i lave omdrejninger, det få sikkert også mange til at tro at bilen er hurtigst der, det er den dog ikke.
    hk er effekten på din bil og angiver hvor meget arbejde bilen kan levere(hvor meget power bilen har) hvis man ser bort fra vægt og gearing, kan man godt sige at jo flere hk bilen har desto hurtiger er den og alle biler er hurtigst ved de omdrejninger de har mest hk i. derfor er biler ogsa gearet sadan at de ligger i omdrejningsområde med fleste hk, nor man giver fuld gas og skifter.
    min lille honda topper med et moment på 150nm ved 7000rpm og topper med 160hk ved 7600rpm 0-100 på 7,3 sek.
    Golf VI - 2.0 TDI topper med et moment på 320 ved 1750rpm og topper med 140hk ved 4000rpm 0-100 på 9,3 sek.
    her kan man tydeligt se at man ikke kan bruge moment til at se hvor hurtig en bil er.
    det var lidt krov forklaret, men håber på at du kunne blive kloger på hvordan det hænger sammen martin b, og det med overhæling hænger sådan sammen: hvis golfen og honda skulle overhæle i 5. gear ved 80km/h så ville golfen vinde fordi den har flere hk ved de omdrejninger den så er i ved 80km/h, end hondaen har ved de omdrejninger den så er i;)


  • #204   29. okt 2014 Man kan sagtens sammenligne diesel og benzin. Hvorfor skulle man ikke kunne det? smiley

  • #206   29. okt 2014 hvorfor ikke? det er da et fint exempel, her burde self martin b kunne få lidt beder forståelse for hvordan det hænger sammen med hk og nm?

  • #207   29. okt 2014 Bay har ret.

    Adskillige tar fejl - ingen nævnt ingen glemt smiley

    Bundtræk sov er selvfølgelig sjovt og rart at køre med - men det er stadig hestene der flytter bilen/båden/flyvemaskinen whatever.

    Uanset ved hvilke omdrejninger.

    Tænk fx på en elmotor - man kan jo bare geare den så den kan åbne en slotsport med ½ Hk, for der er det jo moment man ønsker.
    Men skal elmotoren trække en bil (Fx en Tesla - ik også Christian smiley ) , så er det jo Hk vi vil have smiley


  • #208   29. okt 2014 Christian: En diesel og en benzin trækker på nøjagtigt samme måde: Nemlig med Hk der bliver overført gennem dækkene til vejen.

  • #212   29. okt 2014 takker smiley

  • #213   29. okt 2014 Christian, de trækker fortsat på samme "måde" efter 627's terminologi. Specs er ofte anderledes, ja. Men teorien omkring effekt og moment er den samme.

  • #214   29. okt 2014 Der er bare mere energi i diesel.

  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #215   30. okt 2014 Det er én af de tråde, der har indeholdt mest vrøvl.
    Undskyld jeg måske er lidt vulgær, men: Antallet af hk er bare længden af "dilleren" momentet er hvor hurtigt og længe den står.
    Jeg havde en 1490kg tung vogn med 167 hk, der gik til 100 på 7,8 sek. og kunne trække fra 800 rpm.
    Nu har jeg en 1500kg tung karet med 210 hk, der bruger 10,5 sek på det samme, og som først rækker fra 1500 rpm.
    Den sidste er dog hurtigst fra 70 til 190.



  • #216   30. okt 2014 Så det du siger H-J K, er at Hk bestemmer tophastighed, og moment hvor hurtigt bilen kommer der op? smiley

  • #217   30. okt 2014 H-J K

    det kan du ikke sammenligne for du glemmer gearingen, samt hvor stort et område moteren trækker over.

    hvis du geare din nye bil ned så den køre 100 i 5. gear ved top effekten vil den jo pluslig være hurtigere end din gamle... der er nogle ukendte faktor du ikke har med. og derfor kan du ikke sammenligne.


  • #218   30. okt 2014 Det bedste er når der kommer folk på banen, som ikke ved hvad de snakker om, mens de i virkeligheden skyder blankt med forkert info smiley

  • #219   30. okt 2014 # 218
    Ja BG lever virkelig op til sit ry i denne tråd..
    Her er så meget god teori blandet sammen med tumpet vrøvl..


  • #220   30. okt 2014 Jeg kan også.

    Man kan fordoble sit moment ved at køre på 2 hjul. Bare se på en motorcykel. De er som oftest både hurtigere fra 0-100 og kan køre meget hurtigere end en bil.

    Deraf kan vi udlede, at bl.a. denne bil

    http://www.myperfectautomobile.com/wp-content/uploads/2012/04/china-ev-3-Wheel-Electric-Car-FL5000W-ZK-1-.jpg

    har et bedre moment en en hvilken som helst anden bil der har 4 hjul på jorden.

    og hvad angår denne

    http://l3.yimg.com/bt/api/res/1.2/qfiEDysDqqQSLzEpQSo6aQ--/YXBwaWQ9eW5ld3M7Zmk9aW5zZXQ7aD00MDg7cT04NTt3PTYzMA--/http://l.yimg.com/os/156/2012/06/13/motorbike-car-130612-630-14-jpg_052312.jpg

    så er den hurtigere end både Street pirates ford mondildo og hurtigere end shaka er til at fare til tasterne når han ser en 19-årig med en fed bil, som han skal anklage for ikke at eje den.

    sidst men ikke mindst, er det jo evident, at man ved at køre på 2 hjul er meget mere MAN end alle andre..undtagen hvis man bruger støttehjul

    http://spe.fotolog.com/photo/62/14/99/hot_rod_devil/1200886651_f.jpg


  • #221   30. okt 2014 shaka er til at fare til tasterne når han ser en 19-årig med en fed bil, som han skal anklage for ikke at eje den.

    hahahaha


  • #222   30. okt 2014 Kongetråd smiley

    Til alle dem der ikke vil anerkende den matematiske sammenhæng at:
    Hk = moment * omdrejninger

    Har I de samme besværligheder når vi snakker om Ohms lov???

    Den ene størrelse er jo bare de to andre ganget med hinanden.
    Ændrer man én af dem (fx omdrejninger) måler man en af de to andre og regner derefter den tredje ud...

    "Bundtræk" og "dieselheste" er jo bare Hk leveret ved et lavt omdrejningstal.


  • #223   30. okt 2014 Men teorien om relativt moment er leveret af Fysikeren Herman Momentus

    Husk forøvrigt at hvis i bruger et moment af jeres tid på striben risikerer i at dette sker:

    "Et dagligdags eksempel er fra forsvaret, redningsberedskabet eller politiet, hvor man i en større øvelse vil betegne de enkelte dele og hændelser der skal reageres på, af øvelsen som momenter. Ofte er disse hændelser, i relation til afviklingen af øvelsen, pludseligt opståede og kræver derfor et øjeblikkeligt indgreb."


  • #224   1. nov 2014 Det er altid sjovt når en pensionist kommer ind og bringer nyt liv med totalt nonsens der er blevet jordet flere gange i tråden, hehe.

  • #225   1. nov 2014 Hej
    Hold da op hvor der er mange der ikke har hørt med i skolens fysiktimer!
    Der bliver dog godt nok grundigt rodet rundt i begreber og enheder.
    Enten skal timerne gåes om eller skolepengene gives tilbage til rette vedkommende. Mvh kp


  • #226   1. nov 2014 Så skær det lige ud i pap KP?

  • #227   1. nov 2014 Gerne- det vil være en udsøgt fornøjelse
    Mvh kp


  • #228   1. nov 2014 Jeg ser ikke noget pap?

  • #230   1. nov 2014 Hej
    Hov hov - ro på til #228. der er jo også andet at lave end og læse/kommentere indlæg til Bilgaleri.
    Hermed som lovet i tråd pkt. #227
    Har brugt bla. a. disse læresætninger i f m Servomotor/gear dimensioneringer men metoden/formlerne er fuldstændig ækvivalent med andre bevægelige anordninger. Fremdrift, hejs, bearbejdnings processer, trækstationer, snekkedrev og y. n. i.
    Som man kan se ud af det vedlagte er det ikke effekten (P), der gennem beregnings forløbene er interessant, men derimod momentet! At effekten så til enhver tid kan udregnes (P=M x n eller F x v) er en anden sag.
    En god skik er at anvende SI enheder hele vejen igennem. Det spare for stillingtagen til omsætningskonstanter idet de er ikke eksisterende. Og hvis man ikke kan for - holde sig til m, sec. W, Nm, kgm2 eller C er det bare at omregne til ft, sec. (som trods alt er det samme på kamerikansk), HP, Lbft, LbIn2 eller Fahenheit.
    For tråd starterens vedkommende ønskes info vedr moment, effekt . En interessant opgave, som faktisk er mulig at forudsige udfaldet på hvis yderlig info er til rådighed:
    Massen på køretøjet (kg)
    Drejningsmoment kurven a la "# xxx" Nå den er der ikke mere! eller også slap min tålmodighed op ved søgning.
    Læg mærke til at jeg ikke spørger efter effekten i kW eller hk!
    Udvekslingsforholdet ved de forskellige gear incl , diffen
    Hjul størrelse ( Diameter i mm eller m eller ft eller tommer)
    Lige horisontal strækning eller ned/op ad bakke fra 0 - 100km/h
    Friktionen til underlag
    Luftmodsands karakteristika fra 0 - 100km/h
    Lufttemperaturen i Gr. Celsius ( gerne alternativt i Fahrenheit)
    Tåge/regn/klart/ vind forhold
    Højde over havoverfladen i m, km, Ft eller yards
    Antal gear
    Skifte tider mellem gear
    Ud/indkoblingstider
    Føreren M/K
    Alternativt til en besværlig udregning, hvor man, når det kommer til stykket, alligevel ikke kan diske op med bare nogen af parametrene, anvend p og t *note1) metoden som mange gør og har stor morskab ud af med deltagelse af lystige og villige kvinder.
    MVH KP
    note1)=Put and try metode



    profilbillede
  • #232   1. nov 2014 Hej
    Hvem er "Deutche" --- Er det ikke bare en svagpisser?
    MVH KP


  • #234   1. nov 2014 Hej
    Ups Den havde jeg ikke lige luret!
    Min uforbeholdne undskyldning til "Deutsche" for min uhøviske udmelding
    Det skal aldrig ske igen
    Håber at vi kan rode bod engang over en kop øl eller to
    Men som damen sagde da hun stod i vand over livet. Det her går vist over min forstand
    MVH KP


  • #235   1. nov 2014 Nu vil jeg se Memento

  • #237   1. nov 2014 Hej
    Nu blev jeg sgu nysgerrig!
    Har lige opslået ordet i den moderne mand grønspætte bog og fået følgende forklaring:
    Memento er en amerikansk psykologisk gyser fra år 2000, skrevet og instrueret af Christopher Nolan. Manuskriptet bygger på en novelle af instruktørens yngre bror, Jonathan. Novellen har titlen "Memento Mori". I filmen spilles hovedrollen som Leonard Shelby, der lider af en form for amnesi, af Guy Pearce. I andre større roller ses Joe Pantoliano som Teddy og Carrie-Anne Moss som Natalie. Denne film foregår i to forskellige narrative forløb. Det ene forløb vises i sort / hvid og fortælles kronologisk fremadskridende, mens det andet forløb, der vises i farver, er opdelt i sekvenser, der vises i omvendt kronologisk orden. Leonards lidelse betyder, at hans korttidshukommelse svigter, således at han kun kan fastholde erindringer i få minutter. I de sekvenser, der er gengivet i farver, forsøger han at råde bod på sin tilstand [1] ved at skrive sine oplevelser ned på papirlapper. De vigtigste af disse informationer bliver senere foreviget på hans krop hos en tatovør. Den opmærksomme seer er derfor i stand til at skabe kronologi i historien ved at bemærke antallet af tatoveringer, som jo reduceres ved starten af hver ny sekvens. I de sort/hvide sekvenser, som er kronologisk fremadskridende, fortæller Leonard i en række telefonsamtaler en anonym person om baggrunden for den undersøgelse af sin hustrus død, som han er i gang med at foretage. Klippene mellem de to sekvenser medvirker til at give tilskuerne et indtryk af den forvirring, Leonards tilstand har bragt ham i, og usikkerheden om, hvad der egentlig foregår og er foregået tidligere, er en væsentlig del af plottet. En yderligere dimension i filmen er Leonards erindringer om tiden før hustruens død. Disse er indlagt som Flashbacks, primært i de sort/hvide scener, men enkelte glimt er også med i farvesekvenserne. Det er dog et spørgsmål, om en person med hukommelsestab, overhovedet er i stand til at skabe sammenhæng i disse glimt af fortiden, eller om det er glimt af ønsketænkning, disse scener fremstiller.[2] Kombinationen af gyserens spændingsmæssige effekter og den klassiske krimis puslespilsteknik [3] er det middel, instruktøren anvender for at fange seerens opmærksomhed. [4]

    Se det blev jeg ikke en hujende fis klogere af.
    MVH KP


  • #238   2. nov 2014 # 231:
    Og hvad var det så helt nøjagtigt at Deutsche fik ret i???

    Moment er noget man bruger når man skal spænde en bolt, eller regne størrelsen på en kobling ud.

    Det er heste der flytter bilen.

    Når vi skal fra 0-100 hurtigst muligt vil vi bare gerne have, at der er masser af heste til rådighed i et bredt omdrejningsområde, ingen gider en hysterisk effektkurve der topper ved 7500 og stort set ikke kan levere varen under 6000.

    Det er sådan set det eneste motorens moment kan fortælle noget om - har vi hestene i et bredt omdrejningsområde, eller er effektkurven "hysterisk"


  • #239   2. nov 2014 Men uden Nm ingen HK.
    Og vice versa.

    Så man kan jo ikke undvære nogen af dem.


  • #240   2. nov 2014 Memento har den mest forvirrende springende handling ever, og det endte da også med at jeg faldt i søvn før den var slut. Antager at han endte med at dræbe han nørden med brillerne, men det vides ikke med sikkerhed.

  • #242   2. nov 2014 Du glemmer desværre bare at have den ene ting før øje, der gør, at jeg har ret - og ikke dig:

    Momentet er summen af dem kraft, der er blevet brugt til at trække/skubbe bilen. Effekten er - sammen med omdrejningstallet - et udtryk for, hvor meget moment, der kan skabes over en given tidsperiode.

    For at opsummere, bliver momentet altså dannet over tid afhængigt af effekten. Ergo får effekten betydning, da momentet blot er et produkt - noget, der er sket.

    Det er givet i enhederne. Effekten (W) kan omskrives til J/s, mens Nm er det samme som J. Altså viser enhederne, at effekten er et udtryk for, hvor mange Nm, der produceres over tid.

    Akkurat det samme er tilfældet for formlen, der viser sammenhængen mellem hastighed, strækning og tid. Momentet svarer til strækningen, omdrejningerne svarer til tiden. Strækningen er blot et produkt af en given hastighed over tid og ikke noget, der i sig selv forklarer, hvordan en bil har kørt. Hastigheden (svarende til effekten), derimod, er den afgørende faktor, der genererer Strækningen (momentet) over tid.

    Som sagt ligger det hele i enhederne, hvilket er dokumenteret gentagne gange af flere forskellige her i tråden. Men du har jo ved flere lejligheder vist, at du er uimodtagelig over for så banale ting som fakta smiley


  • #244   2. nov 2014 Deutsche_

    Moment eller HK, det er sådan set lige meget. Den ene kan altid udtrykkes ved hjælp af den anden.

    Det væsentlige er at for at få en bil hurtigst op i fart, skal du skifte gear med det formål at optimere motorens effekt, og ikke dens moment smiley


  • #245   2. nov 2014 Deutsche, jeg vil sige til dig, som jeg har sagt så mange gange før:
    Vi kan <i>ikke</i> diskutere emnet, når du vedtager med dig selv, at du er uimodtagelig over for fakta. Man kan ikke diskutere med folk, der negligerer fysikken. Derfor vil jeg ikke spilde mere tid på at forklare dig det.


  • #247   2. nov 2014 Deutsche_ du har delvist ret, når du siger at for at tune en motor til flere heste, skal man have den til at yde mere moment. Igen betragt formlen:

    effekt = moment * omdrejninger

    Vil man have mere effekt, må man altså enten sætte større stempler i, øge kompressionen, fyre mere brændstof end etc. og derved højne momentet.

    Eller: som det ses i formlen kan man også blot hæve omdrejningstallet og dermed opnå større effekt, som tilfældet er i Formel1. Her har man konstrueret en motor der kan tage en pokkers masse omdrejninger, og så tæsker man motoren konstant.

    Og jo, det giver nemlig lige nøjagtig hurtigere 0-100 tid fordi man derved kan blive i et lavere gear i længere tid, og dermed udnytte den lavere gearing til at komme hurtigere op i fart.

    Til jer begge: MOMENTET PÅ MOTOREN ER LIGEGYLDIGT når man snakker optræk, det handler om momentet på hjulene, og det ændrer sig med gearingen i gearkassen!


  • #248   2. nov 2014 Jeg vil indbyde dig til at gøre det samme. Sig til, hvis det går op for dig en dag - så kan vi begynde at diskutere smiley Eller ... det kan vi jo sådan set ikke, for så vil vi være enige.

  • #249   2. nov 2014 Deutsche, jeg siger ikke at gearene har invirkning på motorens effekt eller moment. Det jeg mener er, at du skal skifte gear efter der hvor motoren yder størst effekt, og ikke der hvor den yder størst moment.

  • #250   2. nov 2014 Ebbe H
    Jeg må trods alt give Deutsche ret i, at du skal undlade at begynde at snakke om gearing. Det er komplet irrelevant i denne diskussion, som omhandler moment og effekt ud fra en alt-andet-lige-betragtning.


  • #251   2. nov 2014 Bay ->

    Deutsche_ tog jo selv emnet op i post #243 hvor han skriver, at en bil ikke accelererer hurtigere ved at kunne tage flere omdrejninger. Det er ganske enkelt ikke korrekt.

    Og det oprindelig post #1 handler om bilers 0-100 tid, og jo, der er gearing i høj grad vigtig smiley


  • #252   2. nov 2014 I skulle tage og komme lidt ud i stedet for det her keyboard shit.
    Kørte lige en tur i min Pejsø 306 med den syge gearkasse.
    Selvom den kun har 205 Nm er den pænt quick.
    Især fordi den har den gearkasse med 6 trin der passer perfekt til motorens karakteristik.

    www.youtube.com/watch?v=OBmOpKxW04U


  • #254   2. nov 2014 Deutsche:
    Du bruger ordet "trækkraft"......

    Trækkraft er heste - ikke moment.

    "Hestekraft" som begreb blev "opfundet" af James Watt (Watt) i slutningen af det 18. århundrede.
    Han havde nemlig behov for ar kunne sammenligne dampmaskiner med heste, når han skulle sælge dampmaskinerne.
    Og mølleejere og savværker havde brug for at vide, hvor mange heste en dampmaskine kunne erstatte.

    Den danske definition af hestekræfter er:

    1 hk er den effekt, der udøves når 75 kg løftes 1 m i vejret på 1 sekund. Med andre ord: 1 hk = 736,5 W

    Hestekræfter er når du flytter stenen opad.

    Moment er når du bare står stille og holder stenen i armene.


  • #255   2. nov 2014 Potato / kartofler smiley

    Der motoren der trækker, slut kaffe.

    Hk og moment hænger uløseligt sammen, uden den ene har man ikke den anden, så som jeg skrev for snart længe siden er det pointless at diskutere "hvad der trækker".


  • #258   2. nov 2014 Flere omdrejninger = flere heste.
    Flere Hk = bedre acc.

    Men igen - hestene skal være til rådighed i et bredt område, Fredslund viser det ganske fint.


  • #259   2. nov 2014 Deutsche: Kender du sådan en: http://www.harald-nyborg.dk/p5471/stanley-noedstroemsanlaeg-2000-w

    Mener du at man ikke kan måle hvor mange hestekræfter den motor leverer ved 1500 omdrejninger?


  • #260   2. nov 2014 Deutsche ->

    Ang. din post #256 det er ganske rigtigt ikke korrekt det du skriver. Ja, momentkurven topper et sted, og der er altid lavere end hvor effektkurven topper.

    Kan vi blive enige om, at et bil trækker bedre ved lav gearing end ved høj gearing? Altså at i 1. gear kan du accelerere hurtigere end i 5. gear? Det skyldes, at når du skifter et gear op, så ændrer du på udvekslingsforholdet mellem motorens omdrejninger og omdrejningerne på hjulene. Du hæver hjulenes omdrejninger, og betragtes formlen:

    effekt = moment * omdrejninger

    ...må deraf følge at du når du hæver omdrejningerne, sænkes det moment du får ud på hjulene, følgelig vil du reducere bilens accelerationsevne.

    Hvis du betragter et enkelt gear isoleret set, så ja, der trækker bilen bedst der hvor momentkurven er på sit højeste. Men du mister så meget hjulmoment ved opgearingen, at det bedre kan betale sig at blive i gearet og køre gearet ud.

    Hjulmomentet i et givent gear tæt på maksomdrejningerne vil på næste alle biler altid være større end selv det største hjulmoment på det næste gear i rækkefølgen. Også selvom gearskiftet placerer én tættere på momentkurvens maksimum.



  • #262   2. nov 2014 627: Det Deutsche_ mener er, at man beregner hk ud fra moment på rullefelter og i bremsestande, og det har han sådan set fuldstændig ret i smiley

  • #263   2. nov 2014 Det er sådan set også irrelevant, hvordan det måles.

    Man måler i princippet heller ikke hastighed direkte. Man måler bittesmå afstande over ganske korte tider og regner en gennemsnitshastighed ud derfra. Det ændrer ikke på, at det fortsat er hastigheden, der bestemmer, hvordan man kommer frem.

    Det samme gælder hk. Man måler dem ikke direkte, men måler i stedet det, som hk'ene producerer over små tidsrum og beregner en gennemsnitlig effekt derfra. Det ændrer ikke på, at det er hk'ene, der bestemmer den energi, der produceres og omdannes til fremdrift.


  • #265   2. nov 2014 Bay, nu skriver du, at hk producerer nm. Det er desværre noget værre vrøvl smiley

    Det er motoren der producerer et drejningsmoment, og effekten (hk) fremkommer som en funktion af det producerede drejningsmoment og motorens omdrejningstal.


  • #266   2. nov 2014 Forstår ikke i diskuterer med deDeutsche_

    Det svarer til at diskutere farver med en farveblind.. Selvom man ved at han tager fejl så kan/vil han jo ikke se det..

    Men det er ligemeget, for vi ved jo at det er et højt effekt og ikke moment som har betydning for accelerationen..


  • #267   2. nov 2014 Deutsche ->

    Ja det gør traktoren, i 1. gear, fordi den er gearet lavere!

    Dermed er der større moment på hjulene!


  • #269   2. nov 2014 Det er bestemt ikke noget vrøvl. Det ville du også indse, hvis du satte dig ned og tænkte over enhedernes betydning smiley

    Det giver jo ingen mening, at en fast energimængde (Nm) trækker bilen. Energimængden vil kunne skubbe bilen et vist stykke, men en fast energimængde kan ikke trække en bil. En fast energimængde vil ikke engang kunne medføre, at en bil holder sin hastighed - det vil kræve, at der tilføres mere energi. Hvad bestemmer, hvor meget energi, der tilføres? Det gør effekten - målt som energi pr. tid.

    Det kan ikke diskuteres, hvis man ikke sætter sig ned og overvejer betydningen af de forskellige enheder.


  • #270   2. nov 2014 Deutsche_

    I bruger alle sammen den formel der hedder effekt=nm gange omdr det er forkert opsat det rigtige er NM x O/min = HK som er den rigtige formel da udgangspunktet er NM og O/min som ligger til grund for HK og ikke omvendt

    Det du skriver her er at det er forkert at sige

    4 = 2+2

    Da det "rigtige" er
    2+2= 4

    Kan vi ikke godt lige blive enige om, at det er det samme?


  • #271   2. nov 2014 Haha, så nu påstår du, at der er forskel på at skrive

    1) Effekt = Moment * RPM eller
    2) Moment * RPM = Effekt

    Det viser vist meget tydeligt, hvor meget, du har fulgt med i fysik og matematik smiley


  • #274   2. nov 2014 Deutsche, stop for din egen skyld, inden du gør skaden endnu større! smiley

  • #275   2. nov 2014 Deutsche_

    Den traktor vil jo kun være hurtigst op til måske 20 km/t, så har dne ikke mere at gøre med, mens GTI bilen bliver smidt i 2. gear, og så er den væk smiley Sammenligning af køretøjer på den måde kan ikke umiddelbar lade sig gøre, man bliver nødt til at kigge på vægt, gearudvekslingsforhold etc.

    Som jeg også skrev i #260, så ja, hvis du ser på ét gear isoleret set, så trækker motoren bedst der hvor der er størst moment. Men når du gearer op så reducerer du momentet på hjulene, derfor skal man geare op så sent som muligt.

    Prøv at læse her:
    http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

    Der er det hele forklaret med tabeller osv.



  • #277   2. nov 2014 Hej
    Ak - man bliver helt træt af alle de misforståelser om dynamik som til stadighed kører rundt i ring smiley
    MVH KP


  • #279   2. nov 2014 Men deutsche_, for at kunne sammenligne noget mht. traktorer og biler og optræk og hvad har vi, så er man nødt til at se på momentkurver, vægt, udvekslings, omdrejninger etc., altså en kompliceret samling oplysninger.

    Vil man virkelig ind til kernen må man sammenligne to fuldstændig ens køretøjer.

    Hvis de accelererer side om side, og den ene fører skifter gear så han hele tiden er tæt på de omdrejningstal der giver størst moment, og den anden skifter tæt på omdrejningsbegrænseren så han hele tiden har størst ydelse, så vinder nr. 2 altså smiley


  • #280   2. nov 2014 Ét gear fra 0-110 km/t så skal den have noget af et bundtræk for at komme hurtigt op i fart smiley

    Men hvis der holder en traktor ved siden af med præcis samme motor, men med en to-trins gearkasse, så kommer den altså hurtigere op i fart.


  • #282   2. nov 2014 Deutsche_

    Læs nu bare det link, jeg sendte til dig, ok? smiley


  • #283   2. nov 2014 Deutsche_

    Så ifølge din logik: to helt ens biler der holder ved siden af hinanden, den ene accelererer fra 0-100 udelukkende i 5. gear, den anden kører fra 1. gear og hele vejen op igennem gearene. Der vil nr. 1 vinde?


  • #284   2. nov 2014 Egentlig kan jeg sagtens forstå Deutsche, og man må tage hatten af for mandens vedholdenhed smiley

    Men det er jo lidt ligesom at diskutere om det er strøm eller spænding der er farligt for mennesker.
    De fleste ved jo nok at 12 volt ikke er farligt, og de fleste ved også godt at man ikke skal stikke fingrene i en stikkontakt smiley
    Så den logiske konklusion må være, at det er spændingen der er den farlige.

    Deutsche oplever også at det er "momentet" der trækker - det er jo fair nok, selv om det er forkert.

    Det er jo heller ikke spændingen i stikkontakten der slår folk ihjel - det er den strøm der passerer igennem hjerteregionen.
    Den strøm regner man så ud, bla ud fra spændingen.
    Statisk elektricitet er der jo heller ikke nogen der er bange for....

    Men sådan er der så meget man kan måle, og så meget man kan regne ud.

    Naturligvis kan man bygge et rullefelt man kan måle Hk på - men det er måske nemmere og billigere at bygge et felt man måler momentet på, og så bagefter regne effekten ud.

    Same-same


  • #285   2. nov 2014 Fantastisk sammenligning 627 smiley

    Og dejligt at møde én der har styr på sin Ohms lov smiley

    Hele misforståelsen opstår jo fordi folk forvirrer motormoment og hjulmoment. Det bedste optræk får man via det største moment på hjulene, og det opnår man altså ved at køre bilen således at man får størst mulig effekt ud på drivakslerne. End of story smiley


  • #286   2. nov 2014 End of story er vel nærmere at man sagtens kan have et moment uden at have effekt.
    Fx når man spænder en hjulbolt, en navbolt, eller når kardanakslen skal testes.

    Det sjove er, at lige så snart der kommer omdrejninger på, så har vi den eftertragtede vare - nemlig heste smiley

    Ligningen er vist skrevet før: Effekt = Nm * omdrejninger.

    Deutsche argumenterer sådan set bare for, at det kun er den ene af de to faktorer der betyder noget...

    Pensionsopsparing = indskud * rente, sådan lidt meget firkantet sagt smiley
    Jeg vil gerne have en høj rente.

    Jeg vil også gerne have et højt moment i min bil. Jeg vil også gerne have momentet leveret ved høje omdrejninger.
    Fordi på den måde får jeg det jeg allerhelst vil have - masser af søde små hypheste der kan trække min fede svigermor op ad Viby bakke så hurtigt at hun får hjertekvababbelse og ikke siger et pip på resten af turen smiley


  • #288   2. nov 2014 Deutsche_ En lastbil vil absolut ikke have have høje omdrejninger. en motor der skal have mange omdrejninger for at yde noget holder ikke så lang tid som en motor med få omdrejninger. Så jo en lastbil kan sagtens trække ved høje omdrejninger. Men når den skal bruges så tit og til så mange km er det ikke praktisk at den skal op i så mange omdrejninger da det slider mere på motoren

  • #289   2. nov 2014 Deutsche_

    Hvis at du skal udregne hvor meget du får efter renter er det jo netop
    indskud*rente^t (t=antal år vis at renten er årlig)

    fx et indskud på 100'000 med en årlig rente på 1% vil efter 10 år være

    100'000*1,01^10=110462,2125


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #290   2. nov 2014 Deutsche_, kig lige på de formler som du selv lægger op! Under "acceleration time", står der to linjer. ta=... Den ene beregner du med momentet, og den anden beregner du med motorens effekt i kW.

  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #291   2. nov 2014 Newtons 2. lov siger, at kraft er lig masse gange acceleration. For en bil vil ændringen i masse når den accelererer vare ligegyldig (du træder sppederen i bund, bilen bruger mere benzin eller diesel, og bliver derfor lettere).

    Loven kan også skrives kraft lig masse gange (ændring i hastighed divideret med ændring i tid)

    F=m * dv/dt

    For at levere en kraft på 1N en meter, så skal man altså bruge en energi svarende til 1 joule.

    For at accelerere 1000kg til 28m/s (100,8km/t) på 10 sekunder skal du have en resulterende kraft på 2800kN

    For at udføre dette stykke arbejde kræves en energi på 2800kJ over 10 sek, eller, sagt på en anden måde, 280kJ i alt.

    Så 280kJ kan klares hvis motoren leverer 28kW i 10 sekunder. 28kW cirka 38hk. Så en bil med en motor på 38hk, og som vejer et tons, vil kunne komme fra 0-100 på 10 sekunder hvis vi ser bort fra rullemodstand, vindmodstand, energitab i gearkasse, energitab til generator osv.

    Sålænge motoren kan levere effekten, så er momentet lidt ligegyldigt, da du kan klare det med gearing.

    Hvis man vil have hurtig acceleration, så er det hurtigste i teorien, at motoren skal holdes på det omdrejningstal hvor den yder mest, og så et trinløst variabelt gear. Eller, hvilket måske bliver fremtiden, elmotorer. For de kræver ikke nogen gearkasse og kan trække fra 0 omdr, hvor en bilmotor sjælden kan komme under 700.

    Newtonmeter, Joule og kW, eller kraft, energi og effekt om man vil, hænger uløseligt sammen. Men effekten er det som afgør hvor hurtigt noget sker, også en bils acceleration, da effekt er energi pr. sekund.


  • #292   2. nov 2014 Deutsche #287:

    Ad 1) Når du spænder en topstykkebolt, et hjulnav eller em hjulmøtrik, spænder du så ikke med moment?
    Prøv så at sætte fx 320 Nm, som et hjulnav tit skal spændes med, ind i ligningen for effekt: P(effekt) = Nm(Moment) * omdrejninger

    Men hov, ingen omdrejninger, dvs effekt=320 gange 0, altså masser af moment, men ingen hestekræfter overført.

    Ad 2) Synes jeg lissom jeg har forklaret under punkt 1

    Ad 3) Same - same....

    Ad 4) Jeg vil gerne have en høj pension. Derfor er jeg ionteresseret i BÅDE et højt indskud OG i en høj rente. Begge faktorer er vigtige, beklager hvis jeg udtrykte mig uklart.

    Ad 5) Går hele din diskussion her ud på, hvad der trækker bedst ved 2000 omdrejninger? For så er det da lastvognsdieselen der vinder smiley Men man kunne evt regne momentet ud på de drivende hjul, og hvis du så sætter en racermotor i og gearer den rigtigt, så ville man få en sjov lastvogn ud af det smiley

    Malik K har ret. Newtonmeter, Joule og kW, eller kraft, energi og effekt om man vil, hænger uløseligt sammen. Men effekten er det som afgør hvor hurtigt noget sker.
    Når du vil have en bil til at accelerere, så er det effekten, målti Hk eller Kw eller whatever, der flytter bilen.


  • #293   2. nov 2014 Newcastles 4. lov:

    Den specielle relativitetsteori blev publiceret i 1905 og handler om sammenhængen mellem observationer i inertialsystemer der er i jævn bevægelse i forhold til hinanden. Teorien bygger på nogle få forudsætninger:

    lysets hastighed i vakuum er uafhængig af inertialsystemernes bevægelse
    fysikkens love er ens i alle inertialsystemer (Det specielle relativitetsprincip)
    årsagssammenhængen er bevaret: virkningen følger altid en årsag
    Før den specielle relativitetsteori var Galilei-transformationen den grundlæggelse transformation mellem inertialsystemer. Den stemte dog ikke overens med Einsteins postulat om lysets invariants og måtte derfor revideres. Det blev den med Lorentz-transformationen. Postulaterne medførte, at samtidighed, tid og længde blev relativt. Tid og længde kan beskrives ud fra tidsforlængelse og længdeforkortelse. Tidsforlængelse og længde forkortelse har størst betydning ved store hastigheder nær lysets. Ved små hastigheder vil Lorentz-transformationen altså ligne Galilei-transformationen.

    Kort efter at have publiceret en artikel, der beskrev dette, udledte Einstein i en artikel den berømte formel E=mc²


  • #295   2. nov 2014 Deutsche_ hvad er det at forklare? en bil og lastbil har jo netop ikke samme motor. Så du kan da på ingen måde sige vi skal komme med en forklaring på den samme motor. Du har jo netop fået forklaringen i dette link med lastbilen http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/fpte5.htm

    Now you might be wondering, why don't big trucks use small gas engines instead of big diesel engines? In the scenario above, the big Caterpillar engine is loafing along at 1,200 rpm, nice and slow, producing 377 horsepower. Meanwhile, the small gas engine is screaming along at 5,600 rpm. The small gas engine is not going to last very long at that speed and power output. The big truck engine is designed to last years, and to drive hundreds of thousands of miles each year it lasts.


  • #296   2. nov 2014 Forudsat at dens maksimale effekt ligger i området mellem 6.500 RPM og 8.500 RPM, så ja - så vil den være hurtigere, hvis begrænseren bliver flyttet. Det er dog ikke sandsynligt for en almindelig hverdagsbil, der peaker ved 5-6.000 RPM.

    Jeg kan ikke lige tyde på din meget vage og forvirrende formulering, om det rent faktisk er dét, du spørger om. Hvis ikke, må du lige prøve at stille dit spørgsmål mere klart.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #300   2. nov 2014 Moment er ligegyldigt, hvis man har idelle gearkasser. Dog kan det aldrig blive nul, da det betyder ingen energi. Og ingen energi er også ingen energi over tid.

    Hvis vi har to 100% identiske biler, begge har 100hk ved f.eks. 6000rpm.

    Bil 1 har 200Nm ved 2000rpm, bil 2 har 100Nm ved samme omdrejningstal. Hvilken bil accelererer hurtigst i 4. gear fra 2000rpm til 3000rpm? Det gør bil 1. For allerede ved 2000rpm yder motoren 56hk, hvor bil 2 kun yder 29hk.

    Låser vi på denne måde parametre, så vil motoren givetvis føles kraftigere, da den kan klare overhalinger uden gearskifte. Men den er kun hurtigere fordi motoren yder flere kW ved et givet omdrejningstal. For fremdriften er hvor meget kraft du får ned på hjulene over tid.

    I den idelle verden skulle man gøre som i skibe og toge, nemlig at lade motoren trække en generator, og så have elmotorer ved hjulene. Problemet er bare at d½et ville gøre personbiler meget tungere, og så ville fordelene langt blive overvejet af ulemperne (jo tungere bil, desto mere energi for at accelerere, desto mere brændstof). Om et diesellokomotiv vejer 100 eller 102 tons er ligegyldigt, men om en golf 2 skulle forlænges med 50cm, og slæbe rundt på 500kg ekstra udstyr er bestemt ikke.

    Deutsche_ ganske kort. Energi over tid driver bilen frem. Det er forkert at sige at jo flere Nm en motor kan levere, desto hurtigere går det, for det udførte arbejde bliver målt på tid. At det fra naturens side bare forholder sig således, at et højt moment ved et lavt omdrejningstal er et udtryk for høj effekt, det er så en anden side af sagen. Jævnfør mit eksempel her, så vil bilen med flere Nm accelere hurtigere, men det er fordi motoren yder mere ved det samme omdrejningstal. Uanset hvordan du regner på det. Nm er et tal som indikerer energi ved et omdrejningstal. Er Nm tallet højt og ved lavt omdrejningstal, så vil det betyde at motoren tidligt kan levere effekt, og det giver smidig kørsel. Og jo højere oppe i omdrejninger det maksimale moment leveres, desto flere gear skal du bruge, da motoren leverer sin effekt i et snævert område. Og hvorfor den skulle gøre det, er du selv lidt inde på, nemlig overkvadratisk kontra underkvadratisk. Jo længere slaglængde, desto højere moment, da stemplets op-ned bevægelse omsættes til en rotation. Og det er faktisk også en gearing. Og det er derfor lastvogns- og skibsmotorer har så højt moment, de har nemlig meget lang slaglængde. Og hvis et stempel vejer 5kg, så er der en øvre grænse for hvor hurtigt det kan nedbremses af krumtappen når det når øvre og nedre dødpunkt, over den grænse så knækker krumtappen. Det kan godt være vi snakker forbi hinanden, men hvis vi kan blive enige om at energi måles i joule, at effekt er joule pr. sekund, så er vi nået et langt stykke. Sammenlign med el-værktøj. 18V er ikke bedre end 14,4V eller 12V. Volt er joule pr. coloumb, A er coloumb pr. sekund. P=V*A, hvis motoren er på 200W er V og A ligegyldigt, det er bare en beregning. Sænker du volt, øger du bare ampere.



  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #301   2. nov 2014 Nu skrev jeg
    "Deutsche_ ganske kort". i mit tidligere indlæg. I stand corrected, det blev squ alligevel ikke kort.


  • #302   2. nov 2014 Newbies law

  • #303   2. nov 2014 Tune min motor? Hvad snakker du om?

    Prøv lige at læse dit "spørgsmål" igennem igen. Det giver absolut ingen mening. Det er jo ikke engang grammatisk korrekt. Herefter skal jeg nok svare dit på dit spørgsmål - hvis det da er et spørgsmål...


  • #307   2. nov 2014 Hvad er det, du snakker om? Jeg har ikke skrevet noget regnestykke, der siger det mindste om, at en motor får flere hestekræfter af flere omdrejninger...

    I øvrigt er Joule det samme som Nm. 1 J = 1 Nm


  • #309   2. nov 2014 i kan lige så godt lade være, hvis de ikke vil forstå det, forstå de det aldrig, ligemeget hvor godt i forklare det smiley
    det er ligesom dem der tror at deres førse bil er den beste og hurtigste bil og mærket er den aller beste i verden og alle andre er noget lordt.
    har en makker som har haft en gammel kadet tomatgear med 75hk 0-100 ca 15sek, han mente at den er næsten lige så hurtig i optræk som en 160hk bil med 150nm (0-100 7,3sek), fordi kadeten kun har 20nm mindre. han blev ved med at sige at hk er topfart og nm er optræk og det var umuligt at forklare ham hvordan det hænger sammen, selvom det er åbenlyst nor man kigger på 0-100 tider.


  • #310   2. nov 2014 http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/horsepower-versus-torque.htm læs alle sider herfra det beskriver fint alt om emnet.

  • #311   2. nov 2014 Deutsche, du skriver:
    "man kan ikke opnå moment uden en bevægelse så du er forkert på den med momentnøglen, bare fordi bevægelsen ikke er en fuld 360 graders rotation betyder ikke at den ikke er til stede, hastigheden du trykker med er dine omdrejninger."

    Når du nu har spændt bolten til det korrekte moment, og nøglen har klikket - hvis du nu så stadig holder momentnøglen "til", så har du et moment på bolten på fx 320 Nm - men ingen bevægelse overhovedet.
    Kan vi blive enige om det??


  • #312   2. nov 2014 Det er også en nem måde at komme ud af det på. Fin opskrift.

    1. Skriv et komplet uforståeligt spørgsmål.
    2. Opfind postulater om, at modparten har sagt noget totalt nonsens.
    3. Skriv implicit, at modparten er mærkelig uden yderligere begrundelse.

    Tak for det. Det vil jeg huske til en anden gang smiley


  • #313   2. nov 2014 understøttelse til #311

    Torque is a twisting force that rotates or turns an object, like a wheel. When you use a lug wrench on a bolt, you're applying torque to it. Unlike horsepower, even if the object doesn't move,torque can still be exerted on it. Torque is measured in pounds-feet, meaning a force in pounds acting on the end of a lever measured in feet. For example, if that lug wrench is 2 feet (0.6 m) long, and you put 100 pounds (45.4 kg) of force on it, you are putting 200 pounds-feet (27.65 kg/m) of torque onto the bolt. Read How Force, Power, Torque and Energy Work for more information on torque.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #314   2. nov 2014 Deutsche_ Hvordan definerer du Joule? Det var lidt pointen i mit indlæg. Hvis jeg køber en elkedel i USA så er den måske på 1100W. Den får 110V og 10A. Køber jeg en tilsvarende model i Danmark, så er den måske rated 220V og 5A. Det er lige meget, vandet vil koge lige hurtigt (ved godt vi har 230V i dk, bare for at gøre det let at regne på) 110V*10A=1100W. 220V*5A=1100W



  • #316   2. nov 2014 Det er langt fra alle, der er galt på den. Der er jo mange i tråden, der giver mig ret.

  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #317   2. nov 2014 Deutsche_ jeg mener at acceleration og topfart afgøres af energi over tid, altså kW, hvor du mener det afgøres af energi alene, altså J, er vi enige?

  • #318   2. nov 2014 Hej
    Nu har vi kredset lidt om effekter og momenter og mon ikke de fleste nu har forstået sammenhængene.
    Tiden er nu inde til af indføje et nyt begreb, som ingen indtil nu er kommet på.
    Er der nogen der kan gætte hvad jeg tænker på?
    Der følger facit i morgen, måske før hvis jeg ikke er faldet i søvn forinden
    Der er lidt hjælp at finde i skemaet #230

    MVH KP


  • #319   2. nov 2014 Karsten - hvad er det for en bog du har fotograferet fra i #230??

  • #320   2. nov 2014 Hej 627
    Det kunne du godt lide og vide smiley
    MVH KP


  • #321   2. nov 2014 Det er jo ligesom derfor jeg spør - nu ik tøsehemmelig, ud med sproget!
    smiley


  • #322   3. nov 2014 Jeg kører i en BMW 330i

    258 hk og 300 NM. Den trækker til 7000 rpm, og max moment er i området omkring 2500-2750 RPM hvis jeg husker korrekt.

    Hvis jeg skal hurtigt afsted både i accellaration fra stilstand og i overhaling så skifter jeg så sandelig ikke gear ved max moment området, så ville jeg komme alt andet end hurtigt afsted, nej den får lov til at strække (næsten) helt ud til 7k rpm fordi så sker der noget pga. den høje EFFEKT, og det er fuldstændig ligegyldigt om det er ved lave hastigheder eller høj fart på motorvej....



  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #323   3. nov 2014 Er der forøvrigt nogen af jer som kan huske den gamle Ford Scorpio, altså den som lignede Ford Sierra? I acceleration 0-100 var 2.0 hurtigere end 2,3 og 2,8 liters modellerne. Simpelthen fordi V6 motoren var en så elendig og gammel konstruktion, de daterede sig tilbage til Ford Anglia fra 50'erne. Så voldsom indre inerti, at med bilen i frigear tog det mange sekunder før motoren var oppe i omdrejninger, og så det samme når man slap speederen. På papiret flest hk og Nm, men langsommere end den svagere 2,0.

  • #324   3. nov 2014 Husk lige vægten var meget større på de andre modeller.

  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #325   4. nov 2014 Bortset fra en enkelt lapsus/fortalelse eller to, har Deutsche haft ret hele vejen igennem. (se også 152 Fredslund og 230 Karsten P)

    Dertil er Deutsche blevet tillagt flere udsagn, han aldrig har formuleret.

    Så er det man kommer til at tænke på Niels Hausgård: "Der er nu en ting, det ku' vær' sjov, at ha' vidst - om de flest' er de bedst' eller bare de flest'"


  • #327   4. nov 2014 Det er effekten (Hk) der gør at bilen flytter sig.

    Ikke momentet...

    Christian: Større slagvolumen er jo også lig med flere heste. Flere heste ved samme omdrejningstal giver jo også et større moment, det burde ligesom fremgå af denne debat.

    Og så er ringen sluttet - det er ikke det større moment der giver vinderen, det er de flere heste....


  • #329   4. nov 2014 Der kan pr. definition ikke være forskellig momentkurve, men samme effektkurve, Christian. Derfor tager du fejl.

  • #331   4. nov 2014 Ja, jeg er sikker. Den har et større maksimalt moment, men også en større effekt i de lave omdrejninger. Som vi er nogle stykker, der efterhånden har pointeret MANGE gange, er der jo en direkte sammenhæng mellem effekt og moment. Derfor kan man ikke øge den ene uden at øge den anden.

  • #332   4. nov 2014 kig nu på disse biler http://www.topcarrating.com/power.php så nej en større motor er ikke lige med en større moment.

  • #333   4. nov 2014 Skoda laver også 2 forskellige 1.6 modeller, en med 75 hk ved 4.600 omdr, 135 Nm ved 3.200 omdr og en med 101 hk ved 5.600 omdr, 145 Nm ved 3.800 omdr, det er dog 2 vidt forskellige motorer mht til boring og kompression, og den ene er underkvadratisk og den anden overkvadratisk.
    Har selv den med 101 hk, som også ligger i Golf og Seat, tænker den er hurtigere end den med 75 hk, men der skal røres noget mere i gryden, den sejtrækker ikke så godt.


  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #334   6. nov 2014 @bay 329 "Der kan pr. definition ikke være forskellig momentkurve, men samme effektkurve", Christian. Derfor tager du fejl.
    Hermed har du udnævnt dig selv til verdens klaphat nr.1/værste vrøvlehoved.


  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #335   6. nov 2014 @bay 329 "Der kan pr. definition ikke være forskellig momentkurve, men samme effektkurve", Christian. Derfor tager du fejl.
    Hermed har du udnævnt dig selv til verdens klaphat nr.1/værste vrøvlehoved.


  • #336   6. nov 2014 H-J K: Du bliver vist nødt til at forklare, hvordan 2 ens regnestykker kan give 2 forskellige resultater???

    For det er jo det du påstår - er det ikke?


  • #337   6. nov 2014 Hehe, det udsagn beskriver vist meget godt din viden - eller mangel på samme - på området, H-J K.

    Lige netop det er jeg ikke engang sikker på, Deutsche vil anfægte...


  • #338   6. nov 2014 Hehe, det udsagn beskriver vist meget godt din viden - eller mangel på samme - på området, H-J K.

    Lige netop det er jeg ikke engang sikker på, Deutsche vil anfægte...


  • #340   6. nov 2014 1. Nej, de har ikke på papiret lige stor effekt. Kun i de respektive peaks. Kurverne er vidt forskellige. Det kan som sagt ikke lade sig gøre, at effektkurverne er identiske, men at momentet er forskelligt.

    2. Der er mange andre ting end bare effekt, der spiller ind, fx gearing, vægt, føreren osv.


  • #342   6. nov 2014 Jamen det er også meget fint, men det er lidt en anden diskussion. Det er stadigt effekten i dem begge, der producerer energien til at skubbe dem fremad smiley

  • #343   6. nov 2014 Som Bay siger er det jo ikke de respektive peaks der er interessante.

    Det er hele kurven som sådan der betyder noget. Ingen gider jo en "hysterisk" kurve med et meget spidst peak, og med meget dybe dale på begge sider af toppen.

    Men vi er rigtig rigtig glade for en jævn kurve - naturligvis så højt oppe som muligt smiley

    Fordi, sådan strengt taget, er det arealet under effektkurven i det omdrejningstal der er mellem to gearskift, som afgør bilens evne til at producere den energi der er nødvendig for at accelerere køretøjet....


  • #344   6. nov 2014 se det er en god kurve smiley http://www.allpar.com/model/ram/2010-HD.html

  • #346   6. nov 2014 4 litre 1375 Nm @ 4500 rpm
    5 litre 1371 Nm @ 6000 rpm
    Christian hvilken en af de 2 trækker bedst?


  • #347   6. nov 2014 Ja - en helt flad momentkurve giver en god fornemmelse af dieselbundtræk.

    Jeg tænker der sidder en automatgearkasse på disse motorer - og mon ikke disse automatgearkasser har en kick-Down funktion, der skifter et gear NED når man træder pedalen i bund...
    Men hvorfor skifte gearet ned når man vil frem??
    Tja, flere omdrejninger = flere heste. Det er heste der trækker -


  • #348   6. nov 2014 Christian
    Jeg har ikke sagt noget om, hvorvidt den store trækker bedre end den lille. Jeg siger bare, det ikke kan lade sig gøre, at de har forskellige momentkurver, hvis de har samme effektkurve.

    Hvis de to biler ellers havde været helt ens, og den ene er hurtigere end den anden, så vil den hurtigste også have den bedste effektkurve, da det er effekten, der skubber bilen.


  • #349   6. nov 2014 Christian f:
    hvad er det for noget lordt du kommer med hele tiden, i videoen står der ingen ting om hvor mange heste bilerne har, hvorfor skriver du så at de har samme hk og trans amen har mere moment?
    hvorfor sammenligner du ikke standard opgivelser fra standard biler med hinanden, så burde det også gå op for dig at man kun kan gette sig frem til vor hurtig en bil er nor man sammenligner vægt og hk.
    man kan ikke bruge max moment angivelsen her, fordi du ikke kender omdrejningstallet hvor bilen yder mest.
    og det er derefor hk er der, fordi de viser hvor bilen har størst effekt hen og er en angivelse for hvad bile kan yde. hvis man må kalde det sådan.
    " jeg kan ikke forstå hvordan en størere motor ikke trækker bedre en en lille"
    wtf: tror du at en 5l v8 med 300hk er hurtiger end en 2.0 4cylinder med 600hk, fordi den er større?
    nu må du nok spænde hjælmen lidt og tænke lidt mere inden du skriver noget!



  • #351   6. nov 2014 Deutsche_

    nu siger han jo kun at en større motor vil trække bedre end en lille. ergo han siger intet om hvordan den forbrænder brændstoffet. tag de spec fra de 2 motor

    4 litre 1375 Nm @ 4500 rpm som har 1500 hk
    5 litre 1371 Nm @ 6000 rpm som har 1360 hk

    Vil den store sp trække bedre end den lille?


  • #352   6. nov 2014 .

  • #354   6. nov 2014 Nissan GT-R AMS Alpha 12 4 litre V6 AWD
    0-100 km/h, 0-62 mph. 2.4 seconds
    og
    Koenigsegg Agera One:1 5 litre V8 RWD
    0-100 km/h, 0-62 mph. 2.5 seconds


    manden siger jo intet om opbygning kun at en større motor er lige med bedre træk. Så det kan han da ikke bare sige.


  • #355   6. nov 2014 627>

    Du skal jo også huske på at en nedgearing (i din kommentar om automatgearkasser) betyder at man får mere moment ud på hjulene som følge af den lavere gearing ?? det er vel som udgangspunkt det man ønsker ved en nedgearing.


  • #357   6. nov 2014 Deutsche så må du vist lige læse post #1 igen. Der spørges til acceleration smiley desuden svarer jeg på en kommentar.

  • #359   6. nov 2014 deutsche
    Du tager så meget fejl...


  • #362   6. nov 2014 christian f:
    hvor stå at de to biler i videoen er standard?
    hvorfor er det så svært at forstå at det er hk og vægt man skal kigge efter, nor man vil vide hvor hurtig en bil er fra 0-100 og ikke moment?
    golf 2.0tdi 320nm 140hk 0-100 9,4sek
    civic 1.6 150nm 160hk 0-100 7.3sek

    hvis det var rigtig hvad du skriver burde golfen være hurtiger, men hvorfor er den ikke det?


  • #365   7. nov 2014 Deutsche: Hold nu op med det sludder... :
    "... men Peugeot kører hurtigere på toppen pga momentet...."

    Det handler om effektkurven som helhed - er det en "hysterisk" kurve, der ligner en bjergtop (Honda) eller er det en "behageligt morfar-flad" (Peugeot).

    Det "flade" effektdiagram er jo klart at foretrække, når spidseffekterne er den samme for de to biler.

    Et eller andet sted er det jo logisk nok - hvis de to motorkonstruktioner kan sammenlignes (16v, ikke turbo, ventilkonstruktion osv) - så vil den større jo naturligvis vinde over den mindre.

    Det her er faktisk ikke rocket science.

    Man kan også vende hele diskussionen om og sige at det handler i bund og grund om at få omdannet så meget energi (Joule, http://da.wikipedia.org/wiki/Joule) som muligt så hurtigt som muligt fra at være benzin til at være hastighed i bilen.

    Hver eneste lille bitte forbrænding i motoren omdanner benzinenergi til fartenergi.

    Pointen er, at flere omdrejninger = mere benzinenergi overført til bevægelsesenergi.
    Nå-ja, større volumen brænder jo også mere benzin af smiley

    Altså, jo flere omdrejninger og jo mere volumen, desto mere fart på slæden smiley

    Sådan grove træk smiley


  • #368   7. nov 2014 Det er fuldstændigt korrekt, hvad 627 skriver. Det stemmer både overens med teori og empiri.

  • #370   7. nov 2014 Du forstår kort og godt ikke, hvad der bliver skrevet, Deutsche smiley

  • #372   7. nov 2014 Citat:
    "det er jo klart at den flade momentkurve giver større trækkraft over et større omdrejningsområde og derfor vil vinde over en høj kortvarig effektkurve, det er jo min påstand fra start af, det er momentet der skal trække motoren rundt, uden moment ingen rotation"

    Det er til gengæld fuldstændig korrekt smiley

    Og når du så ganger momentet med omdrejningstallet - så får du den effekt, der flytter bilen.

    Det er jo ingen kunst for hverken dig eller mig at lave et moment på fx 320 Nm. Det gør vi jo hver gang vi skal spænde en fornavsmøtrik (ca).

    Men forestil dig så, at du skal udføre dette moment "roterende", eksempelvis hvis du skal lave et hul i jorden med et pælebor. Så bliver man meget hurtigt meget træt.
    Fordi moment gange omdrejninger = effekt

    God fredag til dig Deutsche - jeg skal desværre bare rode med et gammelt hus med et halvråddent køkken.


  • #374   7. nov 2014 Man kan ikke lave moment uden at lave effekt, Deutsche. Det er tilsyneladende dét, du ikke kan/vil forstå.

  • #375   7. nov 2014 Momentet er da netop det svære at producere , effekt er det letteste det kan gøres med flere omdrejninger..

    nårh jamen tror bare jeg sætter begrænseret til 12.000 omdrejninger, men nårh nej momentkurven falder efter 7000 omdrejninger = der er ingen effekt at producere derefter... tror bare jeg lader være så og skåner min motor..

    hvis det var så nemt som du siger, så ville tuning være det nemmeste i verden.


  • #376   7. nov 2014 Synes du selv det er svært at spænde en fornavmøtrik?
    Nej vel smiley

    Det er heller ikke svært at lave en masse omdrejninger - hvis du fx hænger en cykel op og rykker pedalerne rundt med håndkraft i det høje gear.

    Men hvis du BÅDE skal udføre et højt moment OG gøre det med høje omdrejniinger - så tror jeg du bliver rimeligt træt ret hurtigt.....

    Hvis du er uenig i ovenstående skulle du melde dig til Tour De France - jeg bliver træt bare ved tanken smiley


  • #377   7. nov 2014 Bay # 374: Underforstået i en roterende maskine smiley

  • #378   7. nov 2014 Det gælder sådan set helt generelt. Man kan ikke producere en energimængde (Nm eller J) uden at kunne producere en energimængde pr. sekund (W eller hk). Det giver vel sig selv for de fleste smiley

  • #380   7. nov 2014 Momentet er OGSÅ vigtigt smiley

    Fordi det er effekten (Hk) vi vil have, det er den der rykker bilen afsted.
    Og effekten får vi ved at have BÅDE moment OG omdrejninger.

    Det er nemt at lave et stort moment - men det er skidesvært at lave det ved masser af omdrejninger.

    Og det er det vi vil have - stort moment ved masser af omdrejninger....


  • #381   7. nov 2014 Enig 627

    Her er en 2.0 TDI med ret fint moment trods den ikke laver specielt mange hk.
    De er i hver sin ende af "skalaen".


    profilbillede
  • #382   7. nov 2014 Her en V8 NA der laver et stabilt moment hele vejen men effekten stiger med omdr.


    profilbillede
  • #383   7. nov 2014 Boys and girls, hold nu op med at sammenligne to forskellige bilmodellers 0-100 tid, og så bruge det som argument for, om det "er hk eller nm der flytter bilen". Det kan IKKE lade sig gøre i så simpel en sammenligning.

    I glemmer helt at tage hensyn til gearudveksling i både gearkasse og bagtøj (eller fortøj) og så skrider udregningen altså.

    Og nr. 2, drop nu diskussionen om det er moment eller effekt der flytter en bil. Det er energi der flytter en bil, og den produceres i motoren, slut færdig.

    En hydraulikpumpe laver også både et vist flow og et vist tryk, og de er begge lige vigtige for hvordan hydraulikcylinderen arbejder, bare for at tage en lignende ligegyldig diskussion.


  • #384   7. nov 2014 Ebbe H
    Præcis, Ebbe - det er energi, der flytter bilen. Og det er effekten, der producerer energien over tid og som dermed er afgørende for, hvor meget energi, der kan produceres og omdannes til kinetisk energi. Det følger jo direkte af sammenhængen:

    ?E = P * ?t

    Sagt "på dansk"; tilvæksten i energi er lig med effekten ganget med tidsrummet.

    Derfor kan man jo ikke helt påstå, det er irrelevant smiley

    EDIT:
    Den kunne åbenbart ikke finde ud af at lave græske tegn. Spørgsmålstegnene skulle være delta og t'et skulle være tau.


  • #385   7. nov 2014 Prøv at se på de målinger Fredslund har postet. Hvis det skulle være momentet, der rykker, så ville den V8'er jo accelerere lige så hurtigt ved 3.000 o/min som ved 8.000 o/min - og det kan jeg garantere, at den ikke gør. Det er effekten, der tæller.

    At dieselen føles hurtigere ved lavere o/min skyldes, at den har flere hk dernede. Den turbodiesel har flere hk ved 2000 o/min end V8'eren


  • #386   7. nov 2014 Ebbe Sommerlund ->

    Ja, det er effekten, men den fremkommer jo som produkt af moment og omdrejningstal smiley

    P = M * rpm

    Større moment ved lavere omdrejninger = flere heste ved lavere omdrejninger.


  • #387   7. nov 2014 sefølgelig kan man da sige at det er moment som afgøre hvor hurtig en bil er, je mere moment en bil har ved hojst mulig omdrejninger, desto hurtiger er den.
    men derfor kan man stadig ikke se hvor hurtig en bil er nor man kigger på max moment angivelsen, da man ikke hved ved hvilken omdrejninger bilen kan yde mest.
    hk fremkommer som produkt af moment og omdrejningstal og viser hvor bilen yder mest og hvad den kan yde.
    kig da på forskælige biler og samenligne hvor hurtig de er fra 0-100, det er næsten altid bilen med mest hk og laveste vægt, gearing spiller også en rolle og bla bla bla.
    max moment angivelsen kan man ikke bruge, da en bil godt kan have 300nm, men kun 100hk og 100nm og 300hk, det er moment og omdrejninger som udgør effekten og denne effekt er angivet i hk.
    er det så svært at forstå?


  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #388   8. nov 2014


    @Bay # 337 6. nov kl. 06:46
    Hehe, det udsagn beskriver vist meget godt din viden - eller mangel på samme - på området, H-J K.

    Lige netop det er jeg ikke engang sikker på, Deutsche vil anfægte...

    Det har du da helt ret i (ubehageligt gensyn med eget udsagn), det må jeg have skrevet i et anfald af momental sindsyge.

    Klaphatten smiley


  • #390   8. nov 2014 Come on Deutsche - selvf kan alt lade sig gøre smiley
    Det kunne være sejt med en jetmotor i min gamle Ford - undtagen når der skulle tankes op, jetmaskiner er vist ikke dem med den bedre udnyttelse af brændstoffet.... smiley

    Lad nu være med de der patetiske bortforklaringer. Hvis du gene vil køre stærkt/hurtigt/accelerere er det Hk der er vejen frem (når du er færdig med at reducere vægten)

    Hk fremkommer ved at gange momentet med antal omdrejninger.

    Du må da gerne synes at moment er sjovere end omdrejninger, og personligt får jeg da også selv ondt i ørerne når omdrejningerne går op.

    Men faktum er, at både moment og omdrejninger er lige nøjagtigt lige vigtige - eftersom det er resultatet ved at gange de to med hinanden vi er interesseret i.


  • #392   9. nov 2014 Momentet stiger som følge af, at effekten stiger ved de lave omdrejninger. Det ergo det, vi har forsøgt at fortælle dig hele tiden...

  • #394   9. nov 2014 Hvis man monterer lattergas, øger man jo også effekten. Man kan ikke øge momentet uden at øge effekten.

    Du blander tingene fuldstændigt sammen. Det kræver, at man kan skille tingene ad, inden man kan diskutere emnet smiley


  • #395   9. nov 2014 "sjovt at de fleste mennesker så køber Diesel biler pga hurtigere acceleration og momentet........."
    haha det er nok noget af det dumeste du har skrevet, de fleste mennesker køber diesel fordi de er god til at trække mange kilo og er sparsome. derefor næsten alle varevogne og lastbiler har diesel motor, min svigerfar har en disel 4 hjulstrækker fordi den kan og må trække hans båd;)
    men de er sku ikke hurtig fra 0-100, fordi de ikke tager så mange omdrejninger og derefor har få hk i forholdt til moment.
    og ja når du tuner en diesel med lattergas eller flere bar så få du mere moment og dermed selfølgelig også flere hk og det er stadig hk du skal kigge efter hvis du vil hvide hvad en bil kan yde.
    kun momentangivelsen kan du ikke bruge til noget, da du mangler omdrejninger til at regne effekten(hk) ud;)
    en bil som har 300nm men kun kan tage 3000 omdrejninger er langsomer end en bil som har 150nm ved 7000 omdrejninger.
    en bil som har 600nm og kun kan tage 3000 omdrejninger er hurtiger end en bil som har 150nm ved 7000 omdrejninger og det kan du se nor du regner hk ud, det er den bil med mest hk som er hurtigst;)

    please forstå det nu og kom ikke med noget ondsvagt igen:)


  • #396   9. nov 2014 Der er sgu ingen der køber en diesel fordi de vil have en hurtig bil, det er sgu kun fordi at de er nærrige, ellers ville man købe en benzin med turbo

  • #397   9. nov 2014 Ind imellem får jeg en underlig fornemmelse af at Deutsche synes det her er mere sjov end seriøsitet.....
    No offence smiley

    Men jeg prøver lige igen: Effekt = Moment * omdrejninger
    Det tror jeg nok Deutsche er enig i smiley

    Det er også rigtig nok, at der skal et moment til for at få ting til at dreje rundt. Som fx et trækkende hjul på en bil.

    Der hvor Deutsche (no offence) fejler i sin argumentation er for det første at: Vi vil gerne have fart på slæden smiley
    Moment kan selv en luftnøgle fra Biltema levere - men når vi har fart OG omdrejninger kræver det ganske enkelt - effekt.

    Hvis du gerne vil have kløvet en masse brænde i en fart - vælger du så en lille elmotor til hydraulikpumpen eller en stor elmotor? Effekt er vejen frem....
    Hvis du har brug for en eltalje der skal løfte pænt meget ret hurtigt - vælger du så den lille elmotor eller den store der kræver store elsikringer og tykke elkabler? Effekt er vejen frem....

    Forestil dig nu, at du skulle bruge sådan en eltalje til at accelerere din bil med. Taljen sidder på en stor cementklods, der er 800 meter wire forbundet fra taljen og ned til bilen, som står for enden af startbanen.

    Jeg har sg aldrig hørt om at elmotorers vigtigste egenskab er _moment_.
    En elmotor måles på effekt - og effekt (Hk) er det vi vil have.
    Punktum!

    For det andet Tager Deutsche fejl omkring lattergasargumentet.
    Større moment gange samme omdrejningstal giver - større effekt!
    Man kunne også have valgt at hæve omdrejningstallet: Samme moment gange større omdrejningstal giver - større effekt....

    Deutsche: Du mangler stadig at svare på mit indlæg om en elgenerator http://www.harald-nyborg.dk/p79236/stanley-noedstroemsanlaeg-2700-w

    Her måler du netop effekten (med en elmåler) og omdrejningerne er konstant.
    Hvor blev momentet af?? Nåe jo, det regner man sig da bare frem til.
    Hvis man altså har brug for det - men det har man ikke, for det er effekt man er interesseret i.


  • #398   9. nov 2014 Hej
    Her efter 1 uge er der endnu ikke kommet noget bud på, hvad det er for en faktor jeg i #318 efterlyser!
    Nogen har været tæt på uden dog at nævne emnet helt præcist
    Hvis jeg nu giver et hint på enheden, kan vi så få et bud
    Enhed : kgm2
    Hvem kommer først?
    MVH KP


  • #399   10. nov 2014 Karsten p: Kunne du ikke komme ind på politiskolen eller uni?

    Når nu du er så bedrevidende og højt hævet over alle hvorfor kommer du ikke bare ud med guldkornet?

    Det der platte "se min ingeniørviden" har jeg ikke meget tilovers for.

    Afslut emnet her ved din store viden.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #403   10. nov 2014 Selvfølgelig kan man beregne momentet. Hvis en elmotor med en virkningsgrad på 90% bruger 10A og er sluttet til 18V, så yder den

    10A x 18V x 0,9 = 162W = 0,162kW = 0,22hk

    Hvis motoren så snurrer på 1000rpm kan den levere 1,55Nm

    Tager ikke inertimomentet med da det er ligegyldigt, da det kun er relevant hvis omdrejningstallet ændres. Stort inertimoment giver langsom ændring i rotationshastighed for en given kraft. Sætter man et 50kg tungt svinghjul på en motor så vil den ikke være specielt hurtig til at ændre hastighed, og kan blive en begrænsende faktor, som f.eks. i Fords gamle V6 maskiner. En af grundene til at man tit bruger meget lette svinghjul til racing.


  • #404   10. nov 2014 deutsche:
    hvis du mener at man kan se vor hurtig en bil er frå 0-100 når man kigger på max moment angivelsen, så må du have lov til at tro det. giver op med at prøve på at forklare dig det, da det er håbløst.

    christian f
    hehe det er da et fint exempel du kom med, firehawken kunne har veret foran meget tidliger hvis han havde haft den i 2. gear fra starten af. i sted for at har den i 3. og køre ved lave omdrejninger hvor bilen ikke har meget effekt(hk).


  • #405   10. nov 2014 ...og hvor gearingen er højere..

Kommentér på:
Hvad med momentet ???

Annonce