{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.965 visninger | Oprettet:

1,9 TDi bruger kølervæske. {{forumTopicSubject}}

Min Golf 3 1,9 TDi med motorkode AHU er begyndt at bruge kølervæske. Bilen har lige fået skiftet vandpumpe, der er ingen synlige pletter under bilen, den ryger ikke hverken hvid, blå eller sort røg og den bliver heller ikke for varm. Måleren står solidt på 90 grader og kabinen bliver dejlig varm. Den blander heller ikke vand i olien eller omvendt. Har i nogle gode forslag? Bilen kører og trækker ligesom den skal og lyder generelt sund på trods af næsten 350.000 km. Kølervæsken blev selvfølgelig skiftet sammen med vandpumpen, men der gik cirka 1 uge (omkring 500 km) inden den begyndte at blinke for manglende kølervæske i instrumentpanelet.

På forhånd tak.

Mvh. Simon.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1,9 TDi bruger kølervæske.
  • #1   5. nov 2014 Bilen er fra 1998 hvis det har noget at sige.

  • #2   5. nov 2014 hvis den ikke drypper det ud et sted er den 99% sikkert toppakningen

  • #3   5. nov 2014 tjek lige der kan sagtens være en utæthed der ikke drypper men hvis frbruget først kom efter vandpumpte skift så det jo tosset at tro det skulle være andet en vandpumpe. det bedste for at være sikker er at få pumpet tryk i beholderen og tjekke for utætheder og eller få co testet din expandtionsbeholder men bemærk det kan være bøvlet og få co målt en diesel i køler væsken det skal være en kemsik kontrol. .... men men igen det kan altså også blot være din mekker der ikke har fået udluftet din bil ordentligt så start med at smide et nyt kølerdæksel på og tjek om den bliver ved med at bruge det

  • #4   5. nov 2014 Jeg har ikke haft bilen i særlig lang tid, og jeg kørte vel 300 km i den inden jeg fik skiftet komplet tandremssæt, vandpumpe, olie og filter, dieselfilter osv. Så den kan jo faktisk godt have brugt kølervæske inden jeg fik vandpumpen skiftet. Og når du siger kølerdæksel, hvad mener du så?

  • #5   5. nov 2014 Men så måske alligevel ikke. Jeg havde bilen i en måned inden den kom på værksted, så problemet havde nok vist sig inden hvis det var.

  • #6   5. nov 2014 Rolig nu, kan være den bare ikke er udluftet ordenligt.. Efter dj har fyldt op, mangler der så igen nu?

  • #7   5. nov 2014 I får lige "forløbet" i en kort version: Mekanikeren skiftede vandpumpe og kølervæske og udluftede systemet. Jeg hentede bilen og kørte en uges tid og pludseligt begyndte den at blinke for manglende kølervæske. Jeg kørte ned til mekanikeren igen og vi kiggede efter lækager uden at finde nogen, og vi efterfyldte til max-stregen. Det er 1 uge siden nu, og jeg har lige fyldt op til max-stregen igen for 1 time siden, niveauet var faldet til cirka 3 cm under minimums-stregen. Bilen har siden skift af vandpumpe og kølervæske MAX kørt 800 km.

  • #8   5. nov 2014 ok så har du nok en problem men tit og ofte så er det altså nødvendigt at sætte 1-1½ bars tryk på kølersystemet for at se en lækage. Tænkt sådan her hvis der er en lækage som du "bare" kan se så bruger den næsten altid mere vand end din gør- men der kan sagtens være en lækage der kun kommer frem under tryk. Derfor er det også godt givet ud af sætte et nyt kølerdæksel altså det blå på din vandbeholder på. fordi det er en trykstyret ventil der lukker luft ud eller ind. derfor kan trykket i systemet blive alt for stort hvis det ikke virker. og det kuset omkring 80 kr.

  • #9   5. nov 2014 Få lavet en CO test af kølevandet, og se evt efter om der kommer bobler i kølevandsstanden ved tomgang.

    Har selv haft det på en Touran, og det kostede en ny top. 20 af de lange smiley


  • #10   5. nov 2014 Nu snakker du om et nyt dæksel, og så kom jeg lige i tanke om noget. Da min mekaniker og mig skulle fylde kølervæske på tog jeg dækslet af og så steg kølevandet lige pludseligt og sprøjtede op af ekspansionsbeholderen. Bilen havde kørt 6 km inden, så motoren var ikke varm.

  • #11   7. nov 2014 Problemet er løst! Det var tilgangstudsen på topstykket der var utæt. Der var et mikroskopisk hul i den, så der stod en lille stråle af kølervæske ud når motoren var startet.

  • #12   8. nov 2014 lige præcis derfor tager man aldrig dækslet af når man skal lede efter utætheder det er nemmere med tryk på

Kommentér på:
1,9 TDi bruger kølervæske.

Annonce