BMW E93 - Ujævn tomgang ved varm motor {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri.
Jeg har en BMW 320i e93 årgang 2011, som for to måneder siden begyndte at køre ujævnt i tomgang, og en motorlampe begyndte at lyse. Jeg har haft bilen ved mekaniker flere gange, hvor der er udskiftet følgende:
Bilen har fået skiftet begge de forreste lambdasonder, men det har ikke afhjulpet problemet. Yderligere forinden har bilen fået skiftet 4 tændrør, 4 tændspoler og en dyse.
Da der var tester på bilen, viste tallene for en af dyserne at "indsprøjtningstallet" ligger for højt - 700 til 800 hvor de andre lå omkring 250.
Bilens motorgang kører jævnt, når motoren er kold, men så snart motoren begynder at blive varm, så begynder motoren at køre mere og mere ujævnt. Bilen ryger en smule mere end normalt, men røgen er ikke sort - den er hvid.
Jeg har nu brugt på den anden side af 10.000,- på værkstedsregninger, fejludlæsning osv. Inden jeg endnu igen kører den på værksted, for at forsøge endnu gang, slår det mig:
Kan det være en temperaturmåler som er i stykker? Så motorstyringen tror at motoren er kold, selvom den er varm, og derfor sprøjter benzin forkert mængde benzin igennem?
Jeg er grædende over bilen og har virkelig brug for hælp.
På forhånd mange tak.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Arne Poulsen biler i Herning er dygtige, ved godt du har brugt mange penge i forvejen med de kan altså deres kram.
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 92
Det kan hvertfald være en sidste udvejs løsning
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
Men en kompressionsmåling er nem at tage for at få udelukket dette.
Det med en temperaturføler var ikke en dum tanke, men det burde umiddelbart ikke være grund til den går "ujævnt" i tomgang.
Prøv måske selv til en start at hælde noget indsprøjtningsrens i tanken. (Bell Add - Liqumoly eller lign. )
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
apr 2004
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 11 Emner: 298 Svar: 2.049
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.224
nov 2004
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 114
feb 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 235
siger slet ikke der er det som er fejlen men det er ikke altid lige til at finde sådan en fejl.
den dyse den skriver levere for meget, prøv at bytte den rundt med en anden dyse, så kan du se om fejlen flytter sig til en anden cylinder, for så er det dysen, men ellers kan det jo være boksen, eller en ledning der er dårlig forbindelse i så den ikke lukker dysen hurtigt nok
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Jeg tror mere på at det ligger i dyser/indsprøjtning.
Arne Poulsen i Herning er BMW service værksted, mange dygtige på det værksted.
Ring til dem og spørg om du kan tale med Ole fra værkstedet dèr.
CT
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 92
Der er desværre ingen garanti på bilen efter to år - jeg har snakket med dem.
Steffen N
Den har kørt 124.000 km med fuld service
Michael H
Havde din kammerats bil samme symptomer som min?
02power
Jeg vil prøve at ringe til dem i morgen og forhøre. Vil jo bare have løst problemet
Somme tider har den også lidt småproblemer med at starte. Kan ikke finde ud af om det er værst når den er kold eller varm. Nogle gange kører den starteren i 3-4 sekunder og andre gange starter den med det samme.
Samtidig er det som om den har en tendens til at prutte en smule
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 3 Svar: 214
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Det kunne godt lyde som et problem med HPFP (benzin pumpe) hvis den kører med Direkte sprøjt.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
http://bmwfans.info/parts-catalog/E90/Europe/320i-N43/L-N/browse/fuel_preparation_system/high_pressure_pump/
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 92
Der er udlæst fejl på den og den sagde fejl på de to forreste lambdasonder.
02power
Umiddelbart tror jeg det er en n43, men er i tvivl om det er n46n.
Jeg ved ikke hvor man kan tjekke det, men de sidste 7 i mit stel nummer er E425358
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 92
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 92
Kan bekræfte at det er en n43
Har du mulighed for at uddybe hvad fejlen kan være og eventuelle symptomer?
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 3 Svar: 214
På moderne biler er en fejlkode ikke ens betydende med at det er det, der er galt.
En dyse der sprøjter for meget ind, vil få lambdasonderne til at skrue ned og så kan motoren komme til at gå mager og dermed dårligt. Over tid tror styringen at lambdasonderne fejler og dermed sætter en fejlkode.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.224
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Gør hellere noget ved det nu end før det er for sent.
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 3 Svar: 214
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 92
Jeg vil gerne undgå BMW her i byen da de har givet verdens dårligste service.
Er det nogen det kan anbefale en specialist i Århus/Østjylland?
Mvh
Morten
nov 2021
Følger: 13 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 13
BMW E93 - Ujævn tomgang ved varm motor