{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.727 visninger | Oprettet:

Dæk er utæt ved lapning {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg blev desværre ret skuffet da jeg kom ud fra arbejde den anden dag, og opdagede at mit bagdæk var fladt.. Jeg prøvede at se om jeg kunne finde et hul, men fandt kun en gammel lap, der var sat i af tidligere ejer. Det er så her den også er gået hen og blevet utæt nu. Den taber cirka 1 bar på 24 timer, så den er ikke voldsomt utæt.

Kan den lappes om, dækspray eller hvad har man af muligheder her? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk er utæt ved lapning
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.590
    #1   16. dec 2014 Nyt dæk
    Dækspray er midlertidig løsning, og ikke at anbefale som en permanent løsning..
    Men du kan prøve at få trukket en ny lap i, men det er ikke sikkert der er noget at gøre..


  • #2   16. dec 2014 Dæk spray er kun til nød, max 400km og max 80km/t

    Står også på dem


  • #3   16. dec 2014 Ahh fint. Så bliver det ikke dækspray. Ville dog gerne have undgået at købe nyt dæk smiley

    Er det skidt lappearbejde eller sker sådan noget bare med tiden? De er nemlig ikke specilet gamle de dæk(for at gøre det endnu værre). smiley


  • #4   16. dec 2014 Det er skidt lappe arbejde.

    Er dækket lappet korrekt, så går lappen aldrig fra.
    En korrekt lapning er en vulkanisering, og ikke bare en lap som bliver limet på.


  • #6   16. dec 2014 Det er nok bare sådan en "lakrids" som er sat i udefra.
    Af med dækket og lap det fra indersiden med en godkendt lap smiley


  • #7   16. dec 2014 Det kunne sagtens lige sådan noget ja. Der sidder ihvertfald et lille stykke gummi og stikker ud, der hvor den er utæt, som om at man bare har limet lidt fast. Hvad koster en lapning cirka?

  • #8   16. dec 2014 cirka. 100 kr

  • #9   16. dec 2014 Hvis der er stukket en lakrids i, må det ikke lappes.

    Det har noget med det klister at gøre der sidder på lakridsen. Det er noget olie agtigt i, og det sætter sig rundt i gummiet, og limen til lappen vil ikke binde ordenligt, med fara for den falder ud. Og hullet bliver jo meget stort når der sættes en lakrids i.



  • #10   16. dec 2014 KJ

    Hold nu op. Et hul er et hul og kan lappes, uanset hvad der har siddet i. Eller mener du, at det "olie-agtigt-noget" simpelthen er umuligt at fjerne? Selv for en prof...?
    Man afrenser hullet og området omkring hullet 100% og bruger vulkaniseringscement. Det skal sgu nok holde, kan jeg love dig for.

    Og hvis du tænker dig om, så er lakridsen beregnet udelukkende til at nødlappe dækket og køre med den til nærmeste dækværksted for at få lappet den ordenligt... Hvis man ikke kunne lappe den efter lakridsen, så er det da lidt dumt at køre til dækværkstedet, ik?


  • #11   16. dec 2014 Anders T

    Hvor får man lappet et dæk korrekt for 100 kr ?


  • #12   16. dec 2014 En lakrids koster ca.50-100 at få sat i.
    En rigtig lapning koster 200-250...


  • #13   16. dec 2014 Jeg ville prøve med en ny lakrids - sådan et lappesæt koster jo jo ikke alverden og du kan lappe den for max. kr. 10,-/lap.

    Den forrige ejer må ikke have været omhyggelig nok - og lakridsen skal heller ikke stikke ud, men skæres plant af med dækket. Stikker den ud vil stedet jo blive belastet mere end andre steder - så er det jo klart at det ikke kan holde.

    Jeg har brugt det flere gange uden problemer med at det blev utæt - ihvertfald ikke samme sted smiley


  • #14   16. dec 2014 438HK Biturbo Galant 4x4

    Du taler som du har forstand til, istedet for at lytte til nogen der faktisk ved noget om det.

    du MÅ IKKE lappe et hul hvori der har været Dækskum eller isat en lakrids ( typisk nødlapning fra falck ) LIMEN BINDER IKKE ORDENLIGT i dækket!

    og du MÅ IKKE køre permanent med en lakrids lap! det er MAX 400km og HØJEST 80km/t - præsis ligesom dækskum!


  • #15   16. dec 2014 Lakridsen er bare ikke lovlig, da den udelukkende er beregnet til langsom gående køretøjer.


  • #16   16. dec 2014 Den er lovlig som nødlap inden for den hastighed og de km jeg skriver... Ellers ville det være lidt hul i hovedet at falck smækker en i på stedet ( hvis muligt )

  • #17   16. dec 2014 Og btw så er lakridens ikke til at køre til dækværksted for at få lappet det efterfølgende..

    Den er lavet til du kan køre hurtigt videre, og derefter køre ind til dit dækværksted og få skiftet dækket.... sameshit som dækskum... lakridsen kan bare tage nogle større huller.

    Der er noget voks/olie crap i det klister som får din lakrids til at sidde fast, ved ikke helt hvad det er, men det sætter sig i gummiet og du kan godt lappe det, men med fare for limen ikke binder i dækket kan den ryge ud. Derfor må man ikke og det er ikke til diskussion.

    Hvad du gør, er jeg ligeglad med, men det dumt at opfordre manden til det, hvis det ikke er sikkert at køre med, og tør væde med at han får det samme at vide hos superdæk eller hvor han nu vil forsøge at få det lappet, hvis det er en lakridslap.


  • #18   16. dec 2014 KJ

    Totalt bullchit. Og ja, jeg har ingen forstand på emnet. Jeg ejer blot et dækværksted i Ballerup og lapper dæk dagligt...
    Find det, du siger sort på hvidt og smid et link her. Altså, at man IKKE må lappe et dæk, som har været lappet med lakrids. Indtil da er det bare din fri fantasi.


  • #19   16. dec 2014 Grib din telefon i morgen og ring til Søren Thrane fra Rema TipTop ( går jeg ud fra du kender, ihvertfald produkterne derfra ) hvis du ikke tror mig.... hvis du driver et dækcenter bør du overveje om det du har gang i, er det du ved noget om.

    Har kun lige haft kursus i TPMS, Dæk, Dæklapning, Afballancering dynamisk og statisk...

    Men det fint, gør som du gør, jeg skal ikke blande mig i hvad du gør og hvad du gør for dine kunder...

    Fortæller dig blot det er forkert, om du så lytter til det, må jeg jo lade dig om.



  • #20   16. dec 2014 Og hvis du ikke er helt klar over det, så bruger man et specielt rensebor i hullet og SLIBER indvendigt et område på ca.10x10cm helt fri for alt fedt og alt andet godt. Så man bruger altså en slibemaskine til at fjerne et pænt lag af overfladen, så det er helt ru til sidst. Tro mig, der er absolut ingen rester af lakridser når jeg er færdig med forarbejdet. Og den rigtige lap hænger slet ikke fast inde i hullet, men på indvendige dækoverflade, så bred stykke, at den lakrids kommer slet ikke i nærheden af den.

  • #21   16. dec 2014 Så bruger du vel også lakridser som permanente løsninger?

  • #22   16. dec 2014 En ting er hvad man kan gøre, og noget helt andet er hvad man bør gøre.

    Hvis dækket har været lappet med en lakrids, og man kan se at man kan bore det op til 8 mm og lappe det rigtigt, så kan man vælge at gøre det.


  • #23   16. dec 2014 Jeg skal sgu ikke gribe noget. Kom med et link, som beviser det, du siger. Hvis det er så farligt og alle burde vide det, så findes det jo nok et eller andet sted på nettet, ikke?

  • #24   16. dec 2014 No shit sherlock.....

    Gider jeg ikke bruge min tid på, men kom selv med et brugbart link til noget jeg kan bruge som beviser du ikke tager fejl?

    Du kan få det her.

    http://www.tiptop.dk/00036/00046/


  • #25   16. dec 2014 Man tjekker om karkassen ikke er ødelagt. Og er det ok, kan man uden problemer lappe et dæk, uanset hvad der har siddet i det, så længe vi snakker slidbanen.

    Og jeg bruger lakridser, når der kommer fattigrøve og beder mig om at gøre det for at spare de 100 kroner. Og så fortæller jeg dem altid, at det er ikke en holdbar løsning. Men siger satme ikke, at dækket skal smides ud bagefter...


  • #26   16. dec 2014 Det her er den bedste jeg lige kan finde, men det er ikke direkte lakridsen der bliver brugt. Men i første link står der indirekte at dette sæt er det eneste du kan rep. efterføglende... Kan desværre ikke finde noget om hvorfor.

    http://231495.buildyourownpublisher.com/documents/B3A9CA0C-5F32-46A7-A9A3-A66C87554018.pdf

    http://231495.buildyourownpublisher.com/documents/4B26A3D8-5545-4E6D-958E-FB32EF1D9194.pdf

    http://231495.buildyourownpublisher.com/documents/45722D7A-C6AF-4945-9252-116830FEF16F.pdf


  • #27   16. dec 2014 438HK Biturbo Galant 4x4

    Hvis folk ikke vil betale det er rigtig lapning koster, hvorfor så ikke bare bede dem om at køre videre istedet.
    Jeg lapper ingenting med lakridser, jeg har faktisk slet ikke det lort på mit værksted.


  • #28   16. dec 2014 Man kan få lappet et dæk med paddehat hos mig for 200 kroner på midtsjælland.

    Jeg har flere gange kørt med dækskum i MC og bil dæk, og efterfølgende lappet dem med en paddehat indefra. Er aldrig blevet utæt.

    Jeg har flere gange påfyldt et næsten nyt dæk med skum, og kørt resten af dets levetid uden problemer. Er aldrig blevet utæt, og det var ikke mørt eller sprækket indeni da jeg skiftede det.

    Jeg har læst masser af varedeklarationer på alverdens bøtter med dækskum, paddehatte og lakridser igennem tiderne.
    Vi ved godt alle sammen at de er meget konservativt formuleret, og at man som producent af sådan nogle ting, er nødt til at tage sig alverdens forbehold for ikke at få røven i klemme hvis der sker noget.

    Så i har begge ret - og i tager begge fejl.

    Folk kan gøre med deres dæk, lige hvad der passer dem. Hvis man er mere tryg ved et nyt dæk i stedet for at lappe, så skal man købe et nyt dæk.
    Hvis man, som jeg, har hænderne skruet nogenlunde fornuftigt skruet på, og stoler på egne evner - så lapper man dækket og kører til lortet er slidt ned uden det nogensinde bliver utæt.
    Min erfaring er at "cementen" (det vi andre kalder lim for nemhedens skyld) ofte er den største årsag til at en lap går løs og bliver utæt. Det har en forholdsvis kort levetid når først bøtten er åbnet, eller hvis man ikke sørger for at lukke den ordentligt efter brug.

    De første mange banedage jeg kørte på MC, var på lappede gadedæk som folk ikke brød sig om at køre med. Har aldrig haft en utæthed eller et dæk der sprang...

    Så luk nu røven med alle jeres formaninger og skræk eksempler.

    #24 - Det havde ellers givet dine ord lidt vægt. Lige nu er du bare endnu en skrigeskinke på et forum.

    God Jul. smiley


  • #29   16. dec 2014 4x4

    Fordi jeg tilbyder faktisk både nød- og permanentlap. Og når kunden kommer for at få en streg i, prøver jeg selvfølgelig argumentere for den permanente løsning. Men hvis de nægter, kan jeg sgu da ikke bare sige skrid med dig. De får hvad de kommer efter. Det hedder kundeservice...


  • #30   16. dec 2014 Det er sguda ikke kundeservice at sælge dem en nødløsning!

    Det er faktisk dårlig kundeservice i min verden.


  • #31   16. dec 2014 Det er hverken god eller dårlig kundeservice at sælge dem det de vil have.

    Og i dag vil folk have alting så billigt som muligt.


  • #32   16. dec 2014 Hvis folk skal lige humpe de sidste 20km hjemad på deres flade nedslidte dæk og gå på nettet og bestille nye dæk, skal de da have lov til det. Det er da åndssvagt at skulle give 250,- for en ordenlig lapning, hvis dækket skal skiftes når de kommer hjem?? Og for at de kan gøre det, sætter man en snor i? Det er da mange, som er glade for?`Men du ville sige til dem "bare kør videre"?? Kanon service.

  • #33   16. dec 2014 Ja det ville jeg.
    Hvis dækket skal skiftes fordi det er nedslidt, så sælger jeg dem et nyt dæk istedet.
    Jeg lapper ikke først et dæk med en nødlap, og så sælger dem et nyt dæk bagefter.

    Jeg har brugte dæk liggende som jeg evt kan montere så folk kan køre videre, og så kan de komme og få monteret deres nye dæk når de har bedre tid.

    Det er kundeservice i min verden smiley


  • #34   16. dec 2014 Kanon. Så hvis der triller en eller anden dude forbi, som har gode dæk liggende derhjemme og lige skal komme hjem og skifte, men er punkteret, så står du der og prøver at pushe et brugt dæk til ham?? Så du foreslår ham at bruge en plov på at kunne komme hjem, istedet for en 50'er?? Og hvis han takker nej til dit overdådige tilbud, så mister du bare en kunde...
    Det er kundeservice i din verden?

    Come on, prøv nu at se udover dit næsetip...


  • #35   16. dec 2014 Prøv at forholde dig til det du skriver istedet.
    Først var det en fattigrøv som ville spare en 100 kr, men nu er det lige pludselig en kunde som har gode dæk liggende derhjemme.
    Og før kostede en rigtig lapning 200 - 250 kr, fattigrøen ville spare en 100 kr på en lapning.
    Hvordan helvede får du det til at blive en halvtresser lige pludselig.

    Faktum er at jeg ikke sælger nogen en elendig nødløsning ligemeget hvad.
    Kunderne har det desværre med hurtigt at glemme at det var en nødløsning, og så kører de videre.
    Du er faktisk ansvarlig for den reperation som du har lavet, og så kan du kalde det en nødløsning eller hvad du vil.
    Du er eksperten, derfor rådgiver du kunden, og undlader at lave noget lort.
    Kunden har ikke altid ret, og sådan er det.


  • #36   16. dec 2014 Der er rent faktisk situationer, hvor den eneste løsning for kunden er en nødlapning. #34 er bare et eksempel. Og når sådan en situation opstår, ville jeg gerne være til hjælp og tilbyde kunden den bedste og billigste løsning. Det er dét, jeg kalder kundeservice. Og selvfølgelig rådgiver jeg kunden og siger, at det er nødlap, 80km/t bla bla. Men er det dét kunden vælger, så er det dét jeg gør. Men dit motto for kundeservice er "kunden har ikke altid ret og sådan er det"...

    Og hvis man nu skal fluekneppe, som du gør nu så godt, så kan jeg sige, at så burde du sælge NYE dæk til kunden og ikke brugte! Dæk er jo den eneste kontakt med vejen bla bla. Nye dæk er jo bedre end brugte, ik? Og du sælger vel ikke KUN et dæk, vel? For det er uhentsigtsmæssigt med forskellige mønstre dæk, især på samme aksel? Så skal du jo sælge mindst to brugte dæk til det aksel, som fået punktering...??


  • #37   16. dec 2014 Hvor er det lige at du læser at jeg sælger kunden et brugt dæk ?

    Læs lige en gang til og fortæl mig så hvor der står noget om at sælge dem et brugt dæk.

    " Jeg har brugte dæk liggende som jeg evt kan montere så folk kan køre videre, og så kan de komme og få monteret deres nye dæk når de har bedre tid."



  • #38   16. dec 2014 Og når du hænger så meget i priser... Min officiel pris for at få en snor i dækket er en 100. Kan godt gøre det for 50'er, hvis folk smider med cool cash. En paraply koster 250 for alu og 200 for stål... Så vil du have, at jeg skal lave præcise udregninger her i tråden for at du skulle fatte pointen?

  • #39   16. dec 2014 For de 100 kr eller 50 kr, skal du ikke komme og bilde mig ind at du afmontere dækket.

  • #40   16. dec 2014 Nå ok, så det er gratis du sætter et dæk på kundernes biler? Ok, sorry. Det er virkelig kundeservice. Sådan noget tager jeg penge for, desværre...
    Me hvad med at forskel på mønstre på samme aksel er ikke optimalt for vejgrebet i kritiske situationer? Er det noget, du fortæller folk om, inden du smider gratis dæk på?


  • #41   16. dec 2014 Jeg bilder dig ikke noget ind...

  • #42   16. dec 2014 Korrekt.
    Hvis kunden vælger at købe et eller endnu bedre 2 nye dæk af mig, så låner jeg dem et brugt dæk gratis.
    Har jeg dækkene på lager, så sætter jeg dem selvfølgelig på med det samme.
    Og ja selvfølgelig fortæller jeg kunden at det ikke er optimalt at køre med feks 1 nyt dæk og 3 slidte, eller køre med 4 forskellige mærker, men det er stadig ikke ulovlig at køre med.
    Til gengæld er det ikke skide smart at sætte en nødlap i, men det ved du jo nok godt.

    http://www.motormagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MM&Lopenr=102280074#partTwo


  • #43   16. dec 2014 Hvorfor er det ikke skide smart, hvis man blot skal rulle med 30km/t hjem og smide dækket ud bagefter?

  • #44   16. dec 2014 Så du vælger at kalde det kundeservice at du foretager en reperation, som der rent faktisk advares mod i branchen.

    Detailforskrifter for Kørertøjer kan man i p. 8.02.001 læse, at dæk skal være ubeskadigede. Dette er lovkravet i Danmark.

    I Dansk Standard 2044, som er en standard for faglig forsvarlig reparation af dæk, er det et krav at dækket afmonteres fælgen for nærmere kontrol af evt. indvendige skader. Dækket må altså ikke repareres udefra, medmindre denne kontrol er foretaget, og evt. indvendige skader repareret. Det tvinger dækreparatøren til at sikre sig, at der ikke er nogen indvendig skade i dækket, i modsat fald påtager dækreparatøren sig et stort ansvar ved en evt. senere ulykke med dækket.

    STRO (Scandinavian Tyre and Rim Organisation) anbefaler ligeledes på side 27 pkt. 4 i STRO-bogen 2004 følgende:
    Dæk skal altid tømmes for luft og afmonteres hjulet (fælgen) og derefter inspiceres, inden reparationen udføres.

    Det nævnes endvidere i pkt. 5, at en reparation må ikke udføres, hvis dækkets styrke vil være nedsat efter reparationen. I pkt. 5 påpeges det, at en permanent reparation af dæk ikke må ske ved indsprøjtning af skum, spay eller ved at trække en prop igennem hullet på ydersiden, af et monteret dæk.

    Endelig og meget vigtigt understreges det, at slanger må ikke anvendes på bekostning af en reparation af en skade. Slanger må ikke anvendes i slangeløse dæk uden de respektive dækfrabrikanters tilladelse.


    Jeg må sgu indrøøm at jeg lidt troede at Volker Nitz
    bildte os noget ind sidst vi var på kursus, men det gjorde han åbenbart ikke, desværre smiley


  • #45   16. dec 2014 http://www.motormagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MM&Lopenr=102280074

    Der er også noget om reglerne for lapning af slangeløse dæk


  • #46   16. dec 2014 Må ærligt indrømme jeg syntes det er uansvarligt den måde du driver din virksomhed på Galant..

    Du vælger at kalde det kundeservice at lave en nødrep, uden at vide hvad kunden gør efterfølgende. Du oplyser vel naturligvis hvilke risikoer der er ved den løsning du laver?

    Syntes alligevel uanset om du gør eller ej, er det er uansvarligt at sende en kunde videre med en nødrep. Du kan ikke regne med kunden kender de konsekvenser det kan have, selvom du skitser dem lidt op ( du kan jo ikke forklare alle punkter, så kunden forstår dem på 5min. )

    I min verden skider du på din kunder.. De kommer til dig for at få hjælp og så stikker du dem en nødløsning ( som de formentlig selv ber om ) men du bør vide bedre.. Jeg ville afvise dem og bede dem køre til nabo værkstedet, da jeg ikke ville kunne gå i seng med god samvittighed. Men sådan er vi alle forskellige.

    Jeg vil hellere afvise en kunde, frem for at lave en løsning som i værste fald kan koste ham livet ( jaja, så skal det også gå meget galt, men risikoen er der ), Det er der i min verden mere service i end den løsning du laver. Hvis jeg ikke kan få accept til at lave det ordenligt, vil jeg ikke lave det, hvad de så gør inde hos naboen, er jeg fuldstændig ligeglad med.


  • #47   16. dec 2014 Stop nu. Mit værksted tilbyder nødtætning af dæk. Punktum. Det er der en del af mine kunder, som har været glade for. At du ikke tilbyder det, gør kun at det er nemmere at drive virksomhed for mig.
    Jeg tilbyder også opretning af alufælge. Også SVEJSNING af revner i fælgene, selvom der er også nogen, som mener, at det bør man ikke gøre, for det svækker fælgen. Det synes jeg ikke, og mine svejsninger holder for evigt.
    At der er andre, som ikke tilbyder samme service, giver kun mig fordelen. Så er den ikke længere.


  • #48   16. dec 2014 Ja det klart, bare du har god samvittighed.. Personligt er jeg fuldstændig ligeglad. Siger bare jeg syntes det er en forkert måde at tjene sine penge på.

    Hvad bliver det næste? at du tilbyder at fræse 2mm mere dækmønster? smiley


  • #49   16. dec 2014 Det er LOVLIGT og der er efterspørgsel. Så synes jeg ikke, at folk skal køre på fladt dæk hjemad, hvis der findes nødtætningsmidler. Det er som at sige, at alle, der sælger tætningsskum (tankstationer, byggemarkeder osv...) burde have dårlig samvittighed og tjener deres penge på forkert måde...

  • #50   16. dec 2014 Ja, det er lovligt, hvis du vel og mærke oplyser kunden omkring det er en NØDløsning.

    Ændringen i formuleringen af retningslinjerne på EU-plan om reparation af utætheder i slangeløse dæk er ændret. Konsekvenserne kan blive ganske alvorlige, da et værksted nu kan blive holdt juridisk ansvarlig, hvis der sker en ulykke for en ikke korrekt udført lapning. Ifølge det nye er en reparation defineret ved, at et dæk er lappet indefra med en kombinationslap.
    Var dækket derimod blevet lappet udefra, er der efter den nye formulering kun tale om en nødtætning og ikke en reparation. Og skulle der ske noget her, kan det værkstedet blive stillet til ansvar. Den nye formulering glæder den danske Rema Tip Top-direktør, Jesper Jørgensen.


  • #51   16. dec 2014 Dækskum er snart et overstået kapitel.
    Bruger man det lort på en ny bil idag, ja så står man til en udgift på ca 600 - 1200 kr ekstra udover et nyt dæk.
    Dækskum bliver fjernet fra alle nye biler indregistreret efter 1/11 - 2014.


  • #52   16. dec 2014 Sov du i timen? Selvfølgelig oplyser jeg, at det er nødløsning. Der står også, for det ikke skal være helt løgn "Nødtætning af dæk" på kvitteringen og det med at man max må køre med 80km/t står nede i bunden. Så der er styr på det, bare rolig.

  • #53   16. dec 2014 Hvor står det så henne på kvitteringen som kunden får, der betaler med 50 kr i kontanter ??

  • #54   16. dec 2014 Det kan sku godt være jeg sov i timen, men altid noget du oplyser omkring det på regningen/kvitteringen..

    Men derfor kan det stadig ramme dig selv på pengepungen, hvis det går galt.


  • #55   16. dec 2014 Dækskum bliver solgt over det hele i kongeriget. Så udtal dig først om "overstået kapitel", når de er væk fra hylderne på tankstationer. For så vidt jeg kan se, så er det LANGFRA overstået kapitel.

  • #56   16. dec 2014 Tænk dig om... Betaler folk en 50'er, så får de nok heller ikke en kvittering, så kan "reparationen" vist hellere ikke føres tilbage til mig og så er jeg ikke ansvarlig for noget - hvis det er dét, du antyder...

  • #57   16. dec 2014 Du fatter ikke ret meget hva

    Dækskum er et overstået kapitel, når kunderne og du opdager at det medfører en ekstra udgift på 600 - 1200 kr udover dækket, hvis man bruger det på biler indregistreret efter 1/11-2014


  • #58   16. dec 2014 Måske du skulle tænke dig lidt om.

    Alle ejer idag en telefon med kamera i.
    Wupti et billede på facebook, som de unge er så glade for idag, men teksten nedenunder hvor der står, så punkterede jeg sgu. Dækket er fikset at bim bam dækservice for en 50er, og så kører bussen igen smiley
    Den er sgu sværd at løbe fra, når Tonny ligger i grøften, og finder ud af at værkstedet kan gøres ansvarlig.


  • #59   16. dec 2014 4x4

    Og hvad er din pointe?? Nej, jeg fatter ikke en skid af det, du vrøvler. Overstået kapitel?? Jamen hvad med alle de mange millioner biler, som er indregistreret før din flotte dato?? De kommer nok til at bruge lortet i 30-40 år endnu...??! Så hvor overstået er det lige??


  • #60   16. dec 2014 Jeg skrev snart et overstået kapitel.
    Når ikke producenterne kan sælge det til fabrikkerne mere, så går der nok ikke ret længe før at det ikke fåes mere.
    Og guskelov for det da, magen til lort skal man lede længe efter.


  • #61   16. dec 2014 4x4

    Uha... Sikke fantasi... Så du mener, at et tilfældigt billede på FB kan bruges i retten som bevis, at nødrep er blevet foretaget præcis på det pågældende dæk, som eksploderede præcis pga denne nødrep og en hel børnehave døde af det og jeg bliver stillet ansvarlig og det endermed at min forsikring skal betale erstatning...

    Chit. Ok, jeg dropper lakridser NU. Jeg er overbevist.


  • #62   16. dec 2014 Ok, så du tror, at de dåser fra f.eks. Basta, som står på tankstationer, er de samme dåser, som bliver solgt til bilfabrikkerne?? Og så snart bilfabrikker ikke skal have dem mere fra en eller anden producent, så stopper Basta straks med at lave deres til tankstationer??
    Klart...


  • #63   16. dec 2014 Du kan jo tro hvad du vil, ganske ligesom du kan gøre som du vil.

    Jeg troede bare ikke at et dækværksted med respect for deres eget arbejde brugte noget som branchen generalt advarer imod.
    Vi hørte godt nok diverse skrækhistorier da vi var på kursus, men vi troede at det meste var noget de bare fandt på.

    Var det så dig der havde lappet et dæk til en Ferrari med en lakrids ?
    Det er forresten et Y mærket dæk.


  • #64   16. dec 2014 Hvor er det, der bliver advaret mod at nødtætne dæk på biler, som fremføres med under 80km/t og kører under 200km??

    Nej, jeg har kun lappet dæk til Veyron med en slikkepind.


  • #65   17. dec 2014 Selvfølgelig stopper de ikke med at sælge dækskum, lakridser og deslige på tankstationer, byggemarkeder, mv., da, det er et udmærket og godkendt produkt til landbrugs- entreprenør og haveredskaber, cykler, scootere mv.

    At folk så også vælger at bruge det på gamle næsten nedslidte dæk til alm. personbiler, kan jeg ikke se det store problem i, hvis de ellers udfører det korrekt og omhyggeligt.


  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 195
    #66   17. dec 2014 jeg bruger aldrig lakridserne eller "snøvserne"ikke fordi at det er lovligt eller ulovligt,det er bare ikke noget jeg tilbyder,jeg lapper heller ikke et dæk som er fyldt op med en dækpilot for gummiet indvendig virker "smeltet",så sætter jeg hellere et brugt dæk på,hvis folk insisterer på en lapning,ja så gør jeg det da,men gør dem opmærksom på at det er uden garanti og de burde få et andet dæk på

  • #67   17. dec 2014 Hvad er det man skal betale 600-1200 ekstra for efter brug af dækskum?

    Er det en bøde til fælg mafiaen? Hvad så hvis man ikke vil betale - vågner man så op om morgenen med et sæt ødelagte hjulmøtrikker under dynen? smiley

    En ny ventil og 5min rengøring kan ikke ende på det beløb - så boller man sgu sine kunder i røveren.


  • #68   17. dec 2014 Lol du boller dem da i røven ved at sætte en padehat i et dæk der har været skum i...

    Det er også fuldstændigt ligegyldigt, det eneste vi kan konkludere er nogle skider deres kunders sikkerhed et stykke..

    I kan komme med alle jeres argumenter, men det ændre ikke på det er smæk forkert


  • #69   17. dec 2014 Sajmon.

    Alle nye biler indregistreret efter 1/11-2014 skal have TPMS.
    Dækskum en gang i sådan en ventil, og så er den færdig.
    Af samme grund har VAG valgt at fjerne det fra deres biler.
    Der gælder samme regler for TPMS som der gør for airbag og ABS, så virker det ikke, så kan bilen ikke synes.


  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 195
    #70   17. dec 2014 68#

    alt er vel relativt,jeg sætter ikke et nyt dæk hvis folk ikke har pengene,så giver jeg lapningen et forsøg og råder folk til et nyt dæk,sikkerhed eller ej,så er det i hvert fald ikke på min regning


  • #71   17. dec 2014 Forstår ikke hvordan man kan sende en kunde på gaden med noget som man faktisk ikke kan stå inden for. Bevars det er kundens valg, men du som dækmand bær vide det ikke er forsvarligt.. Det kunne være det var dit barn eller dig selv det kom til at gå ud over hvis det uheldige skulle ske. Og det er så dig regningen kommer til at hænge på, da det er dig der har udført et stykke arbejde der ikke er iorden.

    Det er jo worst case, men det er sket flere gange og det sker da også igen, fordi folk ikke ved hvad de laver, eller er fuldstændig ligeglade


  • #72   17. dec 2014 #68 det gør man da ikke hvis det virker resten af dækkets levetid. Jeg har som sagt min første utæthed til gode...

    Men du styrer selv hvad du gør, og det gør jeg også.

    God jul. smiley


  • #73   17. dec 2014 Jaja det klart, du gær som du gør, det er jeg også ligeglad med.

    Men det du gør er stadig forkert.. Det jo ikke for sjov der er et forbud omkring det.

    Men god jul smiley


  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 195
    #74   17. dec 2014 det har du da ganske ret i,jeg sætter bare ikke 4 nye dæk på en kundebil jeg aldrig har set før til 5000 kr og siger god jul,jeg fortæller folk at dækpiloten ødelægger dækket og lapningen ikke er godt og nogen gange faktisk umuligt,så snakker man om alternativet,jeg smider et brugt på hvis jeg har et eller et nyt hvis folk vil have det,har kunden ingen penge så prøver jeg at finde et brugt eller gør opmærksom på at en lapning er noget rigtigt lort,så den med sikkerheden er ikke mit bord,jeg gør opmærksom på de forskellige problemer og så må folk selv vælge og så er det jo kunden selv der vælger hvor sikkert tingene er

  • #75   17. dec 2014 Der er vist inegn som siger at man skal sætte nye eller brugte dæk på, hvis kunden ingen penge har.
    Men at bruge dækskum eller lakridslapper, er kun noget gør det selv perlegrus mekanikere gør. Som dækværksted laver man tingene rigtigt og forsvareligt.

    Og jeg undre mig også over at der ikke er et direkte forbud mod at bruge det skrammel.
    Idag skal bilerne har ABS, Airbag og andre ting, men den eneste kontakt med vejbanen er 4 dæk som har en meget lille kontakt med vejen.
    Folk køber gladeligt de billigeste dæk, og de lapper med alt muligt fusk.
    Man fatter ikke at nogen bruger 3 - 400000 kr på en bil, men ikke vil betale 225 kr for en ordentlig lapning, eller 5 - 800 kr mere for 4 ordenlige dæk.


  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 195
    #76   17. dec 2014 #75#
    altså,folk bruger gladelig 25000 kr på stereo eller 10000 på fælge,men dækkene skal satme være billige,tsvansen og dækonline længe leve


  • #77   17. dec 2014 Der er ikke forbud mod at lappe med en paddehat.

    Hvis der er, så lad os få det på skrift.


  • #78   17. dec 2014 Der findes altså kunder, som kun skal køre under 200km og som ikke vil overstige 80km/t. Det ENESTE rigtige for dem ER lakrids i dækket - det står i alle de links I kom med. Så drop jeres tågesnak KJ og 4x4

  • #79   17. dec 2014 Ja selvfølgelig gør der det.. Men stadig en elendig løsning.. Hvor mange af de lakridser du har monteret er kommet tilbage for at få skiftet dæk, inden for de 200 km?

    Og det har ingenting med tågesnak at gøre, det handler mere om din manglende stolthed i dit arbejde og du siger indirekte du er specialist... Ja godaw du


  • #80   17. dec 2014 Elendig løsning for dem, som skal direkte hjem og skifte til andre hjul?? Der tager du sgu fejl.
    Hvor mange er der kommet tilbage, er irrelevant. Der er nogen, som kommer tilbage. Der er nogen, som skifter til andre hjul derhjemme. Der er nogen, som vælger et dækcenter tættere på dem. Men så længe der er nogen, som er rent faktisk berettiget til den slags nød reparation, så synes jeg, at man skal kunne tilbyde det. Som kundeservice for dem, som ser det som den eneste løsning.


  • #81   21. dec 2014 KJ og 4x4

    Tag hinanden i hånden, og hop i havet.... !

    Hvad fanden er der galt i at tilbyde nødrep til folk, det er jo det samme som det falck gør. Det er jo først et problem, hvis man siger til folk at det er en permanent løsning... I er seriøst galt på den overfor mr galant, som har sit 100% på det rene, iføgle alt hvad han skriver i denne tråd.
    Og fuck da lige hvad salgsdirektøren fra tip top siger, han laver ikke reglerne, han skal bare sælge sine egne produkter og afholde sponsorede lappe-kurser.

    Nu ved jeg tilfældigvis at landets 3 største dækfirmaer de tilbyder nødlapning, super dæk, euromaster og quickpot. Jeg synes at i skal melde dem til nogen, da de jo bryder de regler som kun jer to kender.

    Og nu siger jeg noget som i nok ikke vil tro på, og det bebrejder jeg jer ikke, jeg er også selv meget forundret over det. Men ham som i selv nævner, mister Volker Nitz, formand for dækbranchens fællesråd, hans opel vectra har kørt i minimum 3 måneder med en lakrids, som han personligt bedte om at få i, da dækkene stod til udskiftning. Prøv at spørg ham om det, næste gang i er ovre hos ham for at blive klogere...


  • #82   23. dec 2014 Et slangeløst dæk kan ikke lappes. Hvis hullet stammer fra et søm e.lign. dvs. et lille hul, kan en gummi prop sættes i hullet. Hvis det er en flænge eller revne skal dækket kasseres.
    NB! Du har muligvis fået samme svar før, men jeg orker ikke læse helle svar rækken igennem.


  • #83   24. dec 2014 Kan man ikke lappe et hul efter en skrue?

  • #84   24. dec 2014 #83 selvfølgelig kan man det - enten på den gode måde vha. en lakridsorm uden at afmontere dækket eller den besværlige, men i følge nogens mening bedre og mere korrekte måde med en besværlig af- og påmontering, som næsten hvor skånsom den end udføres - forringer dækket - og så anvende en paraplylap.

    Huller i siden af dækket er en anden historie.


  • #85   25. dec 2014 Huller fra skruer, søm osv kan sagtens lappes... Alt der ikke er en decideret flænge, eller huller over 6mm, kan lappes.... Hvis altså det er på slidbanen, og ikke tættere på dækket "skulder" end ca 30mm.

    Lakridsen, man sætter i udefra... Den er og bliver kun en NØDLØSNING, og bør laves ordentligt hurtigst muligt.

    Og med ordentligt, der mener jeg af med dækket og i med paraplyen. Det er den eneste godkendte løsning.


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #86   25. dec 2014 Der skal bare en ny padehat i, den går igenem dækket, og har en lap på indersiden, og det stykke der går igenem dækket vulkanisere sig sammen så dækket bliver tæt
    hvis det så er et stort hul, så smider man en prop i og en radial lap, det skal så stå i 24 timer før man må smide dækket på fælgen


Kommentér på:
Dæk er utæt ved lapning

Annonce