{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

Olie type på motor {{forumTopicSubject}}

Kører med små 200hk i min Octavia fra 2002.
Motor har gået 340.xxx km, og kører på den iflg spec, anbefalede Castrol 0w-30.

Men syntes der til tiden kan være fald i olietrykket (bare rolig, der kommer ny motor i),

Men hvad er anbefalet til en motor med tryk og de kilometer den har kørt ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie type på motor
  • #1   19. dec 2014 Det der står i manualer er vel at foretrække smiley

  • #2   19. dec 2014 all hail semi-synthetic oil smiley

  • #4   19. dec 2014 Nej, for hvis motoren er for slidt, kan den løbe ved siden af stemplerne.
    Kender jo fint opsætning og min motor.
    Så det var to ubrugelige svar faktisk.

    Og til en oplysning kører den fuld syntetisk


  • #5   19. dec 2014 Hvis du har problemer med lavt olietryk så er det jo nok nærmere din oliepumpe der er slidt op.

  • #6   19. dec 2014 Den er ny den pumpe og sien helt ren.
    Men svar nu på spørgsmålet og lad være med og komme med forslag på andre urelevante ting


  • #7   19. dec 2014 Slap da af og kør på det olie som bilen er forskrevet til
    Castrol 0w-30.


    profilbillede
  • #8   19. dec 2014 Smid du bare noget 10w60 i det sker der intet ved

  • #9   19. dec 2014 Bliv ved med at bruge den olie som motoren er bygget til at bruge.
    Nogle vil anbefale en tyk olie for at hæve olie trykket.
    Problemet er bare at det er folk der måler trykket ved olie pumpen, og ikke mængden af olie der gennem lange tynde boret kanaler når frem til lejer og ex knaster. Tyk olie løber bare langsommer gennem en ofte tynd boret kanal i motorblokken og lejer mm vil lide af mangel på olie.
    Du kan ikke gøre noget ved slidte lejer, men du kan bruge en olie der har høj bæreevne og måske har et højt indhold af adjektiver som ZDDP.


  • #10   19. dec 2014 Olietrykket bliver jo ikke målt ved oliepumpen, men ved oliefilterkonsol.
    Kender til en del der kører på 10W60 og de spinder nu som en mis og det er med 400++hk på en 1.8t


  • #11   19. dec 2014 Oliefilter sider som bekendt også lige efter pumpen og er forbundet af nok den største olie kanal i motoren..

    Og fordi at en tunet motor med 400Hk køre godt med 10w60 er det jo ikke ens betydende med at en standard motor har bedst af at gøre det samme..

    Hvis du har en motor der ser olie temperatur på + 120 grader kan man nok forsvare at bruge en 10w60 da den ved denne temperatur har en tykkelse som en 10w40 og derfor kan flyde hurtigt gennem motoren...
    Det bedste ville dog være at bruge en oliekøler med termostat som kan holden olien stabilt omkring kølevands tempratur hvor man så bruger den anbefalet olie.



  • #12   19. dec 2014 Nu kører de biler jo ikke rundt og bruger alle 400hk i hverdagen smiley

    Jeg har self haft en bmw e39 530d som også kørte på 10w60 og det gjorde den i alle de 5 år jeg havde den, og motor spandt som en mis. Den nye ejer havde den til service og værkstedet var imponeret over motoren, den havde på det tidspunkt kørt 470000km

    Pt har jeg en bmw som standart kører med en olie temperatur på ca 120 grader og en vand temperatur på 103-5 grader ved alm landevejskørsel.


  • #13   19. dec 2014 Jeg ved bare at nogle BMW'er er designet til at køre med 10w60, sikkert fordi de har Ø. større olie kanaler for at få en tysker olie frem..

    Jeg ved ikke hvorfor din motorolie ligger på 120 grader ved normal kørsel, men det er en temperatur som ligger noget over det normale som du ser på andre bil modeller under normal kørsel.
    Må jeg spørger hvornår termostaten åbner på din model?


  • #14   19. dec 2014 Ja nogle M modeller kører standart på en 10w60.

    Jeg undrede mig faktisk også en del over den temperatur, der er ingen ur med vandtemp i instrumentet men en med olietemp.

    Jeg ved faktisk ikke hvornår den åbner, men jeg ved at man kan få en anden termostat der tillader et højere olieflow eller man kan vende den originale termostat. Det skulle eftersigende sænke tempereturen med ca 10 grader på både olie og vand, men til gengæld så tager motoren længere om at blive driftvarm.


  • #15   19. dec 2014 Det vigtiste ved olie er 100% viskositeten,
    men til biler bør man ofre de ekstre penge på semi-syntetisk oile.

    Hvis dit olie tryk falder men pumpen virker som den skal så må det være noget andet.
    oliens viskositet har intet med trykket at gøre så at vælge en olie med et andet SAE nummer er ikke smart


  • #16   20. dec 2014 Mads-oliekande
    Hvad mener du med at man skal ofre på at købe "semi-syntetisk" motor olie..
    Er du ude på at starte en dialog på om at motorolie altid er et blandingsprodukt mellem råolie og bla bla bla.. og at Castrol i 1994 begyndte at kalde deres semi-syntetiske olier for 100% Syntetiske og at Exxon Mobil tabte sagen...

    Top kvalitet motor olie hedder fuldsyntetisk til biler hvad enten det er et blandingsprodukt eller ej, og det har bedre smøre evne en mineralsk olie...


  • #18   20. dec 2014 Som Erik fortæller i videon så er det jo ikke pumpen der skaber trykket men tolerancen i de roterende dele i motoren, da de jo som sådan fungerer som en ventil, og bliver tolerancen for stor så taber motoren olietrykket.
    Derfor vil olietrykket også blive højere med en olie med højere viskositet, men det ændrer jo ikke på at motoren som sådan er slidt og trænger til en renovering


  • #19   20. dec 2014 Har du fysisk målt den falder i olie tryk og hvorhvornår gør den det ? Kan være en fejl i føleren eller olien der skal være tyndere eller tykkere ved varm temperatur.
    Ved at vores racere køre 10/60 men det er også biler der bliver kørt utroligt hård. Men olietemptaturen ligger somrelt på 100?


  • #20   20. dec 2014 Dvs hvis oliepumpen kun kan give 0,1 bar, så ville der stadig kunne opstå 5 bars olietryk, nej vel.



  • #21   20. dec 2014 At påstå oliepumpen ikke skaber olietryk er simpelthen for dumt.

  • #22   20. dec 2014 Pumpen leverer et flow, men det er jo tolerancen der bestemmer trykket, man ja det er selfølgelig pumpen der skaber trykket smiley

  • #23   20. dec 2014 Jaaaaaaaa ikke helt rigtigt, Tolerancen bestemmer trykket til vis grænse, overtryks ventil hjælper til med og styre trykket

  • #24   20. dec 2014 Jep, du ved hvad jeg mener og det gør de fleste andre i denne tråd også.

    Men trådstarter må jo melde ud med om han har målt olietrykket og om motoren ligger over eller under det tryk som den minimum skal have.
    Ligger den under så er det nok et byt til nyt


  • #25   20. dec 2014 God dialog.
    Skifter til 10/60.


  • #26   22. dec 2014 Det har da ikke været en god dialog hvis du efterfølgende vælger 10w60
    Det svare til at køre rundt på en halv kold motor og olien er så tyk at den sikkert får bypass ventilen i dit oliefilter til at stå åben..


  • #27   22. dec 2014 Du skal huske på, olie's opgave er andet end bare holde tryk, den køler også dine lejer, og hvis den er for tyk, er der ikke ret stor flow igennem.

    Prøv Google oilman og hans mening om 10/60 olie på en gadebil, hvor olietemperatur er under 120grader


Kommentér på:
Olie type på motor

Annonce