{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Finansiering. Bank eller forhandler?
  • #2   9. jan 2015 Har tilbud fra to forhandlere, samme bil bortset fra få km og pris.
    Forhandler 1:
    Fast rente 2.99%
    ÅOP 5.04

    Forhandler 2:
    Fast rente 2.95%
    ÅOP 5.47

    Bank:
    Variabel rente 5.65%
    ÅOP 6.8

    Synes der er meget forskel og har presset banken alt hvad jeg kunne. Fordelen i banken er at jeg har penge til overs til at afdrage "mere" end hvad ydelsen lyder på, hvilket forkorter løbetiden.

    Er satme i tvivl.

    Noget jeg skal tage højde for ved finansiering gennem forhandleren?


  • #3   9. jan 2015 Vælg forhandleren det er somregl billigst iver en løbetid på 6-10 år alt efter hvad du kaster i udbetaling og afdrag.

  • #4   9. jan 2015 96mdr og udbetalingen har jeg heldigvis. Synes også forhandler virker billigst...vil bare ikke ha nogen slemme overaskelser smiley

  • #5   9. jan 2015 Da jeg snakkede med min bank, sagde de jeg skulle vælge forhandleren, da det ville være billigst for mig over 72 mdr, jeg var inde på det samme som dig, at hæve mit nuværende lån og betale bilen kontant, men det syntes banken var en dårlig ide selvom jeg tilbød og betale det ekstra om måneden på lånet som jeg skulle i afdrag på bilen

  • #6   9. jan 2015 Forventer du at eje bilen i hele lånets løbetid?

  • #7   9. jan 2015 banker er tit dyrest

  • #8   9. jan 2015 Bay: Ja det var hvert fald planen

  • #10   9. jan 2015 Har presset alt hvad jeg kunne. Har valgt to ens biler (forskel på 7.000km) og pt fået træk, undervognsbehandling og vinterdæk med i prisen. Så nu er spørgsmålet bare om jeg kan få dem en yderligere ned i pris;)

  • #11   9. jan 2015 Banker er også tit billigst. Det er et spørgsmål om perspektiv og samlet økonomi.

    Hvis du skal beholde lånet helt til udløb, og løbetiden ellers passer dig fint, skal du bare tage det lån med billigst ÅOP <b>efter skat</b>, med mindre du har stor overskudslikviditet, der skal bruges til ekstraordinær afvikling.

    Der er til gengæld mange, der sælger bilen før de 8 år er gået - og så kan man ikke bruge ÅOP til noget som helst...

    <b>Tommy A</b>
    Folk sagde også for et år siden, at renten ikke kunne falde mere. Hvad skete der?


  • #12   9. jan 2015 Bay...du skulle vel aldrig være min bankrådgiver? smiley

    For det er samme argument han har. Ja der er overskud i økonomien men der er også ting der skal udbedres ved hus, garage, have osv så de vil blive brugt dertil inden kæresten begynder at skyder unger ud.

    Så agter at beholde bilen i de 8 år løbetiden lyder på.


  • #13   9. jan 2015 Det kan jeg sige dig med 100 % sikkerhed, at jeg ikke er, eftersom jeg ikke er bankrådgiver - længere smiley

    Men ja, det er jo nogle overvejelser, du skal gøre med dig selv. Det er det, der er afgørende for, hvad der er det rigtige valg.


  • #14   9. jan 2015 Nemlig. Synes det er svært. vil prøve at presse forhandleren én sidste gang, og få afklaret om der er nogen indfrielsesomk. såfremt vi vil indfri lånet før tid

  • #16   9. jan 2015 løbetiden er den samme i banken i dette tilfælde medmindre jeg self afdrager mere end hvad ydelsen lyder på. korrekt...første forhandler jeg var ved inden jul havde stiftelsesomkostninger på 26.000!

  • #17   9. jan 2015 løbetiden er den samme i banken i dette tilfælde medmindre jeg self afdrager mere end hvad ydelsen lyder på. korrekt...første forhandler jeg var ved inden jul havde stiftelsesomkostninger på 26.000!

  • #18   9. jan 2015 Man skal passe på med at konkludere på forhånd, hvad der er at foretrække i forskellige situationer. Det er slet ikke så sort/hvidt.

    Som eksempel kan jeg nævne, at vi i "min" bank som oftest sagtens kan matche forhandlernes finansieringstilbud - og gøre det endnu billigere, for den sags skyld. Folk har efterhånden bare fået sig selv bildt ind, at forhandleren altid er billigst...

    Man skal også overveje, om man i den sidste ende er stillet bedre ved at være lidt mere loyal over for sin bank frem for at spare 0,5 % på ÅOP'en. Det <i>kan</i> gavne én i sidste ende, både i forhold til fremadrettede priser i banken og i forhold til velvillighed, når det kommer til kreditgivning, hvis man skal have lov til at låne penge.

    Man er nødt til at gøre det til en samlet overvejelse. Det kan så godt være, man ender med at konkludere, at forhandlerfinansieringen er bedst - så er det jo bare dét, man vælger smiley


  • #19   9. jan 2015 Der er 1.4 til forskel på ÅOP'en

  • #20   9. jan 2015 Det var nu også bare et eksempel. Men husk at regne ÅOP <i>efter</i> skat - det kan godt afvige en del, da man kan trække renter fra i skat, men ikke stiftelsesomkostninger m.v.

  • #21   9. jan 2015 Indregn også lige værditabet - synes det er det folk overser ved køb af bil - og husk at værditabet altid skal forrentes.

  • #22   9. jan 2015 Hvis man ik kan få det samlet set billigere i banken end hos en forhandler, så er det sgu fordi man ikke er go nok kunde i sin bank. med hensyn til biler, så er det bare så pisse dårlig en investering at klart det bedste er at spare op og købe kontant. hvis man låner, er det jo fordi man egentlig ik her og nu står og har råd til det. 250.000 er nok til at man ender med at betale i låneomkostninger, hvad man kan få en fin lille brugt bil for Kontant. biler er sgu dyre nok i dk, hvor så betale yderligere oven i for finansiering...

  • #24   9. jan 2015 anden_
    Dit argument giver ingen mening. Fordi en bil er en dårlig investering, så skal man ikke låne til den - hvad er det for en påstand?

    Så er der da vist heller ikke ret mange mennesker i Danmark, der har råd til det hus, de bor i. Og langt de fleste virksomheder har da vist heller ikke råd til at have firmabiler, værksteder osv.


  • #25   9. jan 2015 husleje skal man jo betale alligevel... alle skal vel ha tag over hovedet. låner du til et hus og gør forarbejdet, så betaler du samme beløb som i tilsvarende lejebolig og du har friværdien når lånet udløber. - når billånet udløber efter 96mdr. så er bilen værdiløs... = du låner for at tabe yderligere penge og det betaler du enda extra for. Køb lortet kontant eller lån så lidt som muligt....man kan få meget bil for 1/5 af de 250.000


  • #26   9. jan 2015 kender en der lånte over 96 mdr. til en bil... den er nu mindre være end det hun skylder, og hun har stadig 4 år at afdrage i.... i bedste fald går hun i nul.... i bedste fald.


  • #27   9. jan 2015 virksomheder låner til investering, så de kan producere endnu mere og tjene endnu mere.... en bil blir stadig værdiløs............ er du ik bankmand?

  • #28   9. jan 2015 Man taber ikke nødvendigvis penge på at låne. Det kan sagtens være en fordel at låne penge. Den samlede situation kan gøre, at det også kan være særdeles fordelagtigt at låne til en bil. Det eneste, man skal sørge for, er at afdrage lige så meget, som bilen taber i værdi.

    Jeg kan kun glæde mig over, at langt størstedelen af Danmarks befolkning har en anden opfattelse end dig. Ellers havde vores samlede bilpark herhjemme bare været endnu mere kedelig, end den er i forvejen pga. afgifter. Det er efterhånden de færreste, der køber ny bil kontant.


  • #29   9. jan 2015 En bil kan i øvrigt også sagtens være en investering for en privatperson.

    Jeg arbejder i en bank, jo. Og derfor har jeg nok også et noget mere nuanceret syn på det, end du har smiley


  • #31   9. jan 2015 købte flere folk kontant, ville bilparken på sigt blive bedre osv. da flere penge er fri til næste bilkøb, grundet sparede låneudgifter samt omkost.

  • #32   9. jan 2015 vi blir nok ik enige.... men held og lykke til trådstarter med bilkøbet.

  • #33   9. jan 2015 Sikke noget ævl. Hvis alle skulle spare op, ville ingen nogensinde få sparet op til en ny mellemklasse stationcar.

  • #34   9. jan 2015 puha det vil nok tage mig en del år at spare 200.000 op. men tak for jeres input drenge smiley

  • #35   9. jan 2015 det vil ta dig kortere tid end at afdrage 200.000


  • #36   9. jan 2015 Men man har ikke bilen i mellemtiden. Der vil derfor ske en uhensigtsmæssig parallelforskydning.

    Hvis man har råd til at betale afdragene, har man også råd til at have bilen. Man afgør jo så selv, om man vil låne eller spare op.


  • #37   9. jan 2015 ævl !! og det kommerfra en bankmand der skriver sådan citat:

    Det eneste, man skal sørge for, er at afdrage lige så meget, som bilen taber i værdi.


    Nul og nix... man skal afdrage mere end bilen taber, så man opnår friværd --, ellers blir man sgu aldrig go kunde i banken, og næste køb er igen forfra med lån osv.


  • #38   9. jan 2015 Hvem siger, det skal være målet at opnå friværdi i en bil? Hvad nu hvis man kan bruge den likviditet bedre et andet sted?

    Du kunne godt bruge et mere nuanceret syn på det smiley


  • #40   9. jan 2015 Har "accepteret" nu. Fik ham yderligere ned i pris. Finansierer via forhandler

  • #41   9. jan 2015 hehe lånet ved forhandlerne er jo os tit i en bank hehe ved da vores ford var billigt gennem forhandleren og det så bare i en anden bank end den vi har alt vores andent i selv. om jeg havde låne forslaget med ned til vores egen bank gik hun den igenem og sage den kunne hun ik slå eller komme ned på så vi fik så lånet ved ford og det er så bare en anden bank der bliver sat penge ind til det jo i min verden lidt spøjs at vores bank nærmest smed intægten fra os over til konkurangten smiley


  • #44   10. jan 2015 Det ved jeg godt, Tommy. Jeg ved også godt, hvordan man beregner ÅOP - det var en del af min uddannelse, da jeg var bankrådgiver. Jeg forstår ikke helt, hvorfor det indlæg er henvendt til mig? (det er jo ganske relevant, bestemt, men du henvender dig jo direkte til mig og ikke tråden generelt :))

    Jeg mener i øvrigt, det er forkert at se på de samlede kreditomkostninger. Jeg mener også, det er forkert udelukkende at beslutte sig ud fra ÅOP, men den kan være en god guideline til, hvad der er det billigste lån. Man bør se det i forhold til sin økonomiske situation som man forventer den de næste 5-10 år og tage beslutningen ud fra dét.


  • #45   11. jan 2015 Nu låner jeg ikke penge til biler af princip. Men jeg har efterhånden hørt en del venner og bekendte, der har optaget et billån i banken. Når alt så er på plads, har banken lige glemt at fortælle, at de bliver nød til at have pant i bilen. Og sammen med det bliver kunden nød til at tegne en ekstremt dyr livsforsikring i banken også.

  • #46   11. jan 2015 Abildgaard
    Hvis det er tilfældet, beder man bare banken om selv at betale for oprettelse af pantet. Hvis det ikke har været indregnet i ÅOP i tilbuddet, kan man ikke efterfølgende kræve, at kunden skal betale for det.

    Jeg tror i øvrigt, jeg under alle omstændigheder ville bede banken om at glemme alt om det pant. Min forfængelighed gør, at jeg personligt heller ikke vil have pant i mine biler.


  • #47   11. jan 2015 Jeg hsr lige købt en bil til tilsvarende pris.
    Endte med en ÅOP på 4,5 hos forhandleren. Fast rente. Og løbetid på 96


  • #48   11. jan 2015 Hvilken forhandler var det, Søren? smiley

    Jeg ved, at fx Toyota har en finansiering, som ikke ret mange kan hamle op med. Det skyldes så også, at de funder finansieringen selv. En bank skal jo betale en modpart for de penge, den låner ud. Men det gør jo selvfølgelig ikke finansieringen dårligere for kunden.


  • #49   11. jan 2015 Skoda i Odense.
    Banken sagde de gerne ville finansiere bilen, men deres tilbud hed 7,8 i ÅOP med variabel rente.
    Finansieringen er gennem Nordania hos VW/Skoda/Seat.

    Det er min tredje fabriksnye bil på lidt under 3 år, og banken har ingen af gangene kunne matche forhandlerens tilbud.


  • #50   11. jan 2015 OK, det er også billigt. Det kan være, de kører mere eller mindre samme konstellation som Toyota med sikkerhedsstillelse eller funding direkte fra VW - det ved jeg ikke. Men det lyder som et fint tilbud smiley

  • #51   11. jan 2015 Jeg bruger altid beregneren her.
    Www.fdm.dk/billån

    Og så skal tilbudet være billigere end det beregneren der siger


  • #52   11. jan 2015 Den beregner kender jeg ikke. Det lader også til, man kun kan se den, hvis man er medlem. Det har jeg ikke lige fundet en grund til at være endnu smiley

    Jeg har så bare én stor kassekredit, der både er til hus, bil og alt muligt andet. Så er der ikke så meget diskussion omkring, hvor pengene skal overføres til, hvis der er noget i overskud.

    Det giver i øvrigt også en lav ÅOP, da der ikke er oprettelsesgebyr hver gang smiley


  • #53   11. jan 2015 Nej du kan bare kun se beregneren på computer. Ellers vælg skift til FDM.dk i toppen af
    Mobil siden


  • #54   11. jan 2015 Bay, kører på samme måde, det er noget nemmere og overskue

  • #55   11. jan 2015 Jeg forstår bare ikke hvorfor folk, der tjener så mange penge at de kan optage så store lån, alligevel aldrig har penge til at købe en bil kontant smiley

  • #56   11. jan 2015 Det handler jo udelukkende om rækkefølgen. Definitionen af at have råd må være enten at kunne erlægge købesummen up front eller alternativt være i stand til at betale ydelserne på et lån svarende til købesummen tillagt omkostninger.

  • #57   11. jan 2015 Ja, men hvis man altid skal låne og betale renter og afbedrag, kan man jo kun købe en ny, eller en nyere brugt bil hos en forhandler, som der kan optages pant i og ikke benytte sig af fordelagtige private tilbud.
    Man kommer således både til at betale for at være nødt til at købe en dyrere bil og for en dyr finansering - på den måde opnår man jo aldrig "friværdi".

    Hvorfor ikke bare købe en bil for det, man har til udbetaling og så sætte det man ellers skulle have betalt i renter og afbedrag i banken, som opsparing til en ny bil - hvis man har råd til det ene, har man vel også råd til det andet smiley


  • #58   11. jan 2015 Hvem siger, man ikke kan låne til en 10 år gammel bil købt hos en privat? Det kan man sagtens.

    Hvis man følger din idé om, at man skal købe en billig bil for udbetalingen, skal man jo køre rundt i en lille/gammel/kedelig bil i en årrække frem for at køre i den bil, man gerne vil have - og har råd til - med det samme. Det er der mange, der er villige til at betale ekstra for.


  • #59   11. jan 2015 #58 men de får jo aldrig fod under eget rat på den måde, men må ud at låne penge til den næste og den næste bil igen - så hellere køre i en lille, gammel, rusten og kedelig bil i en årrække - måske endda ens drømmebil da den kom frem smiley

  • #60   11. jan 2015 Det er et spørgsmål om definitioner, hvorvidt man ejer sin bil, fordi man har lånt penge til den. Formelt set ejer man bilen med det samme. Jeg er sådan set ligeglad med, hvem der ejer den, hvis bare jeg kan køre rundt i den.

    Den eneste forskel er, at man hurtigere får den bil, man gerne vil have, hvis man låner til den. Så betaler man naturligvis lidt ekstra for den parallelforskydning, men det er så bare et valg, man tager.


  • #61   12. jan 2015 Helt enig med Ole B..

    Det med at låne penge til køretøjer er sgu en ond spiral, og man snyder sig selv hvis man tror at man på sigt ikke vil have råd til at eje endnu dyre biler, helt gældfri for det kan man, hvis man tænker sig bare lidt om...


  • #62   12. jan 2015 Det er ikke nødvendigvis en "ond spiral" og at "snyde sig selv". Det handler om, hvorvidt man er villig til at betale ekstra (i nogle tilfælde bare en lille smule - i andre tilfælde meget) for at få lov til at eje køretøjet fx 8 år tidligere, end man ellers havde haft mulighed for.

    Man skal jo omvendt også sørge for, at opsparingen som minimum er inflationssikret. Ellers snyder man jo i stedet sig selv ved at spare op.

    Det giver i øvrigt anledning til et scenarie, hvor det rent faktisk er bedst at låne: I det tilfælde, hvor man kan forrente beløbet bedre, end hvad man skal betale for at låne til bilen. Har jeg fx kr. 100.000 stående og vil købe en bil i samme prisklasse, kan det stadigt være fordelagtigt for mig at låne pengene til fx 4 %, hvis jeg kan opnå et afkast på 8 % ved at investere i noget andet.

    Min pointe er sådan set bare, at man ikke uden videre kan generalisere som I gør, og bare konkludere, at det er dumt. Det handler dels om viljen til at betale ekstra for at få bilen hurtigere og dels om alternative investeringsmuligheder. Man er altså nødt til at se lidt mere nuanceret på det.

    Når det så er sagt, så har jeg ikke noget billån. Jeg siger jo omvendt heller ikke noget om, at det pr. definition altid er en god idé at låne, men blot at det KAN være det.


Kommentér på:
Finansiering. Bank eller forhandler?

Annonce