{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.849 visninger | Oprettet:

Tætnemiddel til gearkasse? {{forumTopicSubject}}

Har idag fundet ud af at bilen drypper en smule olie fra gearkasse samlingen ?? tænker lidt om man kan få noget tætnemiddel, man smider ind i gearkassen via oliepåfyldningen? For jeg må indrømme at en gearkasse renovering virker noget voldsomt i mine øre pga en slidt pakning, hvilket jeg går ud fra det er?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tætnemiddel til gearkasse?
  • #1   30. jan 2015 Hvis du gør det godt rent og affedter samlingen med evt. bremserens.
    - måske alm. flydende pakning kan gøre det ?


  • #2   30. jan 2015 Lige som jeg forstod det. Men hvis det er en simmering ved højgear akslen eller lign. , så der selvfølgelig ikke andet for end den må af.

  • #3   30. jan 2015 Den fejler intet udover lidt oliespild ?? men det flydende pakning skal vel ind mellem de to gearkassehuse?

  • #4   30. jan 2015 Der skal da en ny pakdåse eller lignende i?
    Du kan ikke tætne den på andre måder...


  • #5   30. jan 2015 Veteran doktoren, der er ingen lækager ved pakdåser eller andre steder, det er udelukkende samlingen mellem gearkasse halvdelene den drypper lidt

  • #6   30. jan 2015 der findes desværre ikke nogen nemme løsninger . skal skilles ad rengøres og ha ny pakning

  • #7   30. jan 2015 Skod manner smiley hvad med det man tætner kølere med måske, eller flydende metal? Bare mere hvad hr. Synsmand siger til den bette klat olie

  • #8   30. jan 2015 Tænker også om man kan dele de to halvdele, lige nok til at man kan presse noget flydende pakning ned imellem med en tynd tynd skruetrækker?

  • #9   30. jan 2015 Ok, det har jeg ikke set før, så har jeg misforstået hvor den tabte olie fra smiley

  • #10   30. jan 2015 Helt i orden smiley

  • #11   30. jan 2015 bremserens og flydende pakning

  • #12   30. jan 2015 Gtipeter- den er jeg med på, men hvordan får jeg det flydende pakning ind mellem de to dele så det tætner?

  • #13   30. jan 2015 Forsøg med kemisk metal det er rimelig stærkt.
    Men det er ikke en gangbar løsning!


  • #14   30. jan 2015 Anders t- hvad tænker du med at det ikke er gangbar? Har du kendskab til om jeg kan lave den med lige at vrikke dem fra hinanden 2milimeter og så presse noget pakning ind evt?

  • #15   30. jan 2015 Hvis du vil løsne gearhuset så brug flydene pakning og sørg for at det er fuldstændig rent.
    Hvis du vil bruge kemisk metal så gør overfladen helt rent evt. brug noget fint sandpapir til at få en rug overflade og smør det på ydersiden uden at skille gearkassen ad.
    Har før lappet et alubundkar som en nødløsning med kemisk metal, det holdte fint.


  • #16   30. jan 2015 Hvor længe holdt det? smiley og tror du at jeg kan lave den med gearkassen hvis vi snakker et par millimeter kun, vel at mærke uden at samtlige tandhjul bliver løse og falder rundt indvendig

  • #17   30. jan 2015 Det holdte til bilen skulle skrottes. Prøv med kemisk metal istedet for at skille gearkassen ad, det kan blive noget bøvl med skiftegafler, aksler, lejer osv. inde i gearkassen.

  • #18   30. jan 2015 Super smiley snakker vi år før den skulle skrottes? Så et par millimeter er nok til at lave mere lort end gavn?

  • #19   30. jan 2015 Den kørte i et år cirka smiley
    Altså der sker nok ingen ting ved at løsne huset og rykke det et par mm ud så det er da et forsøg vær.


  • #20   30. jan 2015 Høre lige med fiat, inden vi skiller den ad smiley tusind tak for hjælpen smiley

  • #21   30. jan 2015 Høre lige med fiat, inden vi skiller den ad smiley tusind tak for hjælpen smiley

  • #22   30. jan 2015 Nåh det er sådan en spand, skal den så ikke være utæt smiley hoho

  • #23   30. jan 2015 Forsøg endelig ikke at skille gearkassen ad - og slet ikke et par milimeter - det vil kun gøre den endnu mere utæt. Rens den omkring samlingen, hvor den er utæt med bremserens, acetone/cellulosefortynder, slib med sandpapir, børst med stålbørste så vidt muligt og giv den så endnu en affedtning og til sidst en tyk og bred streg flydende silicone, som arbejdes godt ind i porerne.

    Måske tætner det ikke 100% - men det er absolut et forsøg værd, som ikke kræver den store indsats i forhold til at afmontere gearkassen - det kan man altid gøre senere i forbindelse med skift af kobling - og så er en anden gearksse med færre km, der er tæt, ofte et bedre valg end at begynde på en adskillelse, hvis man ikke lige har styr på at gøre det korrekt.


  • #24   30. jan 2015 Ole b : Nu er der jo ikke mange ben i at skrue gearhuset fra hinanden så det burde alle kunne.

  • #25   30. jan 2015 Lige præcis, og med så mange omdrejninger det skal køre med, nægter jeg at tro på at akslerne ikke sidder dybere i væggene end at 2mm kan få dem til at falde fra hinanden smiley hov hov du, du køre jo fransk smiley fik den til en rigtig god pris og den køre ellers godt, og er super pæn i undervognen faktisk, så at der skal laves lidt er ok med mig smiley nyder at skrue lidt bil til tider, så det er squ ok. Hun er jo også en ældre dame efterhånden

  • #26   30. jan 2015 Ja Fransk på ydersiden og Toyota på indersiden smiley
    Toyota det er kram! smiley


  • #27   30. jan 2015 Bestemt smiley så bliver det ikke bedere

  • #28   30. jan 2015 bremserens og smør flydende på i et godt lag. og brug kvali varer

  • #29   30. jan 2015 Gti Peter- ved bare ikke om jeg skal åbne den 2mm for jeg ville mene at det er muligt? ??

  • #30   30. jan 2015 #24 Ja, alle burde kunne skrue gearhuset fra hinanden, men det kan du jo først gøre når du har afmonteret den fra bilen - det svære begynder jo også først, når det hele skal samles korrekt igen - og så er der altså mange ting, der kan gå galt - derfor er det nemmere at forsøge med en lapning udefra - det koster da allerhøjest ½ times arbejde og lidt flydende silicone - og det kan ikke blive værre end før smiley

  • #31   30. jan 2015 Det har du ret i ?? hvad siger hr. Synsmand til en silikonelapning tror du? Og kan silikonen hæfte ordentligt på en gearkasse?

  • #32   30. jan 2015 #31 Synsmanden har vel ikke noget at sige, så længe den ikke drypper, mens den bliver synet. Siliconen vil hæfte, hvis gearkassen bliver ordentlig affedtet, men evt. findes der endnu bedre midler, som jeg ikke kender til.

    Jeg har pt. selv et problem med en gearkasse på en Kina-crosser - men her har man forsøgt at svejse en utæthed i samlingen eller aluminiummet vha. CO2, så hullet er blevet endnu større - så den bliver utæt igen og igen efter brug og dermed opvarmning, næsten lige meget, hvormeget flydende silicone og kemisk metal jeg bruger smiley


  • #33   30. jan 2015 Så har de satme da også lavet noget af et hul i den kan jeg høre?

  • #34   30. jan 2015 Ved ikke om det blevet nævnt men brug en flydende pakning der kan med olie. Har lavet et par ALFA 75 gearkasser og almedelig flydende pakning bliver som glad nå det kommer i kontakt med olie. Vi bruger en rød en der lygter sygt meget af eddike.

    Men det ikke nok at rense af og smøre på. Den skal trækkes fra hinanden og ligges imellem. Burde gå hvis den er afmonteret at løfte den ene halvdelnog forsigtige fuge den og bolte den sammen igen.



  • #35   31. jan 2015 Propel- det var også min ide og tanke smiley hvor meget kan det løftes sådan ca? Bare så jeg ikke har tandhjul alle vejne lige pludselig

  • #36   31. jan 2015 Den bliver mere utæt ved at åbne den... Du kan umuligt komme til at stoppe pakning ind hele vejen rundt, når du først har vrikket den fra hinanden... Jeg ville osse rense den af med fortynder, slibe den lidt ru med smergellærred og rense den igen og så give den noget flydende pakning udefra,

  • #37   31. jan 2015 Pass. En 75 gearkassr kan løftes 2 cm uden problemer og er den nede på et arbejdsbord er det nemt nok at give den flydende pakning

  • #38   31. jan 2015 Sø-Propel - Jeg tror at han mener at han vil gøre det på bilen... Ellers kan han lige så godt lave det rigtigt hvis den er pillet af.

    Held og lykke med at åbne den og få den tæt på bilen siger jeg bare


  • #39   31. jan 2015 X- tænker bare at flydende pakning uden på kassen? Hæfter det overhovedet på fast? Pakningen skal jo normalt være mellem de to stykker smiley tænker lidt af afmontere koblingskablet og trækaksken, og så hive kassen af. Så lang tid tager det vel heller ikke?

  • #40   31. jan 2015 Så to jeg lige et smut forbi den lokale thansen hvor de har en mekaniker ansat smiley han har lappet en køler med kemisk metal som jo er konstant under pres smiley den havde klaret turen fra Tyskland til Polen, og så hjem til Danmark og holder stadigvæk

  • #41   31. jan 2015 Evt. kan man også lave en bakke til at sidde under gearkassen, hvori olien kan opsamles (evt. kan der være plads til en opsamlingsbeholder) - det vil synsmanden måske bemærke - men jeg har før set det anvendt på landbrugs- og entreprenørmaskiner - man skal så bare huske at tømme bakken jævnligt inden den skvulper over og holde øje med oliestanden.



  • #42   31. jan 2015 Ole b- det er lidt for meget bondsk og amatør til mig smiley bilen ligger også rimelig lavt, så den bøtte ville nok få for mange tæsk smiley

  • #43   31. jan 2015 #42 Måske, men meningen med at stille sprøgsmål her på bilgalleriet er vel at være åben overfor alternative løsninger og komme med løsninger, som andre evt. kan bruge i en snæver vending.

    Mht. kemisk metal, tvivler jeg på det vil tætne på sigt mellem 2 gearkassehalvdele, da de vil arbejde og kemisk metal er for uelastisk - derfor vil jeg hellere foreslå flydende silicone.

    Du kan endda bruge alm. sanitetssilicone, som er noget billigere, da temperaturen på en gearkasse ikke bliver så høj - bare det lugter af eddike smiley


  • #44   31. jan 2015 Helt enig smiley tænker bare at den bøtte ville få så mange tæsk under min bil smiley fandt faktisk noget 2 komponent kemisk metal på nettet til lige præcis gearkasser lige før

  • #45   31. jan 2015 #44 2-komponent er bare for hårdt og jeg tvivler på det vil holde i samlingen - det er sikkert udmærket, hvis du har en fejl i støbningen, hvor olien lækker igennem.

  • #46   31. jan 2015 Hvordan for hårdt tænker du? Jeg vil nemlig ligge det flat på som en hinde, hvis du forstår? smiley faktisk lidt som at male med en bred pensel så jeg overlapper sprækken ved at ligge spartlen på begge halvdele af huset

  • #47   31. jan 2015 Den silikone du henviser til? Hænger den ved på sådan en gearkasse?

  • #48   31. jan 2015 #47 Hvis du nu læser tråden igennem er det allerede beskrevet mindst 2 gange, hvordan du skal affedte og evt. slibe først for at få den til at hæfte.

  • #49   31. jan 2015 Det ved jeg smiley har bare mine bekymringer ved det silikone der smiley

  • #50   31. jan 2015 # 49 Giv det da en chance - holder det - behøver du ikke forsøge med kemisk metal eller forsøge skille gearkassen ad. Holder det ikke, har du ikke brugt en formue eller spildt væsentlig med tid på det smiley

    Evt. kan en efterspænding af boltene i gearkassen også løse problemet - eller gøre det endnu værre smiley


  • #51   31. jan 2015 Jeg tror det holder... Der er jo ingen tryk på olien...

  • #52   31. jan 2015 Ham x- med kemisk metal eller silikone?

  • #53   31. jan 2015 silicone...

  • #54   31. jan 2015 Kan bare ikke få det til at hænge sammen? Silikone plejer jo at være et isoleringsmiddel mellem to genstande, så har ikke helt fattet hvordan det holder sig selv fast på metallet? Jeg er med på det med slibning og rensning men kemisk metal er jo en kemisk proces når det hæfter sig på metal og andre genstande smiley tænker lidt om sådan en silikonestrimmel ikke bare falder af?

  • #55   31. jan 2015 Kemisk metal er ikke en skid andet end et bindemiddel med noget pulver i, ligesom spartel smiley Du bruger jo osse silicone til at fuge dine vinduer i huset med smiley Eller lime lokummet fast til klinkerne hvis der ikke skal skruer i smiley

  • #56   31. jan 2015 Så der er faktisk en slags lim i det kan jeg forstå? Har næsten roet med alt, dog aldrig med silikone smiley fandt også en 2 komponent kemisk metal som skal kunne lappe gearkasser og motorblokke, nastyt shit alligevel smiley

  • #57   1. feb 2015 #54 Kemisk metal bliver hårdt og vil revne langs samlingen mellem de 2 gearkassehalvdele, fordi det ikke kan arbejde i modsætning til silicone, som hæfter ganske udmærket på metal - bare det ikke er fedtet.

  • #58   1. feb 2015 Fandt lige på at du kan videreudvikle princippet med drypbakken og lægge en svamp i den ligesom på en printer til opsamling af den overskydende vædske, så du undgår at den skvulper over - så skal du bar vride svampen en gang i mellem smiley

  • #59   1. feb 2015 Hehe, du er en syg mand Ole smiley fandt faktisk også noget silikone til gearkasser, for at det ikke skal være løgn, men det koster så også 250kr. Det må da kunne gøres billigere?

  • #60   1. feb 2015 Bare køb noget alm flydende pakning

  • #61   1. feb 2015 #59 Thansen har rød silicone til kr. 70,-, men du bemærkede måske ikke at jeg skrev at du udmærket kunne bruge alm. sanitetssilicone, da temperaturen på sådan en gearkasse normalt ikke bliver særlig høj.

  • #62   1. feb 2015 Tusind tak Ole smiley må lige forbi silvan i morgen og handle lidt ind til det lille projekt smiley hvad er hærdetiden på sådan noget? Bare så jeg ikke montere det og smider det lige efter igen smiley

  • #63   2. feb 2015 #62 kommer an på tykkelsen og temperaturen - vi nok anbefale dig at gøre det på en varm/lunken gearkasse og nok ikke mere end 2 - 3 mm tykkelse. Skulle olien trænge igennem et sted, affedter du bare igen og giver et nyt lag ovenpå lige hvor det trænger igennem.

    Muligvis er det bedst at starte med et meget tyndt lag, som trykkes godt ind i porrerne - og så et tykkere lag udenpå efter afhærdningen af det første lag.

    Lad så bilen stå natten over, så er det helt sikkert gennemhærdet - det hærder ihvertfald i tuben, næsten uanset hvor godt og omhyggeligt du skruer hætten på.


  • #64   2. feb 2015 Lækker viden at have med smiley silvan here i come smiley tusind tak for hjælpen, det er guld værd smiley

  • #65   2. feb 2015 Så blev der købt groft sandpapir cellulosefortynder og glas-silikone hvadbehager? smiley det hæfter på metal og klarer minus 40 til plus 200 grader og stinker ulækkert meget af eddike så mon ikke jeg har fået noget af det rigtige nu? smiley

  • #66   3. feb 2015 Hvis flydende pakning eller flydende metal skal prøves, skal olie i gearkassen aftappe og området hvor olie drypper ud være fuldstændig ren og tør uden olie eller andet snavs eller fedt. Så kan man være heldig at det holder.
    Men prøv først at spænde boltene i samlingen, det kan være man er heldig, at det stopper utætheden.


  • #67   4. feb 2015 argh come on.

    Der er ingen ben i at adskille en fiat gearkasse - Samtidig kan du se hvordan, at dit bakgear, 1-2 gear & 1-2 gears skiftemuffe har det.


  • #68   4. feb 2015 # 67 - se venligst indlæg # 30 - som regel er der heller ikke nogen grund til at kigge i gearkassen - fejler den endelig noget pga. den f.eks har kørt uden olie/mange km, er det som regel nemmere og billigere at finde en anden med færre km, fremfor at spilde tid på rengøring og adskillelse.

    Lap den udefra vha. f.eks glassilicone, som man ikke behøver spare på - holder det, så holder - holder det ikke - har man ikke været omhyggelig nok og må prøve igen. Jeg synes ihvertfald det er fuldstændig tåbeligt at begynde at udtage gearkassen og skille den ad, medmindre f.eks koblingen eller motoren alligevel er ude af anden årsag.


  • #69   4. feb 2015 #68.

    Ja, det er "Nemmere" blot at finde en anden gearkasse.
    Men i mine øjne er det ren dovenskab.

    Jeg forstår mig simpelthen ikke på folk (og værksteder), der skifter hele gearkasser, når fejlen kan være en enkel synkromesse til 149,- eller gearhjul til 229,-.

    ift. Patricks tilfælde, så tager det MAKS en time at adskille, kontrollere, rense & samle en almen fiatgearkasse, og koster dig ikke mindre end de kræfter du ligger i dine hænder samt en gang olieafvisende flydende pakning.

    Desuden tager det ikke mere end 35-45 minutter at have gearkassen af på de fleste biler fra Fiat.


  • #70   4. feb 2015 #69 Men hvis, der er gået noget i en gearkasse, skal du jo kontrollere om ikke andre dele har taget skade af løse metaldele eller ikke det hele er slidt - derfor er det som regel ikke værd at begynde en adskillelse, hvor du risikerer ikke at samle alt korrekt igen eller overse en mindre fejl på et tandhjul, som kræver endnu en reparation efter få km - så det er ikke pga. dovenskab at man normalt ikke reparerer på en gearkasse - desuden er der som regel nok af sunde og billige gearkasser at tage af med få km på tælleren.

    Ellers skal man købe en ombytningsgearkasse et sted, hvor de ved hvad de skal kigge efter og har erfaring i at samle dem korrekt.


Kommentér på:
Tætnemiddel til gearkasse?

Annonce