{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny lærling og billån?
  • Andreas Laursen G
    Andreas Laursen G Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #1   26. feb 2015 Jeg ville personlig ikk gøre det når man så tidlig en alle og skulle begynde og afbetale en gæld så hellere spare lidt sammen eller se hvor meget du har til rådighed i foreksempel en måned og så køb en gammel men billig bil og brug den i starten til du har sparet sammen til en bedre smiley

  • #2   26. feb 2015 Låne penge til en bil er generelt ikke specielt smart, især ikke som lærling.
    Spar sammen og køb det du har råd til.. smiley


  • #3   26. feb 2015 Som kloge-åge 1&2 siger smiley
    Spar hellere sammen istedet for


  • #4   26. feb 2015 Er der nogen grund til hvorfor det ikk er så smart at låne til bil. ?

    Og personligt vil jeg gerne have en ordenlig bil til at starte med istedet for en gammel smadret der har kørt 350xxx


  • #5   26. feb 2015 Også kigger du på en Golf 4? smiley

  • #6   26. feb 2015 Ved godt en golf 4 er en gammel en , men synes stadig man ka få nogle nogenlunde pæne

  • #7   26. feb 2015 Hvor mange penge har du reelt, når du også skal betale forsikring og vægtafgift?

  • #8   26. feb 2015 Jeg synes ikke, det er nogen ubetinget dum idé at låne til en lidt bedre bil. Især hvis du har <i>brug for</i> en bil. Jeg synes personligt, det er vanvittigt at nye trafikanter kører rundt i gamle spande uden det, der ligner sikkerhed. Man må jo erkende, at der er stærkt forhøjet risiko forbundet med at køre bil, når man er ny i trafikken.

    Har man kun råd til noget gammelt lort uden nogen form for sikkerhed, ville jeg klart anbefale, at man i stedet for låner lidt penge, så man kan få en bil med en vis mængde sikkerhedsudstyr.

    Hvis du har mulighed for at begå dig et stykke tid uden bil, vil jeg anbefale dig at spare lidt op i stedet. Der kan være mange gode grunde til at låne til en bil, men det er ikke nødvendigvis en god idé at gøre det, bare fordi man godt lige kunne tænke sig at køre i en smart bil som 18-årig. Det er der flere, der fortryder bagefter.


  • #9   26. feb 2015 3-4000 om måneden har jeg og gøre godt med

  • #10   26. feb 2015 Hvis du ikke har råd til bilen, så skal du heller ikke låne.

    Så må du jo købe efter dit budget, sælge den når du har tjent dine egne penge og kan stige i kvalitet.. - Det er ikke fedt at bawle på budget.

    ulemper? tjoe, du starter dit liv ud med nogen dumme "låne låne låne" vaner,


  • #12   26. feb 2015 Ja, okay, det er sku svært synes jeg

  • #13   26. feb 2015 Det er sgu svært, jeg tænkte også længe over om jeg skulle købe min drømmebil med det samme, nemlig den jeg har nu.

    Det krævede jeg skulle låne nogle penge, hvilket jeg så gik fra og købte derfor min tidligere Altea FR, hvor jeg så sparede de sidste penge sammen smiley

    Men følsen af, at det er ens egen bil og ikke bankens, er det hele værd.


  • #14   26. feb 2015 Ja okay, men synes os at sådan en altea er en forholdsvis fin bil at køre i når man lige har fået kørekort, eller hvad ?

  • #15   26. feb 2015 Jeg var i hvert fald glad for den.
    Jeg gav lige knap 90.000,- for den, også 10.500,- i årlig vægtafgift.
    Forsikringen snakker vi slet ikke om.. smiley


  • #16   26. feb 2015 Og du skulle ikke ud og låne for de 90 ? Hvis man må spørge om det smiley
    Kan man indregistrere bilen i en forældres navn og få og forsikring billigere? Vægtafgift forbliver vel den samme ?


  • #17   26. feb 2015 Nej, jeg havde sparet sammen smiley
    Jo, det kan du godt, men det ikke lovligt.


  • #18   26. feb 2015 Hvad sker der hvis man bliver opdaget eller hvad man kalde det i at ens bil står i en forældres navn ?

  • #19   26. feb 2015 I værste fald kan du dømmes for forsikringssvindel, men har ikke hørt om politi eller ligende indberetter det. Så det nok nærmere når ulykken er sket.

  • #20   26. feb 2015 Ja så når man som 18 årig, skal ud og købe bil kan det blive halv dyr investering når vægtafgift og forsikring skal betales ?

  • #21   26. feb 2015 Jeg gik selv ud og lånte til en ny bil da jeg var 21, lånte 100.000 til Cruzen. - Jeg vil ikk sige det er dumt.. Men du kommer jo til at betale for det, oprettelse af lånet, og omkring 200-400 kr om måneden bare i renter - Men det er et spørgsmål om prioritering, Jeg har ikke lånt til biler siden, da jeg ikk vil betale for det smiley

  • #22   26. feb 2015 Ja okay



  • #23   27. feb 2015 Da jeg var 19 år, og en fattig studerende, lånte jeg 30K til en bil. Den uvurderlige følelse af at have bil, var uden tvivl renter, gebyrer etc. værd. På SU og med lidt penge fra fritidsjob ville det have taget mig mindst et år at spare op til den, og jeg fortrød aldrig billånet.

    Det eneste problem der var med det var, at da jeg solgte bilen og købte en anden, skyldte jeg mere på bilen end jeg fik for den. Det var lidt surt, så lav ikke lånet længere end bilen kan holde.

    I dag vil jeg ikke låne til biler, men situationen er også en anden, ift. at være under uddannelse.


  • #24   27. feb 2015 Prøv at spørg nede i banken om du kan låne 70.000 til en 15 år gammel golf!

  • #25   27. feb 2015 Man kan sagtens låne penge til en 15 år gammel Golf. Det er så bare de færreste, der rent faktisk koster 70.000 kr., så det er nok et lidt hypotetisk spørgsmål.

  • #26   27. feb 2015 - Carsten j, så hvad du mener er at hvis jeg låner til en bil, skal jeg køre i den bil lige indtil lånet er betalt af eller hvordan mener du med
    "Så lav ikk lånet længere end bilen ka holde"


  • #27   27. feb 2015 Du skal bare sørge for at betale en så høj ydelse på lånet, at afdragene som minimum svarer til det løbende værditab smiley Tag fx lånet over 4 år frem for de 8 år, der ofte tilbydes ved forhandlere og lignende.

  • #28   27. feb 2015 Ja okay

  • #29   27. feb 2015 Ja, Bay beskeden det meget godt.

  • #31   3. mar 2015 Det er heldigvis de færreste, der ser sådan på det. Hvis alle kun lånte til hus, ville verden som vi kender den gå fuldstændigt i stå...

  • #32   3. mar 2015 Marco K

    Hvad er det for et åndsvagt billede? smiley


  • #33   4. mar 2015 Har slettet det igen, det var bare for at illustrere =)

  • #34   4. mar 2015 Jeg lånte 100.000 da jeg fyldte 18, bla til bil... Jeg var under uddannelse og havde gode fremtids udsigter, og jeg betalte 5000 af om måneden... Men efter bare et år tog mit liv nogen drejninger som ingen kunne have forudset, og jeg var pludselig ikke i stand til at betale en krone på lånet mere... Den dag idag skylder jeg stadig 95.000 til den bank. Jeg er så nu igen i stand til at afdrage, men gør det ikke fordi hele sagen er gået i juridisk kludder, så jeg afventer bare sitationen.....

    Men mit råd er at lade være med at lån penge før du er ældre og har et lidt mere stabilt liv, fast job, fast bolig osv osv... Når man er ung så har man tendens til at springe rundt imellem forskellige boliger, jobs og uddannelser. Og så opstår der pludselig en masse uforudsete situationer med fx tabte indskud, op og ned i løn, måneder uden løn, osv osv.... Det går bare ikke at skylde penge væk hvis man lever lidt økonomisk stramt i forvejen. Så hellere låne penge når man bliver ældre og skal købe hus og måske en dyrere bil, så har man ligesom også en formue som en form for sikkerhed, og man kan sagtens klare et par måneder uden indtægt hvis man fx bliver fyret.


  • #35   4. mar 2015 Ja okay

  • #36   5. mar 2015 Peter din situation var vidst også noget speciel så. smiley

  • #37   6. mar 2015 Anders.

    Ja, men det var noget som kunne ske for enhver... Det er de færreste 18 årige der faktisk kan svare på hvordan deres situation er om 5 år, de fleste har en forestilling om hvor de gerne vil være, men det er sjældent den holder....


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #38   6. mar 2015 At skylde penge væk er ALTID en afgivelse af frihed, i forskellige grader forstås. Så det er en kalkuleret byttehandel... Gæld er ALTID en byrde.. Opfundet af dem der ejer mest, til at slavebinde resten...

  • #39   6. mar 2015 Gæld kan også være det stik modsatte - opnåelse af yderligere frihed gennem større likviditet. Men klart, at det kan være en byrde i mange tilfælde.

    Jeg har en anden tilgang til gæld end mange herinde. Jeg synes, det er fantastisk at have mulighed for at geare sine investeringer. Man bliver aldrig rig uden gearing smiley


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #40   6. mar 2015 Præcist Bay... Og det underbygger blot hvordan gæld fungere.... Størstedelen af verdensøkonomien består af gæld... Så når du geare din økonomi slavebindes andre... Men det er jo fedt nok når man er "herremanden" uden moral og ansvar.... I bedste fald bare uoplyst...

  • #41   6. mar 2015 Øhh ... hvordan får du det til at hænge sammen, at en gearing af min økonomi medfører slavebinding af andre? smiley

    Lad os bare kalde mig uoplyst, fordi jeg ikke kan forstå sammenhængen. Jeg kunne bare godt tænke mig at høre forklaringen.


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #42   6. mar 2015 Meget enkelt... 2/3 dele af de penge der findes består af gæld. Du kan ikke øge din økonomi uden andre kommer til at skylde det dobbelte af hvad du øger med.... For hver kr der er værdi for er der udstedt 3... Så for at din kr skal have sin fulde værdi skal andre være villige til at skylde dig 2/3 dele af den... Og den tendens forværres løbende af at pengemængden hele tiden skal øges for at tilbagebetale renter.. Nye penge kan kun tage deres værdi fra allerede eksisterende penge....

  • #43   6. mar 2015 Det giver ikke rigtigt mening at sige, at 2/3 af økonomien består af gæld. Hvis én skylder penge, har en anden et tilgodehavende. Gæld er bare en likviditetsforskydning, hvis man ser bort fra renter.

    Jeg kan i øvrigt ikke forstå, hvorfor du får det til at fremstå som en skræmmescenarie. Jeg kan ikke se, der er noget galt i, at investorer forskyder likviditeten mellem hinanden.

    Men det skyldes nok også bare de grundlæggende forskellige livsopfattelser, vi har. Du stemmer EL og jeg stemmer LA. Det gør dig i mine øjne ikke til et dårligere menneske, men dog til et menneske, jeg formentlig aldrig vil blive enig med, når det gælder økonomi smiley


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #44   6. mar 2015 For os her i i vores del af verden/pyramidespillet er det heller ikke noget umiddelbart problem... De kræver selvfølgelig nogle lystætte skyggeklapper og en god portion kynisme. Men falder os rimeligt nemt da vi er vokset op med det... Bare fordi jeg har fundet et hul i muren som jeg prøver at gøre stort nok til at jeg selv og andre kan nyde den frihed der er på den anden side, betyder vel ikke jeg stemmer EL, men modtage da gerne ros for mit menneskesyn.... Til orientering findes der ikke dårlige mennesker...Både du og jeg gør vores bedste i vore situation, og med det vi har oplevet i bagagen.

  • #45   6. mar 2015 Jeg har hverken tænkt mig at uddele ris eller ros for dit menneskesyn. Postulatet om, at du stemmer EL, står i øvrigt også helt for egen regning smiley

Kommentér på:
Ny lærling og billån?

Annonce