{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.477 visninger | Oprettet:

Rasmus J
Rasmus J
Tilmeldt:
9. feb 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Kan det her dæk reddes med lapning {{forumTopicSubject}}

Kørte en skrue i dækket i indkørselen:-( har hørt man kan labbe det, men ved ikke om det er holdbart heller ikke når det er i siden af dækket kunne dejligt hvis der var nogen der ved noget:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan det her dæk reddes med lapning
  • #1   1. mar 2015 Det ligner nok noget en "hundelort" kan redde.

  • #2   1. mar 2015 det kan lappes men er ikke lovligt da det er i skulderen på dækket smiley

  • #3   1. mar 2015 Du må ikke lappe sådan et med andet end dækskum smiley Det er heller ikke holdbart, og anbefales kun så man kan komme til nærmeste dækforhandler smiley

    Lad den sidde, hvis det er tæt, så klip hovedet af smiley


  • #5   1. mar 2015 Det er ulovligt at lappe med en "hundelort" på alt der kan køre over 30km/t (synes jeg ihvertfald jeg har læst mig til)

    Dæk skal lappes indefra.


  • #6   1. mar 2015 Der er så meget som er ulovligt...
    Hvis det var mit, så havde jeg uden tvivl forsøgt. Hvis ikke det virker, så er det da bare byt til nyt.


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #7   1. mar 2015 Øv tak for det:-)

  • #8   1. mar 2015 ja smid en hundelort i........ så det da fint lappet.

  • #9   1. mar 2015 haaaaar altid lappet med hundelorte kun en idiot gider afmontere et 20" dæk for at lappe det... og har ALDRIG haft problemer, og det værste der kan ske er ???? det bliver utæt igen... har altid et kit i bilen hvis man er på ferie eller lign, så man selv kan lappe.

  • #10   1. mar 2015 jeg havde nok sat en slange i, selv om det heller ikke er lovligt

  • #11   1. mar 2015 Det værste der kan ske er at du tager den med 170 ude på motorvejen og dækket springer, pga. af dit hundelort. Det er hvad der kan ske, og derfor det er ulovligt. smiley

    Hundelort er beregnet til max 30km/t, dvs. til entreprenør & landbrugsmaskiner. Der er næppe ingen der max kører 30 i deres bil smiley


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #12   1. mar 2015 hvor kan man købe en "hundelort" og hvad hedder den ?

  • #14   1. mar 2015 og det er heller ikke Ulovligt at lave det - det betragtes bare som en midlertidig nødrep, og et værksted skal kunne stå inde for en Lapning og har ansvaret for det - samtidig skal de sikre sig at dækket ikke er smuldret indvendig fordi man har kørt på det uden luft .....

    men lad da dem betale som gider at smide penge ud efter ingenting...


  • #15   1. mar 2015 Jeg er egentlig også ligeglad. Det er jo ikke min bil...han kunne for så vidt lappe det med montagelim eller ravplugs.

  • #16   1. mar 2015 Du kan godt få "hundelort" lapper som er godkendt til biler, har det selv på værkstedet. Køber igennem et firma der hedder Novatio. Har godkendelsepapire til at ligge på produktet. Men det er helt rigtigt at lang de fleste af den type lapper ikke er godkendte, men det kan købes smiley

  • #17   1. mar 2015 Hej
    Ingen problem men lige på kanten med en kineserlab
    Mvh KP


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #18   1. mar 2015 th lapper er de godkendt ???

  • #19   1. mar 2015 det kan Mekanikeren let ordne for 100-

  • #20   1. mar 2015 Tjae, hvis den var kommet ind hos mig, havde det heddet et nyt dæk. Fatter ikke at nogle stadig anbefaler, og bruger de latterlige lakridser/hundelort/snørebånd

  • #21   1. mar 2015 Helt enig med Henrik! smiley

    Jeg ville også selv smide nyt dæk på. Bare tanken om at vide, at der er risiko for at dækket måske ryger på motorvejen, at chancen er det meget større end hvis dækket var "optimalt". Skaderne ved at rulle rundt, snurre rundt, ramme autoværnet eller andre biler, kan vidst ikke gøres op i hvad et nyt dæk koster. smiley

    Men det er jo også kun min mening. smiley


  • #23   1. mar 2015 I får det til og lyde som om, at dæk flyver af. Den kan squ da højest tabe luften stille og roligt.

  • #25   1. mar 2015 Da jeg kørte taxa og fik en punktering i selve dækfladen røg der bare sådan en hundelort i og jeg kørte videre. Da jeg selv punkterede i min egen bil blev dækket skiftet da skruen havde ridset i dækket indvendigt og fordi at det var i dæksiden.

  • #26   1. mar 2015 Hej
    Har efterhånden med succes æappet over 7 punkteringer med glasnore imprægneret med rå naturgummi Aldrig haft problemer hermed. Alle lapninger er foretaget på slidbanedelen med stålfleet binde i gummiet Eget skøn er at en lapning som minimum skal være min 10 mm fra yderbegrænsningen i stålflettet for at bevare sikkerheden. Min dækeksplpsion sidste år på motorvej og 140 km/h og heldigvis forhjul skyldtes en opkørt ståldims i dækside. Hundelorten var uberørt og sat urokkelig i den gamle punktering. Så hvis dææket er relativt nyt. Vil jeg ikke betænke at spare udgiften til et nyt eller lapning med godkendt prof kap grisehale vulkaniseret på den indvendige side af dækket.
    M.v.h. KP


  • #27   2. mar 2015 #10 du kan godt putte en slange i, men så skal du lave huller i dækket hele vejen rundt, så luften kan slippe ud - ellers vil der opstå luftlommer mellem dæk og slange og du vil hurtigt punktere igen.

    Fordelen ved at anvende de såkaldte lakridser er først og fremmest at man selv kan gøre det på den nærmeste tankstation og at dækket ikke bliver beskadiget ved en unødvendig af- og påmontering (enhver af- og påmontering beskadiger næsten altid kanttråden en lille smule). Men har man kørt på det mens, det var helt fladt, skal man altså lade en uddannet og erfaren vulkanisør gå det igennem.


  • #28   2. mar 2015 jeg har nu før puttet en slange i, og det har aldrig givet problemer

  • #29   2. mar 2015 #28 Jeg købte en gang en bil, hvor der var puttet slanger i - inden en uge var begge fordæk punkterede.

  • #31   2. mar 2015 hellere putte en slange i end at bruge de der knallert lapper. og begge dele er ulovligt. jeg har gjort det flere gange. og vil gøre det igen vis det bliver nødvendigt.

  • #32   2. mar 2015 Og du risikere slangen bliver varm på grund af gnidningsmodstand og springer

  • #33   2. mar 2015 i kan komme med nok så mange påstande, jeg ville stadig sætte en slange i

  • #34   2. mar 2015 Hej
    Slange i slangeløs= no go!!
    Af tre grunde:
    1. Mindste væsentlige - Der løber vand ind ved ventil hul og fælg ruster op indvendig fra
    2. Slange har svært ved at udfylde rummene skabt af fælgkanter og tætningskant på dæk= varmeudvikling
    3 . Mest væsentlig - Luft mellem slange og dæk har svært ved at undslippe hjulet og slange bliver valset i smadder mellem sig selv og det halvtætte dæk af den opståede varme.
    MVH KP


  • #35   2. mar 2015 det er sku da utrolig alle de problemer i har. jeg har kørt mange km med slange i, uden problemer. men at folk bruger ulovlige lapper, det er åbenbart helt i orden

  • #36   2. mar 2015 bo p det da lige så ulovligt og putte slange i slange løs dæk

  • #37   2. mar 2015 Hvor står det at de der dækstifter er ulovlige?

  • #39   2. mar 2015 ja jeg er klar over at begge dele er ulovligt. har selv skrevet længere oppe

  • #40   3. mar 2015 Det kan man sagtens lappe. 150 kr ved dækmand ca.. Han laver en streg på fælg og dæk, så tager dæk af, lapper det, og montér dæk så streg på dæk og fælg passer sammen og så er det næsten 100% afbalanceret, han kan lige køre den igennem afbalanceringsmaskinen for sikkerheds skyld..

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #41   3. mar 2015 jeg smed selv en slange i min bil for ca et år siden men det dæk som sad på bilen var meget groft i støbe rillerne indvendigt i dækket så da den punktered for anden gang smed jeg nye for dæk på bilen og slange er faktisk ikke lovligt da der ikke er sive huller i et slange løst dæk

  • #43   3. mar 2015 Det er ret sjovt at det er ulovligt at lappe med "hundelorte" i Danmark, når det i størstedelen af alle EU lande er fuldt ud lovligt.

    Der er nogle der ikke er helt enige med hinanden om hvordan et dæk kan eller skal lappes.

    Slanger må ikke benyttes på slangeløse dæk eller fælge der ikke er beregnet til brug af slanger.


  • Lennon B
    Lennon B Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Svar: 44
    #44   3. mar 2015 Du kan også købe en hashpibe, men du må ikke bruge den??. Et dæk skal lappes indefra, da man skal tjekke det for eventuelle skader. Er dækmand på 10. År.
    Mvh LB


  • #45   4. mar 2015 For min skyld kan i lappe et dæk med en skipper skrå, men ha' lige i tankerne, at hvis det værst tænkelige uheld er ude ved en explosion, ved høj hastighed, kan du komme til at skade andre personer, alvorligt, hvem ved, måske med dødsfald. Hvis du så er heldig "kun" at skade dig selv, ved en solo ulykke, så er det dit problem, og du får nok ikke megen medlidenhed med den uheldige/uforsvarlige reparation du har udført. En ansvarlig billist ville aldrig benytte sig af sådanne metoder, men ville gå til en fagmand og få udført en lapning.

  • #46   4. mar 2015 Jeg fatter nu engang ikke folk, de har travlt med at olie og filtrer skal være ååååh og iiiih så dyrt og godt, det er jo vigtigt, men de dele der har den eneste kontakt med vejbanen, sparer alle sgu på. Hvad hjælper alverdens sikkerhedssystemer, ESP og ABS, når det alligevel er noget arveligt lort, mange kører på. Ryger sådan et dæk på motorvejen, så er du sgu prisgivet! Lad nu være at gamle! Så dyrt er et nyt dæk fandeme heller ikke, eller to, alt efter slid! Det kan redde dig, og ikke mindst andre, når du allermest har brug for vejgreb!

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #50   4. mar 2015 har set en auto mester lappe et dæk ude fra med et eller andet special middel det dur siger han og han må vel vide hvad han taler om

  • Lennon B
    Lennon B Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Svar: 44
    #51   4. mar 2015 Lap nu det lorte dæk med en hundelort. Folk er fandme så kloge at de kan undvære hovedet og et stykke af halsen. Der er nok en grund til at der er lavet love omkring den sags.. men dem der laver lovene en nok i samarbejde med fagmændene og de vil hellere sælge et nyt dæk, så de kan tjene flere penge. Vor herre bevares

  • #52   4. mar 2015 Jeg har ikke læst hele tråden igennem, men jeg ved der er mange meninger om dette emne.... Jeg har skiftet/lappet dæk hos et førende dækfirma i DK i over 10 år, sp du får også lige min mening med.

    Kan det lappes? Ja
    Lovligt? Nej
    Så det holder? Ja

    Da det er i skulderen, kan det ikke laves lovligt, men hvis man ikke har problemer med at få lappen til at hæfte indvendigt, så bør det sagtens kunne holde. Glem alt om lakrids/hundelort, det er udelukkende en nødrep som falck benytter, og som bruges til alle andre motorkøretøjer som ikke må køre på motorvej. man bør ikke køre med høje hastigheder med en lakrids i dækket, det kan gå rimelig galt....


Kommentér på:
Kan det her dæk reddes med lapning

Annonce