{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.793 visninger | Oprettet:

Bil trækker til siden efter skift til sommerhjul? {{forumTopicSubject}}

Min Honda Accord er begyndt at trække til venstre side, efter at jeg fik sommerfælgene på?

Tjekkede først mønster dybden på sommerdækkene, for at se om der var stor forskel på højre og venstre dæk, men der var kun 0,2 millimeter's forskel.

Den blev sporet for 2 måneder siden med vinterdækkene på, da jeg fik skiftet styrekugler og bærerkugler, og der kørte den snor lige.

Vinter = 16 tommer
Sommer = 18 tommer

Er det en afbalancering der skal til eller skal jeg spore bilen igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil trækker til siden efter skift til sommerhjul?
  • #1   30. mar 2015 Hverken afbalancering eller sporing har noget at gøre med om bilen trækker til siden.
    Du har vel checket dæktrykket grundigt?? Både for og bag??

    Har du mulighed for at ombytte hjul fra side til side, aka om de er omdrejningsbestemte?


  • #2   30. mar 2015 Nå? det troede jeg da ellers.

    Dæktrykker er også blevet tjekket og det står perfekt.

    Nej har faktisk ikke tjekket om de er omdrejningsbestemte.


  • #3   30. mar 2015 Har du renset anlægsfladerne ordenligt for rust osv? Er dækkende retningsbestemt?

  • #4   30. mar 2015 Prøv at bytte rundt på forhjulene, det er tit at det hjælper.

  • #5   30. mar 2015 Ja anlægsfladerne er blev børstet grundigt, inden summerhjulene blev monteret.

    Har lige været ude og kigge på dækkende og kan ikke se noget om de retningsbestemt. Kan ihvertfald ikke finde nogen pil.

    Der er tale om Syron Tires Race 1 plus dæk.


  • #6   30. mar 2015 "Veteran Doktoren ™"

    Da jeg monterede sommerhjulene, tjekkede jeg dybden på dem, så de 2 forreste og 2 bagerste havde næsten samme dybde. altså istedet for at højre hjul måske havde 6 millimeter og venstre havde 3 millimeter.

    Vil det så stadig hjælpe at bytte om på forhjulene.


  • #7   30. mar 2015 At den trækker til siderne, kan have alt med en sporing at gøre, og at et hjul er 'omdrejningsbestemt', det har jeg dog aldrig hørt.... Du skal vist ikke lytte til ham der. smiley
    Hvis dine fjedreben har hver deres castervinkel, eller camber, så kan den trække meget. Jeg ved dog ikke hvorfor din sporing skulle være ude af kurs, bare fordi du har skiftet fælge, måske har du taget hårdt fat eller rørt din sporestang?
    Mvh. en mekaniker...


  • #8   30. mar 2015 #Patrick B"

    Det var nemlig også det jeg troede, altså at det har noget med sporingen at gøre, det bare mærkeligt, at det kommer lige efter skiftet til sommerhjulene?

    Mener ikke selv at jeg hev eller lignende, da jeg afmonterede vinterhjulene.


  • #9   30. mar 2015 Det skal siges, at det blev en del bedre efter at jeg havde byttet rundt på et af de bagerste hjul til foran, så begge forhjul næsten havde samme dybde i mønsteret.

    Før dette trak den en del mere til venstre end den gør nu, men problemet er bare ikke forsvundet helt endnu?


  • #10   30. mar 2015 omdrejningsbestemt eller retningsbestemt - Patrick, du ved vel hvad jeg mener?

    Du kalder dig mekaniker, gider du så ikke forklare mig hvordan en forkert sporing kan få en bil til at trække til siden?


  • #11   30. mar 2015 #627"

    "Patrick B" Siger "Hvis dine fjedreben har hver deres castervinkel, eller camber, så kan den trække meget".


  • #12   30. mar 2015 Fiskekutteren, ja det lyder mystisk. Hvis du ikke har pillet ved noget, så bør det næsten være dit dæktryk... ELLER også har du en bremse der hænger i den side den trækker til, det skal du nok også tjekke...
    "627" jo, jeg kan da forsøge at forklare dig det.
    Tag som eksempel at du har skiftet undervogn (fjedreben) og de pludselig har hver deres castervinkel, hvor den ene har en negativ caster og den anden en positiv caster, så er det ene hjul længere fremme end det andet, og hvad sker der så? Så sker der det samme som hvis du byggede en sæbekassebil som lille dreng, og når det ene hjul var længere fremme end det andet, så begyndte den at dreje.
    Det problem havde jeg engang på min Opel Corsa som jeg satte gevindundervogn på, og den trak ad helvede til, indtil jeg sporede den, så viste det sig at mine dæmpere stod hver deres vej, da sporestængerne ikke var indstillet til den nye undervogn som altså var 85mm lavere end standard.


  • #13   30. mar 2015 Det samme gælder for campervinkel. Hvis den venstre side har en camper på 0 grader, og den højre har en camper på 2 plus grader, så spidser den jo i den ene side, og på den måde vil den tvinge det ene hjul over mod det andet, og det er derfor at folk har slidte dæk på enten inder eller yderside.

  • #14   30. mar 2015 Så må jeg vel får tjekket min sporing igen og nu hvor jeg er igang få afbalanceret fælgene, samt tjekke bremser.

  • #15   30. mar 2015 Det er ikke usandsynligt at din kaliber hænger lidt... smiley

  • #16   30. mar 2015 Det kan være fordi den har slidt et dæk skævt. Det behøver ikke være synligt. Sådan er det bare, og du kan tjekke det ved at bytte dine fordæk rundt fra højre/venstre. Og nej en forkert sporing får ikke en bil til at trække til siden.

  • #17   30. mar 2015 Patrick #12 og # 13:
    Det er vi enige om
    For mig er sporing bare noget med toe-in og intet andet.
    Camber og caster er selvfølgelig noget man kontrollerer ved fx en 4-hjulsudmåling, men ved fx skift af styrekugle kan man nøjes med indstilling af toe-in.
    Som sagt det jeg kalder en sporing af bilen. smiley


  • #18   30. mar 2015 Jo Henrik, det gør det skam....

  • #19   30. mar 2015 Hvis mønsteret var slidt skævt, vil man jo kunne mærke det, når man kører sin håndflade på dækket(På langs). hvis din hånd bliver stoppet af dækket, så ja, så er det nok blevet slidt skævt. Mine dæk er dog helt jævnt slidt på begge to.
    Der er ihvertfald ikke noget der stopper min hånd.


  • #20   30. mar 2015 Trådstarter:
    Prøv at sætte dine vinterdæk på igen og se om den stadig trækker til siden smiley


  • #21   30. mar 2015 "627" jaja, men en 4 hjulsudmåling er skam også en sporing smiley
    Selvfølgelig er der mange biler hvor man ikke direkte kan ændre på camper/castervinkel men når man ændre på toe in/out så ændre man jo også automatisk på camper, og når man ændre på camper så ændres castervinkel... Det er lidt indvinklet, især at forklare smiley


  • #22   30. mar 2015 #627#

    Det kunne jeg selvfølgelig også prøve.


  • #23   30. mar 2015 Jeg ville også prøve at sætte de hjul på igen hvor der ikke var problemer... Det er nok det nemmeste.

  • #24   30. mar 2015 Det kan ikke have noget at gøre med at jeg går 2 tommer op til sommer, altså 16" til 18".

    Sommerfælgene går jo også mere ud end vinterfælgene gjorde (ET) OSV.


  • #25   30. mar 2015 Nej, det har ikke noget at sige...
    Det kan være at du tror at din bil trækker til siden, men nu skal du huske på at vejen hælder altid til højre, (hvis du altså kører i den rigtige side som man skal) så vejen kan komme af med vandet. Og når vejen hælder og det samtidig har stormet idag, så kan det godt snyde. Så prøv når der ikke kommer biler imod dig i modsatte vejbane, hurtigt at kør' over i venstre vejbane og se om den så trækker til modsatte side. Det er et lille trick...


  • #26   30. mar 2015 Patrick B. Jeg har endnu ikke oplevet at en sporing kan kurerer en bil der trækker til siden. Det er næsten altid camber der er forkert når det er undervognsgeometri vi snakker. Sporingen vil fordele sig over begge hjul, og bilen vil derfor kører ligeud.

    Fiskekutteren
    Prøv nu lige at vågn lidt op. Din bil kørte ligeud før. Den er forholdsvis nysporet. Og problemet er opstået efter du har sat sommerhjul på. Få nu gjort det eneste fornuftige, og det er at bytte dine forhjul rundt så du kan lokalisere problemet. Det er endda gratis. Derudover skriver jeg at du ikke altid kan se eller mærke at det er slidt skævt så det trækker til siden. Sådan noget sker bare en gang imellem har jeg erfaret.


  • #27   30. mar 2015 Sæt nu bare de vinterdæk på igen og kør en tur - det tar en lille time max smiley
    Så på med sommerrullerne igen og en ny tur.
    Så kan du sagtens regne ud hvor du har et problem.
    De`ik svært - kræver bare lidt armsved smiley
    Mvh


  • #28   30. mar 2015 Yes!! smiley

  • #29   30. mar 2015 Henrik, nej det er det godt nok ikke... Min bil havde forkert CASTER, altså hver sin caster, og de stod modsat hinanden. Da det blev rettet op, kørte den snor lige.
    Bare fordi du ikke har prøvet det før, betyder jo ikke at hele verden ikke har.
    Så hvis jeg ikke har prøvet at vinde i lotto, så er der ingen der har....eller?
    Læs nu lige på styrtøjsvinklerne. Det er altså ikke så simpelt som du tror. Alle vinklerne er mere eller mindre afhængige af hinanden.


  • #30   30. mar 2015 Sporing i min verden er justering af toe. Jeg ved en del om styretøjsvinkler, og du har fuldstændig ret i at caster, camber har direkte indflydelse på om en bil trækker til siden. Men det har sporingen (toe) ikke.

  • #31   30. mar 2015 Igen, jo Du ved vel at toe afhænger af din camper, og din camper af din caster, så det vil sige at det du kalder sporing (toe) også ændre på din camper, og derefter på caster. Alt det ved kun at ændre på toe.
    Forstår du?


  • #32   30. mar 2015 Korrekt. Men den ændrer din camber og caster lige meget i hver side. Iøvrigt har den kun meget ringe indflydelse på andre vinkler, og er i praksis ikke noget man tager højde for.

  • #33   30. mar 2015 Ikke hvis du kun justere i den ene side... Lad os sige at den står fint i den anden side.
    Jeg tror at vi begge forstår, men vi forvirre bare opslagsejeren smiley


  • #34   30. mar 2015 Patrick:
    Nu justerer eller ændrer man jo ikke noget ved at skifte tilbage til sine sommerruller smiley


  • #35   30. mar 2015 Efter utallige hjulskift er jeg mere eller mindre klar over det, tak fordi du mindede mig om det smiley

  • #36   30. mar 2015 Så vi er jo ligesom tilbage ved #1???

  • #37   30. mar 2015 Nej. For du skriver at sporingen ikke har noget at gøre med at en bil trækker, hvilket jeg modbeviser. DOG har sporingen sandsynligvis ikke noget med trådstarterens problem at gøre.
    Jeg har fortalt hvad hans problemer kan være, og hvad han kan gøre. Jeg har ikke sagt at han skal få den sporet igen, da det vil være underligt at det skulle være problemet eftersom det ikke er pillet ved.


  • #38   31. mar 2015 Patrick:
    Med sporing menes der almindeligvis toe-in (eller toe-out)
    Måske skulle vi spørge trådstarter hvad der blev udmålt og kontrolleret ved den sporing han nævner i #1

    Det er fint nok at du mener at ordet "sporing" betyder kontrol/justering af toe-in, camber og caster.
    Men at "spore" betyder implicit kun at få hjulet til at pege i den rigtige retning.
    Camber, caster, toe-out on turns samt affjedringens dynamiske påvirkninger af disse har intet med den statiske "sporing" at gøre, og dine indlæg er kun med til at forvirre trådstarter.
    Trådstarters problem har alene noget med dækkene eller monteringen at gøre smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #39   31. mar 2015 kør dine bremser godt varme et par hårde opbremsninger og se om det er det samme eller prøv med andre dæk måske det er noget billigt lo.. du har på

  • #40   31. mar 2015 "627"
    Der blev kontrolleret/justeret følgende:

    caster, camber og toe: Forhjul
    Camber, roe og geometrisk kørelinie: Baghjul

    SAI, Kombineret vinkel, sprednings i sving vinkel, maks.drejning indvendig, ændring af sporingskurve, setback og forskel i sporvidde/hjulafstand.


  • #41   31. mar 2015 Rattet er også skævt til venstre, altså den side som den trækker til?

  • #42   31. mar 2015 Sådan er min vogn altid lige nå jeg skifter det føles anderledes fordi mine vinterdæk er 195/65-15 og sommer dæk 225/45-17.
    Så d ere mere feedback fra mine sommerfælge.
    også derfor mine biler altid bliver sporet med sommer hjulene på...
    Så hvis det ikke er sygt meget den trækker. Og det ikke kun er til en side så tjeck dæktry. Og vend dig til at lavprofils fælge er mere følsomme end ballondæk


  • #43   31. mar 2015 "Sø-Propel"

    Godt nok, men prøver nu alligevel, her i helligdagene og bytte rundt på de 2 forreste hjul, for at se om det gør nogen forskel.


  • #44   31. mar 2015 '627' Det er ikke noget jeg kalder det, det er bare sådan det er, det er folk der med tiden synes at det pludselig skulle hedde noget andet.
    Så du mener at der er forskel på en 4-hjulsudmåling og en sporing? Det hænger jo ikke sammen, da du også kan stille toe in/out på baghjul på nogle køretøjer. Og da du mener at en justering på toe kun er en sporing, så er en 4-hjulsudmåling og sporing det samme. Du kludrer noget i det... Jeg ved jeg har ret, så lad ejeren af tråden få fred. smiley


  • #45   1. apr 2015 Tror mere det er camber der er forkert på den.. havde en polo hvor camber var helt ude af kurs og hvor denne trak til højre. 2 og 4 hjulsudmåling er det samme som en sporing, de fleste kender det som en sporing bortset fra en 2hjuls udmåling er for akslerne der spores i den rette vinkel

    Anders L smiley


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #46   1. apr 2015 4 hjulsudmålingen er udmålingen og sporingen er indstilingen af toe, camber og caster.
    så 4 hjulsudmålingen og sporingen høre sammen.

    Til trådstarter, ved det at du går fra 16" til 18" der er noget bredere kan godt ændre på sporingen, specielt hvis dem der har sporet det, har indstillet den lige på kanten


  • #47   1. apr 2015 "Anders L" og "Daniel C"

    Er det så godt nok med en 2 hjulsudmåling/sporing, altså af de forreste hjul, istedet for en komplet udmåling/sporing?


  • #48   2. apr 2015 Daniel, præcis. Så bliver vinklerne mere følsomme, da bilen bliver mere levende med de store hjul.. smiley

  • #49   2. apr 2015 Ja en 2 hjuls udmåling er det der skal til..

  • #50   2. apr 2015 Godt nok, tak skal have smiley

  • Ganesh
    Ganesh Tilmeldt:
    nov 2014

    Svar: 8
    #51   3. apr 2015 Har du husket at lukke røven?

  • #52   4. apr 2015 What?

  • #53   5. apr 2015 Tak til alle, dem der kom med mulige forslag til problemet smiley

    Har dog idag fundet ud af at problemet kommer fra både de bagerste bærearme og den nederste bærekugle foran, de er begge godt og grundigt slidt.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #54   2. jun 2023 Hej
    Min Bmw trækker en smule til højre når der er monteret vinterdæk. Ved sommerdæk 18 tommer er der ikke noget. Og den er sporet m.m. ved BMW. Tror det har noget at gøre med vinterdækkene dvs deres opbygning


Kommentér på:
Bil trækker til siden efter skift til sommerhjul?

Annonce