11.794 visninger
|
Oprettet:
Bil trækker til siden efter skift til sommerhjul? {{forumTopicSubject}}
Min Honda Accord er begyndt at trække til venstre side, efter at jeg fik sommerfælgene på?
Tjekkede først mønster dybden på sommerdækkene, for at se om der var stor forskel på højre og venstre dæk, men der var kun 0,2 millimeter's forskel.
Den blev sporet for 2 måneder siden med vinterdækkene på, da jeg fik skiftet styrekugler og bærerkugler, og der kørte den snor lige.
Vinter = 16 tommer
Sommer = 18 tommer
Er det en afbalancering der skal til eller skal jeg spore bilen igen?
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Du har vel checket dæktrykket grundigt?? Både for og bag??
Har du mulighed for at ombytte hjul fra side til side, aka om de er omdrejningsbestemte?
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Dæktrykker er også blevet tjekket og det står perfekt.
Nej har faktisk ikke tjekket om de er omdrejningsbestemte.
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.687
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.609
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Har lige været ude og kigge på dækkende og kan ikke se noget om de retningsbestemt. Kan ihvertfald ikke finde nogen pil.
Der er tale om Syron Tires Race 1 plus dæk.
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Da jeg monterede sommerhjulene, tjekkede jeg dybden på dem, så de 2 forreste og 2 bagerste havde næsten samme dybde. altså istedet for at højre hjul måske havde 6 millimeter og venstre havde 3 millimeter.
Vil det så stadig hjælpe at bytte om på forhjulene.
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
Hvis dine fjedreben har hver deres castervinkel, eller camber, så kan den trække meget. Jeg ved dog ikke hvorfor din sporing skulle være ude af kurs, bare fordi du har skiftet fælge, måske har du taget hårdt fat eller rørt din sporestang?
Mvh. en mekaniker...
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Det var nemlig også det jeg troede, altså at det har noget med sporingen at gøre, det bare mærkeligt, at det kommer lige efter skiftet til sommerhjulene?
Mener ikke selv at jeg hev eller lignende, da jeg afmonterede vinterhjulene.
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Før dette trak den en del mere til venstre end den gør nu, men problemet er bare ikke forsvundet helt endnu?
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Du kalder dig mekaniker, gider du så ikke forklare mig hvordan en forkert sporing kan få en bil til at trække til siden?
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
"Patrick B" Siger "Hvis dine fjedreben har hver deres castervinkel, eller camber, så kan den trække meget".
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
"627" jo, jeg kan da forsøge at forklare dig det.
Tag som eksempel at du har skiftet undervogn (fjedreben) og de pludselig har hver deres castervinkel, hvor den ene har en negativ caster og den anden en positiv caster, så er det ene hjul længere fremme end det andet, og hvad sker der så? Så sker der det samme som hvis du byggede en sæbekassebil som lille dreng, og når det ene hjul var længere fremme end det andet, så begyndte den at dreje.
Det problem havde jeg engang på min Opel Corsa som jeg satte gevindundervogn på, og den trak ad helvede til, indtil jeg sporede den, så viste det sig at mine dæmpere stod hver deres vej, da sporestængerne ikke var indstillet til den nye undervogn som altså var 85mm lavere end standard.
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Det er vi enige om
For mig er sporing bare noget med toe-in og intet andet.
Camber og caster er selvfølgelig noget man kontrollerer ved fx en 4-hjulsudmåling, men ved fx skift af styrekugle kan man nøjes med indstilling af toe-in.
Som sagt det jeg kalder en sporing af bilen.
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Der er ihvertfald ikke noget der stopper min hånd.
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Prøv at sætte dine vinterdæk på igen og se om den stadig trækker til siden
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
Selvfølgelig er der mange biler hvor man ikke direkte kan ændre på camper/castervinkel men når man ændre på toe in/out så ændre man jo også automatisk på camper, og når man ændre på camper så ændres castervinkel... Det er lidt indvinklet, især at forklare
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Det kunne jeg selvfølgelig også prøve.
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Sommerfælgene går jo også mere ud end vinterfælgene gjorde (ET) OSV.
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
Det kan være at du tror at din bil trækker til siden, men nu skal du huske på at vejen hælder altid til højre, (hvis du altså kører i den rigtige side som man skal) så vejen kan komme af med vandet. Og når vejen hælder og det samtidig har stormet idag, så kan det godt snyde. Så prøv når der ikke kommer biler imod dig i modsatte vejbane, hurtigt at kør' over i venstre vejbane og se om den så trækker til modsatte side. Det er et lille trick...
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Fiskekutteren
Prøv nu lige at vågn lidt op. Din bil kørte ligeud før. Den er forholdsvis nysporet. Og problemet er opstået efter du har sat sommerhjul på. Få nu gjort det eneste fornuftige, og det er at bytte dine forhjul rundt så du kan lokalisere problemet. Det er endda gratis. Derudover skriver jeg at du ikke altid kan se eller mærke at det er slidt skævt så det trækker til siden. Sådan noget sker bare en gang imellem har jeg erfaret.
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Så på med sommerrullerne igen og en ny tur.
Så kan du sagtens regne ud hvor du har et problem.
De`ik svært - kræver bare lidt armsved
Mvh
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
Bare fordi du ikke har prøvet det før, betyder jo ikke at hele verden ikke har.
Så hvis jeg ikke har prøvet at vinde i lotto, så er der ingen der har....eller?
Læs nu lige på styrtøjsvinklerne. Det er altså ikke så simpelt som du tror. Alle vinklerne er mere eller mindre afhængige af hinanden.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
Forstår du?
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
Jeg tror at vi begge forstår, men vi forvirre bare opslagsejeren
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Nu justerer eller ændrer man jo ikke noget ved at skifte tilbage til sine sommerruller
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
Jeg har fortalt hvad hans problemer kan være, og hvad han kan gøre. Jeg har ikke sagt at han skal få den sporet igen, da det vil være underligt at det skulle være problemet eftersom det ikke er pillet ved.
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Med sporing menes der almindeligvis toe-in (eller toe-out)
Måske skulle vi spørge trådstarter hvad der blev udmålt og kontrolleret ved den sporing han nævner i #1
Det er fint nok at du mener at ordet "sporing" betyder kontrol/justering af toe-in, camber og caster.
Men at "spore" betyder implicit kun at få hjulet til at pege i den rigtige retning.
Camber, caster, toe-out on turns samt affjedringens dynamiske påvirkninger af disse har intet med den statiske "sporing" at gøre, og dine indlæg er kun med til at forvirre trådstarter.
Trådstarters problem har alene noget med dækkene eller monteringen at gøre
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Der blev kontrolleret/justeret følgende:
caster, camber og toe: Forhjul
Camber, roe og geometrisk kørelinie: Baghjul
SAI, Kombineret vinkel, sprednings i sving vinkel, maks.drejning indvendig, ændring af sporingskurve, setback og forskel i sporvidde/hjulafstand.
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Så d ere mere feedback fra mine sommerfælge.
også derfor mine biler altid bliver sporet med sommer hjulene på...
Så hvis det ikke er sygt meget den trækker. Og det ikke kun er til en side så tjeck dæktry. Og vend dig til at lavprofils fælge er mere følsomme end ballondæk
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Godt nok, men prøver nu alligevel, her i helligdagene og bytte rundt på de 2 forreste hjul, for at se om det gør nogen forskel.
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
Så du mener at der er forskel på en 4-hjulsudmåling og en sporing? Det hænger jo ikke sammen, da du også kan stille toe in/out på baghjul på nogle køretøjer. Og da du mener at en justering på toe kun er en sporing, så er en 4-hjulsudmåling og sporing det samme. Du kludrer noget i det... Jeg ved jeg har ret, så lad ejeren af tråden få fred.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 24
Anders L
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
så 4 hjulsudmålingen og sporingen høre sammen.
Til trådstarter, ved det at du går fra 16" til 18" der er noget bredere kan godt ændre på sporingen, specielt hvis dem der har sporet det, har indstillet den lige på kanten
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Er det så godt nok med en 2 hjulsudmåling/sporing, altså af de forreste hjul, istedet for en komplet udmåling/sporing?
sep 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 78
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 24
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
nov 2014
Svar: 8
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
Har dog idag fundet ud af at problemet kommer fra både de bagerste bærearme og den nederste bærekugle foran, de er begge godt og grundigt slidt.
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
Min Bmw trækker en smule til højre når der er monteret vinterdæk. Ved sommerdæk 18 tommer er der ikke noget. Og den er sporet m.m. ved BMW. Tror det har noget at gøre med vinterdækkene dvs deres opbygning
Bil trækker til siden efter skift til sommerhjul?