{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.107 visninger | Oprettet:

Seat Leon 1.6 TDI. Fordele vs ulemper {{forumTopicSubject}}

Hej venner.

Jeg var ude at prøvekøre sådan en Seat Leon 1.6 TDI idag årg 2011. Den kørte faktisk rigtig godt, jeg var i hvert fald positivt overrasket.
Jeg hælder mest til den lidt nyere 1.6 frem for 1.9 TDI, pga. at den er mere økonomisk og bilerne er også nyere.
Men er der noget specielt man skal være opmærksom på ved denne motor? Altså 1.6 TDI.
Jeg hører jo en masse godt om 1.9'eren - men den ligger jo som sagt i de lidt ældre biler. Og 2.0 TDI har jeg helt udelukket smiley

http://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-inkl-moms/seat/leon/16-tdi-style-van/2430195

http://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-inkl-moms/seat/leon/16-tdi-style-van/2356234


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seat Leon 1.6 TDI. Fordele vs ulemper
  • #1   1. apr 2015 er det ikke 1,6 tdi, der har problemer med egr køler smiley det mener jeg

  • #2   1. apr 2015 1.6 tdi har problemer med Egr, få det slået fra elektronisk og ellers er den ret problemfri.

  • #3   1. apr 2015 EGR køler?? Uddyb venligst smiley hvad er det?

  • #4   1. apr 2015 Jeg tror jeg har fundet ud af hvad det er

    - "EGR står for Exhaust Gas Recirculation.

    For at sikre et lavere forureningsniveau, har man et system, som kan føre en del af den beskidte udstødningsgas retur til indsugningen, så den forbrændes igen.

    Selve EGR-ventilen sørger for at motorstyringen kan "slukke" for returføringen, hvilket er nødvendig, når der køres med fuld gas og forbrændingen kræver en maksimal mængde ilt.

    EGR systemet gælder for både benzin- og dieselmotorer, men eftersom diesel soder væsentligt mere end benzin, hører man kun om problemer på dieselmotorer.

    Når en EGR-ventil er tilsodet og går "trægt" vil man, ved pludselig gasgivning opleve, at motoren tøver med at trække og samtidig afgiver en sort røgsky.

    Fordelen ved EGR er lavere forurening samt en hurtigere opvarmningstid efter koldstart.

    Ulemperne er tilsodning, ikke kun af selve EGR-ventilen, men også af EGR-køler (findes kun på nyeste motorer, for at hæve effektiviteten af systemet), indsugningsmanifold, gasspjæld, luftmassemåler, indsugningsventiler osv." -


    MAVR --> Mener du, at man burde få slået hele EGR funktionen fra, eller kun den del der hedder EGR køler?


  • #5   1. apr 2015 Min 1.6 tdi golf fra 2012 har fået 4 nye dyser.

  • #6   1. apr 2015 mener egr køleren er lavet i et meget tynd materiale, og så bliver den utæt smiley

  • #7   1. apr 2015 Den går også istykker elektrisk.

  • #8   1. apr 2015 Okay. Tak for svarene so far. Er det alt sammen noget i har af egen erfaring, eller noget I har "hørt"? smiley
    Tænker hvor meget man skal lægge i de forskellige ting. Selvfølgelig er der forskellige svagheder på forskellige biler. Men jeg er rigtig glad for at få noget indsigt i motoren!

    E46 Touring --> hvad koster sådan en dyse?


  • #9   1. apr 2015 1.9TDI kører lige så langt på literen som 1.6TDI, det var det jeg var mest skuffet over, ved min Golf VI. Af kendte problemer med dem, er der EGR og map-sensor. Hvad med en 1.9TDI Ecomotive, har du overvejet det?

  • #10   1. apr 2015 Efter hvad jeg kan læse mig frem til er 1.6'eren mere økonomisk (på papiret og det er det der betyder noget mht. ejer afgiften).
    Er der 2 1.9'ere? en med og uden "Ecomotive"?
    For jeg troede egentlig at 1.9 TDI var de første Leon 1P og 1.6 TDI var den faceliftede Leon 1P smiley


  • #11   1. apr 2015 Ja hvis du køre til en turner kan de lave en opdatering som frakobler Egr ventilen.. Egr køler hænger sammen med systemet og gennerelt er denne Egr ventil roden til alt ondt på en diesel.

  • #12   1. apr 2015 Aha, jeg er ikke særlig meget inde i det diesel over hovedet.
    Hvis man får den frakoblet, så er det vel bare brændstof økonomien det går lidt udover, ikke sandt?


  • #13   1. apr 2015 Der er ingen ulemper ved frakobling af egr, faktisk oplever de fleste at bilen går længere literen.

  • #14   1. apr 2015 Tak smiley
    Lyder ikke til at den maskine er helt så skidt et valg. Er der ellers nogen svagheder ved modellen generelt? Noget specielt som rust o.lign.?


  • #15   1. apr 2015 det er en rigtig fin bil. som nævnt er der lidt problemer med EGR køleren på dem, men udover er der ikke noget og være bange for. smiley

  • #16   1. apr 2015 Du kan få 1.9TDI både i alm. og som Ecomotive, de har begge 105hk. Leon'en jeg havde, var en Ecomotive, den kører altså væsentlig bedre end en lille 1.6TDI med 105hk. 1.6'eren er kedelig.. 1.9TDI Ecomotive koster heller ikke så meget i vægtafgift..

  • #17   2. apr 2015 Okay, det skal jeg da være opmærksom på. 1.9 TDI'eren skulle jo også være en rigtig god motor. Den har da i hvert fald generelt et godt ry.

    Men når du siger 1.6'eren er kedelig har det så noget at gøre med moment styrke i de to biler? For du nævner jo som sagt selv at de har lige mange heste smiley


  • #18   2. apr 2015 1.6 kan Chipes til 150hk smiley det er en god motor

  • #19   2. apr 2015 Der er også en helt anden gearing i de 2 biler, 1.6 kan du jo næsten køre i 5 gear ved bykørsel, hvilket du ikke kan i 1.9tdi Ecomotive. Hvis du skal køre på motorvej kunne jeg ikke finde på at købe en 1.6.. Min Leon gik også længere på literen en Golf'en.
    Angående chip, så kan man jo også chippe en 1.9tdi..


  • #20   2. apr 2015 Den jeg var ude at køre i (1.6 TDI) var slet ikke så lavt gearet - eller hedder det højt gearet???

    Ved kørsel på 50 km/t sharp i forhold til speedometeret sej trak den i 4. gear, den skulle ligge på minimum 55 km/t for at det hele ikke brummede helt vildt. Det samme galdt for 5. gear. Der var den klart gladest for at køre minimum 85-90 km/t.

    Forhandleren forklarede mig at det var fordi de bye biler skulle være så brændstof økonomiske at det bl.a. var på bekostning af det her. Han sagde det galdt for rigtig mange nye biler.
    Min gamle corolla 1.3 benzin kan jo fanme køre 40 km/t i 5. gear smiley


Kommentér på:
Seat Leon 1.6 TDI. Fordele vs ulemper

Annonce