{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøde for chiptuning
  • Jacob C
    Jacob C Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 53 Svar: 152
    #2   20. maj 2015 Max hvor meget og hvordan kan de opdage det ?

  • #3   20. maj 2015 En boks chip kan fysisk ses og måles, en OBD tuning kan ikke ses fysisk, men kan ses i programmet, og måles på felt.

    Er der ikke også noget med noget afgift til SKAT?


  • #4   20. maj 2015 Afgift kan ikke komme på tale, hvis bilen ikke kan godkendes med chippen.

  • Jacob C
    Jacob C Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 53 Svar: 152
    #5   20. maj 2015 Ville en obd blive opdaget ved syn?

  • #6   20. maj 2015 Syntes bare at have hørt et sted, at afgiften på en større motorstørrelse skulle betales, såfremt bilen var chippet, om den var godkendt eller ej.
    - Lige som en ikke godkendt montering af en turbo på en suge motor, vil koste en omgang afgift.

    Men noget andet er, at forsikringen jo kan blive ugyldig ved et uheld?


  • Jacob C
    Jacob C Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 53 Svar: 152
    #7   20. maj 2015 Hvad mener du med at den kan blive ugyldig ?

  • #8   20. maj 2015 Hvis en OBD er udført ordentligt, ville det ikke blive opdaget til syn nej.
    - Synsmanden kan måske undre sig over motoren måske er lidt lovlig frisk, men hvis ikke den oser mere end den må (igen, er det udført korrekt vil den ikke gøre det), så opdages det ikke.


  • #9   20. maj 2015 Ralle
    Skat har tabt de sager hvor de havde opkrævet afgift, for noget som ikke kunne godkendes.


  • #10   20. maj 2015 På samme måde som en forsikring ikke vil dække på en tunet scooter/knallert..

  • #11   20. maj 2015 Claus -> Det er da rart at høre smiley

    Men pumper man en lille Golf 4 90 hk. TDI til 2xx hk, vil en bøde på ~1000,- da ikke kunne gøre det? Eller hvad?


  • #13   21. maj 2015 Jeg kan fortælle dig så meget som, at Chip via OBD hos Landberg ikke bliver opdaget til syn. OG INGEN OPDAGER DET UANSET HVAD!
    Du kan trygt gøre det, så længe du ikke selv råber til politibetjenten eller til synshallen at du har Chippet den.

    DET ER HELT RISIKOFRIT!


  • Jacob C
    Jacob C Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 53 Svar: 152
    #14   21. maj 2015 Nu vil jeg sige at intet ulovligt er risikofrit.
    Hvad hvis der nu sker et trafikuheld og de så finder ud af at den er chippet


  • #15   21. maj 2015 Z-Man.. Det er lidt noget l**t at lukke ud smiley

  • #16   21. maj 2015 Men det er jo kun hvis chippen udgør at bilenbestiger de 20% af HK yderligere som de må strækkes til? Den info fik jeg af vide af politiet da jeg blev stoppet. Og havde en rulle atest liggende som udgjorde at den holdte sig indenfor rammerne? smiley

  • #17   21. maj 2015 Schmidt
    Så har de fortalt dig noget forkert.

    Alt tuning skal godkendes før det er lovligt.
    De fleste der chiptunere laver ikke godkendt chiptuning i Danmark
    Selvom det giver under 20% skal det stadigvæk godkendes.


    Bekendtgørelse om chiptuning 1)

    I medfør af § 68, stk. 1 og 2, og § 118, stk. 8 og 10, i færdselsloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 14. november 2005, som ændret ved lov nr. 303 af 19. april 2006, fastsættes:
    § 1. Ved chiptuning forstås i denne bekendtgørelse ændringer af den fabriksspecificerede elektroniske motorstyring, herunder udskiftning og omprogrammering af motorstyringen eller manipulation af signaler til og fra motorstyringen.
    Stk. 2. Opdatering af motorstyringen , som specificeret af køretøjfabrikanten anses ikke for chiptuning.
    § 2. Ved chiptuning af et motordrevet køretøj skal kravene om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr punkt 7.06.001 (3) være opfyldt. Ved chiptuning af en bil med dieselmotor skal punkt 7.06.001 (4) desuden være opfyldt.
    Stk. 2. Et chiptunet køretøj skal fremstilles til syn hos en synsvirksomhed til godkendelse af chiptuningen. Ved syn skal der medbringes dokumentation fra anerkendt prøvningslaboratorium, der skal indeholde en konklusion om, at køretøjet specificeret ved mærke, type, model og variant monteret med chiptuningsudstyr specificeret ved fabrikat og type eller omprogrammeret i henhold til en entydig beskrivelse opfylder kravene nævnt i stk. 1. Dokumentationen skal desuden indeholde oplysninger om den ændrede motoreffekt. Synsvirksomheden skal på anmeldelsesblanketten afkrydse en udstyrskode for »Chiptuning godkendt« og anføre den ændrede motoreffekt.
    Stk. 3. Godkendelsen ved syn skal anmeldes til registrering inden det chiptunede køretøj tages i brug. Der udstedes herefter en ny registreringsattest, som indeholder oplysning om at chiptuning er godkendt og oplysninger om den ændrede motoreffekt.
    § 3. Det er kun tilladt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der opfylder kravene om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr.
    Stk. 2. Chiptuningsudstyr, der sælges, skal være vedlagt dokumentation jf. § 2, stk. 2.
    § 4. Med bøde straffes den, der overtræder §§ 2-3.
    Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
    § 5. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2006.
    Færdselsstyrelsen, den 13. juni 2006


  • #18   21. maj 2015 20% reglen gælder kun ved motorskift.

  • #20   21. maj 2015 Ang. ugyldig forsikring skal det lige siges man godt kan slippe afsted med det såfremt man har den rigtig advokat smiley Se link
    Sagen omhandler en chip tunnet bil som Gjensidige Forsikring nægter at betale da bil har været chippet og ikke godkendt ved syn.

    http://www.ankeforsikring.dk/layouts/ViewDocument.aspx?Type=1&ID=259021


  • #22   21. maj 2015 Hvis tuningen er lavet ordenligt skader det ikke partikelfilteret. Det er der til gengæld så mange andre ting der gør.

  • #23   21. maj 2015 Tommy, min gamle RS'er var OBD chippet, og kørte uden EGR ventil, den røg lige gennem syn 3 gange, 3 forskellige steder. Og uden nogen anmærkninger, endda sagde en af dem at NOx og co2 så utrolig flot ud.
    - Jeg var nemlig også nervøs for forurening.

    Men med turbo tryk nok, så soder den ikke mere end normalt.
    Det gør den til gengæld helt vildt ved montering af en chip boks, som bare øger diesel mængden, og ikke trykket.
    En boks chip er noget skrammel.


  • #25   21. maj 2015 Der er lagt op til lempelser, så chiptuning lovlig gøres.

  • #26   21. maj 2015 Tommy .. Med en turbo diesel er det et spørgsmål om nok tryk iforhold til brændstof så forurener de ikke mere som eller .. Nogen modeller en del mindre enda (dem uden partikelfilter)

  • #28   21. maj 2015 Tommy, hvor har du info fra. Jeg har set udkast til lovforslag, der gør det muligt og få synet en bil der er chippet

  • Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 114
    #30   21. maj 2015 Det har jo ikke noget og gøre omkring chiptuning som sådan.

  • #32   21. maj 2015 Hvad vil du så fortrække, en motor som er total sovset til, eller en ren motor uden egr. Det sviner begge dele.


  • #34   21. maj 2015 Tommy, jeg HAR skam læst hvad du skrev, og jeg kan da genfortælle det hvis ikke selv du husker det

    "Der findes ingen chiptuning af dieselbiler, så vidt jeg ved, hvor at forureningen stadig overholdes".
    - Jo, dem findes der massere af..


    "Og jo, chiptuning af en diesel vil kunne ses, for den udleder mange flere partikler end tilladt og derved vil den dumpe".
    - Igen nej, det vil den ikke, hvis det er gjort korrekt, og ikke bare med en boks.


    "Bare vent til 2018, når der kommer yderligere krav til test af udstødninger.
    Så bliver partikkelfiltrene nemlig også testet".
    - Først NU snakker du om 2018.
    Men hvorfor blander du partikelfiltrene ind i sagen, ikke alle kører med dem jo.


    "Din bil bliver kasseret til syn en gang i 2018, når der kommer nye krav til synsmetoderne".
    - Nej, nej, nej, HVIS der kommer nye krav i 2018, gælder disse KUN for biler fra den årgang og frem.
    Præcis lige som biler fra før 1998, må udlede mere, end biler efter 1998.
    Hver bil har desuden et max. og dette max. kan ikke ændres med tilbagevirkende kræft.


    "En boks chip er lige så god, så længe at det ikke bare er en skide modstand, som øger dieselmængden".
    - Vis mig bare en eneste boks chip, som også øger turbo trykket..
    Dette er netop derfor en boks chip IKKE er, og aldrig bliver lige så god som en OBD tuning, og derfor denne øger partikkeludledningen væsentligt.


    "Mon ikke der kommer en masse biler til salg, som ikke kan gå igennem syn, uden at de skal ha fjernet chip og skiftet partikkelfilter".
    - Nej..


    "Find en chipning, som overholder partikkeludledningen!".
    - Min gamle, og mange, mange andre..


    "Der er jo rigtig mange af dem, som ender med EGR delete og det giver fandme partikler....!".
    - Ikke nær så mange som en tilsodet indsugning (grundet EGR), eller defekt EGR ventil (grundet tilsodning).


    "Motorlampen bliver jo slukket i forbindelse med EGR delete".
    - Nej, igen, igen, igen..


  • #35   22. maj 2015 Mener jeg har læst engang, at forsikringen skal dække selvom den er chippet, hvis de ikke dækker så skal forsikringen bevise at ulykken skyldes en chiptuning.

    Men hæng mig ikke op på det smiley


  • #39   28. maj 2015 Jesper* Det er også rigtig de skal dække, men det er en battel de ikke kan vinde hvis de ikke vil på grund af chiptuning. Hvordan skal de bevise det er chiptuningen der er skyld i uheldet? Og hvordan har de tænk sig det?

  • #40   15. nov 2019 Nu skriver vi 2019..... hvordan er det så gået??

  • #41   15. nov 2019 Det er sikkert ligesom dengang bøder for larmende motorcykler steg fra 500 til 5000. Tvivler på den nogensinde er blevet brugt, da man jo bare kan skifte inden det syn man bliver kaldt til, og da der næppe er politibiler med det rette udstyr. Der er mangle regler, og rigtig mange af dem bliver ikke håndhævet.


  • #42   15. nov 2019 Man må heller ikke bande i kirken. smiley

Kommentér på:
Bøde for chiptuning

Annonce