{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.105 visninger | Oprettet:

Benjamin K
Benjamin K
Tilmeldt:
22. aug 2015
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 35

Spørgsmål vedr. diesel blow off {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Jeg har fået kørekort og bil endelig, så nu er det min tur til at få fed bil smiley

Jeg har forhørt mig rundt vedr. blow off osv. men har hørt at det kommer til at lyde dumt med en diesel bil og altså ikke ligesom på en benzin. Er der noget rigtig til dette eller hvad?

Har kigget rundt på youtube for at finde ud af hvordan diesel blow off lyder, men kan umiddelbart ikke høre nogen forskel.

https://www.youtube.com/watch?v=kN-AYQDyQJ4
https://www.youtube.com/watch?v=9p6np0diMt4
https://www.youtube.com/watch?v=SyD2RPvXVOw

Har en Hyundai i30 1.6 CRDi fra 2011. Kan det være motor type? Altså om det er TDI CRDi eller hvad der nu ellers er der ude? Er ny til biler men glæder mig til at lære noget smiley Tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. diesel blow off
  • #1   22. aug 2015 Diesel har ikke gasspjæld. Derfor skal der også noget elektronisk osv ind over smiley

  • Benjamin K
    Benjamin K Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 35
    #2   22. aug 2015 For en som ikke har rodet med biler før, er det noget som er besværligt at få gjordt/dyrt? Og hvad er gasspjæld? smiley

  • #3   22. aug 2015 Ja, du må sgu være ny hvis ikke du ved hvad et gasspjæld er - sagt i en god mening smiley

    Gasspjæld på e bil svarer til et gasspjæld i karburatoren på en scooter / knallert..
    Jo mere gas der gives, desto mere vil dette spjæld åbne sig og dermed tillade en større mændge luft in i forbrændingskammeret.

    På en benzin-bil med turbo vil der i røret hen mod spjældet i karburatoren / indsprøjtningen være overtryk, da turboen vil "skubbe" ekstra luft ind i motoren denne vej.
    Dette gøres for at få mere luft ind i forbrændingskammeret, og der kan dermed tilsættes en større mængde benzin med større effekt output til følge.
    Når gassen slippes vil spjældet lukke, samtidig med at turboen stadig er oppe i omdrejninger, hvilket betyder at der opstår et overtryk mellem turboen og spjældet.
    Det er dette overtryk som en blow-off ventil mærker og lukker det overskydende tryk ud i det fri.

    På en diesel-bil findes dette spjæld ikke og forbrændingen styres udelukkende af mængden af diesel der sprøjtes ind i forbrændingskammeret


  • Benjamin K
    Benjamin K Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 35
    #4   22. aug 2015 Ja jeg er meget ny xD Har altid været mere over i elektronik verdenen end mekanik og biler, men det er noget jeg forsøger at ændre på smiley

    Så hvor besværligt er det få at få sådan noget fikset på en diesel? smiley Og er der nogen risiko forbundet med det?


  • #5   22. aug 2015 Du skal helt sikkert have en til at hjælpe dig med at lave det på en diesel.

    Blow-off skal selvf. monteres.
    Så skal der monteres noget elektronik i form af relæer som aktiveres med en kontakt når koblingen trykkes ned.
    Her kommer så den lidt kringlede udfordring.
    Grunden til at en diesel lyder dårligt med en blow-off er, at den bliver aktiveret så længe at koblingen holdes nede.
    Dermed vil den stå og lukke luft ud i lang tid frem for kun at lyde som om det er overtryk der lukkes ud.

    Skulle jeg personligt lave det ville jeg montere en styring på relæet som gjorde at signalet til blow-off blev afbrudt efter 0.5-1 sekund selvom koblingen stadig er nede.

    På denne måde ville det lyde mere korrekt, selvom det INGEN funktion har på en diesel.


  • #6   22. aug 2015 Helt basic:

    1) Monter blow-off - dette kan du læse dig frem til.
    2) Forbind et relæ til at åbne op for vaacum mellem blow-off og bilens vaacum system når kobling trædes ned.
    3) Monter kontakt ved koblingen og forbind med de relæer som skal aktivere blow-off (Evt, med førnævnte tids-styring så det lyder mere fornuftigt).

    MEGET forsimplet, resten burde du kunne google dig til smiley


  • #7   22. aug 2015 Det med at en dieselbil ikke har gasspjæld, er det noget i er sikre på ?


  • Benjamin K
    Benjamin K Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 35
    #8   22. aug 2015 Tak for det, jeg har nok nogle venner som er klar på at hjælpe når det kommer til det, tænkte bare jeg lige ville høre ad.

    Men lyden kommer til at være den samme som en benzin? Fordi jeg havde fået af vide at selve blow off lyden ville være anderledes, men som sagt med de videoer jeg har fundet kan jeg ikke høre forskel smiley


  • #9   23. aug 2015 Der er ikke gasspjæld på diesel, det bør ikke lyde anderledes på en diesel hvis det er lavet rigtigt, men det har absolut ingen effekt på en dieselmotor at montere blot off. Og folk der ved noget om det vil sandsynligvis grine i skægget over latterligheden hvis der kørte en diesel rundt og nyser, det ville jeg i hvert fald

  • #10   23. aug 2015 http://www.qualitec.dk/blow-off-ventil-diesel

    Det hvad du skal købe :kr


  • #11   23. aug 2015 På gamle dieselbiler er der ikke gasspjæld... Nyere dieselbiler er der!

  • #12   23. aug 2015 VED du det? Og hvad skulle formålet med et gasspjæld være på en dieselmotor?

  • #13   23. aug 2015 det er på nyere diesler... for at kunne styre forbrændingen bedre. så partikelfiltret ikke soder til. har du set en nyere dieselbil sode ?
    Men det hele har noget med eu normer at gøre


  • #14   23. aug 2015 Men mindre luft til samme brændstof givet mere sod, jeg ved ikke om det er på nyere motorer, men jeg kan ikke helt se formålet.. Nyere biler soder ikke udstødningsrøret netop pga partikelfiltret fjerner soden..

  • #15   23. aug 2015 ved ikke hvor "Men mindre luft til samme brændstof givet mere sod"kommer fra? og jeg ved det er på nyere motore.. Det sidder på alle mercedes modeller og på min alfa diesel sidder det også...

    Og det er vel også lige meget om du kan se formålet ?

    og om det kun er partikelfiltret der alene gør at de ikke soder ved jeg ikke 100 %.


Kommentér på:
Spørgsmål vedr. diesel blow off

Annonce