{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.947 visninger | Oprettet:

Motorolie BMW 540i E39 {{forumTopicSubject}}

Hej Bg! smiley

Jeg overvejer at få lavet et olieskift på min 540i kørt 200.000km når vinteren melder sig.

Bilen har det seneste stykke tid kørt på 5w-30 fra castrol, men hører forskellige meninger om at 10w-40 og 5w-40 samt 10w-60 skulle være bedre for en ældre motor...

Hvilken olie vil i anbefale til en ældre V8 som jo vil få en del koldstarter henover vinteren?

På forhånd mange tak og god dag


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorolie BMW 540i E39
  • #1   3. sep 2015 Hvis motoren ikke drikker olie så køre med det BMW foreskriver

  • #2   3. sep 2015 Altså drikker stor mængder olie

  • #3   3. sep 2015 Helt enig. BMW må jo nødvendigvis kende deres motorer bedst smiley

  • #4   3. sep 2015 5w30 - og olieskift for hver 15.000 km så køre kæden for evigt.

    10w60 - kan i mange tilfælde reducere et olieforbrug, men ellers spild af penge hvis du alligevel skifter olie reglmæssigt


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #5   11. sep 2018 Hej
    Nu skriver du ikke hvornår bilen er fra , men jvf. Haynes rep. bog forskrives 1997-1998 15W40 mineral olie og 1999 - 2003 5W-30 syntetisk.
    På min 540 I TUB44 fra 1999 kører jeg på 5/50 Mobil hele året. Og det gør jeg ud fra at motoren ligger på 105 grader i kølevandstemperatur og 5/30 vil efter min menig være alt for tynd når den bliver varm. M5 som kommer efter min bruger 10W60
    så mellemløsningen er 5/50. Og det betyder at jeg ikke og jvf. M5 kører max 80 de første 20 kilometer. Folk er ireteret men det må de leve med, trækker ind til siden så der er plads til overhaling. Skifter olie og oliefilter for hver 10.000 og derimellem filter for hver 2500 - 3000 km . Filteret købes ved Thansen til kr. 110 og det er lavet i Polen lige som BMW originale filter til kr. 200. Du kan da sagtens selv skifte olie og køb en 0 stiller ved Schmiedmann. Du kan ved at gøre det selv spare mange mange penge. Kig også efter tilbud på Ebay typisk 600 -700 for 8 liter incl fragt.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #6   11. sep 2018 Hej
    Må lige korrigere. Det er via Service Manual BMW 5 serie Bentley på side 020-11


  • #7   18. sep 2018 Du snakker som en fuld kører bil... Hvis du har prøvet noget der ellers bør være højkvalitet Bosch vs. OE BMW oliefilter, ser du forskellen. På min gamle E91 var det næsten umuligt at tvinge filteret ned over den "cylinder" som det skal glide ned over, hvis det var Bosch oliefiltre. Prøvede 3 Bosch og 2 MANN med samme resultat. Til gengæld, alle 3 gange jeg skiftede med OE BMW-filter, gik det lige så fint.

    Der ér altså forskel.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #8   18. sep 2018 Kunne du ike have den ulejlighed at svare pænt og ordentlig. Jeg har oplyst hvad der står i Service Manual Bentely for 540 I og efterfølgende mine egne erfaringer som jeg gerne deler ud af. Så forventer jeg også at man forholder sig positivt for en information hvor man kan spare nogle penge og gøre det bedre end hvis man sender sin bil på værksted.

  • #9   4. okt 2018 Det er jo ikke at gøre det bedre, at bruge et ringere oliefilter, hvor bl.a. pasformen er væsentligt ringere. Det er at stikke folk blår i øjnene, at bilde dem ind et T-hansen-oliefilter "er det samme" (du skriver det ikke direkte men hentyder det) som et originalt.

    Super fint du udtaler dig om egne erfaringer, og netop derfor kan jeg vel også udtale mig om mine...


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #10   4. okt 2018 Du forespørger hvilken olie der skal bruges til en 540 og jeg citerer hvad der står i Service manual Bentley hvilket jeg venligt har delt i dette forum. Pasform osv original BMW og Thansen er der ikke forskel på en 540 I M62 TU b44. Antal lameller er det samme samt dia meter på filteret. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om filtermaterialet er det samme, men når skiftet ligger med et max km på 3000 tror jeg ikke det gør den store forskel.

Kommentér på:
Motorolie BMW 540i E39

Annonce