{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.199 visninger | Oprettet:

er man dum hvis... {{forumTopicSubject}}

hey, er det dumt hvis jeg låner 50.000kr til bil, har selv 70.000kr. Så kunne man få en ibiza eller polo. I længden tror jeg også bare det er billigere at købe en ny i den klasse frem for en brugt.
jeg er 18 år og tømrerlærling får 7500 udbetalt hver måned.
Hvad tænker i


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er man dum hvis...
  • #1   4. okt 2015 Min kammerat var på elevløn og havde en Civic 1,8 sport fra 2007 (110.000kr) og det hang fint sammen.
    Dog var den i momses navn


  • #2   4. okt 2015 Tænk nu på fremtiden først! smiley

    Det er jo mange år, som du skal betale tilbage i.


  • #3   4. okt 2015 Godt råd, lån aldrig penge til en bil. Det betaler sig aldrig smiley

  • #5   4. okt 2015 Jeg ville finde en god passende brugt bil som du kan købe kontant, uden at låne.
    Så kan du om et års tid eller to gå til forhandler og få en god pris for den brugte i bytte for en ny.
    Så har du også prøvet at være bilejer på godt og ondt, uden at være gift med køretøjet pga lån.
    Har du et budget for hvad det vil koste dig at holde bil? Det kan være overraskende dyrt...


  • #8   4. okt 2015 RMX, skulle du da ikke havde en SRT Jeep?

  • #10   4. okt 2015 Så bare en i dag og tænkte på hvor mange heste har den? Den lød nu meget godt.. smiley

  • #11   4. okt 2015 http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ibiza/14-16v-85-reference/2602282
    Og så hos en forhandler med de fordele der hører med.
    Jeg ville vente med at låne til det bliver mere nødvendigt. man kan få mange fine biler til 70.000kr


  • #13   4. okt 2015 Er det en Hemi? 6, et eller andet?

  • #15   4. okt 2015 Nu er du positiv på dine 0-100 tider Christian, det er 0-60 tider, og så bruger vi mærkets officielle data smiley

    Hvad folk kan lave af tid ned af bakke med en raket på ryggen og et dårligt vækkeur, kan man ikke bruge til noget. Officiel 0-60 på en SRT er 4.93 ikke? smiley


  • #17   4. okt 2015 Hvad skete der med din Audi RMX?

  • #19   4. okt 2015 Dyhring.. Hehe Det er 0-60 MPH.. altså 0-100km/t.. smiley

    Men nej, jeg synes ikke det virker dumt at låne under halvdelen af bilens pris, til at købe den..
    Jeg synes derimod det ville være dumt at låne 100% af bilens pris.. MEGET DUMT..


  • #20   4. okt 2015 60MPH er ikke 100km/t smiley

  • #21   4. okt 2015 Der er ikk meget galt..
    Det er 97 eller sådan..


  • #24   4. okt 2015 Din Audi?

  • #25   4. okt 2015 Lige meget hvordan man vender og drejer det, så bliver 60MPH aldrig 100km/t. Og slet ikke hvis man snakker tider.

    Det kræver jo lige du for fat i sådan en badboy Christian, og så skal du skynde dig inden jeg for alt for mange HK i min smiley

    Alene andet map og indsugning hiver jeg også 70-75HK mere ind på min.


  • #28   4. okt 2015 Den rustede.. Nå, okay troede det var dig, som havde gear problemer med den. smiley

  • #29   4. okt 2015 Den skulle gerne smide 450HK/575NM+ når jeg er færdig smiley

  • #31   4. okt 2015 Tjaa, hvis ikke den for mere. Når man først har lavet et solidt fundament, vil man vel altid have en større villa smiley

  • #33   4. okt 2015 Hvad skete der med tråden?
    Lav dog Jeres egen tråd hvis I vil snakke om noget andet....


  • #34   4. okt 2015 Ups, hvad fik jeg dog startet smiley

  • #35   4. okt 2015 Puha, det kommer an på hvor meget man selv kan skrue.
    Udstødning: 8000.-
    Kobling: 7500.-
    Ny ECU & Indkøring- 15-20.000.-
    Større turbo - 10.000-15.000.-
    Større fødepumpe, oliekøler, større dyssere: 6-8.000.-
    Måske en FMIC - 5000?
    Diverse: ???

    Det er jo bare et slag på tasken, så kan man også opgradere til stærkere internt hvis man vil gå overkill. Men nu har den jo allerede 1,6mm ståltoppakning og smedet dele fra fabrikken af smiley

    Man ved jo aldrig helt hvad det ender med, så tager det en bid af kagen ad gangen smiley

    Man kan jo også købe strokerkit til den, og lave den til 2,2L, så skulle den gerne tage 700HK smiley
    Kittet i sig selv koster 16.500.-


  • #39   4. okt 2015 Thomas, hvor er du?

  • #41   4. okt 2015 Du svarede mig heller ikke først! Du skal mærke - hvordan det føles!

    Men den var på gule


  • #43   4. okt 2015 Ja, den med de 420 Ponyer. smiley

    Gentofte.


  • #45   4. okt 2015 Sikkeret.

  • #47   4. okt 2015 Yup

  • #49   4. okt 2015 Ville spare 10-15.000 mere op og købe en Swift fra 2010 og frem. 1.2 motoren er driftsikker og bilen giver en dejlig køreglæde. Koster 310kr halvårligt og så læg penge til side til service (samme beløb som en afbetaling)

    Det en bedre bil en Ibiza oh Polo mht. driftsikkerhed og køreglæde. Fordelen skulle findes i at en TSI kan chippes til at blive sjovere...


  • #50   4. okt 2015 Ligger selv i samme dilemma
    Skal jeg spare lidt mere op og købe en brugt Swift eller Honda civic 1.8 eller havde et solidt tal på bankbogen og købe en Corolla AE101 HB 1.6 (fås i fin stand til 15.000kr) som også er en fantastisk lille letkørt og stabil maskine som få en til at smile selvom man ikke har mere end 110hk.

    Det ikke effekten men måden bilen er skruet sammen der gør den sjov.

    Fælles for de 3 biler jeg kigger på er
    Driftsikkerhed. Køreenskaber og dynamikken mellem motor. Gear og undervogn.


  • #51   4. okt 2015 Jeg vil bare gerne være med...Ham der Kurik M, er det ikke den samme gut som havde den 0-200 mondeoen og en stak campingvogne...Benyamin?

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #52   4. okt 2015 Hold da kæft hvor kan du smadre ethvert indlæg med amerikanersnak Christian RMX.
    Tilmeld dig for helvede nu et amerikanerforum eller opret endnu et ligegyldig amerikanerbilemne igen i stedet for konstant at ødelægge andres folks emner med det ligegyldige lort.


  • #53   4. okt 2015 Vent, han har da ikke slettet sin bil vel? Den var jo nærmest stats eget af BG! Kan du så oprette den igen, en del af BG´s kultur...

  • #56   5. okt 2015 Må sku give casper ret.
    Det ret træls at se tråde blive smadret fordi man tror amerikaner biler er det vildeste pis.
    Manden spørg efter Polo og Ibiza. Og straks begynder Hellcat helvedet.




  • #58   5. okt 2015 Jeg lånte 30.000kr til min bil uden den store rente smiley men tror ikke det er smart et købe en ny bil som første bil smiley de mister meget værdi hurtigt smiley

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #59   5. okt 2015 "Var det mig der startede" hold da kæft er vi tilbage i 1. klasse igen nu.

    Mads hvordan skal vi kunne svare dig på om det fornuftigt. Du har kun skrevet to modelnavne og din indkomst.
    Du må komme med mere info hvis du forventer et brugbart svar.
    Først og fremmest bør du undersøge økonomien i det, lån og renter.
    Har du behov for en helt ny bil?
    Forsikringspriser ?

    Personligt synes jeg ikke der noget galt i at låne til en bil og slet ikke hvis du allerede selv har så stor en del af pengene sparet op selv i forvejen, hvis det er det du absolut vil smiley



  • #60   5. okt 2015 RMX, hvis du ikke kan se at du bliver trollet så er du godt nok naiv smiley

    Detective han er jo ligeglad med om du skal have en SRT Jeep? Han har sikkert ikke engang set en, han prøver bare at få dig til at ødelægge tråden, og så kalder han på Thomas, så han også kan fodre dig lidt, kan du ikke se at han tager pis på dig ???


  • #61   5. okt 2015 Tilbage til tråden, synes det er dumt at låne penge til biler, især når de er så billige der... spar op og køb, når du har betalt den kontant, så kan du spare op til bil nr. 2 eller motorcykel i stedet for at betale for meget til banken..

  • #62   5. okt 2015 Der er fordele og ulemper ved begge dele. Det kommer an på om du ser en bil som en investerings genstand og du vil have mest muligt for pengene. Eller om du er entusiast og gerne vil have noget der er bedre end en økospand.
    Uanset hvad vil jeg ikke råde dig til som 18 årig at forgælde dig i et bilkøb. Køb det du har råd til og husk på de løbende omkostninger såsom service, forsikring, grøn afgift, benzin etc. Engangsudbetalingen på køretøjet er som regel det letteste at klare - det er driftsomkostningerne du skal forberede dig på.


  • #63   5. okt 2015 rmx
    ift #4 hvorfor skal man for guds skyld ikke købe en for langsom bil? eller for den sags skyld hvorfor lærer man ikke køre bil i en langsom


  • #65   5. okt 2015 oh Sorry læste for hurtigt smiley

  • #67   5. okt 2015 synes det er fint nok at låne sig frem til sine drømme eller ønsker. hvis man ikke har tålmodighedwn til at spare op.

  • #69   5. okt 2015 Man kan sagtens låne uden store renter smiley jeg har er lån på 30.000kr til min bil og skal betale lidt over 700kr i rente i alt smiley

  • #70   6. okt 2015 Lån ALDRIG penge til en bil køb hvad du selv kan skrave sammen taler af bitter bitter erfaring.. lånte selv til min første bil da jeg var 18år og stod i lærer det var kun 30k og det så jo ud til at hurtigt være tilbagebetalt.. men den gæld forfulgte mig og hold mig nede med økonomisk helt til kort før jeg blev 30. Og medført jeg var økonomisk belastet da jeg gerne ville Købe lejlighed sammen med kæresten.

  • #71   6. okt 2015 Man skal nok have godt styr på hvor man låner penge fra smiley

  • #72   6. okt 2015 Jeg synes den er svær, jeg vil sige at du skal regne på de forventede totalomkostninger. Service, reparationer, forsikring, brændstof, købspris, gensalgsværdi, lån, dæk. Og så prøv at regne ud hvornår du er udlært, og tag en vurdering af om du eventuelt vil skifte bilen dér, hvordan ser det ud ifht. at optage gæld i bilen, er den frikøbt på det tidspunkt?

  • #73   6. okt 2015 så kan man da også vende den om og sige at det er dumt at låne uanset hvilket formål der end er.

    det eneste jeg ville mene er et dumt ift lån er at man ikke tænker sig grundigt om før man gør det, som man kan se stort set hver uge i luksusfælden.


  • kim a
    kim a Tilmeldt:
    jan 2005

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #74   6. okt 2015 Du er 18 år så din bilforsikring vil være dyr, find en ny billig bil hvor forhandleren tilbyder en billig forsikring til unge. Det med at køre i mors eller andens navn, er ikke lovligt ifølge forsikringsselskaber, og du optjener heller ikke bonus. En ny bil er der garanti på, du har allerede til udbetaling, jeg tror en Citroen c1, kKa pikanto, Chevrolet spark eller lign, vil være sagen, men se hvor de tilbyder den billigste forsikring.

  • #75   6. okt 2015 Så husk lige, at sætter man sig på en ny bil, som 18 årig i eks. 7 år før den er færdigbetalt.

    Til dels, vil man nok allerede efter et år have noget der er sjovere, mens man stadig er ung. Efter de 7 år, selv med høj rente stadig, har bilen inkl. km tabt så meget værdi at den kan gives væk for slikpenge.

    Så kan man spørge sig selv om man mener det er det værd smiley


  • #76   6. okt 2015 Vi har flere kunder som køber en ny Ibiza ell. Mii med 4 års garanti, du ved hvad du har af udgifter og så kan man få en nybegynder bilforsikring som er skarp på prisen med kasko

  • #77   6. okt 2015 Brian t
    hvad kan så bedre rentere sig for en ung bilist en ny bilist ift prisen og værditab? hvilke biler snakker man så om?


  • #78   6. okt 2015 Jeg ville nogle gange ønske jeg havde været klog nok til ikke at låne...

    Lånte 100.000 i banken over tre omgange, for at have til biler. Nogle trælse omstændigheder gjorde at jeg mistede job på et tidspunkt og begyndte at studere. Måtte sætte afdragene ned til 1000kr. i måneden, og da jeg skyldte 60.000 endnu, med en rente på 10%, kunne jeg jo så se 6000 afdraget og 6000 smidt efter renterne.(så kan jeg fortælle jer at afvikling går LANGSOMT!)

    Det skal ikke forstås som en løftet pegefinger. Havde jeg fortsat med 3000kr.i måneden havde gælden sikkert været lynhurtigt væk, og så havde det intet betydet.


  • #79   6. okt 2015 Bilen taber jo allerede x antal % bare den triller ud af forhandleren - det kan i min verden over hovedet ikke betale sig for en nybilist, at sætte sig i dyb gæld som 1. ejer af en bil.

    Det er ALTID første ejeren der taber flest penge! Og har man som ung nybilist under uddannelse rent faktisk over længere sigt råd til at tabe de penge?

    Hvorfor så ikke hellere købe en demobil, med eks. 30.000km på bagagen.
    Eller en med bare 80.000km? Så er de første dyre km kørt af alligevel.

    Markedet flyder med minibiler, så de vil og kan kun falde i værdi jo flere biler der kommer på markedet. Det er jo ikke fordi at købermarkedet af minibiler stiger usandsynligt meget når det er brugt?


  • #82   6. okt 2015 Den for man ikke for 200.000 - med mindre det er en kedelig V6 smiley

  • #85   6. okt 2015 V6'eren? Jo, den er kedelig. Har prøvet en 4,6 GT V8 af samme model, og den var faktisk også lidt kedelig, den sætter jo kun 245HK i asfalten smiley Alt for lidt HK til en så tung bil som en Mustang.

    Men hey, andre føler det måske anerledes, når man syntes en C4 kører som en Lamborghini smiley


  • #87   6. okt 2015 Hvor blev Rasmus af? Ham med Mustangen? smiley

  • #88   6. okt 2015 Jeg smuttede jeg syntes ikke rigtigt at mine kommentarer kan bruges smiley

  • #89   6. okt 2015 Syntes forøvrigt det er ganske ualmindeligt at banker vil låne penge ud til en speciel bil, som din Mustang, når du ikke er ældre end du er. Du må have haft en god overtalelsesevne, især med din indkomst. Står den i dit eget navn også? smiley

  • #90   6. okt 2015 Hehe jeg fik lov og det var jeg glad for. Ellers havde jeg den store bil stående -.- ja den står i mit navn. smiley

  • #91   6. okt 2015 dyhring
    overtagelsesevner har kun lidt at sige ift lån i banken, de går mest af alt ud fra indkomsten og er den god så kan man nærmest låne til alt hvad hjertet begærer


  • #92   6. okt 2015 50% i en Mustang er mange penge som 21 årig. Hvilken bank har du? Jeg kunne da godt bruge en dieselfærge igen hvis de smider penge ud til højre og venstre, når man er samme alder som dig med en over dobbelt så høj indkomst smiley

    RM: Mener du en indkomst som lærling, på 8.500 kan retfærdiggøre et lån på 100.000, til en Mustang? Den går vel kun 6-7 på literen i blandet kørsel, når bilen vejer 1800kg med en 212HK 4.0 V6.

    Enhver bank jeg kender ville kigge åndsvagt på en og sige man skulle finde noget realistisk, med så lav en indkomst.

    For ikke at snakke om den tårnhøje kaskoforsikring samt vægtafgift også smækker en i r*ven smiley


  • gert C
    gert C Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 20
    #93   6. okt 2015 JA.........det er sgu dumt . Det er dumt overhovedet at købe bil i danmark
    Den taber hurtigere i værdi , end du kan afdrage !!!!!
    Køb fast ejendom og bilen kommer af sig selv
    køb en bil og du får aldrig et hus


  • #94   6. okt 2015 Hvis bare man har lidt styr på sine penge og har en fast indkomst, så kan mange ting i banken lade sig gøre.
    Forsikring og vægtafgiften betyder jo ikke rigtigt noget for banken da de ikke har noget med det at gøre.


  • Simonpd
    Simonpd Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Følgere: 3 Svar: 44
    #95   6. okt 2015 Go for it.. med mindre du selv kan holde bil ved lige og har tiden og lysten.. jeg tror ikke det er meget man sparer på at køre i en lidt ældre bil kontra en ny.. de timer man bruger der på at holde sådan en spand ved lige, kunne man lige så godt bruge ved lidt weekendarbejde. smiley
    Den nye vogn kører langt på literen, billig afgift, faste udgifter og ingen overraskelser, bil der virker hver dag, gode forsikringsmuligheder der er billig for nybegynder osv..
    Gider personligt ikke stå med en gammel lorte bil jeg skal være afhængig af og som jeg ikke kan stole 110% på.. og det er da lækkert med noget nyt..


  • #97   6. okt 2015 Det er er V6 4.0 fra 2006 smiley RMX

  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 22
    #98   6. okt 2015 Køb en ny lille bil. aygo fx..... koster 620 kr i årlig vægtafgift. kører mellem 20-26 km pr liter. fejler aldrig noget, samt 3 års garanti. og lån resten pengene ved toyota forhandleren..... det er ca under det halve i rente end alm bank-lån. en kia picanto ligeså. med 7 års garanti....

    Hvis du køber en ældre bil , bruger du bar pengene på højere forsikring højere vægtafgift, lavere km pr liter. og rep udgifter.

    tro mig det er rigtigt. prøv selv at regne på det og undersøge det...


  • #99   6. okt 2015 Jeg har altid fået at vide man skal gøre/købe hvad man synes er sjov mens man er ung smiley og så har jeg også fået af vide man har flest penge når man er elev smiley

  • #101   6. okt 2015 Den er auto og det er jo en smagssag tænker jeg hvad man er til smiley jeg synes den er stor og flyder, havde en e30 før som jeg bestemt helst ville have med manual da der skal lejes smiley

  • #104   6. okt 2015 Cadillac?

  • #106   6. okt 2015 Jaaaaaaeeeerrrrr DEN ER SÅ COOL !!!! Har selv kigget på den! Men har ikke råd smiley smiley

  • #108   6. okt 2015 Stationcar smiley

    Ja enten er man til det ellers også er man ikke, jeg er ikke smiley

    Har du ikke fået liv i din turbo US endnu?


  • #109   6. okt 2015 Ja i forholdet til årgang og sådan men i Tyskland koster den også bare meget smiley

  • #111   6. okt 2015 Pjat, sådan en skal da hve hvide skiver da?? Det er jo ikke en truck smiley

    Kan du ikke bare lease den så Christian smiley


  • #114   6. okt 2015 Joo, tænker der er noget gemt galt i den?

  • #115   6. okt 2015 Men RMX hvad tror du afgiften er? smiley

  • Rolex 8
    Rolex 8 Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 1
    #117   6. okt 2015 VW Polo 1,4 16V 80 Style til 74900 kr.
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/2590289


  • #118   6. okt 2015 ja både og smiley

  • #122   6. okt 2015 Hvad pris snakker vi smiley

  • #124   6. okt 2015 Det er da også en god sjat smiley

  • #126   6. okt 2015 Ja eller https://m.youtube.com/watch?v=02K1CaUpAJA selv om den ikke er amerikansk

  • #128   6. okt 2015 Ja okay en lille prisforskel smiley

  • #129   6. okt 2015 rmx

    du kan ikke sammenligne de to biler på den måde.. koenigsegg er ikke en samlebånds bil som hellcat'en er det. selvom hellcat er en fed bil så vil den stadig være stigmatiseret af at være en bil alle kan få råd til, det kan man ikke en koenigsegg.


  • #131   6. okt 2015 Åhh nej. Så fik amerikaner mongolerne twisted endnu en tråd ud i irrelevans

  • #132   6. okt 2015 Hvorfor har du behov for at bruge ord som mongol?

  • #134   6. okt 2015 rmx
    det er bare logisk at f.eks du eller jeg ville få råd til en hellcat fremfor en koenigsegg. selve anskaffelsesprisen siger jo det hele i denne sag.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #135   7. okt 2015 RMX selvmål igen igen.
    Hvad har dine kommentarer af relevans til dette emne. ?
    Var der ikke nok der gad svare på dine egne uendelige mængder af amerikanertråde, så du nødsaget til at ødelægge andres emner med dit amerikanervås.


  • #136   7. okt 2015 Jeg er bare imponeret over hvor ofte tråde her på bg ender ud i random youtube links med amerikanske biler som accelererer. Uden at nævne navne er det altid de samme par personer, som forsøger at dreje diskussionerne derhen. Som om det er relevant lige meget hvad der spørges om.
    Kan ikk aflæse om det er trolling eller om der virkelig er så begrænset hjernefunktionalitet hos individerne.


  • #137   7. okt 2015 jyllen
    nu er bg jo en bil side.. så er ikke underligt at det kommer op ret tit


  • John J
    John J Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 7
    #138   7. okt 2015 Nu vil jeg som ældre bruger være rigtig kedelig. For det første i et forum holder man sig til det emne der bliver spurgt om, ellers må man selv lave en tråd på noget hvis man syntes det skal til debat.
    Angående køb af bil. der er mange andre spørgsmål der skal besvares inden man kan vejlede nogle i at købe bil.
    Har du brug for en bil? For at komme på arbejde, eller det kun for sjov?
    Har du tænkt at bo hjemme ved dine forældre de næste 5 til 8 år?
    Hvis du ønsker at flytte hjemmefra og evt. vil låne til en lejlighed/ hus er det første banken vil, for at låne dig penge, er at du sælger bilen. Ellers skal du have 2 indtægter ved at bo sammen med en.
    Jeg vil råde dig at købe en kedelig bil f.eks en hakket gamle Golf 2 på ansvar forsikring. Men du kan selvfølgelige hygge dig i en ny bil, hvis det er for at leve livet nu og være ligeglad med fremtiden.
    Det er op til dig. smiley


  • #139   7. okt 2015 John j
    hvorfor er han ligeglad med fremtiden når han vælger at købe ny bil fremfor en gammel ussel golf?


  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 22
    #140   7. okt 2015 Fremtiden er da bedre sikret i en ny bil

  • #141   7. okt 2015 Hold kæft noget vås, når man læser med her så skulle man tro at der fandtes en ligning for hvilken bil er mest fornuftig til ethvert givet tidspunkt.. smiley



  • #142   7. okt 2015 Mirza
    bg er fyldt med forskellige meninger og holdninger, så er jo ikke så underligt at man bliver stødt af små underlige kommentarer smiley


  • #143   7. okt 2015 Tror at john mener at hvis man gemmer sin opsparing til fast ejendom, fremfor at bruge den på bil, så er man mere ansvarlig og fornuftig.. Og tænker mere på sin fremtid.

    Og det kan man ikke komme udenom er rigtigt, når man husker at trådstarter er 18.


  • #144   7. okt 2015 professor j
    kan du selvfølgelig have ret i men man kan jo stadig få enderne til at løbe sammen selvom man køber ny bil når man er 18. en anden mulig fortolkning er jo også at det ikke er alle der lige drømmer om fast ejendom senere i livet.


  • #145   7. okt 2015 Man skal købe bil og alt det andet imens man stadig bor hjemme har jeg fået af vide...

  • #146   7. okt 2015 Professor vi kan være helt enige i at det ville være fornuftigt at bruge pengene på en ejendom, men mange er i gang med studie eller gym osv osv. Og efter gym skal de måske læse videre og det er ikke sikkert dit drømme studie ligger hvor du nu har købt hus og der for man et kæmpe problem med mindre din bolig nu bliver solgt meget hurtig, når folk søger ind på forskellige studier for de oftest førdt besked en md. Før start, hvis du har købt hus i Odense og starter i Aalborg så står du enten og skal pendle frem og tilbage eller betale til et hus du ikke kan bo i fordi det er for langt væk. Jeg er selv elev og betaler ikke meget i husleje men har en dejlig stor bil at køre i og har taget lån til bilen også. Igen vi snakker samme sprog om at være fornuftig at købe hus, villa eller lign. Men oftest er det bare nemmere og bedre at starte med at leje en lejlighed ell. Som skrevet tidligere har jeg fået at vide man nu engang skal leve og have det sjovt mens man er ung for pludselig sidder du med kone og børn og en matrix smiley og det er ikke en fed kombi og især ikke for mange her inde som højst sandsynligt er glade for biler smiley


  • #147   7. okt 2015 Sorry professor smiley beskeden er lige så meget til John og andre fornuftige/bagkloge mennesker smiley

  • John J
    John J Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 7
    #148   7. okt 2015 Patrick B har den rette holdning, for der bliver ikke råd til det senere. Jeg ved bare at unge får gode ideer ofte om hvad de ønsker sig, det er også godt. Men jeg skrev indlægget fordi Mads er i en alder hvor der måske også snart kommer en kæreste ind i billede og i de fleste tilfælde er det drengens legetøj der ryger først, ellers bliver der lukket for de andre goder. Men selvfølgelig hvis Mads kan retfærdig gøre, at han skal bruge bilen til at komme på arbejde, har han en god grund til at beholde den. Mads lyder som en fornuftig person der har tænkt over hvordan han får mest for sine penge. Så hvis han vil beholde bilen en "del" år kan det godt være en god ide med en ny mindre bil, men efter en 4-5 år hvis han vil sælge den igen har han tabt 2/3 af prisen. Da han spurgte om et råd startede han med at spørge om ny eller gl. bil. Jeg skrev at det var et spørgmål om ønske og behov. I tillæg skrev jeg så hvad der kunne var fornuftigt. Jeg syntes Mads skal gøre det han syntes er bedst. Men hvis han ved at han vil flytte hjemmefra i løbet af 1-2 år er der store tab i at skulle af med bilen igen. Og ja det er fedt med en stor lækker, fed, hurtig, smart bil, men der er så andre ting man måske bliver nødtil at gøre mindre af, fester, festival, rejser, nyt elektronik, m.m. Men så må man jo kører en tur i sin fede bil med armen ud af vinduet og for 100kr. benzin i tanken. Livet er et valg og man kan ikke det hele.
    Jeg har en i familien der blev udlært tømre, han købte BMW 325 cabriolet. 6 mdr. senere så han et fint lille hus, men banken ville ikke låne ham penge før han havde solgt bilen, selvom han sikkert havde råd til begge dele.
    Så det er ikke bare køb af bil men hvad Mads vil i den nærmeste fremtid. smiley


  • #149   7. okt 2015 Jeg vil gerne lige indskyde et lille ord der smiley selvfølgelig har du ret i det meste af det du siger John, men lige det med kæreste kan jeg ikke forholde mig til smiley som Mads skriver er han 18 jeg købte bil og fik en kæreste da jeg var 18 og har kun købt støre biler siden og har stadig min kæreste smiley

  • #150   7. okt 2015 Hvis man er lidt snu, kan finde ud af at prioritere, så kan man både køre i en dyr bil som 18årig, og spare op ved siden af til flere biler, motorcykler og hus hvis det er det man ønsker..

    Men hvis man vil drikke for 1000kr hver weekend, og have de nyeste æbleprodukter så bliver det selvf svært...


  • #151   7. okt 2015 Det med at drikke er også et problem for mange unge smiley jeg drikker ikke selv så spare penge der. Jeg er selv Igang med at betale af på bil imens jeg spare op til en ATV på plader eller en MC smiley hvis man ikke bruger penge på alt muligt lort som ung har man ingen udgifter smiley det er kun at skovle penge ind smiley

  • #153   7. okt 2015 Det her har ikke noget med dum eller ikke at gøre, Det kan være helt OK at låne penge, hvis man vil tage konsekvenserne af det:-)

  • #154   7. okt 2015 inden man begynder at snakke om fremtiden så kan man jo bare se på fakta jo nyrer og stører en bil er des mere taber man i afskrivning en lille øko bil taber ca 15 k om året jo flere hk des større tab.
    når man kun er 18 så koster forsikringen også mere i takt med hk og hvis man køber en dyr bil så koster kasko en formue jo flere hk man vælger
    hvis man er smart så finder man en god mekaniker som kan hjælpe med at finde et godt eksemplar af en bil til omkring 10 k og så lære at køre i den når man så er blevet lidt ældre så kan man få en billigere forsikring og undgå at smadre sin bil/sig selv


  • #155   7. okt 2015 Rasmus B - Jeg skrev ingen steder at man skulle købe et hus med det samme, man kan altså godt have en opsparing stående imens man studerer.. smiley Og så købe sit drømmehus eller lejlighed når man er klar til det..
    Og imens man har en mindre/ældre bil, som er end egen, og ikke bankens..
    Det behøver jo ikke være en rustbukne fra 82 der hverken kan styre eller bremse..


    Dan R - 100% enig.


  • #156   7. okt 2015 Nej professor j det var ikke dårligt ment smiley
    Og man kan sagtens spare op selv med stor dyr bil og lån i banken


  • #157   7. okt 2015 Køb en fornuftig en du har råd til og betale forsikring på, om det så er en billig med ansvar en en dyrere med kasko. Du får lov til og betale kassen før eller senere når man ingen anciennitet har som bilist. dog er det nemmere idag og starte som nye bilist end for 17 år siden hor man gav en 10-11af de lange for en 1,8 golf 3 90 hk.

  • #158   7. okt 2015 Rasmus - Er det ikke lidt bagvendt at spare op, samtidig med man skylder penge.?
    Det er det i min verden, så hellere få betalt sin gæld af, inden man begynder at lægge til side..

    Men vi er åbenbart forskellige.. smiley
    Det skal der også være plads til..


  • #159   7. okt 2015 Det kan godt ske jeg er den type det har det bedst med at have penge på kontoen altid og lige så snart jeg har alt jeg skal bruge så kaster jeg det efter lånet smiley

  • #160   7. okt 2015 Du må lave mange sorte penge, ellers også kører du ikke ret mange km i den bil, hvis du har en lærlingelæn på 8.500.-, med billån, husleje, mad, benzin, vægtafgift, forsikring (eller bor du gratis hos mor og far?), telefon, internet osv.osv. smiley

    Og stadig har overskud til at lægge penge til side til hus også. Du må skrive en bog om hvordan du gør, for jeg tror alle andre lærlinge i Danmark gerne vil lærer det smiley


  • #161   7. okt 2015 Kvit smøgerne

  • #162   7. okt 2015 Hverken ryger eller drikker - eller for den sags skyld tager andre fjollemidler.

    Jeg er færdigudlært, og har en grundløn på +15.000 udbetalt+ overarbejde. Men så igen, har ikke brug for at låne til bil. Skal jeg nogensinde låne penge, så er det til hus over hovedet. smiley

    Men du må gerne lige forklare, uddybe for mig engang.

    Du har 8.500.- udbetalt, ikke?.

    Hvad går til hvad hvis man må være nysgerrig? Det er vel ingen hemmelighed hvis man praler med man han have en Mustang på mindsteløn. Og ja, lærlingeløn er stort set mindsteløn smiley


  • #163   7. okt 2015 Praler ikke ?

  • #164   7. okt 2015 Praler er meget sagt, men du taler godt for det, altså at låne penge smiley

    Som nysgerrig, må man hører dit budgetfordeling engang?

    Til andre unge lærlinge kunne det jo være en hjælp til at få en fin bil i ung alder, åbentbart uden at knokle i overarbejde til man går ned af stress smiley


  • #166   7. okt 2015 Må give rmx ret. dyhring det kommer ikke rigtigt dig ved hvordan hans budget lige hænger sammen. måske du bare er misundelig?

  • #167   7. okt 2015 Jeg er nysgerrig, jeg for ikke 8.500.- (hverken om det er før eller efter skat) til at gå op med en Mustang. Han kan også godt skrive det privat, over sms, email eller lign. smiley

    Hvis det er hemmeligt og ingen må vide det, så¨er der jo nok ugler i mosen - hvis det er sandt, hvad har man så at gemme? smiley

    RM - misundelig? Jeg er 21, og se lige hvad der står og har holdt i min garage uden billån - eller andet lign, jeg har så også knoklet siden jeg kunne nå pedalerne i en traktor smiley

    Hvis man er fortaler for at andre unge bør tage et billån, så skal man da også kunne gå i dybden med hvorfor?


  • #168   7. okt 2015 dyhring
    en ting er at uddybe hvorfor lån er en god ting noget andet er og spørge ind til hans budget... kort sagt er det hans sag hvorfor og hvorledes han får råd til det og hvorfor du lige har råd til to ret dyre biler. synes bestemt det er flot klaret at i begge har fede biler og hatten af for det.


  • #169   7. okt 2015 Hvad så når Brian på 20 år 2. års lærling også gerne vil have en Mustang, og har problemer med at få det til at passe i hans budget, gerne vil lærer hvordan andre kan det?

    Det er jo egentligt ikke særligt svært, og siger ikke manden skal gå ned i detaljer med kontonumre og alt muligt. De fleste andre unge diskutere budget på kort og langt hvis med hinanden alligevel. De giver x antal i husleje, de spiser for dat og dat, har en bil til dat.

    Præcis det samme? Mener bare, hvis man kan udtale sig om at have en økonomi, som lærling, der hedder mustang, afbetaling af lån, opsparing til hus og dit og dat, så må han da have fundet en gylden gullerod ingen andre danskere har set endnu.

    Som eks:
    Løn: 8.500.-

    Budget:
    2000.- afdrag pr. måned på billån.
    Afgift 750.- pr måned.
    Benzinregning 3.000.- pr måned.
    Forsikring 1500.- pr måned.
    Opsparing 1250.-

    Men er det en så stor hemmelighed at ingen må hører om grundlaget for den gyldne gullerod, så er det også fint. Der er ingen tvang her smiley


  • #170   7. okt 2015 dyhring
    har det måske lige været oppe og vende ved dig at manden måske har haft en økonomisk indsprøjtning i form af aktier eller andet fra hans familie? har en veninde der kunne gå ud og købe sig hendes drømme bil da hun fik sit kørekort da hun blev 18


  • #171   7. okt 2015 Du er lidt irriterende at høre på nogle gange smiley men jeg kan godt mærke man ikke må kommentere noget, uden at gå i detaljer, det er skrevet bag øret nu!
    Dyhring jeg bruger ikke penge på mad da jeg er kokke elev og jeg har ikke brug for at fortælle hele bg hvad jeg bruger mine penge på, jeg prøver At hjælpe Mads, eller fortæller ham at han sagtens kan tage lån uden at dø!


  • #172   7. okt 2015 Hvad havde du selv regnet med? Det er Bilgalleri, sådan noget fanger folks opmærksomhed. Eller ihvertfald min, slet ikke en dårlig ting at huske Rasmus fremover, når man er på galleriet smiley

    Hvis man lever af aktier, eller arv, så bør man notere det efter en udtalelse, så Brian på 20 lever en forgæves drøm på KUN en lærlingeløn. For hvis man er "financieret på andre måder", så holder den ikke i byretten at det er på lærlingeløn. Sådan som jeg har læst det.

    Det er nu heller ikke ment som at give en sviner, på ingen måde. Hvis det altså er sådan folk læser det smiley

    Det må være dejligt ikke at skulle bruge penge på ædelse, det er alene 2500.- i mit budget. For hvad hjælper det at have en drømmevogn, hvis man kun har råd til at fylde v-powaah på den og ikke sig selv smiley

    Mustangen er en fin bil Rasmus, og jeg kan godt forstå du er glad for den - også selvom det er en V6 smiley


  • #173   7. okt 2015 dyhring
    skal man udtale sig om sin økonomi pga man har en lidt speciel vogn i en tidlig alder? den holder jo ikke.


  • #174   7. okt 2015 Til pointering er jeg ikke finansieret på andre måder har min elev løn og det fungere det hele smiley så Brian hvis du følger med så gi gas smiley

  • #175   7. okt 2015 Når man selv lægger data på internettet, så må man også forvente det kan få en smule opmærksomhed. Jeg vil mene det er et lidt enestående tilfælde det her, derfor jeg er nysgerrig.

    Ihvertfald første gang jeg har oplevet det på galleriet her smiley

    Det er lidt som at spille fodboldkamp, ville du ikke også blive max nedern over hvis dit hold kun spiller de første 45min ud af 90min?
    Rasmus har godt nok slettet sine indlæg vdr. lærling, løn osv., men det er da at gå halvvejs og så trække i land.

    Men så lad det da være ved det RM, kom der en og spurgte om hvordan jeg har råd til mit bilshopperi, så skulle jeg da gerne sætte ham ind i mit billiv. For jeg har ikke noget at skjule, det inkludere bla. 3-400 timer om måneden på arbejdet.

    God onsdag aften til alle ellers smiley


  • #176   7. okt 2015 Jeg har slettet dem pga dit brok og det var i går jeg slettede dem fordi du var irriterende! Jeg ved ikke rigtigt hvor du vil hen med noget af alt det her ?

  • #177   7. okt 2015 Og hvis du skal bruge detaljer om andres økonomi så lav en tråd til det(andet forum) Mads spørg om det er dumt eller ikke og der er mange meninger jeg fortæller ham at jeg godt kan få det til at hænge sammen med elev løn og stor bil

  • #178   7. okt 2015 Brok? Irriterende? Det er da som man selv opfatter det, det må tydeligvis har gået dig meget personligt på siden du går så langt at slette dine udtalelser, havde du regnet med noget andet når man poster sådan noget på det her galleri?

    RM skriver & jeg svarer. Lige som det altid foregår på det store internet. smiley
    Få humøret op engang istedet for at være så sur over det, tag en tur i din vogn, det plejer at hjælpe på humøret smiley

    Det har sådan set lige med alt at gøre når det handler om lån i tidlig alder til bil.
    Lidt det samme som hvis der er en 18årig der lige har fået bil, der spørger om det kan lade sig gøre selv at skifte bremser eller om man skal lade andre om det?
    Ofte nok skriver folk endda hvordan man gør det og ikke bare om det kan lade sig gøre.

    Men nok om det, god aften smiley


  • #179   7. okt 2015 Jamen Mads er meget velkommen til at skrive til mig og høre om hvordan jeg gør med mit lån, hvis det har interesse så skal jeg nok forklare ham overordnet hvad det er af ting man skal være opmærksom på smiley men tror ikke vi behøver at snakke så meget mere om alt det her smiley


  • #180   7. okt 2015 dyhring
    skal mere til at gøre mig sur, er stort set aldrig sur ?? du må have en god aften


  • #182   7. okt 2015 RM, det var nu heller ikke dig jeg mente der var "sur" smiley

    Det virkede godt nok bare som om Rasmus havde fået tis på sin sukkermad smiley

    Men er det ikke tilfældet, then i rest my case. Der har aldrig været tvang om noget, men vælger jo selv hvilken vej man går smiley


  • #184   7. okt 2015 Politikkerne ved det godt - bare se hvad staten giver dem som firmabil smiley

  • #186   7. okt 2015 for 70 k kan jeg da finde mange fede biler med et minimum af værditab og det med at hvis man køber en ny/nyerer bil at det så skulle være billigere har jeg aldrig oplevet med nogen af alle mine biler og jeg har både haft helt nye og lettere brugte og et hav af brugte og min erfaring siger mig at hvis man køber en ny så taber man minimum 15 k hvis man køber en til 10 k så kan man maximum tabe 8,5k

  • #187   8. okt 2015 Nu bliver der nævnt at "drengens legetøj ryger først" når man får en kæreste.

    Så vil jeg bare vide hvad der bliver byttet med? Det må da som minimum være analsex 3x dagligt uden brok?


  • #189   8. okt 2015 Det er da nogle sølle kærester i har hvis i skal opgive jeres biler pga. fruen, eller ungerne for den sags skyld...

  • #191   8. okt 2015 Jeg må have en keeper så, hun elskede både min RAM da jeg havde den og nu min STI. Sjovt nok vil hun ikke have mig ud i en Berlingo, tværtimod, hurtigere, og vildere smiley

    Hun har endda selv sagt vi skal have sådan en STI wagon hvis vi skal have familiebil en dag, hvilken indkørsel smiley


  • John J
    John J Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 7
    #192   9. okt 2015 Der er nogle mænd der har noget og skulle have sagt når de køber en Berlingo.
    De har fået lov at sætte 4 stk 14" Alufælge på fra THansen smiley


  • #193   9. okt 2015 rmx
    man skal også være mand nok til at være anderledes ift resten, har du tænkt på det?


  • #194   9. okt 2015 Det forstår jeg ikke RM, man er ikke anderledes på den seje måde ved at køre Berlingo ??

  • #195   9. okt 2015 Mirza
    man er ikke sej bare fordi man har en bestemt bil, Sorry men det er en smule ynkeligt smiley
    udover dette, vil jeg mene det er sejt og egentlig fedt at man tør skille sig ud fra mængden af lemminger der bare følger mængden af det andre mener er acceptabelt eller fedt.


  • #197   9. okt 2015 Man kan også skille sig ud fra mængden ved at tage hundelort med på arbejdet i sin madpakke, men det er heller ikke sejt...

  • Gabriel N
    Gabriel N Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Følgere: 3 Svar: 23
    #199   10. okt 2015 få en god brugt bil for mindre penge i mens du er i lære, byd på min bmw 316i 1,6.
    se billeder i min profil


    profilbillede
  • #200   10. okt 2015 Tja-man ser jo tydeligt at egen succes er nummer et, men at næstens ulykke bestemt ikke er at foragte.

    Har nogenaf jer anti-Berlingoister og anti-Mulitplaister tænkt på der kan eksistere motiver I slet ikke kender???


  • #201   10. okt 2015 Helt sikkert...



    kastration


  • #202   10. okt 2015 Knud j
    happy wife, happy life smiley


Kommentér på:
er man dum hvis...

Annonce