{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorvarmer fra Biltema
  • #1   24. nov 2015 hvad skal du med den ? har noget der minder om i min opel men dog ikke den fra biltema men hvis du læser står der for at opnå den maksimale temperatur skal den køre i 3-4 timer... det gad jeg ikke bøvle med

  • #2   24. nov 2015 Man sætter den til et kontakt ur, så tænder den på dage uden frost 1-2 timer før og 3 timer når det er frost vejr, så kommer bilen hurtigere på korrekt driftstemperatur og slides mindre og er mere økonomisk.

  • #3   24. nov 2015 Er det bare plug and play eller? smiley

  • #4   24. nov 2015 Jamen det er jo det tråden handler om, har du ikke læst indlægget da?

  • #5   24. nov 2015 Hiv evt fat i en Mondeo TDCI hos en hugger de køre med en blok med 3-4 gløderør og så køre køleeslangen over der.

    Og så med noget relæ og sådan så kan du opvarmet motoren hurtigt eller få hurtigere varme i bilen..

    Evt se om du kan få en dybkoger til olien så den er lun det slider mere med kold olie.


  • Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 88
    #6   24. nov 2015 Tag tyren ved hornene og få monteret et rigtig fyr..... Har et monteret det duer bare !

  • #7   24. nov 2015 Det er jeg ikke i tvivl om, men skifter bil jævnligt, så det er for dyrt.

  • Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 88
    #8   24. nov 2015 Så er det da lige meget om den slides hurtigt ?

  • #9   24. nov 2015 Enig, men ville gerne have den var hurtigere varm pga is og sne, havde ikke tænkt mig at bruge den om sommeren.

  • #10   24. nov 2015 Har et problem med min kølerblæser kontakt. ( kan satmer ikke hitte hvor den sider) normalt har jeg startet bile, tændt en smøg og begyndt at skrabe is af bilen of sat igang med min kørsel. Men nu køler den jo mere end den burde pga blæseren køre så den er lidt længere om at blive varm.

    Jeg overvejer den Block fra mondeo'en fordi den er simpel og virker. Og så slipper jeg for kabler osv. som jeg bare ville glemme at hive af. smiley


  • #11   24. nov 2015 Hej
    iltema har nu mange gode ting og sager og var de førsti Skandinavien som lod fremstille resdele og værktøj ud af kineserstål.
    Min fordom bliver igen og i gen styrket: Køb ikke dimser som skal el forsynes og ting som kører rundt om et eller andet.
    Deres fastnøgler er OK samt kloakrør mv er også Ok
    MVH KP


  • #12   24. nov 2015 Det der ligner noget du ikke kan bruge til en fis.
    Hvis den skal være 3-4 timer om det. Så kan man ikke planlægge en skid.
    Det sal da være så man bare tænder det ½ time før man skal køre ellers er der ingen fidus i det?.


  • #13   25. nov 2015 De kendte mærkers dypkogere skal jo også varme nogen timer før der er varmt nok.

  • #14   25. nov 2015 Havde faktisk noget lignende i en gammel Volvo 245 for år tilbage. Virkede kanongodt men den skulle næsten stå hele natten.

    Tror også det er sådan svenskerne bla.a bruger dem for at bilen ikke fryser totalt til i 40 graders frost.


  • #15   25. nov 2015 har en dypkoger i kiaén.. sætter timer ur til 2timer før jeg skal kører hjemmefra om morgen.. bilen er næsten driftvarm inden jeg har bakket ud på vejen... lækkert

  • #16   25. nov 2015 Mekanikles:
    Hvad for et mærke har du i den?


  • #17   25. nov 2015 aner det faktisk ikke...den sad i motoren da jeg købte bilen for 6 år siden

    bruger den hver vinter


  • #18   25. nov 2015 Det virker fino i DK klima .... Kommer vi ned på de her 20 minus så skal den stå og køre hele natten ... Vi havde den model i de fleste af de gamle caravelle taxier

    Også bruger den liiige 500watt .. Ikk helt billig at have kørende


  • #19   26. nov 2015 Det bliver en dyre fornøjelse
    Fordi den skal køre så længe før
    Der er en reel virkning

    Så heller købe et fyr
    Det bliver billigst i længden


  • #20   26. nov 2015 Med fyr er det så der hvor du ikke behøver tænde længere end en ½ time før?. Ellers kan jeg bare ikke se nogen ide idet.

  • Martin
    Martin Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 96
    #21   16. jan 2016 #19 På hvilke grundlag basere du at det ville blive en dyr fornøjelse??
    Jeg går udfra du ikke har sat dig ind i energiforbruget i forbindelse med opvarmning af et kølesystem med en sådan dypkoger.

    Det er faktisk temlig simpelt, Det vil koste samme mængde energi om du varmer dit kølervæske op med et diesel/benzinfyr eller med en eldyp koger. der kan være forskel i virkningsgraden.
    Men vandet koster samme mængde energi for at stige det antal grader som det ny skal..

    en almindelig elkedel har en virkningsgrad på omkring 85%
    hvor et gammeldags oliefyr, og det er tilsvarende af hvad der sidder i indmaden på et oliefyr som motorvarmer, er virkningsgraden nede på 75%.


    Vi kan lave en lille udregning.

    vands varmefylde er 4184 dvs det er skal 4184 joule til for at varme 1kg vand 1 grad op.

    kilo vand er det antal kg/liter vand som der skal opvarmes, bruger 7 liter vand som udgangspunkt for mit kølesystem.

    I mit ekselpel vil jeg varme vandet fra 0 grader til 85 grader

    jouel for opvarmning
    kilo vand * vands varmefylde * antal grader der skal opvarmes
    7 * 4184 * 90 = 2635920 joule

    2635920 joule skal der altså bruges for at varme vandet op til 85grader



    Dypkoger: har en virkningsgrad på 85%

    2635920 / 0,85 = 3101082 joule

    Oliefyr: virkningsgrad op 75%

    2635920 / 0,75 = 3514560 joule

    okay smiley
    1 joule= 1watt i 1 sek

    dette betyder at vi skal bruge 3101082 watt i et sekund, men der findes ikke en dypkoger på så mange watt.
    vi har en på 500watt derfor deler vi det med 500 og får derved det antal sekunder vi skal bruge med vores 500 watts dypkoger.

    3101082 / 500 = 6202sek

    6202 / 3600 = 1,722 timer

    dette vil sige det tager os 1,72 timer at varme vandet op med dypkogeren.
    for at få en pris i kr skal vi have kw/H

    0,5*1,722 = 0,861kw/h

    en kw/h koster ca 2kr dvs det koster under 2kr at varme bilen op med el.



    oliefyret bruger 3514560 joule, på at opvarme vandet.

    i en liter diesel er der ca 35000000, dvs vi bruger ca 100ml diesel til opvarmning.

    dieselprisen er ca 8kr,
    så det vil sige det koster 80 øre at varme bilen op me oliefyr.

    og det er uden med regning af oliefyrets vedligeholdelse osv smiley
    så det er ikke en dyr fornøjelse hehe smiley



  • #22   16. jan 2016 Flot Martin, det viser helt klart hvordan og hvorledes, MEN en af mine kammerater siger at oliefyret ikke varmer det op til mere end 30 grader, og så kan man jo sige at en elektrisk der kører på 220 volt har en fordel, at vandet bliver noget varmere.

    30 grader er nok underdrevet, for så ville viseren vel ikke bevæge sig op på få sekunder?

    Har nu købt en Octavia 1.9 TDI med Webasto fyr og 3 programmer, det skal køre i 1 time for at temperaturen bevæger sig op med det samme man starter, 0 graders udetemperatur og stilstand i 8 timer, 15 og 30 minutter kræver 3 km kørsel før nålen bevæger sig. Går jeg ud og starter det 10 min før jeg kører er der også tydeligt bedre start, mindre glødetid.


  • #23   16. jan 2016 Hej
    Lad os tage en mere direkte vej ved udregningen af økonomi ved almindelig "købmandsregning"
    Forudsætninger:
    1 liter diesel koster pt kr 7,00 og har et absolut energi indhold på ca 10 kWh
    Tilsvarende 10kWh el koster kr2,23
    Som udgangspunkt har en elstav en virkningsgrad på 100% (intet går til spilde inde i blokken)
    En god Webasto ligger givet vis omkring 70 -80% virkningsgrad. Lad os sige 75 % for nemheds skyld.
    Direkte sammenligning uden grad og tidsfaktorer (de er kun til forvirring):
    10 kWh el koster 22,5 kr
    10 kWh nytte diesel koster 7,00/0,75=9,30 kr
    Dvs el koster 22,5/9,3= 2,4 gange så meget som diesel

    Ved solceller på taget er regnestykket et helt andet smiley
    MVH KP



  • #24   16. jan 2016 Mit Webasto 5kw Sidder i en grand vitara hdi og det har varmet vandet til 50 grader og kabinen er i hvert fald 20 grader på en halv time...
    Mener fyret kører ned til vedligeholdesvarme når vandet når 55 eller 60 grader... Det er rigeligt.
    Is er totalt væk fra alle ruderne, men sne tager det ikke... Det isolerer jo... Man kan bare tage det med en gummiskraber.

    Vil ikke undvære at have fyr med Sim modul i min bil... det er så fedt med en af de app's der findes... Mit fyr tænder hver eneste hverdagsmorgen og er klar til at køre kl 6.45... Så beregner det selv hvor længe det skal køre efter temperaturen...
    Og skal jeg ud at køre, tænder jeg det bare fra en app...


  • #25   16. jan 2016 Ja det er fedt, men den fjernbetjening der kan til købes, den rækker vidst 1.000 meter, det er også fint i langt de fleste tilfælde.

  • #26   16. jan 2016 Det var en det engang skrev hans bil var 4 timer om, og blive varmet op med dypkoge i blokken.

    Jeg havde slev i tankerne om og montere en dypkoger

    men skulle den køre 4 timer for varme motor op.
    syntes jeg det lød dyrt.

    men kunne være jeg skulle smække den i, og se hvor længe

    Den er om,og varme op


  • #27   17. jan 2016 Vandet skal bare være varmere end 0 grader, alt over det er jo en forbedring for motorens velbefindende, men ellers køb et brugt på ebay for kr 3.000,- dem er der en del af, nyt koster 5.500 ca

  • #28   17. jan 2016 Fjernbetjening og sim modul koster det samme... Så er sim modulet 1000 gange federe....

  • #29   17. jan 2016 Pris?

  • #30   17. jan 2016 Google?

Kommentér på:
Motorvarmer fra Biltema

Annonce