{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køresels fradrag
  • #1   31. jan 2016 Kørselsfradrag trækker du fra ved skat, så får du dem udbetalt fra dem een gang om året.. De første 24 km pr dag får du ikke noget for, og såvidt jeg husker får du ca 1/3 af hvad du trækker fra

  • #2   31. jan 2016 Virker som ganske alm fradrag hos skat.
    Og ja, husk at det beløb du regner dig frem til ikke er det beløb du får udbetalt, men det beløb du slipper for at betale skat af smiley


  • #3   31. jan 2016 det fordi jeg har langt til arbejde. og ville høre om man ku få det trukket det fra skat hvert måned da det ellers ikke rigtig kan betale sig køre på arbejde

  • #4   31. jan 2016 Du kan allerede nu gå ind på skats hjemmeside og ændre i din forskudsopgørelse hvor du kan skrive kilometerne på.. Som regel vil beløbet blive udbetalt midt i Marts når årsopgørelsen kommer..

  • #6   31. jan 2016 ja men kan det lade sig gøre at så jeg undgår betale så meget i skat istedet for få fradrag 1 gang om året

  • #7   31. jan 2016 Ja. Gå ind og ændre din skattekort. Så falder dit fradrag med det samme.

  • #8   31. jan 2016 skal jeg ændre det til hovedkort eller?

  • #9   31. jan 2016 Bruger du ikke dit hoved kort nu.?

  • #10   31. jan 2016 jo det tror jeg

  • #11   31. jan 2016 Dit fradrag bliver brugt hver måned. Så du sparer skat hver måned. Ændrer din forskudsopgørelse

  • #12   31. jan 2016 Har du et arbejde? smiley

  • #13   31. jan 2016 okay tusind tak for hjælpen.

  • #14   31. jan 2016 Skal det være fra dags dato eller kan også få fradrag med tilbage virkende kraft? F.eks kunne jeg have fået kørselsfradrag fra juli til september, men jeg vidste ikke at der var noget der hed det. Kan jeg få fradrag for de 2 måneder?

  • #15   31. jan 2016 Abdul det du har kørt og som du ikke har fået betaling for kan du få ud som overskydende skat 1 gang om året, det du fremover kommer til at køre stiger dit personfradrag med og du får dermed flere penge udbetalt af din løn.

  • #16   31. jan 2016 Nu vi er ved det, Nogen der ved hvor udkantsdanmark ligger
    Er ved at se på hus, og der er noget med at man får den høje sats for samtlige km i kørselsfradrag hvis man bor i udkantsdanmark
    Vil jo så nok helst ikke købe et hus der ligger 2 km i den forkerte retning altså før udkantsdanmark starter


  • #17   31. jan 2016 det lyder perfekt. tusind taaak for jeres hjælp.

  • #18   31. jan 2016 Morten B -> det kan du godt, men det bliver udbetalt som overskydende skat. Du kan faktisk gå hele 3 år tilbage og ændre. Har lige gjort det med børnebidrag som jeg havde glemt at trække fra de sidste 3 år. Så har 20K et eller andet til gode hos SKAT som jeg glæder mig til at få ud her i foråret smiley

  • #19   31. jan 2016 Tyskimport, postnumrene for de zoner står på skat.dk

  • #20   31. jan 2016 Lækkert!:D

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #21   31. jan 2016 Kan det ikke betale sig at køre på arbejde?
    Du bliver ikke rig af et kørselsfradrag da smiley


  • #24   31. jan 2016 R U H Takker

  • #25   31. jan 2016 Du får fradrag for hver eneste dag du har bevæget dig frem og tilbage på dit arbejde, men det kræver jo at Skat VED at du faktisk har været frem og tilbage det pågældende antal gange.
    Om du kører i bil, tar rulleskøjterne eller hopper på tungen er ligegyldigt - du har ret til et transportfradrag på 1,99 Kr for hver kilometer efter de første 24 kilometer (hver vej, ikke sammenlagt).

    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906


  • #26   31. jan 2016 627

    Hvis man har langt kræver det måske dokumentation skriver de på skat
    Hvordan dokumenterer man at man tar cyklen eller rulleskøjterne hvis man har 120 km??
    Man får også fradraget hvis man kører med en kammerat eller kollega
    hvordan dokumenterer man så det?


  • #27   31. jan 2016 Man skal ikke dokumentere noget som helst - Skattefar ved hvor du bor, og Skattefar ved også hvor din arbejdsplads ligger.
    Selve transportmetoden er ligegyldig, så du får skam også fradraget uanset om du kører sammen med 5 andre i en VW Up.
    Det er IKKE dine omkostninger ved transporten du kan trække fra - fradraget er fast og udelukkende bestemt af afstanden mellem din bolig og din arbejdsplads.
    Husk at der er specielle regler ved fx broer, færger osv. Læs evt på mit link ovenfor.
    Det eneste Skattefar ikke ved er, hvor mange gange i løbet af året du har bevæget dig frem og tilbage.
    Så det skal man selv indberette når selvangivelsen engang er klar til marts måned.

    Ps: Bare log ind på skat med Nem-ID og kig på dine ting. Det er faktisk slet ikke svært, og man får ikke lov til at gøre noget forkert smiley


  • #28   31. jan 2016 du kan da dokumenterer hvor du bor og hvor du arb

  • #29   31. jan 2016 Sååååå hvis jeg nu rent hypotetisk bor 5min fra mit arbejde, men har adresse hos mine forældre som bor 120km fra hvor jeg arbejder så kan jeg faktisk få kørselsfradrag?

  • #30   31. jan 2016 @ Morten:
    Ja - men der vil i så fald være tale om svindel. Det bliver af og til straffet her i landet.
    Desuden overtræder du loven om folkeregistrering, det udløser automatisk en bøde smiley
    Hvis man altså bliver opdaget/anmeldt....

    https://cpr.dk/borgere/flytning/i-danmark/


  • #31   31. jan 2016 #30:
    Hmm så kunne det godt være at man skulle lade være med at fuske smiley Men jeg kan vel stadig få for de to måneder hvor jeg kørte frem og tilbage ??


  • #32   31. jan 2016 Ja naturligvis.
    Men få dog ændret din adresse hvis du er flyttet. Det er faktisk lovpligtigt at lave adresseændring i løbet af 5 dage.


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
  • #36   31. jan 2016 Frister for at rette dine gamle årsopgørelser
    Årsopgørelse for: Frist for at rette:
    2014 1. maj 2018
    2013 1. maj 2017
    2012 1. maj 2016


  • #37   31. jan 2016 627

    Hvordan tolker man de 2 sidste linier fra skats side????

    Brug den reelle kørselsafstand

    Du skal bruge din reelle kørselsafstand mellem din officielle adresse (folkeregister-adresse) og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute.

    Hvis du kører i tog eller bus, er det stadig normalafstanden i bil, der gælder. Hvis du har afstikkere på din rute (henter kollegaer eller henter/bringer børn), skal du ikke regne de ekstra kilometer med.

    I enkelte tilfælde er din rute til arbejde måske længere, end den TastSelv beregner. Så skal du selv indtaste afstanden.

    Er afstanden mellem bopæl og arbejdsplads usædvanlig lang, er der skærpede krav om dokumentation eller sandsynliggørelse.


  • #38   31. jan 2016 Det ved jeg ikke - men så vidt jeg ved er fx 120 kilometer slet ikke noget problem, når din boligadresse ikke lige er en et-værelses hvor der er tilmeldt 4 andre enlige mænd smiley
    Men det kommer jo nok altid an på en konkret vurdering fra Skat, og der kan være mange forhold der spiller ind.
    Hvis man fx bor i eget hus flytter man jo ikke bare sådan lige.


  • #39   31. jan 2016 Mener bare at bor man i et hus i Nakskov og har en kone eller kæreste i København kunne man jo engang imellem overnatte i københavn
    Ved ikke hvordan de kan checkke det


  • #40   31. jan 2016 Overvågningssamfund?
    Anmeldelse af socialt bedrageri?

    Mulighederne er mange smiley

    Hvis du føler dig på usikker grund kan du jo bare lade være med at fradrage for de dage hvor du reelt ikke har haft transport.
    Det gøres ganske nemt når du engang til marts skal udfylde din selvangivelse, så skriver du kun det antal dage på som du reelt har haft transport på.


  • #41   31. jan 2016 Jeg tror at de to sidste linjer nok mest er til dem med vekslende arbejdspladser og her er det vigtigt at man kan bevise at man med arbejdet har kørt fra eks Århus til København.

    Normalt vil man få skattefri kørepenge fra virksomheden men der er nogle der ikke gør det.

    Grunden til ovenstående er at SKAT ved hvor du arbejder når din arbejdsgiver indberetter. Har virksomheden adresse i København og du bor i Århus og du vælger at pendle vil de ikke rynke et øjenbryn over det.

    Men har du vekslende arbejdspladser og bruger din private bil (eks håndværker eller montør) så skal du på forespørgsel kunne bevise at din kørsel er berettiget.


  • #43   31. jan 2016 Morten D, det må så vidt jeg ved ikke være en "svipturs-rute" omkring mor og far eller andet.

    Skal jeg køre til Varde herfra f.eks så er der 3 ruter hvor den længste er motorvej hele vejen stort set. Vælger jeg den er den 50km længere, men er til gengæld lidt hurtigere. Tror den ville kunne gå uden problemer.


  • #44   31. jan 2016 Man behøver ikke at vælge den korteste vej

    Når transportvejen, som danner grundlag for beregningen af kørselsfradraget, skal gøres op, er man forholdsvist frit stillet. Man behøver således ikke nødvendigvis vælge den korteste vej.

    Transportvejen beregnes som udgangspunkt som den normale transport ved kørsel i bil2). Hvis man på cykel kommer frem og tilbage til arbejde ad stier, der gør den tilbagelagte strækning væsentligt kortere end den normale transportvej ved bilkørsel, er dette imidlertid uden betydning for kørselsfradraget, der alligevel skal beregnes på grundlag af den normale transportvej ved kørsel med bil.3)

    Ved fastlæggelsen af den normale transportvej ved kørsel med bil kan der tages hensyn til

    de givne geografiske forhold,
    det tidsmæssige forbrug og
    økonomisk rimelighed4)

    Skattemyndighederne har pligt til at lægge betydelig vægt på den skattepligtiges eget valg af transportvej.5)

    Man vil kunne vælge en længere transportvej, fordi den valgte rute er mere trafiksikker end den korteste rute.6)

    Man vil også kunne vælge en længere transportvej, hvis man ad denne rute kommer hurtigere frem, fordi den eksempelvis er mindre trafikeret.

    Der er ikke nogen øvre grænse for, hvor lang en transportvej, man vil kunne få kørselsfradrag for.7) Er der tale om længere strækninger skærpes kravene til beviset dog for, at man vitterligt har befordret sig.


  • #45   31. jan 2016 Once Upon Ved du hvad man mener med længere strækninger ??
    Kan ikke se hvordan jeg skal kunne bevise feks hvis man har kørt med en kollega eller lign



    Der er ikke nogen øvre grænse for, hvor lang en transportvej, man vil kunne få kørselsfradrag for.7) Er der tale om længere strækninger skærpes kravene til beviset dog for, at man vitterligt har befordret sig.


  • #46   31. jan 2016 Altså hvis du kun har 30 km på arbejde og du lige pludselig skriver du har kørt meget længere hverdag end den afstand du har til job. Så ser det lidt mærkelig ud. Så skal du kunne dokumentere hvorfor du har de x antal km.

    Det har intet med om du kører med en kollega at gøre, du må stadig trække de x antal km fra selvom i køre 4 mand sammen på arbejde. Så det de mener er at har du kun de 30 km men skriver 100 km på så kræver de at du skal dokumentere de ekstra 70 km.


  • #48   1. feb 2016 Morten D, det har konen prøvet, og det var fordi den hurtigste rute i følge krak gik over grusveje og små landeveje på størrelse med cykelstier der snoede sig i et væk ud over landet. Hun kørte på hovedvejen og fik derfor ikke betragtelig men noget længere rute. Den godtog de uden problemer.

  • #50   1. feb 2016 Morten D

    Krævede skat dokumentation i form af feks Benzinboner


  • #51   2. feb 2016 de kræver ikke Benzinboner, du kan tage din cykel hvis du vil

  • #52   2. feb 2016 Eller en jumbojet.
    Som udgangspunkt behøver du ikke at kunne dokumentere din vej til og fra arbejdspladsen, så længe at det ikke er urimeligt meget længere, end hvad Skat selv ville fastslå.
    Skulle du derimod skrive kørsel på til en anden arbejdsplads, så er det en rigtig god ide at kunne dokumentere. Jeg har f.eks 2 dage fast hver uge hvor jeg sidder hos en kunde og da det er længere end de 24km tur/retur, så skriver jeg kørselsfradrag på til dette. Skat undre sig dog hvert år, da det ikke passer med min primære arbejdsplads. Antal dage samt faktura med km-penge har været rigelig dokumentation for dem smiley


Kommentér på:
køresels fradrag

Annonce