{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.345 visninger | Oprettet:

Marlene P
Marlene P
Tilmeldt:
10. feb 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14

Problemer med Motor {{forumTopicSubject}}

Vi købte for 2 måneder siden en brugt Peugeot 206, 1,4 årgang 2004.
Den dag vi prøvekørte den inden vi kørte der kørte den Okay. Men efter nogle dage eller en uges tid begyndte motoren at hakke og køre ujævnt og lige siden er det blevet værre. En dag blinker motorlampen så og vi sætter sådan en dims i bilen Så min kæreste via mobilen kan se fejl. Og det tydede på temp. Måleren. Så vi har skiftet temp. Føler og den der dims der sidder hvor kølevandet skal lukkes igennem og køles ned er også skiftet. Så kørte den faktisk godt i en uges tid og så begyndte motoren at blive hammer varm og bilens stop lampe at blinke. Så fandt vi ud af at kølervæsken pludselig forsvinder. Fylder vi på er den væk i lænet af en dag eller to og det løber også af selvom bilen ikke bliver brugt og bare står stille. Vi fik så tjekket det hele igen og fandt et utæt sted som faktisk blev imorgen efter vi fik renset slangen hvor der sad en gummiprop indeni. Nu er problemet med at bilen køler ordenligt løst. Men den mister stadig kølervæske(så vi køre rundt med vand i bilen i en flaske). Og i går
Begynder den så at ryge hel vildt fra morotrummet og kæreste benytter sig af vores Falck abb. Han siger ikke så meget om hvad der kan være galt.ø ham manden fra Falck. Nå men i dag går jeg så ud og starter bilen og åbner motorrummet for at se om der måske er nogle utætheder og er der så. Det drypper med vand forresten fra bilen og der er olie i vandet. Kan ikke forklare hvorfra så har vedlagt et billede hvor i kan se der står i en skål under Det er dryppet ned i.

Hvad filan kan det være? Topstykket?
Og er spørgsmål mere. Bilen er købt hos en forhandler, hvordan er det med reklamationsretten der? Fejlen er jo ikke først kommet nu men har jo været der helt fra start stort set.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med Motor
  • #1   10. feb 2016 toppakning, en klassiker på dem der...

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.865
    #2   10. feb 2016 Tilbage til forhandler med den

  • #4   10. feb 2016 Jeg kunne godt frygte at i har kørt med første fejl for længe, f.eks. termostat eller luft i kølesystemet og dermed har ødelagt toppen. En enkelt gang for meget op i grader er mere end nok til at sige haps.
    De motorer der spiser toppakninger meget let.

    Håb på en venlig forhandler der ikke begynder at påstå det som jeg netop skrev for så kan de blive svært for jer.


  • #5   10. feb 2016 jeg kunne godt mistænke en 12 årig bil, for at være købt privat, også er det tæt på umuligt at bevise noget som helst. så hedder det egen regning, og man må da ikke håbe at lortet har været for varmt, så toppen er skæv..

  • #6   10. feb 2016 Kan du ikke.lige lave en cirkel over hvor den er utæt og billede at vandet.
    Kan være en slange. Studs eller pakning der dårlig.

    Men der. Kan også nemt være en toppakning og så heder det slibesæt og renovering af topstykke kost pris dele ca 5000+arbejdsløn.


  • #7   10. feb 2016 giver Morten M ret .. Kunne tyde på mgl udluftning ifbm udskift af " dimsen"....
    Christian E: har du læst teksten?
    Uanset hvad så har i ikke gjort situationen bedre ved selv at lege mekaniker.... Og der skal BESTEMT. Ikke køres mere i den bil.., indtil forhandleren har haft mulighed for at se på den...

    Medmindre dette er endnu en "engros køb, tror stadig jeg kan komme og brokke mig tilbud".. DEM er der mange af på BG.

    Tag en snak med forhandleren.. Og tag den derfra.. Vi kan ikke læse noget herfra og med jeres evner kan i meget vel ha ødelagt mere end godt er....
    Derfter meld tilbage så vi alle kan blive klogere..


  • #8   10. feb 2016 der står ski at den er købt hos en forhandler, så er det bare tilbage med lortet, på noget auto trailer eller lign. så han ikke kommer og siger at i skal dele udgiften, da i har gjort det værre.

  • #9   10. feb 2016 Jeps Falck aBB er eneste rigtige vej.

  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #10   10. feb 2016 Tak for alle jeres kommentarer. Vi må have fragtet den tilbage til forhandleren.

  • #11   10. feb 2016 Og meld tilbage.. Også gerne selvom det ikke fik som I ville ha..

  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #12   10. feb 2016 Skal nok melde tilbage.

  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #13   10. feb 2016 Fragter Falck bilen til værkstedet hvor vi har købt den? Er slet ikke inde i hvad man kan via det abb. Andet end vi kan blive hentet af dem 3 gange årligt.

  • #14   10. feb 2016 Jeps.. Det gør de. Hvis det er det der er aftalen med jeres forsikringsselskab ( eller hvem i har Falck aBB igennem )..
    Ring til deres hotline og snak med dem.. Ring til forhandleren imorgen.. Tag den derfra


  • #15   10. feb 2016 det er svært at se vandet på billedet, det er ikke bare snavset vand..? er der olie i det.? er der så også vand i olien.?
    Hvordan er udstødningsrøgen? Hvid? Blå? 'Gennemsigtig'?
    bruger den også olie.?

    Du skriver den bruger vand, og drypper..
    At i har skiftet vandpumpen, og har fundet en prop i en kølerslange.?

    Hvis den drypper, så det klart den bruger vand jo..

    Jeg synes det er svært at konkludere det er toppakningen ud fra det du skriver og dit billede..

    Jeg har godt læst du skriver der er olie i vandet, men kølervæske kan godt være misfarvet, og se snavset ud, og for det utrænede øje, så ligne at der er olie i.. men olie flyder jo ovenpå og danner en hinde ned til vandet, hvilket jeg ikke kan se på billedet..

    Men under alle omstændigheder skal den tilbage til forhandleren, hvis den er købt af en forhandler, er den købt privat, så er der ikk møj at gøre..


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #16   10. feb 2016 Professor j

    Der er olie i vandet. Der er de der farver og så ligger der lidt ovenpå vandet. Det ikke meget. Men der er lidt. Det ligner der er olie i kølevandet. Men ved selve olien er der ikke vand i. Og den er som sagt købt hos en forhandler og dem kontaktet vi også.


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #18   10. feb 2016 Vi har også ladet den stå og fundet andre muligheder for transport. Var også meningen den skulle trykmåles for at se om der er nogle utætheder, da min fars ven ejer et værksted. Men der er aldrig til at komme til. Vi må bare afsted til forhandler med den. Tror desværre ikke de fragter den til forhandleren Falck. Mener nemlig ikke det med i vores abb nu jeg tænker mig om.

  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #20   10. feb 2016 Må kigge på det. Der hvor den er købt ligger alligevel et stykke fra hvor vi bor desværre. I hvert fald tak for råd og hjælp til alle.

  • #21   10. feb 2016 Det er sikkert toppakningen da det er en svaghed ved den, og desværre tyder det på at i evt har kørt motoren varm så topstykket kan havde taget skade... Så er i ærlig med de ting i har gjort på bilen kan i få problemer.. Man skal selvfølgelig være ærlig osv..

    I kan ringe og snakke med forhandleren imorgen da i har 2 års reklamationsret på bilen, ligegyldigt hvad forhandleren evt kan sige... Og ifølge den reklamation så kan i faktisk kræve at forhandleren skal fragte bilen til hans værksted... Da reklamationer ikke skal være en udgift for jer...


  • #22   10. feb 2016 Der er lige den detalje, at fejlen skal påvises at have været der ved salget.. Ellers er det meget svært at gøre noget..

  • #23   10. feb 2016 Fejlen skal rettes da den høre under formodnings reglen, men problemet er at de selv har prøvet at fikse det, evt uden at vide hvad de enlig laver.. Og det gør faktisk at forhandleren kan fra sige at lave bilen på egen regning.. Da der evt kunne havde været en lille fejl til at starte med, men da de evt ikke har lufte korrekt ud efter de skiftet termostat osv, har de så gjort at bilen er blevet kørt varm osv

  • #24   10. feb 2016 Præcis som Dragos siger.. Har man garanti så lad være med at lave meget mere end at skifte end pære selv.

  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #25   11. feb 2016 Har fået det tjekket hos den lokale mekaniker. Han var flink at komme fordi. Og han mener bestemt det topstykket/toppakningen. Der Var både olie i kølevæsken og vand i olien. Men da jeg nævnte det firma vi havde købt hos sagde han held og lykke med dem. De er ligeglade med at der noget der hedder reklamationsret.
    Det billigste ville nok være at skifte hele motoren Da den også lækker olie... Så 18.000 kr lige ud af vinduet på en lorte bil. Hurra. smiley

    Skal ringe til forhandleren vi købte den hos, her kl 9 og så må vi se om jeg kan skrue charmen lidt på eller om jeg skal finde den bestemte Tone frem.


  • #27   11. feb 2016 Det lyder til at blive en træls sag for jer. Og sagt med alt respekt - så lav noget bedre research inden i køber sådanne biler.. Altså ud fra "Normale" problemer, trælse erfaringer osv.

    Hvis en af mine venner kom og sagde han ville købe en bil som i har gjort til 18000 ville jeg tage hans kontanter og visakort fra ham så det ikke lykkedes ham.

    Som skrevet, det er ikke for at sige "hjahaha i dummede jer", kun for at hjælpe jer hvis nu forhandleren går med til at ophæve handlen. Find noget andet, hold jer fra gamle franske biler. Det er hovedpine på hovedpine.


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #28   11. feb 2016 Bilen bliver i morgen hentet af forhandleren som vil tage et kig på den og så må vi se hvad de siger. smiley

  • #29   12. feb 2016 det plejer at være 3 måneders garanti og så x antal kilometer..

    hvorfor dælen har i brugt penge på temperatur føler når nu den var købt ved forhandler..


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #30   12. feb 2016 Jeg vidste ikke der var noget der hed reklamationsret på En brugt bil. Garanti er det intet af og det står også på slutsedlen.

  • #31   12. feb 2016 Nå... de gange jeg har købt brugt bil ved en forhandler har det stået som garanti, om den rigtige betegnelse så er reklamationsret ved jeg ikke..

    men igen, det er jo den sikkerhed man betaler ekstra for ved forhandleren..


  • #32   12. feb 2016 He he som jeg skrev højere oppe nu er det ikke en engros bil vel?

  • #33   12. feb 2016 Gatanti er ikke noget du skal få ved en forhandler.. Giver de det skal der stå på slutseden hvordan den dækker osv og under hvilken forhold.. Reklamations ret er noget køberloven giver dig og den kan en forhandler ikke fraskrive sig ved privat handel... En forhandler må ikke sælge en bil som engros til privat medmindre det er aftalt og personen har CVR nr

  • #35   12. feb 2016 I købeloven står: Sælger er forpligtiget til at udbedre fejl opstået i 6 mdr. efter købet. Efterfølgende kan køber forlange fejludbedring, hvis køber kan bevise at fejlen var tilstede ved købet, i op til 2 år efter købet.
    Det sidste er vanskeligt at bevise, men en bilsagkyndig kan f.eks. udtale om rustangreb at tilstanden også var tilstede ved købet. Men mekaniske fejl er så at sige umulige at beviser at de var tilstede 6+ mdr. efter købet.


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #36   12. feb 2016 Det kun 2 måneder siden vi købte den. Har fået læst op på alle regler osv inden jeg ringede til forhandleren hvor vi købte den. Nu må vi se hvad der sker.. smiley

  • #37   13. feb 2016 Erik L - Den bid af købeloven må du meget gerne vise mig.. for så skal jeg da godt nok til at købe lortebiler til 5000,- hos forhandlere, og så skifte bil hver halve år, hvis de står for reperationerne det første halve år..

    PS: Jeg tror ikke det er korrekt det du skriver. smiley


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #39   13. feb 2016 Professor j.
    Reglen er er inden for de første 6 måneder skal forhandler bevise at det købers fejl og ellers skal de lave bilen på deres regning. Men hvis de kan bevise det købers fejl skal de selvf. Ikke. smiley Så de SKAL ikke lave den nej, medmindre de jo kan bevise det ikke var der på købstidspunktet.


  • #40   13. feb 2016 der vil jeg give dig ret marlene.
    og efter de 6 måneder, 6-24 måneder, er det køber der skal bevise at fejlen var der, ved køb. og det er næsten umuligt at bevise,


  • #42   14. feb 2016 Jeg har nu siddet og kigget lidt, under 'brugte biler' og sådan, og kan altså ikke finde det i snakker om..

    Jeg kan dog se at, ganske som jeg skrev:
    Slid:
    Hvor slidt bilen er, vil selvfølgelig afhænge af dens alder, og hvor langt den har kørt. Men det betyder også meget, hvad den har været brugt til og hvordan. Bilmærke og model har også betydning, da nogle biler forventes at have længere levetid end andre.

    Det kan være meget svært at afgøre, hvor slidt en bil med rimelighed må være, men du kan selvfølgelig stille større krav til en nyere bil end til en ældre. Køber du en rigtig gammel bil, må du også forvente, at den er meget slidt. Den forrige ejer har måske ikke ville ofre så meget på vedligeholdelsen, og du må forvente at en række funktioner måske ikke længere fungerer. Det kan fx være aircondition, sædevarme eller cigarettænder.
    +/÷ Nogle dele på en bil skal jævnligt udskiftes, det gælder fx udstødning og bremseklodser. Disse dele må være slidt men ikke slidt helt ned.

    ÷ Du kan ikke forvente at få medhold i en klagesag om slid, hvis bilen ikke er slidt mere end forventeligt, eller hvis der er tale om en meget gammel bil.

    + Du kan muligvis få medhold i en klagesag om slid, hvis bilen er slidt mere end man med rimelighed må forvente, eller hvis du udtrykkelig er blevet lovet, fx at airconditionanlægget virker.


    Vi skal lige huske det snart er en 12 år gammel dieselbil med lille motor, og sikkert højt km. antal.
    Der er gået 2 mdr. siden i købte den, og i har selv forsøgt at udbedre fejlen, og kørt videre med det, og først tage fat i sælger da uheldet er ude..

    Jeg tror i har en tynd sag, men håber da for jer at det lykkedes.. smiley


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #43   14. feb 2016 Retter lige. Det ikke en diesel bil men benzin. Men du har helt ret. Men nu kan vi ikke andet end at vente på sælgers dom den kommende uge. Bilen er hentet og bliver kigget på

  • #44   15. feb 2016 At sliddele som bremser, tændingsdele osv skal skiftes er vedligeholdelse. En utæt toppakning er en reparation, som jeg (som ex bilforhandler) mener er dækket af reklamationsretten i 6 mdr. efter købet.
    Men hvis topstykket er blevet så skævt, at det ikke kan planslibes og genbruges er en anden sag. Så på den led, kan sælger med god ret hævde, at I har kørt motoren tom for kølevæske og derved ødelagt topstykket og måske også motoren.
    Så sælger kan have ret til at afvise reparation på hans regning, helt eller delvist. F.eks. kan han sige I skal betale for et andet topstykke, og han betaler resten.


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #45   17. feb 2016 Så er der lidt godt nyt. Syntes vi selv.
    Ligesom vores mekaniker sagde, så mener forhandleren selv at hele motoren skal skiftes. Så han kunne give os to muligheder. Han kunne give et afslag i prisen på 2.500 kr som vi så kunne få lavet bilen for. Men som han så selv sagde. Det kommer vi ikke langt med. Eller han kunne købe bilen tilbage. Men da vi allerede havde nået og køre 5000 km i den uden problemet opstod, så kunne han kun give os 13.000 kr tilbage.

    Vi syntes selv det lyder fair nok da vi nok også selv har været en smule skyld i problemet, som han også nævnte.


  • #46   17. feb 2016 Jeg synes det ligner "Tag pengene og find en anden bil". I kan sagtens finde en lige så god/bedre bil til de 13000, ikke fransk, og slipper for al besvær og ventetid på at få en anden motor( som også kan være defekt) i smiley
    Good Luck


  • Marlene P
    Marlene P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #47   17. feb 2016 Hvad mærker skal man evt. Holde sig fra og hvad mærker kan anbefales at kigge efter? smiley

  • #48   17. feb 2016 Tag den bil i vil have... Alle mærker har fejl..
    Find en bil i kan lide også gå hjem og Google hvilke fejl de biler kan have.. For så ved i bedre hvad i skal kigge efter


  • #49   17. feb 2016 Nu får du nok lige så mange meninger som der er folk der skriver her smiley
    Mine forslag er Japansk, Toyota Corolla, Suzuki, Mazda, Nissan,, Koreanere er også rimelig gode, Hyundai, Kia, Daewoo/Chevrolet, ellers Golf, Polo, Opel astra
    Ford Fiesta.
    Stand og vedligehold er mindst lige så vigtig som mærket


  • #50   17. feb 2016 Uanset hvilken bil til kr. 10-20.000 I googler fejl på, finder I masser (og besvimer).
    Led på Bilbasen eller DBA og tag ud at se den7de I kan lide, evt. sammen med den mekanikker I kender.


  • #52   17. feb 2016 God stil af forhandleren i mine øjne.. Det ikke en helt dårlig forretning at have kørt 5000 i en bil for 5000 Kr i "leje" om man kan sige..

    Hold jer fra Franske biler. Find noget tysk eller japansk. Kan man finde en fin Toyota Corolla så kan man køre under vesterhavet og op igen uden at bilen går i stå..


  • #53   17. feb 2016 enig i de andre indlæg, vil sige langt de fleste biler i den prisklasse er et lotteri, du kan være heldig og uheldig, men få en kyndig med ud og kig på bilen..
    Jeg tror jeg havde kigget på noget suzuki alto eller lign i den prisklasse, de billige at eje, billige at køre i og går ikke mere i stykker end alle andre..
    Derudover er en alto tilpas usexet at den oftest ikke har fået tæsk og som regel er de svære at finde med mange km. på tælleren..

    Jeg vil indrømm jeg aldrig har haft en selv, men min onkel har overtaget min farmors, og den har kørt i 15 år nu, uden problemer overhoved..


Kommentér på:
Problemer med Motor

Annonce