{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.420 visninger | Oprettet:

Hvornår blænder du ned? {{forumTopicSubject}}

Det her ender nok med at udvikle sig til en lang tråd. Men nu prøver jeg sgu alligevel.

Hvornår blænder du ned hvis:

-Du kommer kørende opad en bakke, og du kan se lys fra en modkørende, før du rammer toppen?

1. Blænder ned, når jeg opdager at der er modkørende
2. Venter til jeg rent faktisk kan se vedkommendes forlygter/bil

-Du kommer kørende ad en vej der buer, og du kan se at om lidt vil du møde modkørende trafik.

1. Jeg blænder ned, når jeg opdager jeg er på vej til at møde en modkørende.

2. Jeg venter med at blænde ned til vores biler "peger" mod hinanden.







Jeg spørger, fordi jeg selv svarer 1 til begge. Men jeg oplever faktisk at folk oftest først blænder ned, langt senere end jeg selv gør. Men det kan jo være, at jeg "tager fejl". Kunne bare være interessant at høre hvad andre gør.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår blænder du ned?
  • #1   13. feb 2016 Jeg svarer også 1 til begge. Men ja jeg synes også der er mange der først blænder ned lige inden man mødes.

  • #2   13. feb 2016 bilen gør det selv smiley

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #3   13. feb 2016 1 til begge.

  • #4   13. feb 2016 1 til begge

  • #6   13. feb 2016 Blænder normalt selv ned før. Ellers gør bilen det meget hurtigt selv når den kan se lygterne.

    Nogle gange syntes jeg også det er mere effektivt at vente til man kan se lygterne på den modkørende bil. Der er så mange der glemmer at blænde ned hvis man selv gør det før et sving. Det hjælper lidt mere på det når de kan se lygterne blænde ned direkte. smiley


  • #8   13. feb 2016 1 til begge..
    Bliver pisse irriteret når folk ikke blænder ned før man ser hinandens lygter ! smiley


  • #9   13. feb 2016 Blænder ned?.... kører altid bare med langt lys


    nej, selvfølgelig 1 til begge smiley


  • #10   13. feb 2016 1 til begge og det samme gælder når jeg kan se baglygter på den foran kørende


  • #11   13. feb 2016 blænder ned når den modkørende gør for folk her på egnen de blænder kun ned i sidste øjeblik

  • #12   13. feb 2016 Så snart jeg ser den anden bil.

  • #13   13. feb 2016 det var så en anden sag dengang jeg havde ekstra fjernlys på der ville folk gerne blænde ned i god tid smiley

  • #14   13. feb 2016 Hvor fanden kommer alle de tumper i trafikken så fra? Her på BG er alle jo nærmest 1ere.:)

    Men synes godt nok tit man møder 2ere.


  • #16   13. feb 2016 1 til begge, da jeg ellers blinder alt og alle med bi-xenon smiley Og hvis folk ikke blinder ned for mig, så får de bare et blink eller flere, indtil de fatter at de blinder mig. Hvis de så ikke blinder ned for mig, så får de lang lys fra mig hele vejen og det resultere gerne i at de kører meget langsomt, da de INTET kan se fra mig af xD

  • #17   13. feb 2016 Fin logik Thomas K smiley

    "Blænder ned når de andre gør det, fordi de gør det i sidste øjeblik" smiley

    Dobbeltmoral længe leve! smiley


  • #18   13. feb 2016 2. Hvorfor blænde ned mens man netop stadig ikke er til gene? Nej, så snart jeg kan se et sæt forlygter i mit eget synsfelt så kan modkørende også se mine lys og så blænder jeg ned.

  • #19   13. feb 2016 Xpdite> "hvorfor blænde ned når man netop ikke er til gene?"...for ikke at blive til gene, tænker jeg? smiley

  • #20   13. feb 2016 Jeg svarer også 1 til begge. Har det fint nok med folk som svarer 2, men jeg hader overalt på jorden når folk fucking blænder op igen 1-2 meter FØR vi har passeret hinanden. Har så meget lyst til at vende om og fyre alt lyset af i hovedet på dem. Gid man havde en hel række rallylygter på taget! smiley

  • #21   13. feb 2016 Philip. Ja jeg havde en der blændet op omkring 20 meter før. Jeg havde super reflekser lige der og blændet også op med det samme.

    Så kan jeg se tossen i bakspejlet blinke helt vildt med bremselyset.

    Så der blev han vist lige ramt af karma. smiley


  • #22   13. feb 2016 Sikken idiot - overvejer virkelig de der nye LED light bar, som kan sidde inde bag grillen, eller sådan noget spot arbejdslys, så kan man lige give igen smiley

  • #23   13. feb 2016 1 til begge smiley
    Ligesom Philip, er jeg godt nok også bare træt af folk der lige blænder op 1-3 sek før de er forbi en! Jeg har altid en finger på armen, så de selv får en omgang lys! smiley


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #24   13. feb 2016 Køre aldrig med langt lys.

  • #25   13. feb 2016 1 til dem begge.
    Og jeg er også god til og blænde ned på lige vej.

    Men jeg hader dem der tænder det lange lys igen inden vi er passeret hinanden.
    Har prøvet et par gange når de er 3-5 meter fra og køre fobi så mener de det ok og tænde det lange lys igen.

    Jeg har fandeme lyst til og hive i 180grader pinden og så ligge bag dem med det lange lys!!!.


  • Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Svar: 18
    #26   13. feb 2016 Ingen af delene! Blænder ned lige inden jeg kan se modkørende.
    Man kan jo nemt opdage modkørende, længe inden det er nødvendigt at blænde ned.


  • #27   13. feb 2016 Jeg svarer også 1 til begge, jeg hader at folk nærmest skal blænde mig så jeg skal blænde op før de reagere... Så af vane blænder jeg ned så snart jeg opdager st der kommer en modkørende, selvom jeg ikke kan se vedkommende endnu:)

  • #28   13. feb 2016 kører meget sjældent med langt lyst nu har jeg 4 lyskastere ekstra på arbejdsbilen så der er de hurtigt nok til at blænde ned hvis man blinker engang har dog oplevet en der mente mine lygter var for skarpe så idioten tændte langt lys for så ku jeg lære det ...... jeg kørte direkte ind i siden på ham jeg kunne jo intet se så jeg fik 222.634 kr i erstatning plus bilens rep da han blev kendt skyldig i chikanekørsel og sagsøger ham stadig pt for 5.8 millioner så tænk jer nu om inden i leger mægtige med jeres lys det kan blive meeeege dyrt for jer

  • #29   13. feb 2016 Hvad fanden kan du få 5.8 milioner for? smiley

  • #30   13. feb 2016 Du sagsøger ham for 5.8 millioner? For hvad dog? Din bil er lavet og du har fået erstatning? Der er vel ikke mere at komme efter?

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #31   13. feb 2016 Det her er Danmark og ikke USA... Sagsanlæg på 5,8 millioner lyder af meget i mine ører...

  • #32   13. feb 2016 varige men m.m min arabiske læge har erklæret min arbejdsevne stærkt nedsat og regner ikke med det fulde beløbed får jeg det halve kan jeg købe nyt hus @_@

  • #33   13. feb 2016 I smell bullshit.

  • #34   13. feb 2016 Jaer, tænker også lidt en troll her

  • #35   13. feb 2016 hvorfor skulle det nævnes at din læge er arabisk ? smiley

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #36   13. feb 2016 Men hvordan kan man køre direkte ind i siden på en der blænder med langt lys? Det lyder underligt i min verden...

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #37   13. feb 2016 Dennis fordi man tager pis på jer smiley

  • #38   13. feb 2016 bullshit!.

  • #39   13. feb 2016 Jeg blænder ned ca. 200-300 meter før jeg møder modkørende.. Ganske som man lærer når man tager kørekort.

    Dit normale lys/fjernlys rækker 100 meter.


  • #40   13. feb 2016 Men Ken. Bare fordi dit lys oplyser vejen 100 meter frem, vil modkørende stadig være generet af lyskilden jo smiley Det blænder.. Jeg må ærlig talt sige jeg hader når folk vil "holde på deres ret" og først blænde ned på præcis 200 meter før. Så snart der er modkørende viser man sgu hensyn og blænder ned..

  • #41   13. feb 2016 Så lad vær med at kigge på mine lygter men på vejen...

    Blænder du ned for tideligt, altså når vejen ikke er oplyst imellem jer, så skal du huske at sætte farten ned, da du skal kunne nå at stoppe inde for den del af vejen du har oplyst.

    Og hvis du læse så skrev jeg 200-300 meter. Men dit lys med de vinkel den har oplyser maks 100 meter med mindre dine lygter sidder mere end 1 meter oppe.

    Det lærer du også.


  • #42   13. feb 2016 Hehe Ken - der er sgu forskel på teori og praksis smiley Lige præcis den holdning er så typisk dansk - mig før alle andre. Man skulle jo nødig vise hensyn smiley

  • #45   13. feb 2016 1 til begge men møder alt for tit de fjolser der ikke blinder ned eller tænder 2-5m før vi køre forbi hinanden eller som i nat da jeg kørte hjem fra Jylland at folk ikke blinder ned når man køre forbi dem...

  • #46   13. feb 2016 En af de typer bilister jeg hader mest(nogen lunde efter sælgertyper der skal ligge 15cm fra min bagkofanger) er de tåber som køre med automatisk nedblænding det er absolut ubrugeligt og blænder typisk af helvede til, blænd nu ned i god tid.

  • #47   13. feb 2016 Og folk som konsekvent kun vil blænde ned 200 meter før!!

  • #48   13. feb 2016 1 til begge smiley som mange skriver her inde møder tit nogen som ikke blænder ned og man skal passe på i dag at give igen af samme skuffe ikke længe siden en køret ud foran mig hvor jeg dyttede og vedkommende gav mig finger.. folk tænker kun på sig selv i dag smiley

  • #51   13. feb 2016 når lyskeglerne mødes siger de kloge og husk at nedsætte hastigheden efter dit så nedsatte udsyn, men tror de fleste gør det til rimelig hed når den modkørende er inden for syns vinkel og samtidigt glemmer at bremse.. så dårlige vaner har jeg selv ihvertfal smiley

  • #52   13. feb 2016 Lang lys fra modkørende har jeg ikke problemer med før vi er henne på de 2-300 m.. Så jeg vil heller have langt lys, så man kan se om der kommer nogen ting hoppende ud på vejen, end at de flest blænder ned ved omkring 2-3 km væk ud af lige vej..

    Lige et link til hvad kørelærerne mener.. http://samvirke.dk/forbrug/artikler/koer-ordentligt-saadan-bruger-lange-lys-korrekt.html


  • jonas E
    jonas E Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 3 Følgere: 8 Svar: 60
    #55   14. feb 2016 1 til begge

  • #56   14. feb 2016 Det sagde min kørelærer også men sage så også at det ikke skadet at blinde ned i god tid da det stadig blinde på længer afstand.. men de må i selv om jeg vil ikke være skyld i at folk ikke kan se på vejen

  • #58   14. feb 2016 Hej
    Ifølge færdselsloven: passende betids før så blænding undgås
    MVH KP


  • #60   15. feb 2016 Jeg svarer så 2 til begge dele og lærte faktisk til kørekort at man ikke skal blænde ned før at begge "lyskegler" rammer hinanden.

  • #61   15. feb 2016 Så har jeg blinket af dig sær hvis du en af der køre med xenon man kan aldrig så en klap hvis du venter så længe med at blænde ned:)

  • #62   15. feb 2016 Tommy, nu lyser Xenon så også godt op :P. Har faktisk prøvet en bil hvor forskellen på langt eller kort lys stort set kun var lysspredning og ikke rækkevidden. Men blinker folk af mig blinker jeg som regel tilbage hvis at jeg "føler" jeg ikke har gjort noget forkert.

  • #63   15. feb 2016 hehe så bliver det da lidt af et lys show hvis i blinker af hinanden smiley syntes bare tit det xenon blænder af hå til:) køre selv med night braker i min de er meget beder end std kender godt det med at køre I en bil hvor lyset er elendig hehe

  • #64   15. feb 2016 Tommy, Ja desværre har selv kort lys fra en Xenon lygte tendens til at blænde som var det langt lys.

  • #65   15. feb 2016 Men hvis man kommer over en bakke, så kan man jo principielt være ret tæt på den anden når man kommer over toppen, og så ikke have blændet ned, fordi man holder stædigt på at man på de par meter risikerer at møde en ninja-bambi?

  • #66   15. feb 2016 Så er det I gang med at få den juster smiley mine står også lidt højt efter støddæmpere ikke er nye mere men juster den på el trin inde i bilen så jeg ikke blænder folk ved godt den ikke holder til syn hehe men det er beder end at blænde folk smiley

  • #67   15. feb 2016 Brian..

    Når man nu kommer til bakken, så kan man godt se på lyskedelen om den modkørende er tæt på eller langt væk.. Og hvis de er langt væk, er der jo ikke nogen grund til at blænde ned før efter bakken, da man kommer over den først..

    Og Ninja-Bambi 'er er meget farlige.. De vælger at vandre langs motorvejen, og først i sidste øjeblik gå i sikkerhed bag autoværnet... Andre gange vælger de dog ikke sikkerheden.. smiley


  • #69   17. feb 2016 jeg blænder ned, når jeg ser de andres lys, hvis de ikke gør det samme blænder jeg op igen, og holder langt lys på til de blænder ned.. hc

  • #70   19. feb 2016 Jeg hader også folk der køber der tåbelys om natten uden tåge og ikke forstår en hentydning når man blinker til dem med ens bagerste tågelys >.<

  • #71   19. feb 2016 Har ikke læst alle kommentarer, så ved ikke om det er nævnt ...

    MEN, jeg har hørt fra nogle, at de blev fortalt af deres KØRELÆRER, at de skulle blænde ned nogle meter før - så noget med at ens øjne ikke skulle vænne sig til mørke og så lys, eller et eller andet lort i den dur.

    Jeg tror, at kørerlærerne har meget skyld i, hvordan folk opfører sig i trafikken.
    Det kan fandme ikke passe, at 89% af DK's befolkning, ikke gider at blinke ud af rundkørsler f.eks. - jeg gætter på, at de har fået at vide, at hvis de ikke kan se biler "på deres vej" eller et eller andet, så behøver de ikke blinke.

    Og ja, kan også godt forstå, hvis folk tænker "IDIOT" om mig, når jeg blinker ved en vej eller ud af en rundkørsel, selvom der ingen biler er! Men blink nu for helvede bare.

    Og for at komme lidt on-topic igen;
    Blænd nu for helvede ned i god tid, og lad være med at blænde op før tid!

    BONUS:
    Når I holder i siden af vejen, tilmed blinkende ... Så sluk det blink fra, da det indikerer I skal dreje, men det gør I jo ikke - "Jamen, så kan andre se vi holder i siden!?" Hold kæft!
    Og sæt positionslys på, når I holder i siden. Modkørende aner jo for helvede ikke, om I er på vej ud på banen igen, eller hva' fanden I har gang i - så I stopper faktisk trafikken for modkørende, hvis der skal overhales f.eks.

    BONUS BONUS
    HOLD OP med at køre med kun positionslys tændt ...
    POSITIONSLYS, altså ... Position! Kan I læse/høre forskellen på:
    KØRELYS og POSITIONSLYS?

    Og nå ja, tænd for helvede de baglygter med det samme du starter din forpulede vogn, som er 15 år nyere end min, mere smart og bla bla bla ...



    Puh ha, hvad skete der lige der?

    Go' weekend om en time! smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #72   19. feb 2016 Og blink FØR du bremser hvis du skal dreje af... God weekend herfra også

  • #73   19. feb 2016 Haha martin fik du luft ? smiley
    God weekend smiley


  • #74   19. feb 2016 Arh for helvede...

    Den glemte jeg!

    Som #72 nævner: Blink af FØR I bremser.

    BONUS:
    Blink af FØR du SKIFTER VOGNBANE til en svingbane.
    Når først du ER kørt over i svingbanen, så ved vi for helvede i fanden da godt, AT DU SKAL DREJE!!! *råbt med Dolph stemme*

    Din bil drejer ikke bedre af, at du pludselig blinker. Det er sgu da så'en, at vi andre idioter i trafikken har en idé om, hvad fanden i helvede du egentlig vil med din Ferrari!


  • #75   19. feb 2016 Haha, fik lige lidt luft ja smiley

  • #76   19. feb 2016 Dem der ikke blinker i rundkørsler hvor jeg holder og venter de får fingeren. Respektløse imbecile samfundstabere der ikke engang kan KØRE bilen OG blinke samtidig. Hahahaha.

  • #78   19. feb 2016 Hvis folk fattede at man skal køre ud, når man skal af, og ellers holde sin klamme pisæske i inderste spor, ville det slet ikke være nødvendigt at blinke i (tosporede) rundkørsler. Men det er folk jo for dumme til at fatte.

  • #79   19. feb 2016 Tør sq ikke kører i 2 sporede rundkørsler hjemme for det kan danskerne fandme IKKE finde ud af. I england der kørte det som en drøm.

Kommentér på:
Hvornår blænder du ned?

Annonce