{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

Forsikring - hvem har skylden? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

For det første.. jeg gider ikke høre indlæg som "du er da en idiot" osv, for ja... min handling var måske ikke så hensigtsmæssig, MEN:

Var i dag på vej til Allingåbro motorfestival.. havner i en laaaaang kø, hvor flere bilister vælger at lave U-vendinger og køre tilbage i stedet for at fortsætte i køen.

Jeg vælger efter lidt tid i køen at følge trop og gøre det samme. Køen holder stille, og jeg kigger i den modsatte vejbane og konstaterer at der ingen modkørende kommer. Kigger i sidespejlet og ser ikke andet end den lange kø bagved. Jeg blinker herefter til venstre, kigger igen og påbegynder en u-vending.

Her er det dumme så.. for jeg gør det henover en spærreflade, hvilket jeg jo godt ved er fy-fy.. men givet den stillestående kø, og at jeg har navigeret efter bedste evne, så tænker jeg, at det går jo nok. Mange andre har gjort det samme umiddelbart før mig.

Idet jeg lige er trukket ud til venstre bliver jeg så påkørt af en motorcyklist, som åbenbart mente, at det ville være smart, at overhale noget af køen på selvsamme spærreflade. Jeg havde ikke set ham i mine spejle, og han har tydeligvis haft nok fart på til, at han ikke kunne nå at undvige eller bremse op.

Det skal lige siges, at vejen er enkeltsporet, og med førnævnte spærreflade imellem denne vejbane og den modkørende vejbane.

Heldigvis skete der ingen personskade.

Jeg har skrevet ovenstående forløb, dog lidt mere detaljeret, til mit forsikringsselskab. Men tænker at det nok bliver en 50/50, og jeg må af med min selvrisiko. Men er alligevel lidt i tvivl.. ja, man må ikke krydse en spærreflade, men man må jo heller ikke bruge den til at overhale på, på en 1-sporet vej. Derudover skal man jo også sørge for, at man har nok afstand til forankørende, så man kan nå at bremse hvis nødvendigt.

Har begge parter skylden, eller findes der argumenter for/imod hvorfor kun den ene part kan stilles til ansvar for uheldet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forsikring - hvem har skylden?
  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #1   21. maj 2016 Ved intet om det. Men mit gæt ville være delt skyld eftersom i begge bruget spærrefladen som kørebane.

  • #2   21. maj 2016 Det har du nok ret i... tak for input. smiley

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #3   21. maj 2016 Tror du skal vaere meget heldig for at faa den delt 50/50 da det er dig der ikke orienterer dig ordentligt og det er din manoevre der er skyld i uheldet.
    Han maa ikke koere som han goer,men det giver dig ikke ret til at koere ud foran ham.
    Kan daelme ikke huske om det var paa mc galleri eller et udenlandsk forum hvor der var et lignende sag for et par aar siden,der fik bilisten hele skylden...
    Haaber ikke der skete nogen personskade,det andet er heldigvis kun metal og gummi smiley


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #5   21. maj 2016 Kender til en lignede sag hvor billisten gjorde det samme, og der ikke var optrukne linjer, og der fik billisten hele skylden, da han ikke have orienteret sig korrekt, og tror desværre for dig, at sagen her vil ende sådan også..
    Uden din "indblanding" i hans kørsel, så var uheldet ikke sket smiley

    Noget andet er, mødt politiet mødt op, eller klarede i det selv?


  • #6   21. maj 2016 Vi klarede det selv

  • #7   21. maj 2016 Hvis DU nu var kommet kørende på motorcykel, for hurtigt et sted hvor andre ikke måtte køre (spærreflade) og der var en bil der drejede ud foran dig : Hvem mener du så ville have skylden ?

  • #8   21. maj 2016 Godt spørgsmål.. for hvis jeg var manden på motorcyklen, ville jeg til dels selv synes jeg var en kæmpe idiot for at ligge og køre hamrende ulovligt. Så vidt jeg husker, så følger motorcykler samme regler som biler, selv om de er smallere. Dvs, de ikke må overhale biler i samme vognbane, men skal krydse midterstriben. Og må heller ikke køre på spærreflader. Det er jo ikke kun et sted hvor "andre" ikke må køre - jeg må heller ikke på min motorcykel.

    Men jeg ville også synes bilisten var et fjols, fordi han vælger at vende henover spærrefladen.

    Jeg ville sgu nok bebrejde mig selv jeg kom galt afsted, men samtidig vide at det ikke var sket, hvis bilisten ikke havde forsøgt at lave en u-vending. Så 50/50 ville jeg mene.

    Og nej - heldigvis ingen personskade. Heller ikke nogen sure miner fra hverken mig eller ham. Vi vidste jo godt at vi begge hver især havde del i skylden på hver vores måde.


  • #9   21. maj 2016 Hvis man skærer alt de forskellige omstændigheder fra, så får en billist Altid skylden når man drejer til venstre og har overset en bagfra kommende.

    Du drejer ind foran ham.

    Så er der selvfølgelig alle de skæve tilfælde, hvor den bagfra har kørt meget for stærkt eller på anden møde tilsidesat sikkerheden


  • #10   21. maj 2016 Mener faktisk, at det næsten altid er den der foretager vendingen, får skylden, da det altid vil være dennes ansvar, at der er fri bane til at gøre det, også selvom modparten selv muligvis har en del af skylden

  • #12   21. maj 2016 Der var nogen længere oppe der begyndte at snakke lane splitting..

    Dette er lovligt at gøre såfremt man gør det rigtigt smiley at køre ind imellem 2 biler (eller en bil og en spæreflade) er det lovligt at overhale blot man er på den højre side af midterlinien og at der er tilstrækkeligt plads så det ikke bliver en hasaderet overhaling.. smiley

    Ikke at jeg er enig i det men sådan er det nu en gang smiley


  • #13   21. maj 2016 I forbindelse med din U-vending, får du pr automatik hele skylden, det er faktisk ligemeget om der var spæreliniere eller ej, U-vendingen er i sig selv nok, og vær kun glad for at politiet ikke blev involveret, så ville du havde fået betinget frakendt kørekortet.

    Så heldigt sluppet smiley


  • #15   21. maj 2016 "hvis jeg var manden på motorcyklen, ville jeg til dels selv synes jeg var en kæmpe idiot for at ligge og køre hamrende ulovligt."

    På en skala fra 1 til 10 , hvor ulovligt er det ham på MC laver ?

    På en skala fra 1 til 10, hvor ulovligt er det ham i bilen laver ?
    smiley

    Vær I beggel glade for at det ikke blev værre og at Politiet ikke blandes ind i sagen.


  • #16   21. maj 2016 Den der ændre færdsels retning får skylden. bum

    om det ulovlige i spærreflader osv. er en sag for politiet og ikke forsikringen, og efter at politiet ikke har været der og optaget rapport, gør jo at den del om det ulovlige ikke betyder så meget længere.

    Så du skal nok forvente at du får skylden.
    Men jeg tror nu også tit at hvis man har samme selskab ved forsikringen, så vælger de at dele halv, halv for at de får evt. selvrisiko ind ved begge parter.
    forsikrings selskaber er jo blevet pilrådne.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #17   21. maj 2016 Noget helt andet er hvis ham paa motorcyklen gaar paa skadestuen i aften og siger han har ondt et eller andet sted,saa er koerekortet nok i fare...

  • #19   21. maj 2016 Hej
    Dobbelt gensidig forseelse!
    Den klarer i begge selv grundet krydsning af spærrelinjer og overhaling og ej retur inden spærrelinje begyndelse
    MVH KP


Kommentér på:
Forsikring - hvem har skylden?

Annonce