{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TPMS undlade?
  • #1   30. maj 2016 Hvis din bil er ny, så er det lovpligtigt. Og jeg tror også at du får en gul advarselslampe i instrumentbordet, hvis du kører uden TPMS ventiler. Hvis du har penge til en ny bil, så har du også penge til at købe 4 ekstra TPMS ventiler smiley

  • #2   30. maj 2016 Ja, men hvis det bare er en lampe der lyser kan man vel bare lade være, eller?
    Det handler ikke om jeg ikke har råd, men vil hellere bruge pengene på noget andet og slippe for at skulle have dem kodet osv som jeg kan læse mig frem til man skal


  • #3   30. maj 2016 Jeg mener at du kan kode 2 sæt til bilen, men jeg er ikke sikker. Og du kan jo ikke få bilen synet med en gul lampe der lyser lige op i fjæset på synsmanden.

  • #4   30. maj 2016 Så er det vel bare at få den synet med sommerdækkene på? Der er heldigvis 4 år til smiley

  • #5   30. maj 2016 Eller få en bil med TPMS der kører over ABS'en så behøves man nemlig ikke de lorte sensorer smiley

  • #6   30. maj 2016 Skifter ikke min sprit nye bil ud med en der har en anden sensor haha

  • #7   30. maj 2016 Det er jo for sikkerhedens skyld, hvis du kører med et forkert dæktryk kan det være medvirkende til bilen ikke bliver på vejen i en undvigemanøvre.

    Derudover kan dæktryksovervågningen også redde dit dæk, hvis lampen lyser og du reagerer på det----kontra bare at køre af sted på et fladt dæk og smadre dækket..


  • #8   30. maj 2016 Den er jeg med på, men de fleste af os har overlevet i MANGE år uden denne sensor, så synes det er overkill. Har ikke forstand på biler, men jeg kører ikke mere end 5-6000 om året, så synes bare ikke det virker nødvendigt. Min gamle bil havde det ikke smiley

  • #9   30. maj 2016 #8 Når du "ikke har forstand på biler" og ikke kører så meget, så mangler du nok også den rutine , der kunne redde dig i en undvigemanøvre......
    Så tag du bare imod den lille hjælp der er i TPMS....

    At nogle har overlevet uden at køre med sikkerhedssele, gør det vel et ikke automatisk til en god ide at køre uden.....?
    Trafikken bliver hurtigere og tættere og så dyrt er det vel heller ikke: Koster det mere end en god aften i byen ? smiley


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #10   30. maj 2016 Saa fordi at mange folk overlevede uden sikkerheds seler,saa kan du ogsaa afmontere dem ?
    Jeg kan godt se at du er godt igang med at slaa verdensrekorden i daarlige undskyldninger,men du finder aldrig en god undskyldning for at afmontere sikkerhedsudstyr.
    Husk paa at der er andre mennesker i verden end dig selv,dit sikkerheds udstyr er IKKE kun med til at redde dit eget liv,fint nok at du er ligeglad med din egen sikkerhed/eget liv,men er du agsaa totalt ligeglad med andres sikkerhed/liv ?


  • #11   30. maj 2016 Jesus en gang engle der er herinde. Nu var det bare et spørgsmål, end of story.

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #12   30. maj 2016 Ja,vi er engle herinde,vi er ikke arrogante og egoistiske,vi proever paa at hjaelpe dig med at se paa dette med lidt intelligens.
    Men det ser ud til det var forgaeves.
    Og nej,du behoever ikke sige tak for hjaelpen,det forventer vi ikke smiley


  • #13   30. maj 2016 Du spørger jo smiley OM det har konsekvenser : HVIS du er heldig Nej, kun en lampe der lyser.
    HVIS du er uheldig : JA , store dyre måske fatale konsekvenser.

    Og jeg ved det jo ikke helt hvorfor du har købt ny bil , men de fleste der køber en nyere bil tænker da også at de køber en sikkerhed med, som de ikke fik i en ældre eller gammel bil.


  • #14   30. maj 2016 Min gamle var fra 2013 så den er kun skiftet ud pga str smiley

  • #15   30. maj 2016 hvor ironisk... Hun er med i den ene % af BG som har den slags ventiler og så skal hun trampes? Bliver man ligepludselig hovedløs når man får bil og dæk med TPMS i? Mon ikke hun og med billisterne overlever en vinter (2mrd?) uden TPMS monteret?

  • #16   30. maj 2016 # 15 UPS er det en PIGE ? Så må vi da hellere være sød ved hende og ikke skrive vores ærlige mening...............


    Ironi off


  • #17   30. maj 2016 Mikkel, har din skoda TPMS?

  • #18   30. maj 2016 Det er vidst en børnehave det her. Siger ikke jeg ikke skal have den ærlige mening, jeg ville bare vide hvad der menes med LOV omkring de ventiler

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #19   30. maj 2016 Hvor ironisk...Her paa BG skal vi hjaelpe hinanden med at fjerne sikkerhedsudstyr fra vores biler.
    Lad os da allesammen begynde at goere vores biler farligere at koere i og dele vores oplevelser herinde...
    Det var noget jeg troede de fleste voksede fra naar de blev gamle nok til at forlade scootergalleri...


  • #20   30. maj 2016 Jeg fjerner sgu da ikke noget. Jeg OVERVEJEDE at købe nye UDEN. Det er ikke det samme.
    Men jeg synes da I alle sammen skal ud og investere i biler med TPMS så, alt andet er jo pisse farligt og uansvarligt


  • #21   30. maj 2016 # 17 Ingen af mine biler har TPMS, jeg overvåger selv mit dæktryk og jeg er god til det smiley

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #22   30. maj 2016 #18,du vil ikke have vores aerlige mening ? Serioest ?
    Saa bliver jeg jo noed til at spoerge hvorfor du ikke bare startede med at fortaelle os hvilke svar du ville have ?
    Men ja,det giver dig retten til at kalde dit eget indlaeg for et boernehave indlaeg,det maa jeg give dig ret i...


  • #23   30. maj 2016 #21 Du burde sættes fast OMGÅENDE! Du er jo potentielt set til fare for hele danmarks befolkning! Hvordan kan du leve med dig selv? Sæt nu at du kørte en hel børnehave i smadder, fordi du ikke havde tjekket dit dæktryk efter det sidste lyskryds du lallede igennem... skam dig

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #24   30. maj 2016 #20,Fjerner ikke eller koebe nye uden,er det ikke noejagtigt det samme ?
    Kan du komme laengere ud ?


  • #25   30. maj 2016 Haha jeg synes sgu det er dobbeltmoralsk. Jeg kan ikke se jeg skulle være til mere fare i min sprit nye bil uden sensor end Brian i en udkørt Golf, men nuvel. Der er vidst ikke mere at komme efter her, bebrejdes kan man altid

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #26   30. maj 2016 #23,Tja eller taenk sig at meje en hel boernehave ned efter at have afmonteret sikkerheds udstyr fra sin bil,elsker at se folk der argumenterer med deres egen mening smiley

  • #27   30. maj 2016 Tror konklusionen er at du må tage den på samvittigheden smiley

    #26 Fordi det sker jo lige så snart at man afmontere "hovedet-under-armen-elektronik". klart...


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #29   30. maj 2016 #25 Serioest ? Du kan ikke se forskellen imellem at koebe en bil der aldrig har haft et givent sikkerhedsudstyr og saa til en hvor de bevidst har fjernet det ?
    Ok,du ville laengere ud...


  • #30   30. maj 2016 Ja, jeg tror ikke jeg dræber flere i min nye bil uden de ventiler end jeg har gjort de sidste 3 år med min gamle.

  • #31   30. maj 2016 Hvad er det I ikke fatter. Jeg fjerner ikke de ventiler der er på sommerdækkene. Jeg undlader blot at købe til vinterdækkene. Jeg dropper den her diskussion, jeg synes det er helt tosset

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #32   30. maj 2016 #27 Goer det ? Det var jeg ikke klar over.Men gaetter paa du ikke havde noget relevant at skrive.
    Men du ville ikke svare paa om vi skulle begynde at hjaelpe hinanden med at afmontere sikkerheds udstyr paa nyere biler ? Sikkerheds seler ?
    Abs ? Esp ? Selestrammere ?


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #33   30. maj 2016 #31 Hold da helt op du er sjov.Hvad er det i ikke fatter,jeg fjerner dem ikke,jeg monterer bare hjul uden...Halloooooooooo,kan du ikke se at det noejagtigt det samme ?

  • #34   30. maj 2016 Fortæl hvad der bliver afmonteret? smiley

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #35   30. maj 2016 #34 Tja hvad er det hendes spoergsmaal handler om ?

  • #36   30. maj 2016 #35 intet omkring decideret afmontering AFAIK

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #37   30. maj 2016 #36 Ok,ja det forklarer jo dine svar,troede sgu du mente det du skrev igennem hele traaden.
    Men hun vil fjerne sine tpms ventiler.


  • #38   30. maj 2016 #37 kom ind i kampen. Hun vil købe vinterdæk og fælge som ikke har tpms monteret... hun snakker på intet tidspunkt om at fjerne ventiler.

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #39   30. maj 2016 #38 Saa naar hun fjerner hjulene med tmps ventiler og monterer hjul uden tpms ventiler er de ikke fjernet ? Den bliver du sgu lige noed til at forklare.
    Kom ind i kampen...


  • #40   30. maj 2016 Til dit spørgsmål om du kan undlade dem, nej det kan du ikke, da lamper ikke må lyse til syn, og det samme gør sig jo gældende på landevejen.
    Så der kunne sagtens komme en konsekvens.

    Om det er forsvarligt gider jeg ikke kommentere på, men syntes nu der er et par stykker der går lidt over gevind her i varmen.


  • #41   30. maj 2016 Men der er som sagt 4 år til syn og kan jo synes den på sommerdæk

  • #42   30. maj 2016 #39 pr. definition er de ikke afmonteret. Hjulene er, det er korrekt.
    Hvis en forhandler kan tillade sig at smide et sæt vintersutter på stålfælge med i købet af en bil, med monteret TPMS, uden at vinterhjulene har det, så går det nok skal du se smiley


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #43   30. maj 2016 Ja som Buggi Boy skriver,noget helt andet er hvad der sker i et evt uheld hvis din forsikring finder ud af det,saa skal du nok ikke forvente mange kr fra dem i erstatning,der er pt ingen forsikringsselskaber i Danmark der forsikrer ulovlige biler...

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #44   30. maj 2016 #42 Hvis du afmonterer en ting fra din bil og ikke monterer den igen saa er den da lige noejagtigt pr definition afmonteret.
    Gaar det nok ? Aner det ikke,kan ikke se ind i fremtiden...


  • #45   30. maj 2016 Shiwa

    Om den kan synes eller ej er ikke det du spørger om jo.
    Hvis du bliver stoppet eller er indblandet i et uheld eller lignende kan du risikere at få noget af skylden alene pga. fejlen, da de nogle gange tester bilen og læser fejl ud.
    Så når du spørger til konsekvens, så kan du nok selv regne resten ud ikke... ?


  • #46   30. maj 2016 jeg stod selv med de samme overvejelser - men mener at have læst at bødestørrelsen var mellem 1000-1500 hvis man blev kontrolleret og bilen skulle have disse. Pr. hjul - altså smiley

    Så blev der købt 4 nye vinterhjul med TPMS smiley


  • #48   30. maj 2016 Kan se på dit profil-billede, at det højest sandsynligt er en ny Rio du har dig.

    Vi har en Rio, som er 2 år gammel og dermed uden TPMS-ventiler - og den virker ganske glimrende på hjul uden TPMS.

    Vores svoger har købt en Picanto og ville gerne have træk på den - det må han ikke, fordi der sidste sommer kom nye regler for små "pis-potter" der gør at de ikke må trække noget som helst.
    Dette til trods for at en af mine studiekammerater har en Picanto som er 1 år ældre og dermed falder under de gamle regler, gør at hun må trække 700 med bremser (tror jeg det er)

    Danmark er et skønt land når det kommer til biler (Ironi er bevendt)


  • #49   30. maj 2016 Til trådstarter. Er det ikke bare at få monteret de ventiler? Så dyre et de heller ikke. Og når de først er kodet, så skal de ikke kodes mere. Og som der bliver skrevet længere oppe er det ikke lovligt at køre uden hvis bilen har det orginalt. Åndssvag lov? Måske. Men er sagen uvedkommende.

  • #50   30. maj 2016 Hold nu kæft Danmark eller EU er ved og være hjernedød!!!!

    Jeg gad sku godt vide hvor mange ulykker der sker fordi folk punktere, mit gæt er at det kan tælles på en hånd..
    Det må satame være en rigtig skrivebords idiot som har fundet på det, man undres over at mennesket ikke er uddød for mange tusinde år siden..


  • #52   30. maj 2016 Tommy a
    Hvilke biler?


  • #54   30. maj 2016 Tommy A
    Det da den mest latterlige og intet sigende kommentar!!

    Hvad så med de biler der ikke bremser lige?.

    Jeg tvivler på du kan komme med ret mange eksempler på uheld, som ene og alene tilskrives et halv fladt hjul

    Der mærkes jo ret kraftigt at et hjul er halv flad!! Og TPMS giver jo INGEN beskyttelse mod dæk der sprænger, hvilket da er mange gange mere farligt, end en langsom punktering..

    Yder mere så vil det jo bare endnu mere presse folk til og køre på samme sæt dæk og fælge hele året fordi de ikke vil koste pengene i et ekstra sæt ventiler og kodning.


  • #55   31. maj 2016 Ove, hvordan skulle de tjekke den? Bare af ren nysgerrighed.
    For mig er der forskel på at købe vinterdæk til henholdsvis 6000 eller 8000 kr. Måske alle andre har så mange penge at 2000 ikke betyder noget, men det gør det for mig hvis ikke pengene blir brugt til noget jeg behøver


  • #56   31. maj 2016 Hvis din bil er udstyret med TPMS fra fabrikken, og du så vælger at montere hjul uden TPMS er dit problem.. Bilen tager ikke skade af det.

    Men hvis du kommer ud i en ulykke med bilen, og de opdager at sensorerne ikke sidder i hjulene, så dækker din forsikring IKKE.. Du hænger selv på hele regningen. Og så er 2000,- ikke mange penge set i forhold til eventuelle erstatningskrav.

    Sensorerne er en del af bilens sikkerhedsudstyr, om man vil det eller ej.


  • #57   31. maj 2016 Kris H det er da noget sludder.

    Selvfølgelig dækker forsikringen hvis der er uheld og dæktryks sensoren ikke er der.

    Hvis fejl og mangler på biler kunne gøre at forsikringen kunne skride fra regningen så ville 70% af bilparken ikke være forsikret så den skal du længere ud på bøhlandet med.

    Bilen kører ligegodt uden sensoren og hvis man er så imbecil til at køre bil at man har brug for en computer til at fortælle at bilen kører på et halvfladt dæk så bør man omgående aflevere sit kørekort frivilligt for så har man sku ingen føling med sin bil.


  • #58   31. maj 2016 Fra hvornår er TPMS indført på nye (går jeg ud fra) biler?
    Hvordan kan man se forskel på TPMS og almindelige ventiler?
    Er min bil (Alfa Giulietta 2011) indrettet til TPMS ventiler?


  • #59   31. maj 2016 01/01-2015 så vidt jeg husker

  • Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 228
    #60   31. maj 2016 http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/tpms-automatisk-daektrykmaaling
    Siden November 14' på alle fabriksnye biler


  • #61   31. maj 2016 selvfølgelig kan du sætte hjul på med helt gammeldags ventiler, du skal så bare leve med den gule advarselslampe. Det giver ikke andre problemer.
    Hvis du som man altid har gjort checker dit dæktryk en gang imellem er du Ok.
    Personlig ofrede jeg dog de 800kr til fire TPMS ventiler, da jeg ikke gad kigge på advarselslampen


  • #62   31. maj 2016 Erik l det er den ikke.
    Man kan se det på ventilen , der er monteret med en " møtrik"
    I min optik er de helt unødvendige og en fordyrende del som kun betyder at de fleste kommer til at vælge et billigere dæk.
    Det anbefales at skifte dem ved hvert dækskifte. Da de er drevet af et lille batteri, og kan blive ødelagt ved afmontage af dæk.


  • Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 228
    #63   31. maj 2016 #62
    De bliver jo kun ødelagt hvis dækmanden ikke ved hvad han laver


  • Jens S
    Jens S Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
    #64   31. maj 2016 Kan du ikke bare få kodet så dæktrykssystemet gør brug af ABS i stedet? Det er nok billigere end 4 nye sensorere - og så overholder den stadig loven om et fungerende dæktrykssystem.

  • #65   31. maj 2016 Det er da stadig en fuldstændig ligegyldig og skrivebords manøvre at indføre det..

    Man er da fuldstændig uegnet som bilist, hvis der skal være en lampe som fortæller at ens dæk er flad, eller halv fladt..
    Dk, uenig hele verden er sku ved og blive engang uduelige idioter som tro at elektronik og penge fra staten vil redde ens røv..

    Hvor herre til hest..


  • #66   31. maj 2016 #64
    Det kan ikke laves om.

    Til trådstarter.
    et sæt 15" til en rio med TPMS og conti vinterdæk koster 6495,-

    et sæt løse TPMS koster 1620,-

    og bare det at den hyler hver eneste gang man starter den, er nok til at jeg ville købe med.

    Sælger disse ting til dagligt:)


  • Jens S
    Jens S Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
    #67   31. maj 2016 #66

    Det kunne sagtens kodes om på min, dog ikke en Kia...


  • #68   31. maj 2016 #67
    Hvilken bil kører du i?
    Mazda kører stadig på ABS.
    Ford gjorde før, men er også med på ventilerne. Dog for det meste den samme, de andre mærker har mange forskellige??


  • Jens S
    Jens S Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
    #69   31. maj 2016 #68

    Mange kører stadig med ABS, feks VW og Audi.

    Kører Ford, og det kan godt kodes om fra sensor til ABS smiley


  • #70   1. jun 2016 Jens S. Hvordan vil du kunne kode en tpms ventil til abs, hvis der ingen tpms ventil er monteret på vinterhjulene? Et sæt tpms ventiler koster omkring 1.500 kr. plus montering mm. Og ja, tpms ventiler er en form for sikkerhed, og monteret mere fordi dovne billister ikke selv er i stand til, at hver gang der tankes, så tjekker man lige sit dæktryk. Sådan har man altid gjort gennem mange år, og burde kunne gøre det samme i mange år. Og ja, det er rigtigt, at hvis bilen er født med tpms ventiler skal systemet virke også på vinterhjul, altså skal tpms ventiler monteres. Men mange gør/har det ikke, og det forstår jeg godt, da det ikke er nødvendigt i en så kort periode, og man selv husker at tjekke dæktryk. Har en bekendt med en Ford, har nu i 2 vintre, kørt med vinterhjul uden tpms ventiler, uden advarsel lampen har lyst, og tpms ventiler er kun en pengemaskine, for værkstederne, som så kan tjene lidt ekstra, når der skal skiftes batteri på sensorerne, og om kodes mm. Originale sensorer koder sig selv ind i tpms systemet. Og sidst men ikke mindst, pas på når/hvis du får skiftet dæk hos en amatør. Dækskift skal gøres korrekt, ellers er der mulighed for, at ødelægge sensorerne, og en ekstra udgift til nye, på omkring 1.500 kr. for du vil helt sikkert få at vide, at dine sensorer var ved at være "udslidte" og ikke ville have en ret lang levetid tilbage.

  • #71   1. jun 2016 Tom,
    jeg kan høre du kommer alle de rigtige steder, med den historie du fyrer af der.

    Det er bestemt ikke noget værkstederne synes om, tvært imod.
    Vi ville helst være fri, der er utrolig meget bøvl ved TPMS systemet.

    Hvor mange kunder tror du, der brokker sig når de får en bil tilbage fra værkstedet med en lampe der lyser?

    Vi bruger tid på at kode hjulene hver eneste gang, og får ikke ekstra for det.

    Nogle biler melder først fejl efter 20-25 km, hvis de ikke er kodet rigtigt ind.

    Og prisen varierer meget, og de kan jo købes enkeltvis, hvis en skulle knække.


  • #72   1. jun 2016 desuden kan man ikke skifte batteri i dem, det er byt til nyt.

    og din bekendtes Ford, hvor gammel er den?

    og det Jens snakker om er ikke at kode ventiler til ABS, men at ABS systemet måler i stedet.
    Som de fleste gjorde for et par år siden.
    Da måler og sammenligner bilen omdrejningerne på hjulene, og kan derved registrere evt. lufttap.


  • #73   1. jun 2016 Hej. Jeg mener at nogle af de uoriginale tpms ventiler kan købes væsentligt billigere end 2000kr for et sæt. Personligt ville det største problem være den irritererende lampe lige op i hovedet;)

  • #74   1. jun 2016 Jeg har fået at vide at ventilerne koster lige over 2000 hos Kia. De fælge med dlk jeg havde kig på koster omkring 8000 med ventiler. Køber jeg privat med lign fælge uden ventiler koster de omkring 3500, der er en verden til forskel

  • #75   1. jun 2016 alt originalt er jo dyrt

  • #76   1. jun 2016 Ja, men har kun hørt de uoriginale skulle være noget bøvl

  • #77   1. jun 2016 Uoriginale kan give bøvl ja.

    Men 2000 er mere end hvis du ser på kia tilbehør, på deres egen danske side.
    Dem kan jeg sælge billigere:)


  • #78   1. jun 2016 Det kan være det er inkl montering så.
    Det nemmeste ville klart være jeg fandt dæk der havde det og så fandt nogle fælge de kunne smides på senere


  • #79   1. jun 2016 Citat Bivar: "Jeg har fået at vide at ventilerne koster lige over 2000 hos Kia. De fælge med dlk jeg havde kig på koster omkring 8000 med ventiler. Køber jeg privat med lign fælge uden ventiler koster de omkring 3500, der er en verden til forskel"
    Det kan jeg godt forstå. Jeg hører til den gammeldags type, som tjekker min bils væskeniveau, lamper og dæktryk ca. 1 gang om måneden. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg så for lavt dæktryk på et hjul. Det er kun når jeg har sat vinter- eller sommerhjul på, at de i ventetiden kan have tabt lidt.


  • #80   1. jun 2016 Jeg har monteret mange uoriginale ventiler. Intet bøvl indtil videre. Men jeg kan ikke forstå hvorfor du spørger, når du allerede har besluttet dig?
    BTW. Jeg har 4 biler, ingen af dem har tpms. Jeg mener ikke at jeg har sat nogen "børnehave" i fare indtil videre. smiley


  • #81   1. jun 2016 Jeg har stadig ikke besluttet mig. Jeg hælder til at lade være, men det er nok fordi der ingen skrækhistorier er med folk der lod være og kom slemt af sted smiley

  • #82   2. jun 2016 Man skal da osse være mere end almindeligt uheldig hvis en langsom punktering er årsag til uheld inden du mærker i bilen at der er noget galt.

    Jeg har gennem min tid som billist haft talrige langsomme punkteringer og man kan som regel mærke at bilen kører anderledes inden det bliver så slemt at trafiksikkerheden kompromitteres.

    Der er andre ting som nedsætter trafiksikkerheden markant men hvor politikerne af ukendte årsager ikke skrider ind.

    Nu tænker jeg bla. på baglygter der lovligt ikke behøver at være tændt og som er skyld i ulykker hver gang tågen sætter sig over Danmark.

    Jeg ville spare de penge det koster med tpms i vinterdækkene til en hver tid og ignorere dem der altid skal gøre en mus til en elefant.

    Hvis du kører uden tpms så dør baby. NOT!!!!

    Folk skal slappe lidt af og komme ned på jorden til os andre så se realistisk på tingene.


  • #83   2. jun 2016 Hehe fedt, tak jeg tror jeg undlader dem og finder nogle uden til vintertiden smiley

  • #84   13. jun 2016 TPMS er faktisk heller ikke altid så præcise, de kan godt variere op til 0,5 bar og hvis man kører med bare 0,4 bar for lidt tryk i sine dæk slider man dem 22 % mere. Jeg kører med Vipseal i mine dæk derved undgår jeg unødig lufttab og kan samtid ikke punktere. (Mindre almindelige punkteringer) Jeg har forsøgt at køre over søm og har ikke mistet dæktryk siden.

  • #85   13. jun 2016 P.P ABS "styret TPMS er ikke super præcist. Men dem med ventilfølere er noget mere præcise, og de reagere så snart at de sat op til det.

  • #86   13. jun 2016 Nogen der ved om jeg kan bruge et sæt vinterdæk med TPMS men købt og kørt på anden bil end en Kia Rio? Kan de bare omkodes eller?

  • #87   14. jun 2016 Det kan du godt bilen skal bare indstilles til at bruge dem.

  • #88   14. jun 2016 Okay så det er egentlig ligemeget om det er en Opel, Toyota eller Kia ventil? De skal bare kodes ind første gang, er det forstået korrekt?

  • #89   14. jun 2016 Jeg er ikke sikker på at man kan kode originale sensorer på tværs af bilmærkerne men sandsynligheden er der.

    Men kommer hjulene fra en kia kan de omkodes til en anden kia.


  • #90   14. jun 2016 Okay. Har bare fundet et sæt hjul til en fin pris men de har siddet på en Opel så det er jo lidt et sats. Håber nogen ved det med sikkerhed

  • #91   14. jun 2016 Hvis det er orginale opel ventiler kan de ikke kodes til en kia

  • #92   15. jun 2016 Okay tak. Det lyder som om det ikke er muligt at spare penge med de røv ventiler

  • #93   15. jun 2016 Joh, ved at undlade dem smiley

  • #94   15. jun 2016 Ville jeg også lige indtil der var razzia i min hjemby igår. Ved ikke hvad de skulle men han kommenterede mine nye dæk, så om de var mønster de kiggede ved jeg ikke. Tør ikke satse nu smiley

  • Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 228
    #95   15. jun 2016 https://www.tacomaworld.com/threads/anyone-built-a-tpms-pipebomb.174922/
    Folk er åbenbart begyndt at putte sensorerne i en hjemmelavet beholder, og så pumper de den op og smider i bilen. Så sætter du bare hjul på uden sensorer, og så er der ingen fejl i displayet smiley


  • #96   15. jun 2016 Ej det skal jeg vidst ikke begynde på haha

  • #97   19. jun 2016 Hans kj. Nej man kan ikke skifte batteri i sensorerne, hvilket jeg ikke var klar over. Men batteriet i en direkte TPMS har en levetid på op til 10 år.
    For god ordens skyld findes der 2 typer TPMS. Direkte, hvor der er monteret trådløst batteridrevet sensorer i hjulene. Så findes der et indirekte TPMS, som ved hjælp af bilens ABS sensor eller anden lignende sensor måler hastigheden på hjulene.
    Min bekendte Ford er med direkte sencorer, og fra 2014 hvis du skulle have interesse i det.


  • #98   20. jun 2016 Bivar, politiet vil sq ikke give dig en bøde for at kører rundt uden TPMS sensorer

  • #99   20. jun 2016 Er du sikker? I hvilken forbindelse er det så lovpligtigt? Er det kun ved syn?

  • #100   27. okt 2016 Bivar:
    Tpms ventilen har ikke noget at gøre med sikkerheden. Det er noget som EU indførte pga. Miljø. Alting skal jo være mere og mere grønt. Tpms ventilen er der kun for at fortælle at du kører med det rette tryk i dem. Hvis du kører rundt med det rette tryk, det vil gøre at du forbrænder mindre benzin, dermed mindre co2 udslip. Det har på intet tidspunkt været for sikkerhedensskyld, men fordi man skal pleje nogle personer som konstant brokker siger over forurening. Det er også derfor at der på samme tidspunkt blev indført gearskiftsindikator på speedometeret. Det er igen for at køre mest økonomisk. Intet er for sikkerhedensskyld, men miljøet.


  • #101   27. okt 2016 Seyit

    TPMS har mega meget med sikkerhed at gøre, hvis man har runflat dæk monteret. For der findes folk, som ikke kan mærke, at dækket er fladt og de risikerer at tage et motorvejssving med fuld fart og skride ud...


  • #102   27. okt 2016 Det er ikke meningen med det. Det er ikke derfor det er monteret.

  • #103   27. okt 2016 Sensoren koster næsten ingen ting det plejer og ligge mellem 150-250kr af stk og vi tager 200kr for at kode dem og så kan man parre dem med dine sommerhjul så du ikke skal kode dem hver år. har aldrig haft bøvl med TPMS system hvis man ved hvordan det skal kodes køre det altid

  • Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 228
    #104   27. okt 2016 #103
    Må man spørge hvem "vi" er?

    Da jeg anskaffede mig nogle vinterhjul skulle jeg have kodet dem. Det tog euromaster svimlende 800 kroner for (KUN KODNING), derefter valgte jeg at skaffe mig en Autel MaxiTPMS og har parret mine hjul en del gange nu.


Kommentér på:
TPMS undlade?

Annonce