{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.812 visninger | Oprettet:

Er led pære lovlige eller ej..? {{forumTopicSubject}}

Hej Bg'er

Vi er gået en mørk tid i møde og jeg ønsker mig noget bedre lys på bilen.

Jeg har derfor prøvet alverdens halogenpære uden den ønskede effekt.

Derfor overvejer jeg et Ledsæt i stedet. Men efter at have læst alverdens indlæg herinde, så er jeg ikke blevet klogere på om det er lovligt eller ej.. ikke engang på trafikstyrelsen kan jeg blive klogere.

Det jeg er kommet frem til er at selve "holderen" og pærene skal være CF og F godkendt.
samt der skal være ventilation iselve parabolen for at undgå kondens.
lygteglasset skal være led godkendt
pærens opbygning skal være med 360* belysning

Mit spørgsmål er så.. Hvis alle forholdene opfyldes er det så lovligt at eftermontere LED pære?
Og kan man egenligt få for meget "lys"

Jeg har kigget på dette sæt. Er der nogen der kan be eller afkræfte om det er et fornuftigt køb.?

Her tænker jeg på watt forbruget.
og ikke mindst lumen udbyttet. Kan man stole på de tal sælger oplyser?

Jeg frabeder mig at folk uden erfaring eller har noget relevant at kommentere på opslaget.

http://www.ebay.com/itm/351876521961?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er led pære lovlige eller ej..?
  • #1   27. dec 2016 De skal være E mærket før du må bruge dem. Og dine lygter skal være mærket til brug med LED og det er dine halogen lamper ikke.

  • #2   27. dec 2016 Kort og kontant svar tak for det smiley

  • #3   27. dec 2016 Som svaret ovenfor. Er lygten ikke godkendt til led kan alt andet være ligemeget
    Er pæren ikke godkendt så er svaret det samme.


  • #4   27. dec 2016 Enig i det ikke er lovligt.

    Men men men.

    Sådan som jeg læser det, er de fleste LED pærer idag, lavet til og lave asymmetrisk lys, og lyskilden er på 360 Grader.

    Hvilket i mine øre lyder som en fuldstændig sammenligning mellem halogen og LED

    Det gør det ikke mere lovligt, det ved jeg. Men jeg har tænkt mig og prøve et af de der kits til en 3-400kr

    Hvis de lyser som forventer (Lovligt) og ikke spreder det ligesom Xenon. Så skifter jeg hele svineriet ud tror jeg smiley


  • #5   27. dec 2016 Det jeg har hørt, er at LED pærer i originale paraboler er det giver det absolut dårligste lys overhovedet.

    Måske nogen herinde har erfaringer ?


  • #6   27. dec 2016 #5 ikke enig overhovedet..kører med 40/80W led i min alto giver meget bedre lys end de latterlige svage H4 den er født med ..eneste ulempe er hvis det sner..så laver led ikke noget varme til at holde lygte glasset fri for sne

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #7   27. dec 2016 Skift forlygteren hvis de er blevet matte, skift ikke til noget thansen skidt, og køb så nogle ordentlige pære

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #8   27. dec 2016 #4
    Xenon spreder ikke lyset mere end led og halogen, det er lygten og fejlmonteringen der spreder lyset


  • #9   27. dec 2016 #6 præcis tænkte jeg også med varmen. Men varmen fra positionslys, hvis man bruger standard t10/w5w pære er det så ikke nok til at smelte sne/is væk? Heldigvis har vi ikke den problem i Danmark men alligevel smiley

  • #10   27. dec 2016 Grunden til du mener xenon "spreder" lyset, er netop pga lygten ikke er designet til det. De rigtige Xenon lygter har som regel en "glaskugle" lignende ting i, som netop fokuserer lyset så det er præcist der hvor det skal være. I en normal halogen parabol, virker det derfor overhovedet ikke. Derfor er der faktisk mange som bliver skuffet over lysudbyttet når de sætter xenon i ikke godkendte lygter, og så blænder de andre som ind i helvede.

    Da jeg skiftede lygter på min E36, fik jeg fat i nogle halogenlygter, men med "glaskuglen" i, til nærlyset. Selv med normale pærer forbedrede det lyset drastisk. Med nogle Phillips Xtremevision i, var lyset 95% så godt som mine forældre E39 med originalt xenon - nu kunne man satme se noget!

    Så mit råd: Find ud af, hvad der findes af andre lygter til din bil, om man kan få noget bedre der, og så noget ala Philips Xtremevision (eller den nye Rallyvision, den har jeg selv i, og hold da kæft der er lys!)


  • #11   27. dec 2016 De "runde kugler" i lygte, heder DE linser.



  • #12   27. dec 2016 Og DE står for Dreifach-Ellipsoid Som netop samler lyset til en stråle

    profilbillede
  • #13   27. dec 2016 Lg mine lyser ikke godt nok

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #14   28. dec 2016 #10

    i går kl. 19:07
    Grunden til du mener xenon "spreder" lyset, er netop pga lygten ikke er designet til det. De rigtige Xenon lygter har som regel en "glaskugle" lignende ting i, som netop fokuserer lyset så det er præcist der hvor det skal være. I en normal halogen parabol, virker det derfor overhovedet ikke. Derfor er der faktisk mange som bliver skuffet over lysudbyttet når de sætter xenon i ikke godkendte lygter, og så blænder de andre som ind i helvede.

    De her glaskugler/DE-linser, de giver ikke bedre lys det er sådan set lige modsat de stjæler en del af lysudbyttet
    De giver også en mere markant lysstråle, i forhold til dine gamle reflekter lygter som giver et diffust lys, deraf illusionen med hensyn til det dårligere lys på vejen.
    Xenon pære til reflekter lygter, de har en lille afblænding på selve pæren, de har de her Kina kit i unge mennesker køre med i jeres gamle golf 3 m.f de har ikke den afblænding på pæren og det er en af grundene til at i blænder modkørende og har dårlig lys på vejen


  • #15   28. dec 2016 Jeg har bare godkendt pære (osram nightbreaker laser) i H4. lygterne er justeret rigtigt det ved jeg. Men idag oplevet jeg 2 biler flashede med langlys til mig. Tænkte bare pærerne lyser heller ikke alt for kraftig synes jeg?

  • #16   28. dec 2016 Tågelygterne var ikke tændt.. Positionslys virker også som det skal. Måske er det bare dem som troede jeg kørte med langlys ved jeg ikke

  • #17   28. dec 2016 ...... eller nogle du kendte, som har fået ny bil smiley :-) smiley

Kommentér på:
Er led pære lovlige eller ej..?

Annonce