{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.090 visninger | Oprettet:

Bo H
Bo H
Tilmeldt:
19. feb 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Hjælp til skift af Tandrem/Vandpumpe Opel Astra G {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg står og skal ha skiftet tandrem og vandpumpe på min Opel astra G fra 98. Motoren er en 1.6 8v x16szr. Jeg håber på lidt hjælp til tilspændings moment på de forskellige ting. Moment på bolten til remstrammerhjulet og de 3 små bolte der holder vandpumpen? Og så ved jeg også at det øverste store hjul der sidder på knastakslen skal af for at få det bagerste plastik af og komme til vandpumpen. Hva gør i når det skal på og spændes igen? Med luft? og nogen der ved hvor meget moment den skal ha med momentnøglen den store bolt på det øverste remhjul? Og til sidst moment på den bolt der holder remstrammeren til generatorremmen. Håber på hjælp og håber ikke det var alt for rodet skrevet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til skift af Tandrem/Vandpumpe Opel Astra G
  • #1   19. feb 2017 Giv boltene noget skrue sikring/loctite

    Har aldrig selv spændt remhjul osv med moment bare sørg for at det er godt spændt og med gevind sikring så de ikke ryster ud smiley


  • #2   19. feb 2017 Så,vidt jeg husker er det slet ikke nødvendigt og skille alle de ting af.

    Self skal du have generator remmen af, og dækslet til tandremmen.
    Derefter kan du skrue remskiven til generatoren af krumtappen, der sidder en flok umbracp bolte uden om den store bolt, af med dem og du kan tage remskiven af.

    Så kan du løsne vandpumpen, som er den der bruges til og stramme remmen med, og dreje den så tandremmen løsnes.
    Af med tandremmen, og ud med boltene til vandpumpen, så kan den drejes ekstra langt rundt, og tages ud af plastikdækslet.

    Også det sådan set bare og skifte strammer osv, også montere baglæns igen.


  • #3   20. feb 2017 Kent R : Nu plejer man jo at skifte vandpumpen sammen med tandremmen...
    Og hvis man ikke gør det skal man som det mindste skifte o-ringen da den vil med 95 % garanti være utæt med den nye tandrem så da den jo skal drejes rundt for at stramme remmen op.


  • #4   20. feb 2017 Og hvis du nu endnu engang læser min instruks, vil du opdage at han tager vandpumpen ud!!!

    Bare som Opel havde tænkt sig, og behøver at skille hele bilen af for det.


  • #5   20. feb 2017

    profilbillede
  • #6   20. feb 2017

    profilbillede
  • #7   20. feb 2017 Og ham her skifter godt nok ikke vandpumpe...

    https://www.youtube.com/watch?v=ovBaOMUCfyk


  • #8   20. feb 2017 Men husk nu at få skiftet din Termostat i samme omgang. Knasthjulet skal af, sidder ikke specielt godt fast, luftnøglen klare opgaven fint, og der er not i hjulet, så det kan ikke monteres forkert.

    Afmonter det bagerste Tandremsdæksel og skru Termostathuset af og skift Termostat og pakning. Husk termostaten skal ind og ligge i pakningens lille rille.

    Det er et must at skifte Termostaten når du nu alligevel skifter remme og vandpumpe.
    Det kan simpelthen ikke betale sig andet. Det er min mening smiley

    Mvh. Nicolai


  • Bo H
    Bo H Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #9   20. feb 2017 Har også tænkt mig at skifte termostat når jeg er igang smiley tak for gode svar. Og tak for data Buggi Boy smiley men som jeg har forstået det skal den store bolt i det øverste tandrems/knasraksel hjul øverste på billedet så kun spændes med 45NM kan det ikke passe?

  • #10   20. feb 2017 Det kan nok godt passe men du har dårlig mulighed for at holde igen når der spændes.

    Skru luftnøglen ned på lavt blus og så gi den et par nøk.. Hjulet falder ikke af, det kører jo rundt i spænderetning altså med uret smiley


  • #11   20. feb 2017 Du kan evt. holde hjulet med den gamle rem

  • Bo H
    Bo H Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #12   20. feb 2017 Okay smiley kan man skrue boltet ind med fingrene og så spænde den et par nøk med luft nøgle når den nye rem er kommet på og alt er samlet? Eller vil tandremmen så hoppe over? Er bare bange for hvis jeg spænder den uden tandrem at den så vil flytte sig fra mærket? Eller er det så bare at stille den hen på mærket igen? Når den står på mærket kan den ikke stå forkert? Masser af spørgsmål men better save than sorry som man siger smiley

  • Bo H
    Bo H Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #13   20. feb 2017 Og når vi nu er igang?? Skal jo ha skiftet kølervæske på den så tænkte på hvordan man udlufter den? Er der en udluftningsskrue på motoren eller er det bare låg af beholder og så vente til den har lukket op og begge kølerslanger er varme?

  • #14   21. feb 2017 Du drejer bare krumtapsmærket over på kl. 3 eller kl. 9 (når Tandremmen er afmonteret) så ved du at alle stempler står midt i cylindrene. Så er du sikker på at knasthjulet kan dreje hele vejen rundt uden at du får banket ventilerne ned i stemplerne.

    Og den kan sagtens udluftet sig selv, du starter op og lader låget til ekspansionsbeholderen blive afmonteret, ingen skruer at skrue på!

    Mvh. Nicolai


Kommentér på:
Hjælp til skift af Tandrem/Vandpumpe Opel Astra G

Annonce