{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.407 visninger | Oprettet:

Ny batteri teknologi kan give elbilerne det sidste skub :D {{forumTopicSubject}}

Professor John B. Goodenough som faktisk for omkring 40år siden opfandt teknologien bag Lithium batterier (som folk var skide ligeglade med dengang)

Er langt fra færdig med at bidrage til verden med sin udvikling af batterier.

Goodenough og hans hold har opfundet en batteriteknologi som vil revolutionere batterier som vi forstår dem endnu engang.

Det er et design som består af Sodium og Glas! yeps du læste rigtigt, batteriets 2 hovedkomponenter er Salt og Sand!

Batteriet er et "solid-state" batteri som betyder at det benytter Glas elektrolytter i modsætning til vores nuværende batterier som benytter flydende elektrolytter.

Fordelene ved batteriet er at det er meget sikrere, da de farlige kemiske reaktioner som man f.eks. ser i Lithium batterier der bryder i brand, slet ikke kan ske i denne nye type.

Desuden kan den op- og aflade meget hurtigere og har en "Energy Density" (Energi tæthed) som er 3 gange højere end f.eks. Lithium.
Og levetiden på batteriet er også mange gange længere end de nuværende teknologier.

Dette vil betyde at et batteri på størrelse med det som sidder i f.eks. en Tesla P100D ville kunne drive bilen næsten 2.000km!
Og man ville kunne lade den op på næsten samme tid som man gør i dag smiley

Teknologien er stadig i udvikling, men alle er enige om at det holder vand og det er muligt at lave et brugbart produkt! smiley

Forestil jer mulighederne
Kæmpe kapacitets batterier der koster stort set intet at producere.

Det vil revolutionere elbilerne, samt batteri pakker til huse, Vindmøller og Sol-farme

https://www.extremetech.com/extreme/245490-new-solid-state-battery-chemistry-glass-electrolyte-same-guy-pioneered-lithium-ion-cells


Kommentarer på:  Ny batteri teknologi kan give elbilerne det sidste skub :D
  • #1   16. mar 2017 Er der en videnskabelig artikel der understøtter dette?
    Brugen af et futurama meme, sænker validiteten i mit hovede smiley


  • #2   16. mar 2017 Der er et link i emnet smiley

  • #4   16. mar 2017 Det var også extremetech der brugte meme smiley

    Fandt også et link fra Fortune.

    Men spændende, specielt i forbindelse med min undervisning, hvor vi har fået to præsentationer vedrørende biogas og "grøn" energi.

    Så skulle dette batteri jo være super.
    For i mit hovede er alle elbiler noget røv, da man ingen rækkevidde har på dem. Men kan man nå 1000 km, så snakker vi om fremskridt smiley


  • #5   16. mar 2017 Yeps man kan opnå 1000km rækkevidde med et batteri der fylder og vejer det halve smiley

  • #6   16. mar 2017 Hvad jeg kan læse mig til, er der stadig lidt vej endnu. Der også nogle amerikanske studerende der har lavet et batteri der er mere effektivt end dette.

    https://techxplore.com/news/2017-02-long-lasting-battery-decade-minimum-upkeep.html



  • #7   16. mar 2017 Så giver teslas ide om solpaneler i tagsten samt Powerball til når solen ikke skinner (en del i dk) ligepludselig meget mere mening her i Skandinavien smiley

  • #8   16. mar 2017 jeg har skam allerede sol paneler med en powerwall smiley

  • #9   16. mar 2017 Så noget om det i Søndags på DR og så en bil som producenten hævdet at den kunne køre over 20.000 km på en tankning men det var nok overdrevet sagde værten på so ein ding.

  • #10   16. mar 2017 Muligvis, problemet er jo vi ikke rigtigt kan "gemme" den elektricitet der bliver dannet, når der virkelig er knald på vindmøllerne.

    Her nævnte de eksperter vi fik foredrag af, man kunne bruge den overskydende elektricitet på at lave biogas, så det blev "gemt" den vej igennem.

    Vi fik blandt andet et foredrag om Samsø, der er igang med et projekt om at være 100% selv forsynende på biogas området. Færgen der blandtandet sejler til Samsø, sejler på biogas lige nu(og diesel hvis nødvendigt) men det er vidst importeret fra Holland, hvor det istedet skal komme fra Samsø.


  • #11   17. mar 2017 Tesla har flere ideer til at opbevare overskudsenergi, p.t. er der en del snak om et anlæg Elon Musk har sagt han kan levere til Australien, som kan forhindre blackouts, ved at opbevare overskudsstrøm i kæmpe PowerWalls.

    Men efterhånden som der kommer flere elbiler, bliver der også flere aftagere til strøm døgnet rundt. Nogle elselskaber tilbyder lavere elpriser når de har størst overkapacitet, og det kan man jo nemt planlægge opladning af sin bil efter. Jeg kan eks. gennem et API nemt styre hvornår jeg vil lade, jeg kan sende kommandoer til bilen om at starte/stoppe med at lade.


    profilbillede
  • #12   17. mar 2017 Den med opladningen er også mulig i min fars Mercedes, flere og flere mærker begynder af implementere IoT i deres biler.

    Problemet med elbiler i danmark er en mangel på lade stationer. I starten da Tesla blev introduceret og afgiften var normal, så var det let at finde en lade station, men efter den periode hvor afgiften var fjernet, er der nu kommet så mange biler, at man kan risikere at holde i kø for at lade bilen.

    Derfor er der en jeg kender, som ikke skal have en Tesla næstegang, fordi besværet ikke er det værd.

    Uden at have søgt på det, er Powerwalls ikke bare et batteri ?
    Fordi, så står man stadig i samme situation med batteri teknologien ikke er moden nok endnu, da de powerwalls så skal være enorme.


  • #13   17. mar 2017 Ideen med PowerWall er at de skal bruges i private hjem, og derfor er de relativt små. Der er vist en ny version på vej.

    Det med kø ved ladestationerne forstår jeg bare ikke. Med en rækkevidde på 4-500 km burde langt de fleste kunne nøjes med at lade hjemme. Det er destinationsladere, og ikke ladere man skal bruge istedet for sin hjemmelader.

    Men der er nok en del som hellere vil lade gratis ved en supercharger, end betale for at lade hjemme. Jeg er ret sikker på at Tesla vil indføre nogle stramninger, det har de allerede gjort, og jeg tror der kommer flere, for at undgå at der bliver for lange køer.

    Jeg har kun brugt superchargers ifm. ture der har været længere end bilens rækkevidde, og det er sket to gange på 1.5 år.


  • #14   17. mar 2017 Thomas

    Ja en powerwall er bare et batteri

    Mine invertere er sat op til først og fremmest at levere det strøm huset har brug for her og nu, derefter lader den batterierne op (kan tage ca 10-12 kwh) og så først når de er fulde så sender den overskudsstrøm ud på nettet.

    Når solen så begynder at gå ned, og husets forbrug overstiger det som solpanelerne kan levere, så spæder den op med strøm fra batterierne, og derefter overgår det 100% til batteristrøm indtil batterierne er afladet.

    Og næste morgen starter processen forfra smiley

    Det er ikke nogen super go forretning, men jeg kan godt lide tanken om at det strøm jeg bruger ved jeg med sikkerhed der er producereret grønt smiley


  • #15   17. mar 2017 Det lyder jo smart, hvor effektivt det er, ved jeg intet om smiley

    Skal ærligt indrømme at jeg ikke tænker særligt grønt og er heller ikke fortaler for bæredygtighed smiley
    men har dog i forbindelse med min udannelses fået en smagsprøve på nogle forskellige grene af det. Nogle af mine kammerater er igang med at udnytte spild der opstår ved solcellepanelerne og hvis det virker, kan du jo altid få sat det til dine solceller paneler smiley


  • #16   17. mar 2017 Det kunne være fedt smiley

    Jeg er altid åben overfor nye ting inden for grøn energi.
    Jeg har også i planerne at få et sekundært solcelle anlæg og en meget større batteri bank, til når jeg skal have en Elbil, så jeg kan sætte bilen til at lade om aftenen fra strøm der er blevet genereret i løbet af dagen smiley


  • #17   17. mar 2017 Så nærmer vi os. Øget der kan dække en del af behovet. Så mangler vi bare at fabrikanterne begynder at bygge ordenligt elbiler. VW er en af dem der har set lyset og laver el i deres nuværende modeller så man kan få en pæn bil. Noget Tesla var de eneste der kunne lave.
    Den nye X er desværre grim men den må trække trailer så det gå frem af.


  • #18   17. mar 2017 Mercedes har da også gang i El, de har deres hybrid modeller smiley og samme har BMW.

    Så der kommer flere og flere alternativer til Tesla osv.

    Men hvis du tænker EL udelukkende, så er det begrænset, men rent EL er virkelige heller ikke forfærdelig meget værd lige nu, når rækkevidden ikke er bedre, så vil et hybrid system i mit hovede altid være bedre. smiley


  • #19   17. mar 2017 VW har lige præcis IKKE set lyset desværre...
    For at lave en ordenlig elbil skal den designes fra bunden af.
    Ved at konvertere en almindelig bil til el, får man skæv vægtfordeling samt pladsproblemer til vitale komponenter

    Opel har set lyset ved at designe Ampera-E fra bunden af som en ren Elbil, også derfor at det er den eneste bil på markedet der kan måle sig med Tesla


  • #20   17. mar 2017 Thomas

    Jeg kan ikke se problemet i de nuværende Elbiler
    520km på en opladning er da ganske fint til at dække største delen af folks kørsels behov.
    og så er bilen jo frisk "tanket" hver morgen når den har stået i stikket natten over


  • #21   17. mar 2017 Det har du ret i Carsten.

    Vil heller ikke påstå den c350 hybrid vi har er særligt smart. De har nærmest. bare klasket batterier ned hvor reservehjulet skulle være.

    Men den er rigtig hurtig, så det opvejer det lidt smiley


  • #22   17. mar 2017 Men holder den reelt 520km?

    Fordi kører man lidt frisk, aircon, vinter, der er mange faktore der kan mindske rækkevidden,


  • #23   17. mar 2017 Det gør det jo også på en brændstof bil smiley

    Køre du med fuld smadder på aircon så køre du også dårligere på literen.
    Ligesom hvis man køre frisk til.

    Det koster energi, uanset om det kommer fra brændstof eller et batteri

    Same same


  • #24   17. mar 2017 Ifølge Tesla egen side, så vis man kører 135 så har du en range på 320 km.
    Godt nok på den gamle 85 model.
    https://www.tesla.com/da_DK/blog/driving-range-model-s-family

    Og de fleste der har råd til sådan en dyr bil, Tror jeg også typisk har en tungere fod.

    Problemet er bare benzin /diesel bilen kan køre længere end 320km på en tankning med 135 km/t smiley


  • #25   17. mar 2017 Opel's køre 520km ved normal brug.
    De testede det ved at køre den fra England til Paris motorshow på en opladning smiley

    Og den koster omkring 400.000.-
    Og med 200hk og 500nm syntes jeg det er ganske pænt smiley

    Min Astra OPC med ca. samme specs kunne ikke køre så langt på en tankfuld smiley

    Nu skal du også huske at en Tesla har 300-700hk, og finder du en benzin bil der har så mange kræfter går den sq heller ikke langt på literen smiley


  • #26   17. mar 2017 120 km/t er forfærdelig irriterende at køre i længden.
    Men rækkevidden på 4xx km, det er hvertfald bedre.


    profilbillede
  • #27   17. mar 2017 Jamen, hvis Opel har opnået det, så er det hvertfald et skridt den rigtige vej.
    Tror også det er forkert at størstedelen af alle elbil samtaler hurtigt drejer mod Tesla, fordi man anser dem for at være pionere på områder.

    Da så mange andre har en høj udvikling.
    Det er meget begrænset viden jeg har om DC motorer, men ved de har et optimalt arbejds punkt, så det anhænger vel af hvilken slags elmotor man bruger, og til hvilket formål smiley
    Så om man vælger en på 200 eller op til 700, er jo deres egen fejl smiley


  • #28   17. mar 2017 Det er jo lige det smiley

    Men jeg tænker at 200hk er rigeligt til de fleste.
    Og batteriet på en Tesa 85 er jo 85kwh
    Hvor Opels kun er 60kwh men kan køre længere på det smiley


  • #29   17. mar 2017 Men Ampera er grim som arvesynden så den er ødelagt på det grundlag. Samme stunt lavede BMW med i3'eren den og også grim ligesom Renualt fluence og alle de andre grimme grimme elbiler

  • #30   17. mar 2017 Synes nu Ampere er flot smiley

    Men tror mere man skal fokusere på de forskellige selskabers kunnen og eksperimentering af denne teknologi, der ikke helt er moden endnu. smiley


  • #31   17. mar 2017 Selskabberne skal jo sælge et produkt og før en bil er interessant skal den i første omgang være pæn. Der efter skal den være presset så den matcher størrelse og design.
    Det ikke rentabelt at producere produkter der kun bliver solgt til øko hippier fordi de er eldrevne.

    Den der ide med at Elbiler skal signalere elbil er virkelig forkvaklet. Byg dog noget pænt som Tesla gjorde med Tesla S. Og den kommende Tesla 3. Design der tiltaler folk


  • #32   17. mar 2017 Amepera-E er da en flot bil?
    Det er ingen Tesla nej, men hvorfor skulle Opel også lave noget der skal konkurrere med dem?
    Det er da langt bedre at lave en bil til det bredere marked, hvor der er kunder at hente.

    Crossovere er meget mere populære, så derfor er det et perfekt sted at starte

    og den skal da slet ikke sammenlignes med en I3, den ligner noget der er løgn.
    Ampera ligner da trods alt en almindelig bil


    profilbillede
  • #33   17. mar 2017 Den skriger EL BIL og syntes den er grim. Det ikke den værste jeg har set og den er klart pænere end Mocca'en men helt ærligt så den ikke ligeså flot som en G7GTE

  • #34   17. mar 2017 Den skriger da ikke af elbil?? nu må du sq stoppe, det er klart at dit indædte had til Opel skinner igennem her.
    Den ligner ikke mere en elbil end alle andre crossover modeller

    Er en Renault Captur så også en elbil eller hvad? smiley

    Og nu er en G7 GTE jo ikke hverken ren elbil eller en Crossover vel?
    Stop dig selv..


    profilbillede
  • #35   17. mar 2017 Eller hvad med en Nissan Juke? er det så en Elbil? smiley



    profilbillede
  • #36   17. mar 2017 Hader ikke Opel. Syntes bare de ser kedelige ud efter 14dage.,

    Capture lige er en benzin. Vogn. Ikke en pæn benzin bil men den ligner en benzin.

    Juke er lidt mærkelig ved sku ikke helt hvad den ligner.


  • #37   17. mar 2017 Haha jg vil gerne vide præcis hvad ved Ampera der skiger langt væk af elbil? smiley

  • #38   17. mar 2017 Fronten er for El bils afgift den minder lidt om meriva men dens lygter og kofanger udformning foran få mig til at tænke elbil,

  • #39   17. mar 2017 Der er masser af rene elbiler. Nissan Leaf, VW e-Golf, Ford Focus Electric, Chevrolet Spark og Bolt, Mercedes B-klasse, Tesla, Kia Soul etc.


  • #40   17. mar 2017 haha, du er langt ude mand XD

  • #41   17. mar 2017 Carsten J

    jo jo, men nu nævnte propellen jo Golf GTE som ikke er smiley

    desuden er rækkevidden på langt de fleste du nævner stort set ubrugelig


  • #42   17. mar 2017 Pst... ligesom Teslaen smiley smiley

    Men vi Kommer til at se langt flere elbiler, problemet er bare der typisk er enorme udviklings omkostninger forbundet med at lave en ny bil og i dette tilfælde, en elbil, samt markedet er ret begrænset, da Tesla nærmest har mættet markedet.


  • #43   17. mar 2017 Der er mange der kun har 30-40 km på arbejde og derfor sagtens kan nøjes med en af de elbiler der har kort rækkevidde. Som pendlerbil fungerer de ganske udemærket for de fleste.

    Markedet er langt fra mættet. Byen jeg boede i indtil for en måned siden, San Jose, er en by med indbyggerantal noget nær København, og der udgør andelen af elbiler ca. 10% af nybilssalget, og det er i kraftig vækst. Der er masser af potentiale for at sælge flere elbiler. Over 400.000 har betalt depositum på en Tesla Model 3.

    Jeg hører altid så mange argumenter for hvorfor elbiler ikke fungerer, men aldrig fra folk der rent faktisk har en elbil. Jeg har haft min Tesla siden august 2015, og har INGEN ulemper oplevet. Jeg har endda været på bilferie i den.

    Jeg kørte engang en tur på knap 600 km hvor der var familiemedlemmer i to andre biler der skulle samme vej, begge var alm. benzinbiler. Jeg kom 45 minutter senere end dem pga. jeg skulle lade undervejs.


  • #44   17. mar 2017 Tesla'er så hurtige og har så meget moment at man ikke kan undgå at udnytte det hver gang der er rødt og ved overhalinger osv, det kræver en hel del batteri som desuden begrænses efter et par gange pga temperaturen smiley
    Elsker deres bløde konstante træk og vi havde da snakket om en X'er indtil der kom afgift
    I USA kører der ikke rigtig stationcars og nok derfor tesla ikke har lavet en endnu, har 35 kg labrador der skal kunne komme med i bilen og det kan han desværre ikke i hverken model 3 eller S smiley

    Opel Anders er jo også en sedan og Kia soul samt b-klassen er ikke specielt kønne
    Men der mangler en el stationcar med træk og fornuftig rækkevidde så kunne vi sagtens finde på at skifte vores diesel Avensis

    Volvo har bygget en dieselhybrid som de eneste... Kan dette ikke svare sig som en overgang til rene elbiler?
    Eksempelvis vores BlueHDI der kører 30 på literen samt el drift i by/kø kørsel måtte da give noget økonomisk


  • #45   17. mar 2017 Ja har man 30-40 km, så er det super. smiley

    Men hvad køber de så af elbil? Er hybrid med i det du tæller ? smiley
    Og ja, der er kæmpe potentiale for elbiler.

    Altså.. det er vel også de færreste der brokker sig over den bil de har købt i dyre domme, men skal ikke gøre mig klog på dine bekendtskaber.

    Ved blot dem jeg kender finder rækkevidden et problem. smiley
    Plus det også er i min fars bil, men det er dog heller ikke en ren Elbil.

    Ja, det kan sagtens lade sig at gøre med lange roadtrips. Der var en Tesla der var kørt fra Danmark til Spa sidste år, der har nok været lidt opladninger undervejs smiley


  • #46   17. mar 2017 Thomas, nej, de 10% er rene elbiler. Tæller vi hybrid med snakker vi nok omkring 30% af nybilssalget.

    Nissan Leaf og Tesla Model S er de mest solgte, men jeg ser godt nok også mange Focus Electric og e-Golf, nok især e-Golf har fået godt fat. Der kører også mange Chevrolet Spark elbiler.

    Både Chevy Bolt og Tesla Model 3 kommer helt sikkert til at dominere. Der er rækkevidde over 300 km til en startpris omkring de 200.00 kr. (højere i DK pga. afgift)


  • #47   17. mar 2017 Kasper, Mercedes har bygget en c300h som er en dielsel hybrid, så den får Volvo sku ikke alene æren af. smiley

  • #48   17. mar 2017 Cool det vidste jeg ikke smiley

Kommentér på:
Ny batteri teknologi kan give elbilerne det sidste skub :D

Annonce