{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.106 visninger | Oprettet:

C4 Cactus Vs. 208 - km/l {{forumTopicSubject}}

Hej

Sidder lige og diskuterer lidt opgivne km/l, og uanset hvor urealistiske de er, er der stadig en del eksempler der kan undre, fx:

CitrCitroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi 100
Egenvægt: 1070 kg
Km/l: 32,3

Peugeot 208 1,6 BlueHDi 100
Egenvægt: 1265 kg
Km/l: 33,3

Vi snakker biler med identiske motor, samme årgang, og alligevel er C4 Cactus opgivet til mindre til trods for den vejer "enorme" 200 kg mindre, hvilket trods alt er en slat.

Personligt tvivler jeg på luftmodstanden er enorm stor og man burde kører længere pr/l i virkeligheden med C4 Cactus, eller ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  C4 Cactus Vs. 208 - km/l
  • #1   23. mar 2017 Det er prisen for at køre med de der grimme puder på døren.

  • #2   23. mar 2017 #1 haha nailed it!

  • #3   23. mar 2017 Det interessante er, at de har samme 0-100 tid, trods den ret store vægtforskel, så noget tyder på at Citroën'ens design (eller noget andet) koster i både performance og brændstoføkonomi.

  • #4   23. mar 2017 Ellers er Citroen bare mere realistiske med brændstof forbrug. Tyske mundigheder har testet 1.6 bluehdi motorer, og de går rundt 30% mindre literen end opgivet praktisk set.

  • #5   23. mar 2017 Der kan jo også være forskel på gearingen.

  • #6   23. mar 2017 De går vel begge 3000 omdregninger ved tophastigheden

  • #7   23. mar 2017 Sådan en Cactus går ikke mere end 19 km på en litter så de har et problem i mine øjne.

  • #8   24. mar 2017 det ikke meget de nyere 1.6 hdier køre troede de var komme lidt længer op jeg har selv en Peugeot 307 med alt i udstyr det også en 1.6 hdier den første af de typer 109 hk den går altid mellem 18 og 20 km literen så ville have forventet mere af den videreudvikle 1.6 hdier

  • #9   24. mar 2017 Det er svindel fra bil fabrikanternes side når man lover over 30 km på en litter og bilen køre kun 19 km litteren. Jeg er glad for at ha en god gammel golf2 der går ca 18-19 km på en litter.

  • #10   24. mar 2017 Har i gennemsnit over 65.000 kørt lidt over 24 km/l men kører også 160+ i den engang i mellem når jeg skal hjem om natten og der er den virkelig tørstig
    Hvis jeg tøffer bag en lastbil på motorvejen kan jeg køre 35-38ish i snit og på motorvejen med 130 kører den 16-18
    30 er ikke umuligt på landevej men man skal være meget påpasselig hvordan man kører
    Man skal ikke sparke meget til bilen før den bliver uøkonomisk men hvis man kører stille og roligt kan man sagtens presse den til at køre langt smiley

    Min egenvægt står til 1285 kg men ved ikke om det er pga udstyr smiley


  • #11   24. mar 2017 Det er problemet med dem og folk tror en ny bil er bedre miljømæssig i forhold til en gammel bil men det er de ikke. Min golf2 går i snit ca 18-19 km litteren og den er fra 1989 så er der lang tid til nutiden biler der koster på grund af teknik.

  • #12   24. mar 2017 min det mest jeg har kørt i den er 23 km literen og det når jeg køre til Tyskland en tur hvor den køre på Cruisekontrolen men med blandet kørsel får jeg den ikke over 20 literen målt per km på en tank for stoler ikke på den der siger hvad man køre i gennemsnittet vis bordcomputeren for så når jeg måler den på en tank får jeg 18 til 20 literen og bordcomputer står nogen gange helt ned til 3.9/100 det hænger ikke helt sammen :)men jeg giver den da noget gas lægger sjælden og køre blødhat men køre heller ikke vildt

  • #13   24. mar 2017 De 24 er på snit med tankede liter på tankkoret men målingerne er selvfølgelig bare fra kørecomputeren men den var 0,4 km/l fra over 65.000 så synes det er okay at gå ud fra den smiley
    Hvorfor viser din ikke km/l

    En C4 cactus står til 1240 kg i BlueHDI ifølge Citroëns hjemmeside og den sparer vel lidt vægt ved ikke at benytte skivebremser osv smiley


  • #14   24. mar 2017 vil så lige jeg har selv haft mange golf 2 diesel biler og ja mine kørte mellem 17 og 22 på literen så der er ikke meget forskel anden end golf 1.6td kun hade 60/72/80 hk max og min 1.6 hdi har 109hk den er noget hurtigere og så der hvor forskellen er at min hdier må kun forurene 0.51 og golfen 2.50 eller er det 3.00 så den vil jo forurene mere

  • #15   24. mar 2017 jeg kan vælge mellem begge km/literen og km/100km

  • #16   24. mar 2017 Kan jeg sikkert også men hvorfor bruger du L/100 det er da forvirrende. smiley

    Er din også en Allure?


  • #17   24. mar 2017 Jeg tanker min golf og køre og tanker og regner ca hvad den køre og det gør vi også med min kærestes Audi 80 2,0 som køre ca 11,5 km på 1 liter benzin smiley .
    Vi er billig kørende da jeg selv skifter det meste i bilerne ellers kunne det ikke gå samt køber flere dele på EBAY til halv pris.


  • #18   24. mar 2017 for den giver mere gennemsnittet over længer km hvor den anden kun fortæller det man køre nu vis du ved hvad jeg mener

  • #19   24. mar 2017 Vi betaler så 120 kr i afgift og har da heldigvis ikke haft andet end service og regner da hellere ikke med der er noget mekanisk der skal skiftes i de næste 65.000
    Måske dæk og evt vinduesvisker da forruden er revnet og river bladet i stykker smiley


  • #20   24. mar 2017 jeg holder også selv mine biler køres med alt det indebære så køre nu også billigt

  • #21   24. mar 2017 Men bruger du ikke trip 1 og 2? Har 2'eren kørende på siden vi fik den og 1'eren starter jeg som regel ved tankning og det nuværende kigger jeg aldrig på det hopper op og ned konstant smiley

  • #22   24. mar 2017 det jeg gør er bare og nulstille bordcomputeren når jeg tanker og ser hvad den står på oppe i det store display så passer det sig selv så kan jeg se hvad den har køre når jeg tanker igen og så kan jeg se gennemsnittet på den også har aldrig rigtig brugt alt det andet har godt set der er flere ting når jeg trykker igennem menuen

  • #23   24. mar 2017 Ja det er jo mit problem at en golf2 koster meget i vægt afgift men jeg er glad for den da jeg selv har hentet den i Tyskland og den står som ny. Audi en står også som ny. Håber at vores biler holder længe uden rust.

  • #24   24. mar 2017 har selv haft over 10 golf2 1.6 td det var så næsten altid gulplade biler og som nummer to bil men den hdier jeg har nu koster nu det samme som de gamle gulplader gør da det også er en gulpladet så der er ikke meget forskel

  • #25   24. mar 2017 Kører din bil også længere på vinterdæk? Nu er mine vinterdæk kun 15" og 185 brede men de kører mindst end halv km længere end de std sommerdæk?

  • #26   24. mar 2017 ja den køre lidt længer på vinterhjul men nu har jeg så også 18 tom på som sommerhjul så det kan jeg godt se og mærke når de kommer på igen

  • #27   24. mar 2017 køre omkring 20 nu med blandet kørsel og med sommerhjul går den 1 til 2 mindre

  • #28   24. mar 2017 Det der irritere mig mest er man ikke kan se temperaturen når CarPlay kører smiley
    Det er super ærgerligt at man skal skifte væk fra kort eller Spotify for at se temperaturen

    Ellers så synes jeg ikke jeg har haft nogle problemer udover den rasler i tomgang men det er vist helt okay smiley


  • #29   24. mar 2017 Kører 20 i vores Avensis 2,0 stationcar smiley

  • #30   24. mar 2017 okay vores passat variant tdier den går ikke mere end max 16/17 ved pæn kørsel men den er så også tung det vejer jo 1535kilo så det trækker jo godt ned af

  • #31   24. mar 2017 Ja vores vejer 1650 + der er en del værktøj bag i som regel men den er også dejligt højt gearet
    Kører 210 ved 3500 og du kan holde den ved 1300 på landevej smiley


  • #32   24. mar 2017 Der er ikke sket meget siden at de gammel Disel motor kørte til nu hvis man tænker på den tekniske fremskridt? DE motorer det skulle køre nu til dags skal køre mindst 45 km litteren.

  • #33   24. mar 2017 De kunne køre meget længere men man går mere op i forurening end km/l

    Temperaturen er langt fra optimal for km/l men nedsætter udslip samt partikelfilter tager en del brændstof og nu vores der kører med Adblue bruger sikkert også en del ekstra smiley


  • #34   24. mar 2017 ja det vil jeg give dig ret i men det kostet jo også på literen ved de nye bliver er bleven tunger pga udstyr og sikkerhed og de presser flere hk ud af dem ville mene vis de droppet udstyr og sikkerheden så vægten stadig var mellem 700 og 900 kilo for en mellem bil så ville de køre længere literen end de gør men vil nu heller have lidt mere sikkerhed og udstyr nu når man vil have en nyere bil ikke fordi jeg ikke er vild med ældre og gamle biler uden alt det og Idag vis jeg evt fald over en rustfri golf1er eller 2er så hade jeg nok købt en igen mere for hyggens skyld

  • #35   24. mar 2017 har selv partiklerfilter på min men med det gamle cerin til at rense med vis jeg husker rigtig på navnet

  • #36   24. mar 2017 Jeg er begyndt at kigge på https://www.spritmonitor.de

    Det meget mere reelt end at kigge på forhandlerens skilte. De oplyst unaturligt højt for at spare afgift og grøn ejerafgift. Nå det sagt så ville jeg vælge Cactus med skifte robot selvom det køre skidt bliver bilen så meget federe af at havde bænksæde


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #37   31. mar 2017 Jeps - spritmonitor er god som en rettesnor...

    Og nærstuderer man tallene lidt, opdager man noget: de fleste biler kører inden for få procent det samme antal kilometer på literen nu, som for tyve år siden...!

    Bevares, der er da lidt variationer, og nogle bilmærker har været dårligere til at optimere for tyve år siden end de er nu og omvendt.

    Men det generelle billede er det samme: en benzinbil fra 2014 kører i praksis inden for 1-2km/l det samme som den tilsvarende model fra 1994. På dieselbilerne er forbedringerne ofte lidt større - men ikke revolutionerende.

    Den store forskel er, at mens de officielle forbrugstal passede nogenlunde for tyve år siden (forstået sådan, at op til halvdelen af bilisterne faktisk nåede det opgivne forbrug), så er de i dag er det rene løgn (forstået sådan, at ingen kan nå forbrugstallene)!

    Bevares, bilerne er generelt både blevet tungere og har fået flere hestekræfter. Men det ændrer ikke ved, at både en Polo og en Passat benzin i praksis inden for 1 km/l kører lige langt i årgang 1994 og 2014...tjek selv!

    Selv omtalte Peugeot 208 er forbedret mindre end 4 km/l i forhold til en 205. Men dengang kørte gennemsnittet de opgivne 19km/l - mens de 33 km/l opgivet i dag er +10 km/l for højt...!

    Det hele ville egentligt ikke betyde så meget - hvis det ikke lige var fordi den "grønne" ejerafgift var direkte afhængig af, hvem der lyver bedst! Der er faktisk ofte mere end fem tusinde kroners afgift OM ÅRET til forskel på det reelle tal og løgnen!


Kommentér på:
C4 Cactus Vs. 208 - km/l

Annonce