3.987 visninger
|
Oprettet:
Diesel vs benzin motor {{forumTopicSubject}}
Godmorgen derude.
Alle ved som udgangspunkt at en diesel motor kan holde til mange km 300-500.000km
Men hvad er folks erfaring vedr. Benzin motor og km i motoren? Tænker hhv. en V6 og V8 motor benzin
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 462 Emner: 201 Svar: 1.042
Jeg tror hvis man køber en moderne benzinbil UDEN turbo og lader den opleve få koldstarter, så kan den vel også holde 500000 km - selv for en mikrobil. Jeg kan nemlig umuligt forestille mig at motoren er bygget af dårligere materialer med dårligere tolerancer end dengang. Det er muligvis alle mulige sensorer etc der går i stykker før selve motoren står af.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Meget få producenter bygger ordenligt motore de gider ikke. Det overflødigt især da firmaer som Eks VAG kan smide en regning i hovede på en bilejer på 50.000kr for ny motor på deres 5år gamle bil, de vil bare smile og køre kortet igennem uden brok.
Har haft mange benzinbiler med 350.000km. På uret der har ikke været motor fejl der fik mig til at sælge eller skrotte.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.449
og samme er vel gældende for Vw Lupo 3L der har samme motor.
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 948
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 4 Emner: 95 Svar: 342
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
For at få mere effekt på diesel motorer køre de med meget hører tryk på både luft, brændstof og kompression, og det slider dem meget mere end "gamle" diesel motorer
De diesel motorer der kunne køre 1mill km. var også meget ineffektive og effektsvage
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.362
Jeg har bygget en gammel volvo 244 med en turbomotor fra en 940, med 430.000 km på klokken, den så fuldstændig ud som ny, fik et sæt nye plejllejer, bare for at være sikker på den kunne tåle 350hk. Honemærkerne, og krumtapslejerne var ikke til at se havde kørt. Og det er altså en 2,3 turbo med kun 135 hk originalt.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.829
Det var dog også en anden tid, hvor 54 hk var helt normalt
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
det du siger er umuligt at stille op på den måde..
Det kan godt være en gammel mercedes eller vw golf 2 diesel motor kunne runde +500.000km uden problemer..
men idag så skal der i en moderne vw diesel motor have skiftet partikel filter, turbo, dyser, kobling måske 2-3 gange inden den rammer 500.000km og så er vi slet ikke begyndt at kigge på DSG gearkasser, og hvis man så har brugt 50-100.000kr på reperationer inden den runder 500k og motoren stadig kører, hvad nytter det så..
Men noget der ikke eksisterer kan jo heller ikke gå i stykker.. så en moderne benzin motor uden turbo og manual gear vil i gennemsnit være meget billigere at holde kørende rent driftsmæssigt
jan 2012
Følger: 20 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 213 Svar: 1.185
den har gået 500.000 km den skal dog snart skrottes. Med det er pga rust
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Mine egne biler er vel gode eksempler på det sidste. Min Tesla vil med sikkerhed ikke blive gammel. Batteriet og motorer holder nok 10-12 år, det kan dog byttes til nyt, men alt elektronikken, sensorer, software etc. vil være håbløst forældet. Jeg er allerede en generation bagud, de nye Tesla har sensorer jeg ikke har. Og generationen før min kan ikke engang køre med det software jeg kører med.
Og min Audi er spækket med dyr mekanik i drivlinjen, der skal ikke gå meget galt, før værkstedsregningen ryger over 100.000 kr. Motoren er nok heller ikke designet til at holde til 500.000 km. Den vil sandsynligvis blive kasseret inden den rammer 300.000 km.
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 948
I sidste ende hænger det i højeste grad sammen med service, vedligehold samt kørselsmønster.
Jeg har både selv ejet, samt kender mange der ejer moderne dieselbiler der har gået langt over 2-300.000 km uden nogensinde at fået skiftet nogen af de dele du nævner. De biler får alle service på anerkendte værksteder hvor man er specialist i mærket, bilerne overholder deres serviceintervaller, samt at de kører km hvor de bliver gennemvarme i langt de fleste kørte km.
Samtidigt kender jeg en der har oplevet det du skriver, men den helt gennemgående forskel er at ham der har haft problemerne har koldstarter og kold motor i ca 70% af sin kørsel, og bilen ofte får tæsk på de korte ture.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
En golf 2 diesel har jo aldrig haft problemer med koldstartere og bykørsel, men det er blevet et problem idag, jeg forstår ikke folk de bare affinder sig med at det skal være så besværligt og dyrt at eje noget der er så skrøbeligt... Og hvis bilerne så blot kørte meget længere på literen, det gør de ikke engang ? i bedste fald kører den 70% så langt som fabriksopgivelsen...
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 948
Derudover lever vi generelt i en 'brug og smid ud' kultur, og det er unormalt at ting bliver bygget til at holde i årevis ift 'gamle dage'
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
Så er der min A3 med 1.8T som har været pålidelig nok. På 190k har den været igennem 1 kobling, 1 vandpumpe, ledningsnet til klima og 1 ABS føler, med den effekt den har nu i snart 100.000 km. Det syntes jeg er okay.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 889
Så enig med flertallet - hvis du behandler din motor ordentlig (olieskift mm. og lader være med at fyre den af i koldt tilstand) så holder motoren længere end resten af bilen - uanset om det er benzin eller diesel.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
https://www.google.dk/amp/www.autoblog.com/amp/2013/09/18/irv-gordons-volvo-p1800-has-hit-3-million-miles/
Knap 5 millioner km tilbage i 2013
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2009
Følger: 17 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 407
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
1mio mill på 15 år betyder den har kørt 300km HVER dag ÅRET rundt i 15 år.. Hvem har tid eller overhovedet råd til at køre så mange km... den skal jo til service hver måned ?!?
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
men din makker arbejder ikke 365dage om året.. og selv hvis han gjorde så ville det tage ham 50år at køre 5 mio km, hvis han skulle køre HVER dag...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 889
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Christian, han skal have kørt jorden rundt 125gange...
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jul 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Emner: 68 Svar: 707
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
"I bought my Volvo P1800 on a Friday and immediately fell in love," Gordon recalled. "I couldn't stop driving the car. It was a holiday weekend, and I brought the car back to the dealership the following Monday for its 1,500-mile service."
Der står også her at: "Gordons bil har fået ny olie for hver 3000 miles eller 4827 kilometer." -så der er skiftet olie på den mere end 1000 gange
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4602676.ece
hva han skulle ha udskiftet umiddelbart inden de 3 mio miles:
Here's what Irv Gordon's 1800S has consumed in nearly 3 million miles of driving:
107,400 gallons of gasoline
3,316 quarts of motor oil
829 oil filters
464 spark plugs
156 tires
116 points, rotors and distributor caps
29 sets of brake pads/shoes
29 fan belts
4 sets of shock absorbers
3 water pumps
3 generators
2 starter motors
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
hehe.. det var ca hvad Irv kørte før han skiftede kobling første gang på sin Volvo
Diesel vs benzin motor