{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diesel vs benzin motor
  • #1   28. mar 2017 Jeg tror at mange amerikanske V8 small block motorer har kørt langt mere end 500000 km. Jeg ved at en Toyota 4A-FE motor også kan holde til at køre mere end 500000 km hvis man passer på den. Her har en berlinsk taxichauffør kørt 628000 km i en Audi A8 med benzin V6 motor: http://www.motor-talk.de/news/luxus-audi-mit-leichter-patina-t5984953.html. Jeg tror generelt at mange koldstarter smadrer en benzinmotor: Ved en koldstart sendes en ekstra fed blanding ind i brændkammeret som affedter cylindervæggene og udsætter dem for slid inden den bliver driftsvarm. Modsat vil dette ikke ske i en diesel fordi diesel i sig selv er smørende når det rammer den kolde cylindervæg.

    Jeg tror hvis man køber en moderne benzinbil UDEN turbo og lader den opleve få koldstarter, så kan den vel også holde 500000 km - selv for en mikrobil. Jeg kan nemlig umuligt forestille mig at motoren er bygget af dårligere materialer med dårligere tolerancer end dengang. Det er muligvis alle mulige sensorer etc der går i stykker før selve motoren står af.


  • #2   28. mar 2017 Lucas.
    Meget få producenter bygger ordenligt motore de gider ikke. Det overflødigt især da firmaer som Eks VAG kan smide en regning i hovede på en bilejer på 50.000kr for ny motor på deres 5år gamle bil, de vil bare smile og køre kortet igennem uden brok.

    Har haft mange benzinbiler med 350.000km. På uret der har ikke været motor fejl der fik mig til at sælge eller skrotte.



  • #3   28. mar 2017 Ved da at flere Audi A2 1.2 som jo kun er en 3 cylinder Diesel der har kørt +500.000km og endda nogle der har kørt +1 million km
    og samme er vel gældende for Vw Lupo 3L der har samme motor.


  • #4   28. mar 2017 Kender mange der har kørt tæt på 300.000 km i benzinbiler uden andre omkostninger end almindelig vedligehold af sliddele

  • #5   28. mar 2017 vis man passer på sine ting holder de altid længere, min svoger har en lupo 1,4 8v som kun har kørt 150.000 km. ca, og den lyder som en mejetærsker og er tæt på at være helt færdig i motoren fordi han ikke passer den ordentligt med olie, tandrem o.s.v hvor min kammerat har en model nøjagtig magen til der har løbet 380.000 ca, og den kører som var den ny, han passer den som et lille barn.

  • #6   28. mar 2017 i moderne biler tror jeg levetiden på Benzin og Diesel motorer er ca. det samme.

    For at få mere effekt på diesel motorer køre de med meget hører tryk på både luft, brændstof og kompression, og det slider dem meget mere end "gamle" diesel motorer
    De diesel motorer der kunne køre 1mill km. var også meget ineffektive og effektsvage


  • #7   28. mar 2017 Som Carsten siger, så hænger levetid og belastning i HØJ grad sammen. En gammel 5 benet mercedes diesel, kører jo evigt. Men de er også ufatteligt sløve.

    Jeg har bygget en gammel volvo 244 med en turbomotor fra en 940, med 430.000 km på klokken, den så fuldstændig ud som ny, fik et sæt nye plejllejer, bare for at være sikker på den kunne tåle 350hk. Honemærkerne, og krumtapslejerne var ikke til at se havde kørt. Og det er altså en 2,3 turbo med kun 135 hk originalt.


  • #9   28. mar 2017 tror de bil jeg har haft der hade hade kørt længst var min første bil en volvo 245 fra 77 med en b19a motor km tæller sad fast på 677.000km og så har jeg haft en Mercedes 190 fra 84 med 2.0 diesel den hade kørt 700.000km

  • #10   28. mar 2017 Min fars Passat 1,6 diesel uden turbo havde kørt 510.000 uden at motoren havde været åbnet. Bilen blev skrottet pga. rust.
    Det var dog også en anden tid, hvor 54 hk var helt normalt


  • #11   28. mar 2017 Problemet med tommelfinger regler er at alle har forskellige tommelfingre..

    det du siger er umuligt at stille op på den måde..

    Det kan godt være en gammel mercedes eller vw golf 2 diesel motor kunne runde +500.000km uden problemer..

    men idag så skal der i en moderne vw diesel motor have skiftet partikel filter, turbo, dyser, kobling måske 2-3 gange inden den rammer 500.000km og så er vi slet ikke begyndt at kigge på DSG gearkasser, og hvis man så har brugt 50-100.000kr på reperationer inden den runder 500k og motoren stadig kører, hvad nytter det så..

    Men noget der ikke eksisterer kan jo heller ikke gå i stykker.. så en moderne benzin motor uden turbo og manual gear vil i gennemsnit være meget billigere at holde kørende rent driftsmæssigt


  • #12   28. mar 2017 har et venne par. de har en gammel ford focus 1.8 benzin fra 1998
    den har gået 500.000 km den skal dog snart skrottes. Med det er pga rust


  • #13   28. mar 2017 Jeg tror ikke at mange af de biler der bliver produceret i dag, vil nå at blive 20 år og runde 500.000 km. Enten er de for billigt bygget, eller også fordi der er så meget mere elektronik og mekanik, at det ikke kan betale sig at holde dem kørende.

    Mine egne biler er vel gode eksempler på det sidste. Min Tesla vil med sikkerhed ikke blive gammel. Batteriet og motorer holder nok 10-12 år, det kan dog byttes til nyt, men alt elektronikken, sensorer, software etc. vil være håbløst forældet. Jeg er allerede en generation bagud, de nye Tesla har sensorer jeg ikke har. Og generationen før min kan ikke engang køre med det software jeg kører med.

    Og min Audi er spækket med dyr mekanik i drivlinjen, der skal ikke gå meget galt, før værkstedsregningen ryger over 100.000 kr. Motoren er nok heller ikke designet til at holde til 500.000 km. Den vil sandsynligvis blive kasseret inden den rammer 300.000 km.


  • #14   28. mar 2017 #11 Det du skriver er generelt dækkende for moderne højtydende motorer der er monteret med turbo.

    I sidste ende hænger det i højeste grad sammen med service, vedligehold samt kørselsmønster.

    Jeg har både selv ejet, samt kender mange der ejer moderne dieselbiler der har gået langt over 2-300.000 km uden nogensinde at fået skiftet nogen af de dele du nævner. De biler får alle service på anerkendte værksteder hvor man er specialist i mærket, bilerne overholder deres serviceintervaller, samt at de kører km hvor de bliver gennemvarme i langt de fleste kørte km.

    Samtidigt kender jeg en der har oplevet det du skriver, men den helt gennemgående forskel er at ham der har haft problemerne har koldstarter og kold motor i ca 70% af sin kørsel, og bilen ofte får tæsk på de korte ture.


  • #15   28. mar 2017 Søren jeg vil give dig ret i at kørelsesmønster er en stor faktor, men det var det jo ikke før i tiden... en diesel motor var meget mere ineffektiv, og den døde heller ikke af at der blev tanket benzin ved et uheld, idag skal den jo til udrensning selvom den overhovedet ikke bliver startet....

    En golf 2 diesel har jo aldrig haft problemer med koldstartere og bykørsel, men det er blevet et problem idag, jeg forstår ikke folk de bare affinder sig med at det skal være så besværligt og dyrt at eje noget der er så skrøbeligt... Og hvis bilerne så blot kørte meget længere på literen, det gør de ikke engang ? i bedste fald kører den 70% så langt som fabriksopgivelsen...


  • #16   28. mar 2017 #15 tror den del hænger sammen med materialevalg, dimensioner og tolerancer. I dag er alt optimeret til det yderste, og det resulterer ofte i at producenten tager skridtet en anelse for langt.

    Derudover lever vi generelt i en 'brug og smid ud' kultur, og det er unormalt at ting bliver bygget til at holde i årevis ift 'gamle dage'


  • #17   28. mar 2017 Min eks havde en 190D fra start 80'erne der havde været tælleren rundt, og var stoppet igen på 200.000. Man kunne ikke holde på en tank uden at folk fra Mellemøsten ville købe den og sende den derover og køre 30 år endnu. Fandt tit brugt vogns visit kort på viskeren. Ellers har jeg haft en Lancer 1.6 fra 91 der havde gået lidt over 400.000 med automat gear. Skrottede den fordi tomat kassen var færdig.

    Så er der min A3 med 1.8T som har været pålidelig nok. På 190k har den været igennem 1 kobling, 1 vandpumpe, ledningsnet til klima og 1 ABS føler, med den effekt den har nu i snart 100.000 km. Det syntes jeg er okay.


  • #18   28. mar 2017 Taxier i Dubai kører 1 mil km før de bliver "skrottet" - og det er benzinbiler. Men de har formentlig heller ingen koldstarter.
    Så enig med flertallet - hvis du behandler din motor ordentlig (olieskift mm. og lader være med at fyre den af i koldt tilstand) så holder motoren længere end resten af bilen - uanset om det er benzin eller diesel.


  • #19   28. mar 2017 Køb en gammel Volvo smiley
    https://www.google.dk/amp/www.autoblog.com/amp/2013/09/18/irv-gordons-volvo-p1800-has-hit-3-million-miles/
    Knap 5 millioner km tilbage i 2013 smiley


  • #20   28. mar 2017 Ja det er sq imponerende smiley

  • #21   28. mar 2017 Er godt med på at en bil der bliver passet og plejet holder længer, ligeledes hvis den holder varmt hjælper det også. Mit spørgsmål var mere overordnet, når det kom til motorerne. F.eks. Skal man være bange for en ældre benzin motor fra Mercedes ( 98-06 )

  • #23   28. mar 2017 Jeg fatter ikke den med Volvoen.

    1mio mill på 15 år betyder den har kørt 300km HVER dag ÅRET rundt i 15 år.. Hvem har tid eller overhovedet råd til at køre så mange km... den skal jo til service hver måned ?!?


  • #25   28. mar 2017 jo jo.. jeg har også prøvet at køre 2000km på et døgn.. og kender mange der kører 300km om dagen, men så arbejder de måske kun 4 gange om ugen...

    men din makker arbejder ikke 365dage om året.. og selv hvis han gjorde så ville det tage ham 50år at køre 5 mio km, hvis han skulle køre HVER dag...


  • #27   28. mar 2017 Nej jeg fatter det sgu heller ikke... men vil hellere køre 50km på landevejen i 30 min, end jeg vil køre 5km igennem en by på 20min....

  • #29   28. mar 2017 Mirza, det bliver da ikke bedre af at han klarede den sidste million km på kun 11 år (fra 2002 til 2013) - det giver lige knap 400km om dagen året rundt smiley

  • #30   28. mar 2017 haha på 11 år jeg forstår det simpelthen ikke.

    Christian, han skal have kørt jorden rundt 125gange...


  • #31   28. mar 2017 Så vidst jeg ved så gør han det "professionelt" han laver ikke andet end at køre KM på den gamle Volvo smiley

  • #32   28. mar 2017 Ja det giver bedre mening, for det er nemlig et fuldtidsarbejde at køre så mange km om året...

  • #33   28. mar 2017 Vi havde en Audi 80 2,0 benzin der havde gået 407.000 km og den kørte godt da vi solgte den. Min Golf2 1,6D har jeg monteret oliefyr i så den stater næsten altid varm, den har kun gået 159.000 km. Tror lige som nogle skriver at vi skrotter flere biler da det ikke er rentabel at holde bilerne kørne med de priser på el fejl.

  • #35   28. mar 2017 man kan jo også tage min passat 1.9 tdi pd variant den har kørt 535.000km nu og har aldrig været lukket op heller aldrig fået skiftet en dysse den køre som den skal i nu og bruger ingen olie eller vand det flot det eneste er at den fik ny turbo på ved 460.000km men skifter så også olie og filter hvor 10.000km så det hjælper meget at passe motoren som den skal

  • #36   28. mar 2017 Han kan vidst bare rigtig godt lide at køre Volvo smiley
    "I bought my Volvo P1800 on a Friday and immediately fell in love," Gordon recalled. "I couldn't stop driving the car. It was a holiday weekend, and I brought the car back to the dealership the following Monday for its 1,500-mile service."

    Der står også her at: "Gordons bil har fået ny olie for hver 3000 miles eller 4827 kilometer." -så der er skiftet olie på den mere end 1000 gange smiley
    http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4602676.ece

    hva han skulle ha udskiftet umiddelbart inden de 3 mio miles:
    Here's what Irv Gordon's 1800S has consumed in nearly 3 million miles of driving:
    107,400 gallons of gasoline
    3,316 quarts of motor oil
    829 oil filters
    464 spark plugs
    156 tires
    116 points, rotors and distributor caps
    29 sets of brake pads/shoes
    29 fan belts
    4 sets of shock absorbers
    3 water pumps
    3 generators
    2 starter motors


  • #37   28. mar 2017 Holdanske auto week havde en carina 1.6 benzin inde med 823.000 km på klokken smiley

  • #39   28. mar 2017 #37
    hehe.. det var ca hvad Irv kørte før han skiftede kobling første gang på sin Volvo smiley


Kommentér på:
Diesel vs benzin motor

Annonce